بازدید 10865
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «اولین ترکش بازگشت تحریم‌ها بر گردشگری کشور» تا «احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۱۴، خرید نفت هند از ایران ۴۹ درصد افزایش یافت، صادرات نفت ایران به اسپانیا ۶۷ درصد افزایش یافت، هفته سراسر سبز بازار سهام با رشد ۳/ ۱درصدی شاخص کل، دلار بالا رفت، واردات بیش از ۳۵۰ تنی مغز مداد سیاه به کشور، آب معدنی را گرانتر از ۸۵۰ تومان نخرید، یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی از تعلیق فعالیت در ایران خبر دادند و افزایش ۳۳ درصدی قیمت مسکن در تهران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 19 May 2018

از «اولین ترکش بازگشت تحریم‌ها بر گردشگری کشور» تا «احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۱۴، خرید نفت هند از ایران ۴۹ درصد افزایش یافت، صادرات نفت ایران به اسپانیا ۶۷ درصد افزایش یافت، هفته سراسر سبز بازار سهام با رشد ۳/ ۱درصدی شاخص کل، دلار بالا رفت، واردات بیش از ۳۵۰ تنی مغز مداد سیاه به کشور، آب معدنی را گرانتر از ۸۵۰ تومان نخرید، یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی از تعلیق فعالیت در ایران خبر دادند و افزایش ۳۳ درصدی قیمت مسکن در تهران را در بر دارد.

افزایش بهای نفت به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۱۴

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲۷ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۹.۵۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۱۳ سنتی (۰.۲ درصد) بشکه ای ۷۱.۶۲ دلار صورت گرفت.

گفتنی است که دیروز قیمت نفت برنت با ثبت رکوردی جدید از مرز ۸۰ دلار گذشت و به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید. بنا بر گزارش های منتشره، یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، کاهش میزان عرضه ی این محصول در بازار با ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است.
ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد.

خرید نفت هند از ایران ۴۹ درصد افزایش یافت

آمارهای منابع کشتیرانی و صنعتی نشان می دهد، هند در آستانه خروج آمریکا از برجام، خرید نفت خود از ایران را در ماه آوریل به بالاترین رقم از اکتبر 2016 یعنی 640 هزار بشکه در روز افزایش داده است. میزان کل خرید نفت هند در ماه آوریل با 2.5 درصد افزایش، نسبت به یک سال پیش به 4.51 میلیون بشکه در روز رسیده است.

خرید نفت هند از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه مارس 49 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. هند پس از چین دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می رود. پس از آنکه ایران موافقت کرد که تخفیف های قابل توجهی در زمینه هزینه حمل به پالایشگاه های هندی بدهد، مشتریان هندی خرید نفت خود از ایران را افزایش داده اند.

صادرات نفت ایران به اسپانیا ۶۷ درصد افزایش یافت

روزنامه ال موندو در گزارشی اعلام کرد: اسپانیا خرید نفت خام از ایران را 67 درصد افزایش داده است. در گزارش این روزنامه آمده است: ایران بار دیگر به عنوان یکی‌ از اصلی ترین بازارهای تأمین کننده شرکت های نفتی‌ رپسول و سپسای اسپانیا تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، ایران در سه ماه نخست سال 2018 میلادی 1.4 میلیون تن نفت صادر کرد و از دیگر تأمین کنندگان نفت این کشور نظیر برزیل، لیبی، قزاقستان و ونزوئلا پیشی گرفت. در گزارش ال موندو آمده است، تقاضای انرژی با سرعت رشد اقتصادی جهانی‌ در حال افزایش بوده و در آستانه اوج بیشترین مصرف سالانه به دلیل افزایش حمل و نقل در جاده هاست.

نخستین ترکش بازگشت تحریم‌ها بر گردشگری کشور

بیش از هفتاد هتل و مرکز اقامتی از ایران در وب‌سایت Booking به ثبت رسیده بود و این امکان را برای گردشگران جهان مهیا می‌کرد که آنلاین و با کارت‌های اعتباری خود در این هتل‌ها اتاق رزرو کنند؛ اما اکنون در پی خروج آمریکا از برجام و بیم شرکت‌های خصوصی سایر کشورها از اینکه در صورت همکاری با ایران مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شوند، صنعت هتلداری کشور اولین حوزه‌ای از گردشگری بوده که تحت تأثیر قرار گرفته؛ تمام این هتل‌ها از فهرست اقامتگاه‌های موجود در ایران در وب‌سایت Booking حذف شده‌اند و با سلب امکان رزرو اینترنتی مراکز اقامتی در ایران برای گردشگران سایر کشورها، اکنون حلقه محاصره اقتصادی بر صنعت گردشگری کشور تنگ‌تر شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، این شرکت بزرگ بین‌المللی، که امکان رزرو هتل و اقامتگاه در بسیاری از شهرهای کشور همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و بیرجند را برای گردشگران خارجی مهیا کرده بود، در حالی به فعالیت‌های خود در ایران پایان داده که به باور کارشناسان در ایام حضور خود در بازار هتلداری کشور مزایای مهمی همچون «شکل‌گیری رقابت میان بنگاه‌های اقامتی»، «امکان قیمت‌گذاری شناور برای بنگاه‌ها»، «جلب بیشتر اعتماد در گردشگر خارجی» و «حضور بیشتر گردشگران در کشور» را به همراه داشت. نکته قابل توجه این است که دو سال پیش که برای نخستین بار Booking وارد بازار رزرو هتل در کشور شد، با میل و اقدام خود این همکاری را آغاز کرده بود و مسئولان این شرکت بارها اظهار کرده بودند که تمایل به توسعه فعالیت‌های خود در بازار ایران دارند.

هفته سراسر سبز بازار سهام با رشد ۳/ ۱درصدی شاخص کل

شاخص کل بورس با رشد ۳/  ۱ درصدی، بیشترین رشد را در ۱۶ هفته اخیر ثبت کرد. بورس تهران در حالی آخرین روزهای اردیبهشت 97 را در مسیری صعودی سپری کرد که هفته قبل از آن، رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص کل بورس پس از چهار هفته را شاهد بود. در نهایت حاصل هشت روز روند صعودی پیاپی برای شاخص کل بورس، رشد 2086 واحدی نماگر کل بورس و فتح دوباره کانال 94 هزار واحدی بوده است. 

از «اولین ترکش بازگشت تحریم‌ها بر گردشگری کشور» تا «احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران»

سهام آسیایی ثابت ماند/ دلار بالا رفت

روز جمعه، با احتیاط سرمایه‌گذاران در مورد تحولات مذاکرات تجاری آمریکا-چین، سهام آسیایی بدون تغییر باقی ماندند؛ درحالی‌که با رسیدن سود اوراق خزانه‌داری به بالاترین نرخ هفت ساله، دلار به رکورد ۵ ماهه خود نزدیک شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن تغییر چندانی نداشت. این هفته این شاخص یک درصد ضرر کرده است. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۷ درصد و شاخص شانگهای ۰.۳ درصد رشد کرد. برخی از سرمایه‌گذاران انتظار دارند در آخرین دور مذاکرات، پکن و واشنگتن به توافقی تجاری دست یابند. نیکی ژاپن ۰.۳۵ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد بالا رفت، درحالی‌که شاخص سهام استرالیا ۰.۲ درصد افت کرد. مقامات آمریکایی آگاه اطلاع دادند که برای کمک به کاهش تنش‌های تجاری، پکن بسته‌ای به ترامپ پیشنهاد داده است که در آن، کالاهایی آمریکایی برای خرید مطرح شده‌اند تا سالیانه ۲۰۰ میلیارد دلار از کسری تجاری آمریکا با چین کاسته شود. همچنین در بازار ارز شاخص دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهان در نرخ ۹۳.۴۷۳ ثابت ماند. دلار روز پنج‌شنبه تا رکورد ۵ ماهه ۹۳.۶۳۲ هم بالا رفته بود.

واردات بیش از ۳۵۰ تنی مغز مداد سیاه به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۵۰ تن مغزی مداد سیاه یا رنگی وارد ایران شده است. بر اساس آمار گمرک واردات این حجم مغزی مداد سیاه یا رنگی به کشور، به ارزش ریالی ۴ میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۵۴۰ تومان و ارزش دلاری یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۵۶۳ دلار به ثبت رسیده است. گفتنی است، مغزی مداد سیاه یارنگی از شش کشور آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره، چین و ژاپن وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده مغزی مداد سیاه یا رنگی به ایران کشور چین بوده که با فروش بیش از ۲۴۳ تن، به ارزش ۹۲۵ هزار و ۴۷۲ دلار و ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۸۸ تومان بوده است.

آب معدنی را گرانتر از ۸۵۰ تومان نخرید

رئیس انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ضمن تأکید بر اینکه قیمت آب معدنی افزایش مجدد نداشته و هر بطری نیم لیتری نباید بیش از ۸۵۰ تومان باشد گفت: این صنعت برای تولید با کمبود بطری مواجه است. پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رد اخباری مبنی بر افزایش دو باره قیمت آب معدنی اظهار کرد: پس از اول اردیبهشت، افزایش قیمتی نداشتیم و اگر فروشگاه‌هایی هستند که آب معدنی را به قیمت ۱۰۰۰ تومان می‌فروشند، بسیار محدودند و اساسا جزو انجمن نیستند.

اینژی فرانسه: پیمانکاری خود در ایران را خاتمه می‌دهیم

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران به وسیله رئیس‌جمهور ترامپ، و فرمان او برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، باعث شده است تا چندین شرکت اروپایی اعلام کنند از ایران خارج می‌شوند، شامل غول نفتی فرانسه، توتال، که در اوایل هفته جاری میلادی اعلام کرد از ایران خارج خواهد شد. مدیر اجرایی ارشد انرژی، ایزابل کوچر نیز روز جمعه در جلسه سهام‌داران گفت که این شرکت خدماتی دارای هیچ زیرساختی در ایران نیست، اما دارای تیم‌های مهندسی‌ است که برای مشتریان ایرانی در آنجا فعالیت می‌کنند. او گفت: ما ۱۸۰ روز برای پایان دادن به این قراردادها زمان داریم، که این به ما تا ماه نوامبر فرصت می‌دهد. این کار تا آن موقع انجام می‌شود.

یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی از تعلیق فعالیت در ایران خبر دادند

روز جمعه بانک آلمانی و شرکت لهستانی فعال در زمینه نفت، گاز و معدن با اشاره به تحریم‌های آتی آمریکا علیه ایران، از تعلیق فعالیت خود در ایران خبر دادند. خبرگزاری رویترز در دو خبر جداگانه از تصمیم یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی برای تعلیق فعالیت‌هایشان در ارتباط با ایران خبر داد. طبق یکی از این گزارش‌ها، «دی‌زی بانک» آلمان که دفتر مرکزی آن در فرانکفورت است، از تعلیق تبادلات مالی خود با ایران از اول جولای خبر داد. سخنگوی این بانک آلمانی روز جمعه گفت: «ما تبادلات پرداخت خارجی‌مان مرتبط با ایران را از اول جولای به صورت کامل تعلیق خواهیم کرد». بنا بر گزارش دوم رویترز، شرکت «پی‌جی‌نیگ» لهستان هم اعلام کرده یک پروژه گازی خود با ایران را به دلیل ریسک تحریم‌های آمریکا، به حالت تعلیق درآورده است. «ماجیج وژنیاک» قائم مقام این شرکت لهستانی گفت: «ما نمی‌توانیم کار زیادی در ارتباط با قراردامان در ایران بکنیم. در هر لحظه امکان اعمال تحریم‌های (آمریکا) وجود دارد و هیچ کس نمی‌خواهد ریسک کند». وی افزود: «ما وقتی در حال حفاری و جستجو برای پیدا کردن هیدروکربن‌ها هستیم می‌توانیم ریسک کنیم اما ما درباره سیاست بازی، ریسک نخواهیم پذیرفت». /فارس

افزایش ۳۳ درصدی بهای مسکن در تهران

بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار از قیمت مسکن در تهران، قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در زمستان ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ به ترتیب ۳۳.۲ درصد و ۲۶.۶ درصد در شهر تهران افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٥٩٩٢٢ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٧٦ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ١٣.٦ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٥ درصد افزایش داشته است. 

احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد، اتحادیه اروپا سرگرم بررسی استفاده از یورو به جای دلار در تجارت نفت با ایران است. اروپا که پس از چین و هند، بزرگترین مشتری نفت ایران است، تلاش می‌کند، پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج از برجام را اعلام و زمینه را برای تجدید تحریم های اقتصادی علیه تهران هموار کرد، توافق هسته ای را حفظ کند. ایران نیز به نوبه خود در اواسط آوریل اعلام کرد، در اعلام میزان ذخایر ارزی خارجی از دلار آمریکا به یورو سوئیچ خواهد کرد تا وابستگی به دلار را کاهش دهد. جزئیات بیشتر

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
با خارج شدن امریکا از برجام هیچ اتفاقی نخواهد افتاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یکی دوسال بود کا ما گردشگران خارجی را به وفور در اصفهان می دیدیم خرید هم می کردند تازه صنایع دستی رونق یافته بود واقعا مردم مانده اند چه باید بکنند
تا یک الی 2 ماه دیگه ایران هم از برجام خارج خواهد شد این رو من به شما قول میدم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار