بازدید 21965

چرا امریکا از برجام خارج شد ؟

دکتر علی اکبر عین الهی
کد خبر: ۸۰۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 18 May 2018

پاسخ به این سوال شاید چنان که همه سیاستمداران به آن پاسخ می دهند،خیلی شفاف نیست. امریکا با این اقدام به نظر می رسد نقشه پیچیده ای را طراحی کرده است .

اگر با دقت به پازل های نقشه امریکا توجه نشود می تواند مسئولان تصمیم گیر را دچار اشتباهی کند که بیشترین سود را امریکا از رفتار انان خواهد داشت .

برای روشن شدن موضوع باید بازی شطرنج را در ذهن خود تصور کنیم وقتی در این بازی یک طرف با نقشه اقدام به حرکت مهره می کند اگر طرف دیگر بدون توجه به حرکت طرف اول اقدام کند این به منزله کمک به حرکت طرف دیگر است . رهبری از این اقدام به عنوان بازی در زمین دشمن یاد کرده است .

ترامپ از زمانی که به قدرت رسید نشان داده است انچه برای او اهمیت دارد وضعیت اقتصاد داخل امریکا است .ترامپ مثل نسل گذشته خود برای امریکا نقش بین المللی برای اهداف جهانی قائل نیست .چنان که در خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس ترامپ نشان داد او به هیچ معاهده ای پابند نیست .

 اول ماه ژوئن2017 (11 خرداد 1396) رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته تا از توافقنامه آب و هوای پاریس خارج شود. برای اینکه وظیفه وی «دفاع از آمریکا و شهروندان آن» است و به گفته دونالد ترامپ، توافقنامه پاریس به نفع سایر کشورهاست و نه ایالات متحده، برای اینکه این سند مسئولیت مالی و اقتصادی سنگینی را بر عهده این کشور گذاشته است.  ترامپ همچنین آماری را بیان کرد که بر اساس آن اجرای تعهدات این توافقنامه برای آمریکا به منزله از دست دادن 2،7 میلیون فرصت شغلی تا سال 2025 و همچنین 440 هزار فرصت صنعتی در داخل کشور است. وی افزود: «و این چیزی نیست که ما به آن نیاز داشته باشیم.»( خبرگزاری تسنیم، روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» روسیه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۶)

با مروری بر اهداف امریکا در خروج از معاهده پارس که طرف قرارداد آن کشورهای اروپایی و 145 کشور دیگر بود. در می یابیم که هیچ عامل سیاسی نقش نداشت . چنانکه ترامپ به آن اشاره کرد فقط جنبه اقتصادی این قرارداد بود که ترامپ به خروج از آن اقدام کرد .

در خروج از برجام هم امریکا دنبال اهداف اقتصادی در پشت شعار های سیاسی است .

با ارامش عراق و فروکش کردن بحران سوریه ممکن بود خاورمیانه بتواند نقش اقتصادی دهه های 60و 70 میلادی را احیا کند که با توجه به شرایط اقتصادی امریکا به هیچ وجه برای نقشه امریکا خوب نیست .

چرا امریکا می خواهد خاورمیانه در بحران باشد ؟ پاسخ در تولید نفت شل نهفته است .

 امریکا برای تبدیل شدن به صادرکننده اول نفت جهان تلاش می کند در این راه از هیچ کاری فروگذار نیست . دولت آمریکا پیش بینی کرده است تولیدات این کشور تا اواخر سال ۲۰۱۹ به ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد که در رقابت با سطح تولیدات روسیه، تولید کننده برتر نفت جهان است.

برای همین این کشور ممنوعیت صادرات نفت را لغو کرده است . شرکت های برزگ نفتی امریکا که برای ادامه حیات بدنبال سرمایه گذاری در خارج از این کشور بودن به داخل امریکا برگشه اند . در این راه بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه کرده اند . این حرکت امریکا برایش سودهای زیادی به بار آورده است، ازجمله کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت آمریکا در طول یک دهه اخیر، ارائه شغل های با درآمد بالا در جوامع روستایی و همچنین کاهش ۳۷ درصدی قیمت بنزین داخلی نسبت به اوج قیمت در سال ۲۰۰۸، را می توان نام برد .

آمریکا در حال حاضر به میزان ۱ میلیون وهفتصد هزاربشکه در روز نفت خام صادر می کند. این کشور در سال گذشته نیز ظرفیت صادرات بیش از  ۳ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی را ثبت کرد. بر همین اساس ترمینال هایی که برای واردات گاز طبیعی مایع طراحی شده بودند، اکنون به منظور صادرات، اصلاح شده اند.

البته تصمیم اوپک برای افزایش قیمت نفت در جهت سیاست های امریکا عمل کرد .

 حال ترس ترامپ از ارامش منطقه خاورمیانه و کاهش قیمت نفت و شکست نقشه امریکا در تبدیل شدن به قطب صادرات نفت ترامپ را واداشته است از بر جام خارج شود .

 با توجه به نقشه امریکا ، ایران پس از خروج امریکا از برجام در دوره های 6 ماه تحت فشار تحریم های متعدد قرار خواهد کرفت . اولین هدف ازاین تحریم ها ایجاد محدودیت برای صادرات نفت ایران خواهد بود .

علاوه بر تاثیر این محدویت بر قیمت نفت باعث ایجاد بازار جدید برای نفت امریکا خواهد بود چون هیچ کشوری به جز آمریکا توان افزایش تولید به این مقدار را نخواهد داشت.

باید این را بدانیم در خروج امریکا از برجام برای همه اعضای اوپک و روسیه به نسبه سودی حاصل خواهد شد . پس نمی توان بر حمایت روسیه از ایران حساب باز کرد .

مسئولان نظام باید توجه داشته باشند که در دامن زدن به بحران خروج امریکا از برجام در کدام جبهه نقش بازی می کنند .  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
احتمالا اون ایرانی های وطن فروشه آمریکا نشین مخش رو زدن. مشکل ما بیشتر از ترامپ اونها هستن. یا خدا هدایتشون کنه یا نابود.
این تحلیل زمانی میتونه درست باشه که مثلا روسیه یا عربستان نتونن نفت بفروشن وگرنه ایران که سهم فروشش آنقدر بالا نبود.در ضمن الان نفت اگه بالا رفته بخاطر اینکه آینده قابل پیش بینی نیست یعنی احتمال جنگ تازه داده میشه وگرنه اگر بگیم آمریکا با خروج از برجام میخواد قیمت بالا بره خوب وقتی خودش چندین برابر ایران تولید کنه قیمت افت میکنه.نمونه بارزش ونزوئلا که با کاهش تولیدش در قیمت تاثیر چندانی نداشت پس بیشتر افزایش قیمت نفت بخاطر اینکه نمیدونن آینده چی میشه
مطلب جالبی بود تا به حال از این زاویه به مطلب نگاه نکرده بودم .
به نظرم اینکه آمریکا اینقدر با ایران دشمنی می کنه اینه که ایران برای آمریکا شاخ شده حالا اون شاخ بیاد فناوری هسته ای هم داشته باشه دیگه دوتا شاخ می شه . به همین خاطر داره تمام تلاشش رو برای بر اندازی انجام می ده . مردم رو تحت فشار اقتصادی بذاره بعد از اون ور می گه من با مردم ایرانم . مدام هم داره کار تبلیغاتی می کنه علیه ایران .
دلیل اصلی بحث نفت و قیمت آن نیست به دلایل مختلف. یکی بحث وعده انتخاباتی ترامپ بود که اگر عمل نمیکرد نزد افکار عمومی کشورش و دنیا بی اعتبار میشد. دوم ناراحتی از وضعیت افراد دو تابعیتی زندانی در ایران و معامله ای که در کنار برجام بر سر زندانیان دو تابعیتی و پرداخت نقدی دلار انجام شد. و سوم توفیقات ایران در منازعات منطقه ای که دایره نفوذ ایران و قدرت منطقه ای اش را برخلاف انتظار چند برابر کرد.
همه می دانند که ترامپ دنبال منافع اقتصادی است
خودش هم چندین بار گفته هیچ سودی از برجام عاید امریکا نشده
اینکه آمریکا خواستار قیمت بالاتر نفت است درست است بدلیل نفت شیل ، رقبا عمدتا وارد کننده نفت هستند و پول عربها نهایتا بیشتر توی جیب آمریکا می رود . ولی این برای ایران شمشیر دولبه است ، با فروش نفت کمتر مبلغ بیشتری دریافت میکند . با قیمت بالاتر میتواند محموله های شناور را به واسطه ها بفروشد . همکاری رقبای اقتصادی آمریکا بیشتر بنفع ایران است ، زیرا ایران با آمریکا معامله ندارد .
جواب
١ نتانيابو
٢ بن سلمان
٣ بچه زايد
چرا آمریکا از برجام خارج شد؟ چون ترامپ میگوید وقتی زور و اهرم فشار دارم چرا برم سر میز مذاکره بشینم.
مورد دیگری که به این مطلب می توان اضافه کرد خطر درگیر کردن گشورهای حوزه خلیج فارس در یک جنگ و به تبع آن اختلال جدی در تولید و صدور نفت از این منطقه و به سود دو کشور امریکا و روسیه و پایان اقتدار اوپک است که هیزم دیگش هم با تسلیح عربستان با مدرنترین سلاح ها صورت گرفته.
به خاطر اینکه ایران را هدف قرار داده.
منظورتون رو شفاف بگین... درست متوجه نشدم...
تحلیلی نسبتا منطقی
نفت امروزه در مسائل سیاسی جهان نقش عمدهای ندارد. چرا درزمان گذشته که نفت کم بود. چرچیل میگفت oil´oil´oil ولیمروزه نفت در جهان کم نیست گرچه درجهان صنعتی کم است.جهانغیر صنعتی میفروشد وجهانصنعتی میخرد وپول انرا تبدیل به کالای ساخته شده میکند وچند لا پهنا میفروشد.برخی نظر بر این است که از دیاد قیمت نفت برای اقتصاد غرب چندان هم بد؟نیست اگر تبدیل بهکالای ساخته شده انها بشود.پس مشکل اصلی نفت پول نفت است درزمان صلح که جنگ شرایط خود را دارد. اگر در کره صلح برقرار میشود وجنگی در نمیگیرد این است که کره جنگ طلب در نطقه ندارد. کره جنوبی وژاپن ضد جنگ اند ولی اسرائیل وعربستان کشتهومرده جنگی در ایران اند.ز طرف دیگر حکام جدید حق وحقوق خودشان را ز قرار دادها میخواهند.جهان تولید سرمایه داری بالاخره کالای خود را دربازار تجارت بایدبفروشدکه پر از انگل است. هرکس حق خود را میطلبد سنگی میاندازد انه شریک.
این از ضعف بینش سیاسی تیم مذاکره کنندۀ ماست که آمریکا را در داخل برجام تصور می کردند امّا در مورد دل خوشی دولت روحانی نسبت به پایبندی اروپاییها به برجام عرض کنم که اینا دولت روحانی را بازی می دهند و وقت تلف می کنند اینها در مسائل بین المللی تا کنون با ساز آمریکا رقصیده اند در مورد برجام نیز آمریکارا تنها نخواهند گذاشت
یکی از علت ها این بوده که اکثر کشورهای دیگر با برجام اومدن ایران و شرکتهاشون در حال فعالیت اقتصادی شدند به غیر از خودآمریکا که برجام را امضاء کرده !!!! خوب وقتی میبینه برجام فقط خوش بحال هر کشوری شده به غیر از خودش مشخصه که میزنه زیر سینی و همه چیر را به هم میزنه. ضمنا ایران با مردم خودش رو راست نیست و میپیچونه چه برسه درسطح بین الملل.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل