بازدید 4860

مخاطرات شبکه‌های اجتماعی واقعی است

کد خبر: ۸۰۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 18 May 2018

برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب با موضوع گستردگی فضای مجازی و با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آذری جهرمی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی ارتباطات از دستاورد های هفت ماه اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت. وزیر ارتباطات در این خصوص اعلام کرد: در طول مدت این هفت ماه ما موفق شدیم پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه را در کشور دو برابر کنیم. در ابتدای دولت دوازدهم تنها 50 درصد شهر ها تحت پوشش این نسل بودند که هم اکنون تمامی شهر ها پوشش نسل سوم و چهارم را دارند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: در روستاها شاخصی به عنوان ارتباطات کامل (ارتباطات تلفن ثابت، تلفن همراه) تعریف کردیم؛ در ابتدای دولت دوازدهم این عدد معادل 35 درصد بود که در این هفت ماه، به 55 درصد رسیدیم. بیش از 53 هزار کیلومتر از جاده های کشور تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم قرار دادیم که در نوروز امسال برای مسافرین قابل حس بود.

جهرمی با اشاره به اینکه در برخی شاخص های دولت الکترونیک مانند شاخص مشارکت، رشد 4 برابری داشتیم گفت: در ابتدای دولت 4 درصد بود که امروز این عدد به 16 درصد رسیده است که این عدد باید به بالای 60 درصد برسد. دولت همراه به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های دولت الکترونیک راه اندازی کردیم که روز گذشته از اپلیکیشن آن نیز رونمایی شد و هم اکنون از طریق فروشگاه های نرم افزاری ایرانی قابل دسترس است. با استفاده از این نرم افزار ارتباط مردم با دولت به صورت اختصاصی صورت میگیرد؛ به این صورت که کاربر با ارتباط مستقیم با تمامی دستگاه های دولت می تواند اطلاعات تجمیع شده را دریافت کند. به عنوان مثال در بخش وزارت ارتباطات این نرم افزار، تمامی سیمکارت هایی که به نام شماست، اشتراک های اینترنت، خطوط ثابت قابل مشاهده است و امکاناتی نظیر پرداخت قبض، تغییر نشانی و ... را دارد.

22 مرکز کسب و کارهای نوپا در مراکز استان ها دائر کردیم

وزیر ارتباطات به این نکته اشاره کرد که: ما در این هفته اخیر، دایره ظرفیت ارتباطات بین الملل‌مان را دو برابر کرده ایم و ظرفیت ارتباطات داخلی کشور سه برابر شد. در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا و مشاغلی که بر اساس فضای مجازی در حال شکل گرفتن است، با دستور رئیس جمهور طرحی به عنوان طرح نو آفرین را رونمایی کردیم که بر اساس آن کلیه مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا در حوزه بیمه، مالیات، ثبت شرکت، تامین منابع مالی، جذب نیرو و دیگر مشکلات این چنینی دارند، دیده خواهد شد که در چهارشنبه‌ی آتی در دولت مصوب خواهد شد. 22 مرکز کسب و کارهای نوپا در مراکز استان ها دائر کردیم.

جهرمی همچنین خاظرنشان کرد: از دیگر کارهای سودمند، مقابله با قاچاق تلفن همراه بود که هم اکنون تمامی مراحل آن انجام شده است. در خصوص حریم خصوصی مردم، کمیته های نظارتی را در اپراتورها تشکیل دادیم و در مواردی که نشر اطلاعات وجود داشت برخوردشد و حتی پرراتورها را نیز جریمه کردیم. در حوزه ترانزیت ارتباطات بین الملل به ظرفیت 3 برابر هرآنچه که قبل بود رسیدیم. یعنی موفق شدیم به 1500 گیگابیت بر ثانیه ترانزیت بین الملل برسیم.

وی ادامه داد : در نرخ رشد شاخص توسعه فناوری اطلاعات، اولین کشور منطقه و دومین کشور جهان هستیم و پیش‌بینی میکنیم تا سال پایان سال 2018 به اهداف‌مان که در برنامه ششم توسعه بود، برسیم.

آذری جهرمی در خصوص وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی ارتباطات سه لایه دارد، لایه اول زیرساخت، دوم امکانات و سوم لایه محتواست. بخش زیرساخت بنابر چهارچوبی دارد که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و حدود فعالیت آن مشخص است اما بخش خدمات و محتوا قابل اندازه گیری نیست چراکه هنوز سندی ندارد. بخش زیرساخت به وزارت ارتباطات باز میگردد که قرار است در برنامه 2 ساله، برنامه های تدوین شده به اتمام برسد.

وزیر ارتباطات در خصوص اینترنت اشیا اظهار داشت: شهرها ابتدا با تلفن ثابت به هم متصل شدند، بعد افراد با تلفن همراه با هم ارتباط بر قرار کردند؛ اکنون دنیا با هدف بهبود بهره‌وری در حال اتصال اشیا به یکدیگر است و بر همین اساس است اینترنت اشیا مفهوم پیدا می‌کند. اینترنت اشیا نیاز به یک چارچوبی دارد برای دستگاه‌های مختلفی که می‌خواهند فعالانه در این عرصه حرکت کنند. مرکز ملی فضای مجازی با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات، سندی را تهیه کرد که کلیات آن در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است.

وی در رابطه با زیرساخت اینترنت اشیا، گفت: زیرساخت اینترنت اشیا به صورت شبکه‌ای آماده است اما به لحاظ صنعتی نیاز به توسعه‌ دارد.

در مجموع 35هزار شغل مبتنی بر پیام‌رسان تلگرام داشتیم

آذری جهرمی در مورد کدهای موبایلی برای تبادلات بانکی و ملاحظات بانک مرکزی این خصوص، گفت: دنیا در این حوزه در حال تغییر است؛ به نظر می‌رسد با توسعه‌ی پلتفرم‌های پیام‌رسان‌ها، به تدریج متدهای پرداخت متفاوت خواهد شد. دغدغه ما در آن موضوع این بود که اگرچه مدل پلتفرم‌های جدید امنیت بیشتری دارند اما در حال حاضر کسب‌و‌کارهایی در مدل قدیم به وجود آمده بودند و مدل جدید آمادگی لازم برای ارائه این خدمات به مردم را نداشتند. لذا ما درخواست کردیم مدل قدیم ادامه پیدا کنند و اگر ظرفیت‌ پیام‌رسان‌ها آماده شدند، به طور طبیعی مانند همه‌ی دنیا ما هم معتقدیم که بستر پیام‌رسان‌ها امنیت بیشتری دارند.

وی در خصوص میزان کسب‌وکارهای بر بستر فضای مجازی اظهار داشت: طبق آمار مرکز ملی فضای مجازی، ما در مجموع 35هزار شغل مبتنی بر پیام‌رسان تلگرام داشتیم و در کل فضای مجازی در دو سال گذشته در مجموع کسب‌وکارهای نوپا 200هزار شغل داشتیم. این ظرفیت متناسب با میزان پتانسیل و کشش جامعه است و در هر حوزه که جامعه نیاز به بهبود نظام‌های بهره‌وری داشته باشد، کسانی مجبور می‌شوند در آن حوزه کار کنند؛ در نتیجه این حوزه نیاز به هدف‌گذاری دارد. ما در چند سال اخیر دچار یک خلاء در خصوص عدم توسعه فناوری بودیم که در حال حاضر این توسعه شکل گرفته است و نتیجه کسب‌وکارها بهمن‌وار شکل گرفتند. اما از این به بعد حتماً باید با توجه به بهره‌وری شاخص داشته باشیم و با شاخص پیش برویم؛ اگر این اتفاق صورت بگیرد ما می‌توانیم آمار بالای 100هزار شغل هم داشته باشیم.

وزیر ارتباطات در رابطه با طرح نوآفرین توضیح داد: در این طرح همه‌ی شاخص‌های کسب‌وکارهای نوپا بر اساس آمار خواهند شد و ما می‌توانیم با استفاده از آن موانع را شناسایی و مرتفع کنیم.

مخاطرات شبکه‌های اجتماعی واقعی است

آذری جهرمی در رابطه پیام‌رسان‌ها گفت: ما در بعضی حوزه‌های رسانه دچار بلاتکلیفی هستیم؛ در خصوص پیام‌رسان‌ها ما نیاز به ساختاری تحت عنوان ساختار مدیریت رسانه‌های نوین یا سیاست‌گذاری رسانه های نوین داریم. قبل از تدوین این چارچوب، ممکن است اقدامات همسو نباشند. در ساختار حاکمیتی ما مانند همه کشورها مطلوب این است که ما انحصار نداشته باشیم و به دنبال محلی‌سازی باشیم.

وزیر ارتباطات در همین رابطه ادامه داد: متخصصان ما در این پیام‌رسان‌ها از همه وجود مایه می‌گذارند و کار می‌کنند؛ اما با این حال گاهی مشاهده می‌شود که افکار عمومی همراهی نمی‌کنند و در برخی موارد بی‌اعتمادی وجود دارد. مخاطرات شبکه‌های اجتماعی واقعی است لذا باید با مردم صحبت کرد تا افکار عمومی توجیح شوند؛ البته نگرانی‌های مردم هم مهم است. پیام‌رسان‌های داخلی از نظر خلاقیت و توانمندی در سطح بالایی هستند و همه توان خود را پشت این کار قرار داده‌اند.

باید قبول کنیم که این پیام‌رسان‌ها مورد بی مهری قرار گرفتند

وی در خصوص حمایت‌های وزارت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی تکالیفی بر عهده ما گذاشه شده بود که همه آنها انجام شده است و اگر آنها بیش از مصوبه شورا انتظاراتی داشته باشند، ما حاضریم پس از گذراندن مصوبه آنها را تأمین کنیم؛ اما در هر حال باید قبول کنیم که این پیام‌رسان‌ها مورد بی مهری قرار گرفتند.

آذری جهرمی ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای پیام‌رسان‌های داخلی فقط مسائل فنی نیست، زیرساخت‌هایی مانند اعتماد هم وجود دارد، همچنین ما باید در بحث رسانه سیاست‌‌ها را مشخص‌تر کنیم؛ البته زیرساخت‌های فنی از همه مهم تر است. اگر اینها صورت بگیرد، مردم ما حتماً از ابزارهای داخلی استفاده می‌کنند.

تأمین منابع مالی پیام‌رسان‌ها فراتر از اختیارات وزارت ارتباطات است

وزیر ارتباطات تأکید کرد: CDN های تلگرام توسط خود این شرکت در ایران ایجاد شده بود و دولت حتی یک ریال هم بابت آن هزینه نکرد. این طرح برای ما در خصوص خروج منابع، صرفه جویی ارزی هم داشت که البته همه ابعاد آن عملی نشد. گفته می‌شود چرا در اپراتورها CDN قرار نمی‌گیرد، به این دلیل است که مقررات ما از سمت مجلس می‌آید که بودجه‌ای باید هزینه کنیم. در حال حاضر پیام‌رسان‌ها ظرفیت های مورد نیاز خود را دارند که البته باید توسعه بیابد و ما هم هر آنچه در حوزه زیرساخت داشتیم در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: کمکی که ما می‌توانیم به پیام‌رسان‌های داخلی کنیم از جنس کمک مالی است. طبق مصوبه شورا باید به آنها وام کم بهره اعطا می‌‌شد که برآورد ما این بود که 5میلیارد مورد نیاز آنها است و‌ این کار صورت گرفته است. اما در فازهای بعدی ممکن است نیاز فراتر از اینها باشد، همانطور که یکی از پیام‌رسان‌ها درخواست وام 50میلیارد تومانی کرده است. برای اعطای این مبالغ منعی وجود ندارد، اما باید منابع مالی آن تأمین شود که در حال حاضر وجود ندارد زیرا کل منابع اعتباری ما برای کل اکوسیستم کسب‌و کارهای کشور 120میلیارد تومان است؛ لذا تأمین این منابع فراتر از اختیارات وزارت ارتباطات است. اگر همدلی در این حوزه باشد و مسائل حاشیه‌ای را دخیل نکنیم این امر محقق خواهد شد.

دو موتور جستجوی پارسی جو و یوز توانستند حدود دو درصد سهم بازار را از آن خود کنند

آذری جهرمی در رابطه با وضعیت موتور جستجو گفت: موتور جستجو پروژه ای است که ار دولت قبل مطرح شده و دولت جدید درصدد تقویت این پروژه است. از جمله اقداماتی که در این خصوص انجام شده، معرفی برخی از زیر سیستم ها مانند زیرسیستم ترجمه است که بسیار مورد اقبال و استفاده مردم واقع شده است. ترگمان یکی از ماژول های موتور جستجوی ماست که در حال حاضر در بخش ترجمه فارسی به انگلیسی عملکردی بهتر از گوکل دارد. دو موتور جستجوی پارسی جو و یوز طی رقابتی که از لحاظ فناوری با یکدیگر داشتند، توانستند حدود دو درصد سهم بازار را از آن خود کنند.

وی همچنین اظهار داشت: دولت بر آن است تا در نظام زیست بوم کودکان، موتور جستجوی پارسی جو یا یوز را قرار دهد، چرا که در آنها محتوای مخرب و غیراخلاقی که در فضای مجازی به وفور یافت می شود، حذف و از دسترس کودکان به منظور محافظت از آنان خارج می شود. در واقع کار بر روی اکوسیستم کودکان یکی از مکانیزم های اصلی برای ترویج موتورجستجوهاست. اکوسیستم های انارستان و درسا، نمونه های خوبی از اکوسیستم کودکان هستند که رشد قابل توجهی داشته اند. جهرمی تاکید کرد هرچه میزان استفاده از این اکوسیستم ها بیشتر شود، درصد توانایی و کارآمدی آنها نیز فزایش می یابد.

آذری جهرمی در ارتباط با ایمیل نیز گفت: دو ایمیل داخلی فعال داریم که در حال حاضر ظرفیت یکی از آنها به دو میلیون کاربر رسیده است و هدف وزارت ارتباطات ادغام اینها با یکدیگر است تا بتوانند سرویس کانلی را ارائه دهند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد از نظر امکانات و کیفیت، این موتورهای جستجو نسبت به گوگل برتری دارند.

آذری جهرمی درخصوص فروش اینترنت که بخشی از دغدغه مردم است گفت: وزارت ارتباطات در مدل تعرفه اینترنت تلفن همراه دخالتی نداشته است. اقدام دولت تنها تغییر مدل حجمی به غیر حجمی روی مدل تلفن ثابت بوده که هدف ایجاد رقابت در مصرف منصفانه است، اما باید دید تا چه اندازه این مدل موفق بوده است. وزیر ارتباطات در همین راستا از رشد ۴۰ درصدی محتوا خبر داد. نکته دیگری که آذری جهرمی بازگو کرد کاهش درآمد شرکت های ارائه دهنده اینترنت به واسطه این تغییرات بود که به گفته وی با گذشت زمانی کوتاه و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، برگشت پذیر است.

جهرمی در آخر هم وعده داد اجرای درخواست مردم مبنی بر ارائه سرویسی با سرعت بالا و مصرف حجم کم در برنامه وزارت خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر