بازدید 20616

چه کنیم که «کازرون» آخرین قربانی تقسیمات کشوری شود؟!

کلیدی‌ترین پرسشی که می‌توان درباره اتفاقات کازرون پرسید، همین است که به دنبال چرایی تنش آفرینی در تقسیمات کشوری باشیم؛ تقسیماتی که اگر بر اساس قوانین و مقررات صورت گیرند، نباید به هیچ تنشی منجر شوند، چون متر و معیار برای تفکیک شهر‌ها و شهرستان‌ها مشخص و معین ...
کد خبر: ۸۰۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 19 May 2018
اعتراض‌ها در کازرون بار دیگر موجب شد، موضوع تقسیمات کشوری و اشکالاتش داغ شود؛ تقسیماتی که در بسیاری موارد شباهت‌های زیادی با «تجزیه طلبی» و «استقلال طلبی» پیدا کرده و اصطکاک آفرینی می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ اوضاع کازرون در حالی بحرانی شده و همگان را در بهت و نگرانی فروبرده که از چندی پیش، زمزمه‌های اعتراض فراگیر در این دیار مطرح شده بود؛ اعتراضاتی که به مانند همیشه جدی گرفته نشد تا سرانجام آنچه نباید رخ دهد و جبران خسارات تا حدودی غیر ممکن شود.

خساراتی که وقتی به اوج رسید، مسئولان مجاب شدند از خیر اجرای تصمیماتشان بگذرند و همه چیز را به آینده موکول کنند. تعلیق طرح تقسیم شهرستان کازرون به دو شهرستان که اعتراضات فراوانی به دنبال داشت و اوضاع این شهر بی حاشیه را به گونه‌ای تغییر داد که محور بحران شود.

بحرانی مسبوق به سابقه که بار‌ها در کشورمان تکرار شده و به جزئی جدایی ناپذیر از تقسیمات کشوری تبدیل شده است. چه وقتی که عده‌ای تمایل ندارند بخشی از جغرافیای وطنشان در نقشه جدا شده و مرز‌های مستقلی بیابد و چه زمانی که برخی خواستار جدا شدن شهر و زادگاهشان هستند.

حکایتی که نمونه آن امثال کازرون و قزوین است که در اولی، شمار زیادی از مردمش نمی‌خواهند شهرستانی از دل شهرستانشان متولد شود و در دومی، جمعیت بزرگی می‌کوشیدند مسئولان را مجاب به استقلال شهر و دیارشان از شهرستان دیگر نمایند؛ دو روایت دردناک و خونین به فاصله دو دهه از هم.

روایت‌هایی که البته تنها مشتی نمونه خروار هستند و می‌توان مثال‌های زیادی برایشان برشمرد؛ مثال‌هایی که البته بسیاری شان بی نزاع و حاشیه‌های خشونت بار پایان یافته و کمتر سابقه داشته به مانند غائله قزوین سال ۷۳ یا کازرون روز‌های اخیر، این همه شدید و آتشین باشد. اما به راستی چرا تقسیمات کشوری در کشورمان با این همه حواشی همراه است؟

کلیدی‌ترین پرسشی که می‌توان درباره اتفاقات کازرون پرسید، همین است که به دنبال چرایی تنش آفرینی در تقسیمات کشوری باشیم؛ تقسیماتی که اگر بر اساس قوانین و مقررات صورت گیرند، نباید به هیچ تنشی منجر شوند، چون متر و معیار برای تفکیک شهر‌ها و شهرستان‌ها مشخص و معین است و تخطی از آن غیر ممکن.

قوانین و مقرراتی که اگر وجود داشته باشند و بی اشکال هم باشند، نباید امثال غائله کازرون رقم بخورند؛ غائله‌ای که نشان می‌دهد مقررات ناظر بر تقسیمات کشوری حاوی اشکالات اساسی است. آنقدر اساسی که شائبه می‌آفریند و تنش می‌زاید. مقرراتی که یا ناقصند یا تأویل پذیر و مبهم که اگر این گونه نبود، اهالی کازرون رنج اعتراض را به جان نمی‌خریدند و از مجرای قانون اقدام می‌کردند.

اگر از همه این گمانه زنی‌ها بگذریم، جا دارد که بپرسیم فلسفه تقسیمات کشوری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ تلاش برای یافتن چرایی تلاش برخی هموطنانمان برای جدا کردن شهر و دیار خود از یک شهرستان و تبدیل شدن به شهرستان و یا برعکس، چرایی کوشش شماری از مردم برای ممانعت از تقسیم شدن شهرستانشان.

ابهامی که به نظر می‌رسد پاسخ آن در لابلای ردیف‌های بودجه نهفته است؛ اینکه شهرستان شدن، به افزایش بودجه منجر می‌شود و تقسیم شدن، از بودجه‌ها می‌کاهد. عاملی بسیار مهم که ظاهرا حائز اهمیت بسیاری است، آنقدر مهم که تلاش برای جدا شدن/نشدن یک شهر و دیار، به کشمکشی مدام برای بسیاری از ایرانیان تبدیل شده و هر از چندگاهی، به خارج شدن اوضاع از کنترل هم منجر می‌شود.

اصطکاک‌هایی مدام که ریشه در قوانین و مقررات پراشکال عرصه تقسیمات جغرافیایی کشور دارد. قوانین و مقرراتی که تا تغییر نکنند و شرایط پایان دادن به اختلاف را نیابند، حوادثی از این دست تداوم خواهد یافت و به کازرون و امثال آن محدود نخواهد ماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۱
بهترین راه حل تصویب قانونی همه گیر برای افزایش مالیات و کاهش یارانه ها در مراکز استان و شهرستان نسبت به سایر نقاط استان و شهرستان می باشد.
جدیت در این امر باعث کاهش روند بزرگ شدن غیر عادی مراکز نسبت به شهرهای غیر مرکز و حواشی خواهد شد و تمایل به ارتقا را تعدیل خواهد نمود.
بجای طرح های تقسیم این چنینی بفکر معیشت مردم باشید. چه اصراری به طرح تقسیم دارید؟
تابناک جان بازم خوبه که این خبر اعتراض کازرون رو به احمدی نژاد ارتباط ندادی
کسانی که باعث این نارضایتی مردم شدند و اشوب رو بوجود اوردن باید محاکمه بشن.نماینده یا کسایی که میان طرح جدایی یک شهرستان رو میدن ببینند الان که کازرون یک شهر هیت ایا بهش بودجه کافی میرسه یا میخوان فقط به ظاهر یک منطقه رو برای خودنمایی جدا کنند؟
بابا مثل بهبهانیها باشید که قسمت زیادی از خاکش درطول سالهای مختلف ازش جدا شد ولی از مردمش صدایی درنیومد!! بندر دیلم، گچساران، دهدشت و اخیرا امیدیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
اینهایی که گفتید همه غیر بهبهانی هستند
بوشهری
| United States of America |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
عزیز من دیلم از اولم جز استان بوشهر بوده
کازرون زنده است چون ایران زنده است.....
کازرون از لحاظ موارد گوناگون منطقه ای حساس و زئوپلتیک در ایران است که متاسفانه عدم اشراف مسولان به این موضوع و عدم درک و نگرش و بینش در این آقایان این مشکل بوجود آمد و اگر کوتاه نیامده بودند مطمئنا دامنه وسیعی را در بر می گرفت. خدا به خیر گذروند
اشکال از این است که تقسیمات کشوری زیر حوزه معاونت سیاسی وزارت کشور هست و هرچقدر هم کارکارشتاسی باشد با نگاه سیاسی و برطرف کردن مطالبات سیاسی هست. در حالی که در اصل و واقیت بایستی تقسیمات کشور بر اساس آمایش سرزمین و هماهنگ با آن باشد که متاسفانه اینگونه نیست. تا رویه تقسیمات کشوری به همین منوال هست از این تنشها زیاد داریم مانند قزوین سمیرم کازرون طبس و ...
تقسیم بودجه و امکانات عادلانه باشد هیچ اتفاقی نمی افتد.
کافیه کارانه پزشکان را قطع و دستمزد آنها را به جای اینکه بر اساس کتاب کالیفرنیا بدهید بر اساس کتاب ایران بدهید خودبه خود 50 درصد مشکلات کشور که ناشی از گرانی ها و دلالی هاست حل میشود. 50 % بقیه مشکلات هم با انحلال مجالس و شوراها و برکناری مسئولین حل میشود.
راهش ساده ه‍ست دست از قوم گرایی و فرد گرایی فامیل بازی برداریم فقط کافی به تقسیمات کشور نگاه کنیم هر نماینده سعی در دادن بودجه به حوزه رای خودش و ایجاد امکانات بیشتر برای ان دسته که به او رای دادن می کند وقتی نماینده پان قوم گرایی دیگه در مجلس ایران پر است انتظار چه چیزی دارید .... همه چیز با همین فرمول ها پیش می رود برای نمونه این همه سال حرف از خلیج فارس می زنیم فاصله استان فارس تا دریا تنها بیست دقیقه هست اما همین دید باعث شده دو بخش هرمزگان و بوشهر از فارس جدا شوند این خیلی مسخره هست که فارس ساحلی در خلیج فارس ندارد
الان مثلا شما بررسي گردي؟ يك مشت حرفهاي تكراري كه نه سيخ بسوزد نه كباب شد تحليل؟
باسلام
بخش چنارشاهیجان وکوهمره ازسالهای گذشته تقاضای شهرستان شدن را دارند واین دوبخش محرومیت های فراوانی دارند .تاکنون مردم این دوبخش بدون سروصدا وایجاد تنش،مطالبات خودرا ازراه قانونی پیگیری کرده اند .باید توجه شود اگر خدای نکرده این موضوع متوقف وبایگانی شود چالشهای جدی دراینده دوراز انتظار نخواهد بود .همین الان مردم این دوبخش نفرت وکینه عجیبی نسبت به مردم شهر کازرون پیدا کرده اند که واقعا خطرناک خواهد بود.آیا دولت دربرابر تظاهرات عده ای فرصت طلب که موج سواری نموده اند وازفرصت پیش آمده سوئ استفاده کرد ه اند بایستی کوتاه بیاید.!؟
پاسخ ها
بینشان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
خیالت راحت کازرون تقسیم نمیشه کوهمره ای ها کلا مخالف تجزیه هستند فقط چناری ها هستند که میگن میخایم جدا بشیم وگرنه نودان اعلام کرده نمیخاد نصفش به ی جایی بره نصفش جایی دیگه و چناری ها فقط فکر خودشو هستند نه ما
چه تیتر جالبی زدید، کلی تحلیلش میشه کرد!

خب چه کنیم دیگه، کازرون که داره تقسیم میشه! کاری هم از دست کسی بر نمیاد! حالا چکار کنیم که کازرون که بالاخره اجبارا داره تقسیم میشه آخرین شهرستانی باشه که تفکیک میشه :)))
توجه به خواسته های مردم سبب پیشگیری از «غائله» است
از تجربه تقسیمات 25 سال قبل قزوین درس نگرفتیم لااقل از این مسئله درس بگیریم و جان مردم را سر آزمون و خطا قرار ندهیم
مثل قم که سلفچگان را از اراک گرفت .باید پس بدهد.
آذربایجان را همینجوری تکه تکه کردن دم کازرونی ها گرم مردانه ایستادند
تنها راه رهایی کشور از اینگونه اغتشاشات احترام گذاشتن به قومیت ومحله و وطن ملت است که اتفاقاً عجیب به نفع نظام تمام خواهد شد. متاسفانه هنوز به موارد اینچنینی در قانون اساسی نرسیده ایم. متاسفانه افرادی که تقسیمات شهرها و حتی استانها را بدون دخالت مردم میخواهند، افرادی هستند که خود اصلاً به قومیت و شهر و روستای خود هیچگونه ارقی ندارند و بصورتی هویت اصلی خود را فراموش کرده اند.
یک چیزی که شما در فهمش اشکال دارید اینه که فکر می کنید اگر چیزی قانونیه نباید بهش اعتراض کرد. در حالی دقیقا برعکس اعتراض برای تغییر قانونه چون هیچ قانونی وحی منزل نیست که در یک زمانی در یک مجلسی تصویب شده بعد ها می تونه به همین صورت تغییر کنه. حتی قانون اساسی هم می تونه بازنگری بشه و متمم بهش اضافه شه. در مقابل چیزی که بهش توجه نمی شه حق تجمعات که در همون قانون اساسی به صراحت ذکر شده و اصلا چیز غیر طبیعی نیست و نباید باهاش مقابله بشه و هر تجمعی رو به زد انقلاب، خارجی ها ارتباط داد.
پاسخ سوال : نمايندگان قول بيجا ندهند.
کشور ما از ملت های مختلفی تشکیل شده و فدراسیونی کردن آن اجباری است
جالبه مقاله های احساسی مینویسید در حالی که حقیقت چیز دیگه ای هست
خساراتی که. . .
بحرانی مسبوق به سابقه که. . .
حکایتی که. . .
روایت‌هایی که. . .
مثال‌هایی که . . .
کلیدی‌ترین پرسشی که. . .
قوانین و مقرراتی که. . .
ابهامی که . . .
عاملی بسیار مهم که. . .
اصطکاک‌هایی مدام که. . .
این دیگه چه مدل نوشتنه؟! نیسنده محترم فکر نمی کنی با این مدل نوشتن توی 10 پاراگراف خواننده خسته میشه؟ لطفا این سبک نوشتن که جدیدا مد شده رو تغییرش بدین. ممنون
دولت روحانی برخلاف ادعایش دولت تدبیر وامید نیست اگر تدبیر میکردند وبموقع اعلام میکردند تقسیمات کنسل شده شاهد وقایع اسفناک اخیر نبودیم البته این دولت باعدم توجه به خواست منطقی بازنشستگان مبنی بر رفع ناعادلانه بودن پرداختیها بین مقامات وبازنشستگان که بخاطر کفاف نبودن حقوق دریافتی باهزینه های سنگین زندگی بارها در مقابل مجلس وریاست جمهوری وسازمان برنامه اجتماع آرام داشتند ثابت نموده درصورتی به مطالبات بحق بازنشستگان توجه خواهدکرد که به خیابان بریزند
متاسفانه تقسیم هم بلد نیستیم، اون گل وسط هندونه فقط میرسه به ی نفر
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
اگر هندونه اش مثل قند سفید باشه چی؟
نماينده ها را از مركز شهرستان انتخاب كنيد. اگه از روستاهاي اطراف انتخاب بشده هوس تجزيه ميزنه سرشون
كل شهرستانها در كماست. هيچ خبري از عمران و آبادي نيست
انگار شما بد جوری نگران کازرون هستید.کمی هم از مردم اطراف و بودجه هایی که با تبعیض صرف میشود بنویسید.
دولت روحانی اعتراضات آرام بازنشستگانی که حقوق اندک دریافتی کفاف هزینه های سرسام آورزندگی رانمیدهد نشنیده حتما باید بازنشستگان زیرفشاراقتصادی کاردبه استخوانشان رسیده به خیابان بریزند تا به وعده سال 92 خودش بهبود وضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان عمل نماید
مسئله تقسیم نیست. نارضایتی عمومی از همه چیز است.همه میدانند.
آنچه که مردم جای جای کشوربرای استقلال دنبال می کنندبی عدالتی درتوزیع منابع وامکانات است واگرامکانات اندکی هم به بخش هامی رسددرحدبسیارناچیزاست سیستم قیم مابانه مردم مرکزشهرستان گاهاارباب ورعیتی است درکنارکازرون شهرستان پهناوردشتستان قرارداردبا250هزارنفرکه100هزارنفرآن دربرازجان مرکزدشتستان زندگی می کنندحدود90هزارنفردر3بخش مجاورهم1 سعدآبادبا32هزارنفروبیش از60سال سابقه بخشداری2آب پخش که مرکزاین دوبخش شهرهای سعدآبادوآبپخشدرفاصله1700متری یکدیگرقراردارند3شبانکاره .حدود60هزارنفرهم دربخش های دوردست ارم وبوشکان ومرکزی .اماتقسیم منابع بسیارناعادلانه است به نحوی که برای برازجان با100هزارنفر2بیمارستان دائرویک بیمارستان240تختخوابی درحال ساخت وچندین مجتمع درمانی دولتی وخصوصی موجودویادرحال ساخت .و100هاپزشک متخصص وپاراکلینیک امابرای جمعیت 90هزارنفری آن 3بخش دربهترین حالت چندپزشک عمومی طرحی دارندبرای گرفتن خدمات توان بخشی وپاراکلینیکی همه این جمعیت فدای مرکزنشینان است دوبخش دیگربابعد مسافت وضعی اسفناک تردارند.دربخش های دیگرآموزشی.رفاهی.و....همین طوراست دراینجاست که یابایدجلای وطن کنندوحاشیه نشینی وعضوغیرفعال شوندیابااعتراض دنبال حقشان باشند.اگریکی ازاین 3بیمارستان برازجان باتعدادتخت کمتردراین نواحی ساخته می شد.چنین نبود اگربه انبوه تابلوپزشکان برازجان خوب بنگری اکثرافرزندان همین بخش هاهستند
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
جناب بدیختی اینه که اگه بخوان اون بیمارستان رو تو هرکدوم از این 3 بخش بسازن اون 2 تا اعتراض می کنن.
مسئولین اگه به فکر بودن ، اخبار تظاهرات و اتفاقات کازرون رو به سرعت و با جزئیات حقیقی و بدون سانسور پوشش میدادن
بابا دست بر دارین از این کارا مگه مملکت سالاد شیرازیه گرفتین دستتون هی ریز ریزش میکنین به فکر کارای اساسی تر باشید که مردم راحت زندگی کنن
اعتراض مردم به گرانی و بیکاری و رشوه خواری و فساد است
اینا بهانه است !
چند سال پیش همین اتفاق برای شهرستان شهرضا افتاد و منطقه دهاقان با جمعیت ناجیز از این شهر جدا شد این در حالی است که نماینده شهرضا هم اینک نماینده مردم دهاقان هم هست . معلوم نیست چه ملاکی برای جدا شدن وجود دارد . این تقسیمات ایا جز اینکه باید باعث بوجود آمدن نهادهای اضافی و باری بر دوش دولت ثمره دیگری دارد
شهرستانای کوچیک مگه چقدر بودجه دارن که میخواید تقسیمش هم کنید؟!!!
البته مشکل کازرون، جدا شدن منطقه تاریخی بیشاپور هم هست، واقعا انصاف نیست که اصالت، تاریخ و فرهنگ یه شهر، با تصمیمات نادرست از بین بره
11 شهرستان در دو استان هر کدام زمانی زیر مجموعه یک شهرستان بنام لارستان بودند. خنج، گراش، بستک، بندر لنگه، پارسیان، کیش، جهرم، لامرد، مهر، زرین دشت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر