بازدید 8395

قلعه‌ای پر از گنج‌های نهفته!

ایجاد صندوق‌های مالیِ خرد در منطقه و تقویت آنها، حمایت از طرح‌های کشاورزی مکانیزه، توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و پوشش سراسری اینترنت پر سرعت در منطقه از جمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته در این شهرستان و در مسیر توسعه ویژه این منطقه در پیش گرفته شده است.
کد خبر: ۸۰۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 17 May 2018
شهرستان قلعه گنج که با جمعیتی نزدیک به ۵۰ هزار نفر در جنوبی‌ترین نقطه جغرافیایی استان کرمان قرار گرفته است و سابق بر این همچون بسیاری از شهرستان‌های دور افتاده کشور اسیر گرد محرومیت بود، حالا چند سالی هست که با اهتمام ویژه بنیاد علوی به الگوی موفق توسعه جغرافیایی مناطق دور افتاده بدل شده است.

به گزارش «تابناک»، شهرستان قلعه گنج از جمله شهرستان‌هایی است که در بخش جنوبی کشور اقع شده است و به دلیل دوری از مرکز سیاسی کشور و استان کرمان، سال‌ها با مشکلات فراوان اقتصادی و رفاهی دست و پنجه نرم می‌کرد. این شهرستان چندسالی هست که به صورت ویژه مورد توجه مسئولان بنیاد علوی قرار گرفته است و بنا بر این است که تحولات این منطقه به عنوان الگوی توسعه در سایر مناطق کشور بهره برداری شود.

مساخت این شهرستان بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر است و فاصله این شهر تا شهر کرمان نزدیک به ۴۲۰ کیلومتر است؛ مسافتی بسیار طولانی که سال‌های سال فرصت‌های توسعه را از این شهرستان گرفت و اجازه رشد و توسعه عادلانه جغرافیایی را به آن نداد.

هلیل رود، اصلی‌ترین رود این منطقه از کشور است که البته سال هاست به دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها و نیز احداث سد در بالادست، با مشکل کمبود آب دچار شده است و امکان بهره برداری از آن به صفر رسیده است.

مردم این منطقه از کشورمان به زبان‌های فارسی بلوچی تکلم می‌کنند و اگرچه اکثر آن‌ها از نظر مذهبی شیعه هستند، اما اهل تسنن و زرتشتی‌ها نیز در این منطقه از کشور زندگی می‌کنند.

این شهرستان به واسطه کمبود شدید آب و کاهش بارش‌های آسمانی، عدم استقرار صنایع تولیدی، دوری از مرکز سیاسی استا و کشور سال‌ها اسیر محرومیت بود و بسیاری از امکانات رفاهی و شرایط مطلوب اقتصادی که در مناطق دیگر کشور فراهم شده بود، در این منطقه فراهم نبود.

شرایطی که موجب شده بود تا اکثر مردم به سمت فعالیت‌های کشاورزی روی بیاورند و به دلیل بحران آب با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی رو به رو شوند.

این شهرستان در سال‌های گذشته و از طریق شورای هماهنگی مناطق آزاد اقتصادی کشور به عنوان منطقه ویژه اقتصادی انتخاب و تلاش‌ها برای تغییر در روند مدیریت این شهرستان آغاز شد؛ اتفاقی که اکنون زمینه‌ها را برای بهره برداری مطلوب از معادن فلز و سنگ‌های قیمتی این استان فراهم کرده است.

جدا از انتخاب شهرستان قلعه گنج به عنوان منطقه ویژه اقتصادی، بنیاد مستضعفان نیز این شهرستان را به عنوان الگوی نمونه اقتصاد مقاومتی برگزیده است و بنیاد علوی به عنوان بازوی خدمات اجتماعی بنیاد مستضعفان نزدیک به سه سال است که به صورت ویژه در حال فعالیت اقتصادی و صنعتی برای توسعه جغرافیایی این شهرستان است.

اکنون تلاش‌ها در این شهرستان بر این روال است که با الگوگیری از سبک و فرهنگ زندگی اجتماعی مردم و نیز فرصت‌های اقتصای موجود در منطقه این توانمندی‌ها در مسیر توسعه مورد بهره برداری قرار گیرد و این شهرستان به یک الگوی موفق توسعه مبتنی بر توانمندی‌های محلی و بومی تبدیل شود.

از جمله اقدامات اساسی و قابل ذکری در این مدت صورت گرفته است و در آن تلاش بر این بوده که از سبک زتدگی مردم برای توسعه گردشگری بهره برداری شود، می‌توان به احداث اولین هتل گردشگری در این منطقه اشاره کرد؛ هتلی که با توجه به ساختار‌های فرهنگی و با بهره گیری از الگو‌های معماری منطقه طراحی شد و فضای اقامتی منحصر بفردی را برای استفاده علاقمندان ایجاد کرده است.

ایجاد صندوق‌های مالیِ خرد در منطقه و تقویت آنها، حمایت از طرح‌های کشاورزی مکانیزه، توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و پوشش سراسری اینترنت پر سرعت در منطقه از جمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته در این شهرستان و در مسیر توسعه ویژه این منطقه در پیش گرفته شده است.

احداث سالن‌های ورزشی و شناسایی استعداد‌های ورزشی منطقه، تکمیل و تجهیز بیمارستان شهرستان، توسعه پوشش گاز، احدات مجتمع‌های پیشرفته دامپروری، احداث گلخانه، احداث و راه اندازی کارگاه‌های قالی بافی و نیز فعال کردن بخش‌های بسته بندی مواد غذایی از دیگر اقداماتی است که به همت بنیاد علوی در حال حاضر در این شهرستان به جریان افتاده و امید‌ها را برای روز‌های خوب این شهرستان زنده کرده است.

با توجه به وجود معادن فراوان سنگ‌های زینتی و فلز در منطقه، توسعه این معادن و نیز بهره برداری از کارگاه‌های فرآوری این محصولات دستور کار دیگری است که مسئولان به آن اهتمام ویژه‌ای دارند و در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است.

نزدیکی این شهرستان به سواحل خلیج فارس و امکان ایجاد ارتباط سریع با آب‌های آزاد و وجود نیرو‌های فراوان جوان در منطقه از جمله توانمندی‌هایی است که می‌تواند توسط مسئولان در مسیر توسعه این شهرستان مورد بهره برداری بیشتر و بهتر قرار گیرد.

آنچه که هست اینکه اکنون این شهرستان به لطف توجه ویژه بنیاد علوی در مسیر الگو شدن برای دیگر شهرستان‌های محروم کشور قرار گرفته است و انتطار می‌رود روند موفقیت آمیز رشد این شهرستان در آینده بتواند فرصت‌های جدید توسعه را در رابطه با دیگر شهرستان‌های محروم کشور نیز فراهم کند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار