بازدید 8170

محکومیت بانکدار ترک به اتهام نقض تحریم ایران

کد خبر: ۸۰۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 18 May 2018

یک قاضی آمریکایی، مهمت هاکان آتیلا، بانکدار هالک بانک ترکیه را به دلیل مشارکت در طرحی برای کمک به دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک قاضی آمریکایی، مهمت هاکان آتیلا، بانکدار هالک بانک ترکیه را به دلیل مشارکت در طرحی برای کمک به دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران به 32 ماه زندان محکوم کرد. دولت ترکیه صدور این حکم را محکوم کرده است.

آتیلای 47 ساله که شهروند ترکیه است توسط قاضی منطقه ای ریچارد برمان در منهتن به زندان محکوم شده است.

این پرونده موجب ایجاد تنش های دیپلماتیک بین آمریکا و ترکیه شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آن حمله ای سیاسی به دولت خود توصیف کرده است.

دادستان های آمریکایی گفتند، محوریت عملیات مذکور برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی-ترک بوده که به ارتکاب کلاهبرداری، تبانی و پولشویی اعتراف کرده و در چند جلسه از دادگاه علیه آتیلا شهادت داده است.

ویکتور روکو، یکی از وکلای آتیلا گفت، موکلش به این حکم اعتراض خواهد کرد، اما حکم صادره را «منصفانه» توصیف کرد.

آتیلا که قبلا معاون هالک بانک ترکیه بود، اکنون مدت 14 ماه است که در آمریکا زندانی است. مدت 14 ماهی که وی زندانی بوده از مجموع حکم زندان وی کسر خواهد شد و وی می تواند به دلیل حسن رفتار زودتر از موعد آزاد شود.

دادستا های آمریکایی به دنبال گرفتن حکم زندان حدودا 20 ساله برای این بانکدار ترک بودند. اما قاضی برمان گفته، شواهد ارائه شده به دادگاه نشان می دهد که وی یک بازیگر کوچک بوده است.

بکیر بوزداگ، سخنگوی دولت ترکیه در واکنش به این حکم در توئیتر خود نوشت: «دادگاه قانون را نقض کرد و یک دادرسی عادلانه انجام نداد... این پرونده مدرک محکمی دال بر همکاری گروه تروریستی فتح الله گولن، سیا، اف بی آی و سیستم دادرسی آمریکاست.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر