بازدید 11242
عبدالرضا مصری در گفت وگو با «تابناک»؛

خودرو قاچاق خودش نمی تواند وارد شود؛ این خودروها از کجا می آیند؟/ دولت‌های ما عرضه کار صنعتی ندارند/ هر چه بودجه داریم، صرف هزینه جاری می‌کنیم

ایران کشوری است با امکانات و توانایی‌های فراوان؛ بنابراین، باید اقتصاد ایران، یکی از چند اقتصاد برتر جهان باشد، ولی نرخ مشارکت در بازار کار به شدت پایین و نرخ بیکاری بالاست. همچنین تولید ناخالص سرانه ایران در مقایسه با کشور‌هایی مانند خود بسیار پایین است.
کد خبر: ۸۰۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 18 May 2018

مشکلات اقتصادی، یک فرافکنی نسبت به بیرون از مرزهاست/ دولت‌های ما هم عرضه کار صنعتی ندارند/ هرجا بودجه داریم، صرف هزینه جاری می‌کنیمایران کشوری است با امکانات و توانایی‌های فراوان؛ بنابراین، باید اقتصاد ایران، یکی از چند اقتصاد برتر جهان باشد، ولی نرخ مشارکت در بازار کار به شدت پایین و نرخ بیکاری بالاست. همچنین تولید ناخالص سرانه ایران در مقایسه با کشور‌هایی مانند خود بسیار پایین است.

به گزارش «تابناک»؛ کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دلیل این امر، در ساختار اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی ایران است؛ هرچند در ماه های اخیر، برخی اتفاقات خارجی نیز در بروز بحران ها بی تأثیر نبوده، اعتقاد بر این است که اگر اراده ای می بود، هیچ یک از این موانع، دلیل بر عقب ماندگی کشور نمی شد.

در این باره عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه اظهار داشته است: یقین من بر این است که بیش از 90 درصد بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور، داخلی است و ارتباطی به برجام و غیر برجام ندارد؛ مشکلات اقتصادی، نوعی فرافکنی نسبت به بیرون از مرزهاست.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: عمده این مشکلات بستگی به سیاست هایی دارد که ما اعمال می کنیم؛ اشتباهاتی که ما در برنامه ریزی اقتصادی خود داریم، امروز برای ما ایجاد مشکل کرده، وگرنه ما همان کشوری هستیم که با سالی حدود 7 میلیارد دلار، جنگ را اداره می کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما امروز دچار مشکل اقتصادی داخلی هستیم. البته این را هم نمی گوییم که مناسبات خارجی اصلا در این قضیه مقصر نیستند. به هر حال، تأثیرگذار است، ولی میزان تأثیری که سیاست ها و برنامه های اقتصادی داخلی بر اقتصاد لطمه می زند، بیشتر از چیزی است که خارجی ها بر کشور وارد می سازند.

البته نسخه شفای آن هم موجود است. هم اکنون پنج سال است، اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، ولی ما یک قدم هم برنداشتیم. در عوض گام های زیادی به سمت غرب برداشتیم و گفتیم، باید با آنها صحبت کرد، ولی در پایان آنها زیر میز زدند. الان هم نباید وقت را هدر داد. اگر بار دیگر دم از خارجی ها بزنیم، عمر مردم هدر خواهد رفت؛ بنابراین، باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم و از داخل آن را قوی کنیم، چون کسی از بیرون قوتی برای ما درست نمی کند.

وی با اشاره به قاچاق کالا در کشور و همچنین ورود بی رویه و غیرقانونی خودرو یادآور شد: چه کسانی اجازه این واردات و مجوز می دهند. خودرو که خودش نمی تواند وارد شود. این خودرو از کجا می آید؟ اگر کثافت کاری ها در این زمینه از بین برود، همه چیز درست می شود.

این نماینده مجلس گفت: البته این هم از بی عرضگی ماست که ال نود را با این قیمت به مردم بفروشیم و خودروهای داخلی ما این میزان ضعیف و به درد نخور باشد؛ اما اینکه ما بخواهیم پورشه سهم اروپا را هم به ایران بیاوریم، به معنی رفاه ملت نیست.
زیاده خواهی با آرمانگرایی دو بحث متضاد است. ما یا باید نوکر باشیم یا آقا. اینکه ما شعار رفاه و اشرافیت سر بدهیم و بعد بخواهیم جلوی آمریکا بایستیم بی فایده است، باید راهکار را پیدا کنیم.

دلیل عقب ماندگی ما این است که صنعت در دست دولتی هاست و دولتی های ما هم عرضه کار صنعتی کردن ندارند و اینجا شده حیاط خلوت دولتی ها؛ دولتی ها خودروسازی را واگذار کنند تا مردم نفس بکشند.

این نماینده گفت: ما برای بازگشت به خودمان، هم یک روز وقت داریم و هم یک عمر بستگی دارد که از آن چگونه استفاده کنیم. اینکه دوباره دنبال یک روزنه دیگر باشیم، فایده ندارد. اگر عزم خود را جزم کردیم و به خودمان آمدیم، می توانیم روی پای خود بایستیم.

ادارات دولتی هر روز بزرگتر می شوند و هر روز در حال ساخت اداره و ساختمان هستیم. هر جا بودجه داریم، صرف هزینه جاری کشور می کنیم. معلوم است این خدم و حشم هزینه دارد. هر وقت این هزینه ها کم شد، ما هم می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۹
آقای مصری مثل اینکه فراموش کردند وزیر دولتی بودند که به اندازه قوم مغول ایران را ویران کرد. میلیاردها دلار نفتی را نابود کرد حالا ایشان تازه فهمیدند که مشکل ایران داخلی هست، معلوم است که داخلی هست چون مدیریت کشور در دست ایرانیهاست و از مریخ قطعا کسی نیامده است البته اگر اسمش را بتوان مدیریت گذاشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
یه جوری میگه انگار تازه خودش این داستانو کشف کرده .
سالهاست تابوده همین بوده
شما هم فقط حرف میزنید ، یکی بره کار انجام بده
اقای نماینده چه کسی باید این کار ها را بکند
همه ملت هم درد را میدانند و هم دوای انرا می دانند
شما نمایندگان باید به عنوان قانون گزار راه را باز کنید ما به شما رای دادیم تا برایمان کار کنید اما برعکس شده و مردم در خدمت دولتی ها و نمایندگان شده اند
فقط یه مشت کلیات بدون راهکار مشخص!!!!!!!!@@
از دبی میاد.قیمت دلار هم هر روز ساعت ۱۱صبح از دبی میاد.لنجیاهندوانه ومیوه صادرمیکنن وپول ارز میاد تو کشور چندبرابر ارزکشور رو میدیم امارات تاخودرو وکالای خارجی وارد کنیم تا پز بدیم وپولمون اینطوری بی ارزش میشه...اونا اقتصادکشور رو هدف گرفتن با حمایت امریکا وعربستان.تولید داخلی وحمایت از کالای ایرانی.قانون اساسی کشور
اگر مسولین بدانند ،؟ کی بودند ،واز کجا به اینجا رسیده اند ،و چگونه ،رسیدند ؟ و پیشینهٔ خود را فراموش نکنند ،ایران اکنون اینگونه نبود ؟،،
برجام شده طناب دار ملت وصندلی زیر پای مان در دستان استعمارگران شرق غرب ودولت ناظر بر این ماجرا در حال کاسبی از ملت
ای آقا تمام پول میره تو بازار مسکن و یه بازار پر رانت و دلالی بدون مالیات درست کرده. تو این کشور به این بزرگی من باید تمام عمرم کار کنم تا یه خونه پنجاه متری تو تهران بخرم.
خانم مرکل صدراعظم المان که به گفته تمام صاحبنظران قویترین زن اروپاست( از نظر سیاسی واقتصادی) ازشون سوال میشه که لباسی که تن شماست همان لباسیست که 10 سال پیش هم تن شما بود .میگه من مدل ومانکن نیستم .وظیفه من خدمت به مردمم هست .به این فکر میکنم که ایشون ممکنه مسیحی باشه ولی برعکس ما که مسلمان هستیم بیشتر به دستورات ونصایح قران وامامان ما رفتار میکنه.والبته نتیجه را هم مبینیم.بزرگترین اقتصاد وقوی ترین اثر گزاری در جهان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
این کفار غربی دانشمندان نشون هم همینطور بودن.
به انیشتین گفتن توهمش یه دست کت داری گفت همه منو این شهر میشناسن چه فرقی چی بپوشم، تو یه شهر دیگه همینو بهش گفتن، جواب داد اینجا که کسی منو نمیشناسه.
این صحبتا رو تو صحن علنی مجلس بکن وگرنه گفتگو خارج از مجلسو که راننده تاکسی هم استاده از مسائل کشور!!!
اقتصاد دولتى باعث فساد و بدبختى است
وقتی ۳۰۰ میلیون کارانه به یه پزشک داده میشه دیگه بودجه برای صنعت نمیمونه.
حرف درستی زدی متاسفاته اجرا نمیشه یعنی نمیخوان که بشه چهار میلیون کارمند تو خوشبینانه ترین حالت داریم که فقط هزینه هستند .البته خود همین کارمندا مخالف اخراج شدن هستند. کشور میتونیم با 200 هزار کارمند اداره کنبم.
حالا خود ایشان سالها وزیر بوده، فقط شعار شعار
آقای مصری تازه از خارج تشریف آورده اند یا در غار اصحاب کهف بوده اند؟ مملکت به هرجا رسیده شما هم در اون دخیل بوده اید، لطفا بفرمایید که در هر پستی بوده آید چه اقدامی در راستای همین فرمایشات خودتان انجام داده اید؟
دقیقا همینه
دولت همینطور داره بزرگتر میشه و پول مردم صرف هزینه های جاری، در همین طرح تحول سلامت بودجه جاری دولت افزایش پیدا کرد، بیمارستان های دولتی و .. بیشتر شد، بدون اینکه پیشرفت واقعی در سلامت ایجاد شه. تمام هزینه ها صرف حقوق و بودجه جاری شد. در صورتی که خیلی ساده تر با تقویت بیمه های خصوصی و تکمیلی میشد به درگیر کردن بخش خصوصی و کوچکتر کردن دولت و همچنین خدمات بهتر کمک کرد
ناتوان بی عرضه خودت نمیدانی از کجا میاید.
نماینده جون کیفیت ماشینهاتونوبالا ببرید کسی خودروی خارجی نمیخره.یه سمندصفرکیلومترخریدم وقتی شستمش چراغهای جلوش مثل آکواریوم پراز آب شده بود.جالبه ایرانخودرومیگفت چراغ نداریم باید درخواست بدیم.منم فروختمش یه تویوتاکرولاپلاک اروندخریدم۳ساله دارم باهاش ترددمیکنم توی گرمای ظهر تابستون خوزستان که۶۰درجست بجز روغن و بنزین هنوز هیچی خرجش نکردم.بابا جمع کنید آشغالهاتون رو.والا بخدا
چرا زمان احمدی نژاد که با او هم کاسه بودید از این حرفها نمی زدید حالا خیلی هنر کردید چیری گفتید که اظهر المن شمسه
جانا سخن از زبان ما می گوی اما کو گوش شنوا ؟
با سلام
جناب مصری شما اول بیا یه گزارش از صنایعی که به بخش خصوصی واگذار شده ارایه بده مثل هپکو،المهدی،لوله سازی وهزاران واگذاری دیگه بعد بیا تز واگذاری خودرو سازی روبده
دوم خودرو سازی الان جز بخش خصوصیه و در بورس مورد معامله است ولی مشکلی که هست و به دست شما حل میشه جلوگیری از دخالت های سیاسیون و دولتی ها در فرایند مدیریتی این موسساته
در خصوص اقتصاد مقاومتی هم بیاد داشته باشین این یه گفتمان کلی در بالاترین سطح نظامه و اینکه بدنه کارشناسی چطور به این شعار جامه عمل بپوشاند مهمه که از شواهد و قراین برمیاد ‌که متاسفانه ابن مهم اصلا درک نشده است
البته من یه پیشنهاد به شما میدم و اون تاکید حوزه ایی است که کشور ما در اونها مزیت نسبی داره
مثل نفت و گاز یادتون باشه ما عمده صادراتمون نفت خامه در حالب که توسعه صنایع بالا دستی و پایین دستی نفت میتونه دنیا رو بهمون وابسته کنه نمونه اون قطر در صادرات lng
صنت توریسم با توجه به تنوع اقوام ایرانی
نرم افزار باتوجه نیروی جوان اموزش دیده
انرژی تجدید پذیر باتوجه به پهنه سرزمین ایران
و مواردی که میبایست بررسی شده تا ببینیم در دنیا حرفی برای گفتن داریم یا خیر
به امید سربلندی ایران اسلامی
البته که خودشان نمی آیند، خودشان آورده می شوند! اما تاسف بارتر از خود این فساد و زیان های آن برای کشور این است، که برخی با وجود این همه فساد همه چیز را به مقدسات مرتبط می سازند، آبدارچی های ادارات را هم برخوردار از حمایتی قدسی می دانند و کمترین سخنی بر خلاف میل را نشانه کفر اعلام می کنند. این خودروها سوار بر امواج خروشان مقدس مابی وارد کشور شدند و در مسیر خود همه ارزش ها و باورها را له کردند.
به آقای مصری و امثالهم عرض میکنم که اگر میتوانید کلیه سهام این دو شرکت خودروساز را به مردم واگذار کنید ببینید که براحتی یا سر خط میشود و یک تولید کننده نمونه خواهد شد و یااینکه باری که به نظر عیر منصفانه بر دوش یک عده بی عرضه بار شده چطوری بعنوان یک بار کچ بر پالانی کج به جایی نخواهد رسید و در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن یه حق و به نفع مردم سقوط خواهد کرد مرد باشید و کاری کنید
سلام
ازاینکه دولت دربودجه ریزی ناتوان است شکی درآن نیست اما اینکه میگوید همه بودجه صرف مخارج جاری میشود یقینا" بودجه لازم برای اختلاس و حقوق های نجومی کسری دارند !!!
مساله اصلی سود بسیار بیشتر در قاچاق واردات خودرو یا تولید محصولات بی کیفیت است!!!!! سود تولید با کیفیت جهانی و قابل رقابت در بازارهای بین المللی کمتر از 20درصد است و سختی های زیادی را به تولیدکننده از لحاظ رقابت وارد می آورد,در حالیکه سود تواید بنجل و بی کیفیت به حدود 70 درصد یا بیشتر می رسد و چه خریدارانی بهتر از ملت همیشه در صحنه ایران!!
آقای مصری جنابعالی درتمام این نابسامانیها سهیم هستی مثل سایر نمایندگان و دولتمردان این سی و اندی سال ،ادارات گمرکات و بازرگانی. وصنایع باعث تمام این فسادها ولی قانونهای هستند ،خینانتکاران و رانت خواران فراریان مالیاتی با دادن چند سکه براحتی قوانین را دور میزنند هرکاری خلافی را مرتکب می شوند هیچ نظارتی نیست ،حالا خیلی برای اصلاح دیر شده باید از اساس وبن تغییرات صورت پذیرد.
ایشان گفته اند با خواستن رفاه و اشرافیت نمی توانیم در مقابل آمریکا بایستیم . خدمت ایشان عرض میکنم جناب آقا آمریکا در کجای مرزهای ما اردوی نظامی زده که برویم با او مقابله کنیم ؟ اگر منظور شما این است که از مردم جهان در مقابل آمریکا دفاع کنیم خدمت ایشان عرض میکنم بودجه جنگی آمریکا دو برابر تولید ملی ماست با این اوضاع به نظر شما بهتر نیست به جای احساسات و اهداف ایده آلیستی عاقلانه فکر کنیم و به فکر پیشرفت کشور باشیم چرا باید ما هزینه جانی و مالی دفاع کشورهای و مردمان دیگر را در مقابل آمریکا بپردازیم باید مغزهای ایرانی را داخل کشور نگهداری و زمینه تحقیق و پیشرفت را فراهم کنیم ؟ژاپن با 130 ملیون جمعیت و 20 درصد خاک ایران بدون هیچ گونه منابع طبیعی مانند نفت گاز و .. برای هر نفر یک و نیم شغل دارد چرا ما چنین پیشرفتی نداریم .البته با مدیران اقتصادی کنونی به نظر من نمی توان چنین کاری کرد مدیر باید اولا اعتقاد به پیشرفت داشته باشد برنامه داشته باشد استعداد داشته باشد نه اینکه حقوق نجومی بگیرد و برود و هیچ خروجی نداشته باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی