بازدید 3519
واکنش نماینده مردم تهران به اجرای قانون انسداد در اروپا:

دولت در مذاکره با اروپایی ها موفق بوده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اقدام اروپا در اجرای روند رسمی اعمال قانون انسداد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می رسد وزیر امور خارجه و دولت در مذاکره با اروپا موفق بوده و تا حدودی به خواسته های خود دست یافته اند.
کد خبر: ۸۰۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶ 19 May 2018

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اقدام اروپا در اجرای روند رسمی اعمال قانون انسداد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می رسد وزیر امور خارجه و دولت در مذاکره با اروپا موفق بوده و تا حدودی به خواسته های خود دست یافته اند.

محمود صادقی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره بیانیه اتحادیه اروپا که از آغاز روند رسمی اعمال قانون انسداد خبر داده است، افزود: این قانون شرکت های اروپایی را ملزم به اطاعت نکردن از قوانین آمریکا نمی کند اما می تواند از شرکت های اروپایی که تحت تاثیر تحریم ها هستند، دفاع کنند.

وی یادآور شد: این قانون دوبار و در دو مرحله در اتحادیه اروپا طی دهه 1990 و 2010 برای دفاع از شرکت های اروپایی که تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران و کوبا قرار گرفته بودند، وضع شد و البته قوانین باید اصلاح و به روز رسانی شوند.

این استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: اجرای قانون انسداد نشان می دهد که اتحادیه اروپا اراده جدی دارد تا زیربار قانون شکنی ها و تحریم های یکجانبه آمریکا نرود؛ اجرای این قانون امیدوار کننده است و آنها اعلام کرده اند که تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، اروپا نیز پایبند خواهد بود.

صادقی صدور این بیانیه را نشان دهنده یک چشم انداز خوشبینانه دانست و افزود: البته باید دید مقام عمل، تا چه مقدار می تواند شرکت های اروپایی را که اغلب خصوصی هستند و گاهی از دولت های خود اطاعت نمی کنند، ملزم به تبعیت نکردن از آمریکا خواهد کرد.

این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شرکت های اروپایی باید منافع خود را بررسی کرده و سپس تصمیم گیری کنند، گفت: حالا باید دید آیا این شرکت ها می توانند از این هزینه و فایده ای که وجود دارد به نفع خود استفاده کنند تا از قوانین آمریکا تبعیت نکرده یا اینکه در همراهی با آمریکا از منافع خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: به نظرم دولت تاکنون و پس از خروج آمریکا از برجام در مذاکره با اروپا موفق بوده و همین مقدار پیشرفت نیز بسیار خوب است. به عقیده این نماینده مجلس شورای اسلامی، مجموعه وزارت خارجه بویژه آقای ظریف و دولت به دلیل اینکه برجام موضوعی بسیار پیچیده است، کار بسیار سختی پیش رو دارد اما به نظر می رسد مذاکرات ایران و 5 کشور باقیمانده در برجام تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

صادقی خاطر نشان کرد: دولت در سطح مذاکرات سیاسی با اروپایی ها کاملاً موفق بوده است ولی باید دید که در سطح تجاری، بازرگانی و اقتصادی نیز تا چه اندازه می تواند موفق باشد.

وی درباره نوع تضمین هایی که می تواند ایران از اتحادیه اروپا برای جلوگیری از عهدشکنی دریافت کند نیز گفت: در درجه نخست باید در چارچوب برجام اقدام های حقوقی لازم را علیه آمریکا در کمیسیون مربوطه یا شورای امنیت انجام داد و درباره اروپا نیز باید راهکار حقوقی تا زمانی که نقض عهدی از سوی آنها انجام نشده، پیش بینی کرد.

این حقوقدان تاکید کرد: نمی توان پیش بینی کرد که آیا اروپا نیز مانند آمریکا از برجام خارج خواهد شد یا خیر ولی وقتی آنها به صراحت پایبندی خود را به توافق هسته ای اعلام کرده اند و چون نقض عهدی صورت نگرفته، پس هنوز صحبتی از مقابله در میان نیست ولی باید در چارچوب رایزنی های سیاسی مسیری را که اتحادیه اروپا پیش گرفته، عملیاتی و محکم کرد.

صادقی افزود: اگر به فرض اروپا هم بخواهد نقض عهد کند، باید روش های دیگری را در پیش گرفت البته اروپایی ها با توجه به اجرای قوانینی همچون قانون مسدود کننده، در مسیری مثبت در حال حرکت هستند.

به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا در بیانیه مطبوعات خود که امروز در تارنمای آن منتشر شد، اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده است تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که قصد دارد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریم های آمریکا اجرایی کند.

قانون انسداد پیروی شرکت های اتحادیه اروپا را از تحریم های فرامرزی آمریکا ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز می شمارد تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت کنند. بر اساس این قانون، آراء ناشی از داوری های خارج از اتحادیه اروپا که بر اساس تحریم های آمریکا صادر شده باشند، لغو می شوند.

این قانون به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه می دهد تا از سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در ایران حمایت کند که این کار بخصوص می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط مفید باشد. شورا و پارلمان اروپا دو ماه فرصت خواهند داشت تا مخالفت خود را با این تمهیدات اعلام کنند و در صورتی که این دو نهاد مخالفت نداشتن خود را زودتر اعلام کنند، این مهلت کوتاه تر خواهد شد.

همچنین به منظور اعتمادسازی، به همکاری های بخشی جاری با ایران از جمله بخش انرژی و شرکت های کوچک و متوسط ادامه داده و آنها را تحکیم می بخشد. در نخستین گام، میگوئل آریاس کانیته مسئول اقدام اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا به تهران می رود. حمایت های مالی از طریق «همکاری های توسعه ای» یا «ابزارهای مشارکتی» نیز بسیج خواهند شد. 

اتحادیه اروپا کشورهای عضو را تشویق کرد تا امکان پرداخت های یکباره بانکی به بانک مرکزی ایران را بررسی کنند. این رویکرد می تواند به مسئولان ایرانی کمک کند تا درآمدهای مربوط به نفت به خصوص در حوزه تحریم های آمریکا که می تواند موسسات اروپایی فعال در مبادلات نفتی با ایران را هدف قرار دهد، دریافت کنند.

ترامپ سه شنبه هفته گذشته (18 اردیبهشت) با تکرار اتهام هایی علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند. این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شده است و بخصوص اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند. 

مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسات متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید کردند و سران اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه شب (26 اردیبهشت) در صوفیه بلغارستان اعلام کردند که به حمایت از فعالیت شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر