بازدید 18906
بررسی عملکرد نامناسب گروه‌های سیاسی و بی‌اعتمادی مردم به آنان؛

چه کسی در انتخابات آینده اعتماد مردم را جلب خواهد کرد؟

بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند، اعتماد فعلی مردم به جریان سیاسی حاکم در انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 ادامه پیدا نخواهد کرد و سخنانی نظیر «تکرار می کنم» هم از سوی چهره ای نظیر خاتمی مورد اقبال قرار نخواهد گرفت. همه این موارد نشان می دهد، مردم آنچه از جریانات سیاسی کشور انتظار داشته اند، محقق شده نمی دانند و دیگر اقبالی به اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالگرایی نخواهند داشت.
کد خبر: ۸۰۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 17 May 2018

صحنه سیاسی ایران از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی تاکنون، محل مواجهه و مقابله دو جریان اصلی بوده که در دهه اول انقلاب با نام چپ و راست شناخته می شدند و در ادامه سیر تحولات سیاسی و حزبی در جمهوری اسلامی، به احزاب اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شدند که البته طی سالیان اخیر، جمعی از این دو جریان جدا شده و تلاش دارد به نام «جریان اعتدالگرا» راه و روش خود که آن را برگرفته از محسنات دو جریان می دانند، دنبال کنند.

به گزارش «تابناک»؛ در صحنهٔ رسمی سیاست و مبارزات انتخاباتی نظیر رقابت های احزاب، افراد و گروه ها برای تصدی کرسی های قوه مقننه، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا چندین نوع طیف‌بندیِ کلی از احزاب و تشکل‌ها حضور دارند. این طیف‌ها را معمولاً می‌توان با نام‌های «جناح راست»، «جناح چپ» یا به تعابیر دیگری «اصولگرایان» و «اصلاح‌طلبان» تقسیم‌ کرد؛ البته همان طور که پیشتر هم گفته شد، فعالیت «اعتدالگرایان» را باید به این دو جریان اضافه کرد؛ هرچند خاستگاه آنان یکی از دو جناح راست و چپ است.

همه گروه های سیاسی، تشکل ها و افرادی که از آنان نام برده شد، با اعتقاد به اسلام ـ در برخی انتخابات نظیر مجلس اعتقاد به ادیان دیگر نظیر مسیحیت، کلیمیان و زرتشتی ها ـ اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در انتخابات مختلف شرکت کرده و خود را در معرض رأی مردم قرار می دهند.

چه کسی در انتخابات آینده اعتماد مردم را جلب خواهد کرد؟

تا سال 68 تقریبا نمی توان تقسیم بندی دقیقی از حاکمیت یک جریان بر کشور و امورات آن ارائه کرد؛ هرچند در این مدت افراد بیشتری از جناح چپ یا (اصلاح طلبان) فعلی در رأس امور بوده و مسئولیت های مهمی در کشور بر عهده داشتند. پس از به ریاست جمهوری رسیدن مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که خاستگاه او جامعه روحانیت مبارز بود، می توان گفت که تا حدودی کار به دست بخشی از جناح راست یا (اصولگرایان) فعلی افتاد؛ اما باز هم چهره های اصلاح طلب زیادی در این برهه مسئولیت داشتند.

سرآغاز شکل گیری رسمی دو جناح راست و چپ را می توان از زمان انشعاب در جامعه روحانیت مبارز و تشکیل مجمع روحانیون مبارز عنوان کرد؛ اما در حقیقت این تفکیک سیاسی را باید به انتخابات سال 76 ارتباط داد. زمانی که علیرغم همه پیش بینی ها و اینکه گزینه جناح راست یعنی «علی اکبر ناطق نوری» رئیس جمهور پس از هاشمی رفسنجانی خواهد بود، در نهایت «سید محمد خاتمی» با بیش از بیست میلیون رأی به عنوان نماینده و نماد «اصلاح طلبی» رئیس جمهور شد.

پس از ریاست جمهوری خاتمی، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر اکثر مناطق کشور به ویژه تهران نیز با رأی مردم در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت و این رویه تقریبا هشت سال ادامه یافت، پس از پایان این دوره هشت ساله، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران به ویژه در شهرهای بزرگ عموماً به دست جناح مقابل یعنی اصولگرایان افتاد.

در سال 84 هرچند کاندیدای جریان اصولگرا در وهله اول «علی لاریجانی» بود، با توفیق «محمود احمدی نژاد» که همراه با آیت الله هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات رفته بود، عمده جریان اصولگرا به ویژه بخش هایی از این جریان که می توان آنان را نواصولگرا دانست به سمت احمدی نژاد رفتند و به حمایت از او پرداختند؛ بدین ترتیب بود که قدرت در قوه مجریه به دست اصولگرایان افتاد؛ هرچند بعدا احمدی نژاد خود را جدای از این جریان سیاسی خواند.

در سایر حوزه ها نظیر مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم شاهد چنین رویه ای بودیم و مردم که گویی آزمون جریان اصلاح طلب را گرفته و به دنبال آزمون جریان اصولگرا بودند، تقریبا با رأی خود بسیاری از نهادهای تصمیم گیر را در اختیار این جریان قرار دادند؛ اگرچه اشتباهاتی از سوی برخی بدنه جریان مقابل اصولگرایان هم نظیر قهر با صندوق انتخابات و مسائلی از این دست در این بین تأثیرگذار بود.

با وجود نارضایتی نسبی از دولت احمدی نژاد به واسطه عملکردش در حوزه های مختلف بویژه بخش های اقتصادی و سیاست خارجی و ورود میرحسین موسوی به عرصه انتخابات در سال 88 تنش هایی ایجاد شد؛ اما در هر صورت کار توسط احمدی نژاد منتسب به اصولگرایان در قوه مجریه ادامه پیدا کرد و در سایر ارکان تصمیم گیر نیز تقریبا قریب به اکثریت قاطع کرسی ها در اختیار چهره های اصولگرا بود؛ موضوعی که در نهایت در سال 92 با رأی مردم پایان یافته اعلام شد و آرا به سمت جریانی با حضور «اعتدالگرایان، معتدلان اصلاح طلب و معتدلان اصولگرا» رفت.

نماینده این جریان در قوه مجریه حجت الاسلام «حسن روحانی» بود که با شعار بهبود وضعیت اقتصادی که در شرایط بسیاری حادی قرار داشت و همچنین اصلاح سیاست خارجی که در بخش های عمده ای از آن تنش های زیادی وجود داشت و به واسطه آن جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم های ظالمانه شدیدی قرار گرفته و ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد نیز رفته است، از وعده های او بود.

پس از روی کار آمدن دولت اعتدالی، بسیاری از نهادها هم با رأی مردم از اختیار جریان اصولگرا خارج شده و در اختیار این جریان قرار گرفت. این رویه، در نهایت منجر به این شد که به تناسب چهره های اصلاح طلب و اصولگرای میانه رو در بخش های مختلف به کار گرفته شوند. در این دوره تورم کنترل و از حدود 40 درصد به نرخ تک رقمی نزدیک شد، همچنین با انعقاد یک قرارداد بین المللی (برجام) بساط بسیاری از تحریم ها برچیده و ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد، اما بخشی از مشکلات همچنان پابرجا بود.

به فاصله یک سال از گذشت دولت دوم «حسن روحانی» وضعیت اقتصادی، نرخ ارز، طلا و سکه دچار نوسانات شدیدی شد و باز هم مشکلات اقتصادی گذشته بر سر مردم آوار شد، همچنین بقای برجام در پی اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفت و البته همه این مسائل باعث شد که حداقل بخشی از مردم نسبت به رأی خود ابراز پشیمانی کرده و در آینده رویکرد فعلی خود را احتمالا عوض کنند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی هم بر این اعتقاد هستند که اعتماد فعلی مردم به جریان سیاسی حاکم در انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 ادامه پیدا نخواهد کرد و سخنانی نظیر «تکرار می کنم» هم از سوی چهره ای نظیر خاتمی مورد اقبال قرار نخواهد گرفت. همه این موارد نشان می دهد، مردم آنچه از جریانات سیاسی کشور انتظار داشته اند را محقق شده نمی دانند و دیگر اقبالی به اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالگرایی نخواهند داشت.

اما پرسش این است که غیر از این جریانات سیاسی و انتخاب بین آنها گزینه دیگری هم مگر هست؛ یعنی مردم به سراغ مستقلین خواهند رفت و آنها را برای ادامه کار برخواهند گزید یا دوباره به یکی از جریانات سیاسی اعتماد خواهند کرد؟ تاریخ سیاسی و حزبی پس از انقلاب نشان می دهند، مردم به جریان و گروهی اقبال خواهند کرد که متناسب با نیازهای آنان برنامه و شعار ارائه کنند؛ اما واقعا این بار «شعار» صرف به درد مردم نخواهد خورد، بلکه آنان به برنامه و عملگرایی نیاز دارند؛ موضوعی که هر یک از چهره ها و جریانات سیاسی بتوانند آن را برای مردم باور پذیر کنند، در انتخابات موفق خواهند بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۱۷۶
نظام مقدس اسلامی باید در خود اصلاحات اساسی صورت دهد. وگرنه نامزدا. از نظر مردم. موفق نخواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
تابی نظر بینندگانت رو اسراییلی ها هم انالیز می کنن! فردا پرو شدن بدون چرا
غباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
ما در کشور نیاز به اصلاح واقعی قانون اساسی داریم تا ابتدا احزاب آزاد باشند و فقط مردم باشند که به احزاب قدرت بدهند. شما اگر وابسته نباشی نه میتوانی حزبی درست کنید و نه میتوانید برای مسئولیتی کاندید شوید. متاسفانه قانون اساسی عراق و افغانستان بسیار مردمی تر از قانون اساسی ماست. تازه همان که در قانون اساسی ما وجود دارد را آقایان به ملت اجازه نمیدهند و روز به روز همه چیز بسته تر میشود تا فقط خواسته افرادی خاص بر کرسی بنشیند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
احتمالا فقط کاندیدا ها وخانوادهاشون رای میدهند
وحمید معصومی نژاد در رم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
من راي ندادم و راي نخواهم داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
چیچی میگی؟
نامزدا مطمئنا با تَکرار مجدد آن سید، موفق خواهند شد.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
بهترین اصلاح عدم مماشات با کاندیداها و مدیران بدون کارنامه، بی عرضه و اشرافیست چون باعث نارضایتی و ناامیدی میشوند
فرد مستقل!!!!!!!!!
شما بخوای کارمند به بخش دولتی بشی نمیتونی مستقل باشی چون تو گزینش رد میشی .
حتی کارمند نه مدیر و مدیر کل
شما میگی رئیس جمهور مستقل !!!!!!
یه همچین موجودی تو ایران وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
نکته ای که بدو ورود و استخدام در هر سازمان دولتی حتما به شما گوشزد می‌کنند
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
اگر جرات داری تابناک منتشر کن
مردم نابود شدند از فقر گرفتاری شرمنده زن بچه شدیم
بخدا قسم هرگز در انتخابات شرکت نخواهم کرد
ما دیگه به شما دولتی ها اعتماد نداریم
ديگه هيچكس،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
اینا از خوداشونه ما کلا واگذار کنیم مملکت رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
حتی تو تابناک، اگر خبرگزاری های ازاد تشکیل بشن نه مثل الان که تلگرامو هم چیلتر کردن.
عدم شرکت در انتخابات تنها راه فهماندن وخامت اوضاع بحرانی مردم به مسؤلان است چون تنها لرزیدن پایه های میز و صندلیشان انها را همچون یاکریم بیخیال وسط جاده بعد از رسیدن ماشین تکان خواهد داد.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
آنوقت کسی مثل احمدی نژاد میاد که پنجاه سال دیگه ما را به عقب خواهد برد. مردم باید خود بخواهند تا تغییر اساسی صورت گیرد و نماینه حقیقی و رئیس جمهور را خودشان انتخاب کنند و نه اینکه به ما بگویند باید از بین این دو نفر یا چهار نفر یکی را انتخاب کنی. آنوقت همه چیز درست میشود
دیگر مردم به هیچکس اعتماد ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
از این ملت همه چی بر میاد
دکتر احمدی نزاد قشر مرفهه در حال کوج به اونطرف فساد وبی عدالتی وتعبیض بیداد میکند وفقیر فقیر تر پس زنده بتد دکتر احمدی نزاد
فک کنم دیگه هیچ حزبی نمی تونه اعتماد مردم رو جلب کنه! تو این چند سال هم راستی داشتیم، هم چپی هیچ کدوم هم نتونستند کاری از پیش ببرند
آن قدر بخور بخور و دلال بازی تو کشور ریشه دوانده که با تغییر احزاب و .. کاری از پیش نمی ره...
تنها راه بهبود وضعیت کشور که عملی است ولی واقعا نمی دونم چرا انجام نمیشه مجازات های سنگین مخلین اقتصادی و . . . است
وجدانا اگر 100 نفر دلال گردن کلفت و رانت خوار رو اعدام کنند آیا کسی هوس می کنه دنبال این کارها بره؟!!
مگه غیر از اینه که مراجع عظام هم درخواست همین کار را کرده اند؟! پس چرا انجام نمیشه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
میخوایی خود زنی کنن؟؟؟
خخخ
تقریبا اکثریت این 40 سال دست کسانی بوده که الان اصلاح طلب هستند و جالبه از همه هم بیشتر اعتراض دارن به این حکومت!!!!
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
این دوره کاری کردند که نه به اصلاح طلبان که به نظام ضربه زدند.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خواهشا نندازین گردن حزب یا گروهیی
پول ملی بی ارزش میشه
لطفا منتشرکن حقیقته
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خوب میشی...
چه تحلیلی!! "مردم که گویی آزمون جریان اصلاح طلب را گرفته و بدنبال آزمون جریان اصولگرا بودند..."؟؟!! برای کی این حرفها رو میزنید؟ مردم کی قدرت انتخاب داشتن که انتخاب واقعی بکنن؟ کی اجازه یک انتخابات آزاد رو داده اند؟.. اگه انتخابات آزاد بود که هیچ یک از دو جناح جایی در انتخاب مردم نداشتن و حداقل اگر هم چهره های اصلی اصلاح طلب توان عبور از فیلتر شورای نگهبان رو داشتن کار به آزمودن جناح اصولگرا نمیرسید.. متاسفم که هنوز سرتون رو مثل کبک توی برف میکنید.. بعضی وقتها به بعضی مقالات تابناک امیدوار مییشم ولی همیشه به این نتیجه میرسم که سر بزنگاه کاری که باید بکنید و وظیفه تون هست انجام میدید
به نظرم در کشورمون باید احزاب از بین مردم انتخاب بشن. احزابی باید به قدرت برسن که حرف مردمو بتونن عملی کنن و تلاششون برای رضایت مردم باشه نه منافع حزبی. و اینکه تعداد احزاب قدرتمند باید بیشتر بشه و احزاب منطقه ای عمل کنند مثلا وظیفه حزبی از آذربایجان رسیدگی به خواسته های اون منطقه باشه یا مثلا حزبی از کردستان یا حتی تهران. در این صورت مرکزگرایی نمیشه و مطمئن باشید پیشرفت آذربایجان، کردستان، بلوچستان همگی به معنای پیشرفت ایران هست و منافع همه تامین میشه
واقعن فکر میکنین کار به انتخابات بعدی هم خواهد کشید؟! اصلا امسال رو به آخر برسونه،انتخابات پیشکش.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
دقیقا

خوابشون سنگینه متسفانه دیر بیدار میشن که کار از کار گذشته هم قدرتشون به خطر میفته هم جون مردم
روحاني كه داره به هر طريقي دست ميكنه تو جيب مردم
اصولگراها هم كه بدنه اجتماعي ندارند
به نظر مشاركت خيلي خيلي بياد پايين سال 1400
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
اصولگرا ها و اصلاحطلبا دو روی یک سکه هستند اما باطنشون یکیه
هيچکس؛ ديگر اعتماد نخواهم کرد.
کسی که نه حسن باشد نه روحانی.
فک نکنم سری بعدی کسی رای بده دیگه
در ایران طوری هستش که گویا هر کسی به قدرت میرسه با تمام توانش باید از مردم پول بکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
به هرحال با کلی سیاست بازی و دروغ به این موقعیت رسیده که همین کارو بکنه
هزارو چهارصدو ول کن حالا شما ببین سال دبگه خدا چی میخواد
چه کسی؟؟؟؟!! خب معلومه ... یه کسی که خوب باشه و نیاز یک ملت را برآورده سازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
عجب!
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
هر فرد شایسته ای که کاندید بشه مثل سال های قبل باید توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت بشود تا مثل همه رییس جمهوران گذشته به خدمت صادقانه به ملت فهیم و حاضر درصحنه بپردازد
منتشرکن خواهشا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
یعنی تا حالا این طور نبوده
مردم....کدام مردم؟!!!!!
وقتی میری کوچه بن بست چکار ازدستت بر میاید....!!!!
با احترام به همه جریان های سیاسی . اما واقعا تصوری از آینده و صحبت از دو سال دیگر در حال حاضر بنظرم مبحثی دور از واقعیت است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
این تو بمیری از اون تو بیمیری نیست
هیچکس
چرخش بین دو جناح عمده خواهد بود و بین جناح های اصولگرا و اصلاح طلب گزینه های خوب برای تصدی پست ریاست جمهوری و مجلس کم نیستند.شرط تحقق این امر اینست که هردو جناح از هدف گذاری صرف بر شکست طرف مقابل به هر قیمتی دست بردارند. در سال 84 در پی عدم توفیق در سال 76 جناح اصولگرا میخواست به هر قیمتی ریاست جمهوری را بدست آورد و عملکردش بگونه ای شد که احمدی نژاد به قدرت رسید و آنها را یک به یک طرد کرد. سال 88 جناح اصلاح طلب به هر شکلی میخواست احمدی نژاد را برکنار کند بنابر این روشی را رفت که نه تنها توفیق نیافت که دردسر بزرگی ایجاد کرد. این رویه در انتخابات 92 کنار گذاشته شد لذا سالهای 92 تا 96 سالهای آرامش و موفقی به لحاظ داخلی و خارجی و کنترل تورم بود. مجددا سال 96 اصولگرایان به سیاست به هر شکلی کنار زدن روحانی روی آورد که هم منجر به عدم توفیق خودشان شد هم زمینه ساز نوسانات در کمتر از یک سال پس از انتخابات. لذا باید هر دو جناح در میان خودشان و حتی جناح رقیب افرادی که قابلیتها و توانمتدی های پست ریاست را داشته باشند به مردم معرفی و تبلیغ نمایند و کسی که از دل یک رقابت سالم و اصولی به قدرت رسید مورد حمایت همه جناح ها خواهد بود و توفیق خوبی خواهد داشت. نباید فراموش کرد بر اثر عملکرد افراد و گروهها در نظام هستی سرنوشت مردم و جامعه را خداوند در نهایت مقرر خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
شما چاپ خونه پوستر تبلیغاتی داری حتما. از همین حالا داری بازارو گرم میکنی
حالا چرا فکر میکنین،حتما باید به یکی اعتماد کنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
والا، همینو بگو
بابا جان خودتونو مسخره کردید یا مردم رو ... فرض کردید
دموکراسی نیم بند هم به گل نشست تا ثابت شود خاور میانه هنوز صد سال با دموکراسی فاصله دارد البته وضعیت ترکیه کمی متفاوت است
اعتماد مردم؟!!!!!!!!
اعتماد مردم؟!!!!!!!!

دیگه استغفر الله خود خدا هم بیاد این مردم بهش اعتماد نمی کنن ........
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
:)
دیگه رای بی رای؟؟؟؟
اعتماد نذاشتن بمونه. هر کس اومد از قبلی بدتر
هر کسی که وعده های قشنگ تری بده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
رییس جمهوری که نتونه از یک شبکه مجازی دفاع کنه مردم دیگه به هیچ وعده ای اعتماد نمیکنن
40حکم یک فرد انتصابی>میلیون نفر
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
وعده نداد خواسته مردم را گفت
این سری ما فریب نمی خوریم . هر گلی زدین به سر خودتون زدین.
نه توان لغو یا اجرای یک کنسرت موسیقی را دارند و نه توان فیلتر یا جلوگیری از فیلتر یک پیام رسان را. واقعا رای دادن به کسی که اصلا قدرتی برای اعمال نظر خود ندارد چه ارزشی میتواند داشته باشد؟برای من مشخص شد که رییس جمهور در ایران ، کوچکترین قدرتی در تغییر سرنوشت من و فرزندانم ندارد و بنابراین سوال این است که با این شرایط رای دادن چه معنایی خواهد داشت؟
دقیقا همین طور هست.هیچ یک از جناح ها توانایی ایجاد رفاه برای مردم را ندارند و مردم امیدی به موفقیت آنها ندارند.شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمامه ماجرا واقعا حرف جامعه شده است.
کسی که طرحی نو در اقتصاد دراندازد.شعور اقتصادی داشته باشد.به توزیع مناسب اقتصادی فکر کند.انقدر کشور را منتظر و وابسته نگه ندارد.بهره بانکی را نابود کند.واقعا کار کند.زمینه را برای اشتغال فراهم کند.عدالت را برقرار کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
همچین کسی تایید صلات نمیشه
تابناک جون خواهشا نظرم رو منتشرکن
تاب ناک به اسم خودت عمل کن لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
شما پوسترها ی تبلیغاتی تون رو نیگردار برا چهارشنبه‌سوری
ایران به جریان سومی نیاز دارد که نه از سر فریب، بلکه به راستی خواهان تغییرات اساسی به ویژه در سیاست خارجی تهاجمی شود، تغییراتی که در نهایت سبب شود ایران از این انزوای بین المللی خارج شود. در قرن بیست و یکم اوج هنر بزرگان سیاست ما این است که اعلام کنند موفق شده اند پول را نه در گونی که به زد و بندهایی دیگر و متمدنانه تر وارد کشور کنند!!!! این شرایط باید به کل تغییر کند. بعید است که اصلاح طلبان بتوانند در این مدت باقیمانده اعتماد مردم را جلب کنند مگر اینکه معجزه ای روی دهد. مخالفان آنها هم که به کل از وضع کشور و بدتر از آن از اوضاع دنیا بی خبرند و نهایت تدابیرشان پیشنهاد تحریم نفتی غرب و جنگ موشک است!!! البته ااحتمالا همین جناح در سال 1400 پیروز انتخابات خواهد بود اما در نهایت هر دو جناح بازنده انتخابات 1404 خواهند شد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
مردم ملی گرا و وطن پرست میخوان اما متسفانه اوایل انقلاب ملی گرا ها حذف شدند
حسینی
| Germany |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
به نظر شما امکان بوجود آمدن جریان سوم موجود است؟
من که دیگه رای نمی دم . . .
چهل سال رای دادیم!! خوب??? نتیجه???
تو کار سیاسی مستقل به جوک بیش تر شبیه هست
هیچکس !
تمام دوره ها به اميد روزنه اى هر چند كوچك راى دادم، ولي نه تنها ديگه راي نميدم بلكه...
خیلی ساده ایداگه فکر می کنید با این وضعی که برا مردم درست کردید میتونید اعتماد اونا رو جلب کنید.
از آنجایی که قدرت فقط در دست چند نفر محدود و به قول خودشان رجل سیاسی ، دست به دست شده و این افراد در همه پست های مهم حضور داشته اما نمره قبولی نداشتند ، و از طرفی با رویه فعلی شورای نگهبان چون قرار نیست شخص جدیدی وارد دایره قدرت شود ، بسیار بعید است که مردم به انتخابات اهمیت بدهند و در آن حضور پیدا کنند .
مردم به این باور رسیده اند که هیچ فردی از اصولگرا و اصلاح طلب ، برای رفع مشکل کشور و مردم پا به میدان نمی گزارند و هدف آنها فقط وقت کشی و تمدید این نابسامانی برای هشت سال دیگر است . هر کدام از آنها فقط مشکلی به مشکلات افزوده و به نفر بعدی تحویل داده اند .
برای بهبود این شرایط که بسیار زمانبر نیز خواهد بود ، ابتدا باید شورای نگهبان با تغییر شیوه خود اجازه دهد تا نفرات باسواد و مسئولیت پذیر و وطن پرست نیز شانس خود را امتحان کنند که این امر هم خیلی خیلی بعید است .
اشتباه نکنید. اصولگرایان با اتفاقات اخیر راه خیلی خیلی طولانی ای برای رسیدن به قدرت خواهند داشت...
همه احزاب مردم را سرکار میگذارند
مردم هیچکدوم از شمارو نمیخواهند.
متاسفانه اکثریت مردم ما در موقع انتخابات گول تبلیغات دروغینی رو میخورند که کاندیدای منتخب مردم در بعد از انتخابات به آنها عمل نمیکند . الان مشکل اقتصادی ، فقر و بیکاری ، اختلاس و دزدی و قاجاق ، بازار ارز و مسکن . تماما مواردی هستند که کاندیداها موقع انتخابات حسابی بر روی آن مانور میدهند ولی عملا چندین سال است که به آنها عمل نمیشود و وضعیت از روز قبل بدتر میشود
کسانیکه خوب بلد هستند دررررووووغ به مردم بگویند و مردم بخصوص نسل جوان را از جنگ بترسانند وعده های دروغین به مردم بدهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
از جنگ بترسونند بهتر از اینه جنگ درست کنند
این موش و گربه بازی تا مردم را سرگرم کند وگرنه همه اینها از یک خانواده و سرو ته یه کرباسن .
هیچکس
آدم بی معنی تواین کشورزیاده
هیچکس
از تلگرام بالای چهل میلیونی
فقط یک میلیون اومدن بیرون
همون یک میلیون رای میدن
این یعنی مشروعیت تمااااااااام
با این همه دزدی و اختلاس و گرانی سکه و دلار واقعا برای تابناک متاسفیم که بحث شرکت در انتخابات میکنه
دیگه خیلیا رای نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
میخواد امار بگیره وضع از چه قراره
عمو مگه قراره دوباره رای بدیم؟ یه بار به حسن رای دادیم برا هفت پشتمون بسه! تفاوت اصلاحات با اصولگرایان مثه تفاوت هندونه با پوست راه راه و ساده اس.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
تشبیهت خیلی باحال و گویا بود دمت گرم
بیخیال
مقاله جالب و جامعی بود
مممون تابی
با درود بر کارکنان سایت وزین تابناک و خدمت مردم عزیز ایران
1-بنده اگر خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند
2-طرف بگوید تکرا می کنم
3-ان طرف بگوید بگم بگم
4-اون یکی با قفل ولولا بیاد!
5-اون یکی ژن خوب داشته باشه
6-یکی هم متوسل به خواننده زیر زیر زمینی بسیار محبوب و مردمی و البته یکم از لحاظ روانی ... بشه
7-حتی اگر به من بگن اگه رای ندی از گرسنگی خواهی مرد
8-بگویند اگر رای ندهی اراذل و اوباش کنترل امور را در دست می گیرند
بنده رای نخواهم داد
چون به شعورم توهین شده!
البته این رو هم می دونم من رای بدم ورای ندم فرقی به حال کسی نمی کنه!
ولی حداقل وجدانم راحته پیش خودم
پاسخ ها
ماست کم چرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
منم همینطور.
تا حالا رای دادیم که طرف رای بیاره، بره نظرات یک عده دیگه رو اجرا کنه و بگه نذاشتند و نشد !!!!
اصلا رای من چه ارزشی داره؟
این توهم شماست، خاتمی روی چشم ما جای دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خاتمی چه کاری کرده برات؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
راه حل مناسب:تغییرات گسسترده به نفع مردم درقانون اساسی تمرکز سیاست بر منافع ملی ایران و ایرانی نه کشورریا ملتی دیگر
افزایش ازادی اجتماعی و قبول خواست اکثریت به جای مقابله
برخورد جدی با فساد و دست کشیدن از ان درسطوح بالا و پایین
کاهش اختیارات و قدرت افراد ونهاد های تندرو
قطع حمایت از تندرو ها
منتشرکن لطفا بهترین راه رفع مشکلات و ساخت اینده همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
روی چشم ما نه ، هیچ کدامشان
روی چشم ما دست پینه بسته و خسته کارگری که 6 ماه حقوق نگرفته وشلاق هم میخورد، جادارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
توکدام کشورید ؟
ایرانی هستید ؟
چو دانی وپرسی سوالت خطاست .با این وضع هیچ کس اما در عالم سیاست هیچ چیز محال نیست واز این عجوزه که عروس هزار داماد است هر کاری ساخته است اما از لحاظ عمر سیاسی نزدیک به نیم قرن برای ارزیابی یک جریان کمی از کافی بیشتر است مردم با گوشهای سرخ شده خود را بازنده تبانی زرگر وشاگرد یا همان چپ و راست واصول گرا واصلاح طلب مبینند از دی ماه 96زمانی گذشته اما دریغ از یک ارزن تغییر مثبت در زمان انتخابات دوره اول آقای خاتمی شخصی برگه‌ای در دست داشت با این مضمون که که شجره آقای خاتمی به حضرت علی‌ (ع) میرسه بهش گفتم زبانم لال تو بگو خوده حیدر کرار کاری پیش نمیبره چون نمیذارن این انتخابات که تا به حال انجام شده تنها هنرش مشروعیت بخشی به انحصار قدرت وخرید زمان برای استحکام انحصار بوده اما عقلای این قوم باید بدانند چیزی را که در محاسبات خود ندیده اند عنصر زمان است هیچ قدرت بی منتهای نمی تواند دیدگاه مردم رابه قبل از انتخاب دور دوم اقای روحانی یا حتی قبل از دی ماه گذشته برگرداند بیدار شوید .
اوباما احتمالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
ترامپ بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
من به ایوانکا رای میدم
بعد از چهل سال از انقلاب متاسفانه تمام گروه های سیاسی عدم کفایت و ناتوانی خود را در عرصه اداره امور جامعه به اثبات رسانیدند . آخرین گذینه نظام حمایت از اصلاحات رئیس جمهور فعلی است ( با تمام عدم صداقتها و عدم توانائی هایش ) ، در صورت عدم موفقیت ایشان ، انتخابات دیگری بعید به نظر می رسد .
هیچ امیدی به هیچ کس نیست.چون اوضاع زندگی و وضعیت هر سال بدتر از سال قبل میشه.
تابناک جان صراحتا نگفتی خودت چی دوست داری ، ضمنا از رقابت روحانی ورئیسی حرفی نزدی .
اما من فکر کنم هیچ یک از دوگروه مایه فنی اداره کشور را ندارند وقطعا کشور نیاز به آدمهای تکنیکال دارد.باید بدانیم کشورداری فقط داشتن عنوانهای قلابی مثل آقای کردان و... نیست واقعا باید ایده و هوش وتوان داشته باشند ، و صدالبته اگر قدرتهای مالی کشور اجازه کاربدهند و مشکل آفرینی نکنند.البته باید یک نیم نگاه هم به روانی اعظم ترامپ داشته باشیم چون از اروپا و روسیه آبی گرم نمی شود
هر کسی خوب دروغ بگوید وعده بدهد عمل نگند
كدام انتخابات؟؟؟
همیشه در انتخابات شرکت کرده ام اما از امسال دیگر شرکت نخواهم کرد.
مدعیان اعتدال و اصلاح با توجه به افتضاح برجام و پسابرجام انتظاری از مردم نداشته باشند
اساسا مردم اقبالی به انتخابات ندارند
چون در موضوع تلگرام ثابت شد که رییس جمهور علنا هیچکاره است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
یه تلگرامو نمیتونه تعیین تکلیف کنه مملکتو چه جوری اصلاح میخواد کنه؟
بازی اصلاح طلب و اصول گرا تمام شده
فعلا هیچ جناحی قادر به اصلاح این وضعیت آشفته نیست
البته اگر اصلا تمایلی به اصلا داشته باشند!
باسلام لطفا چیزی از متن مخاطبین کم یازیاد نکنید یا یک مطلب قابل ارائه هست یانیست! کم کردن جملات یا کلمات از متن خیانت درامانت است. ارائه یک مطلب یا عدم ارائه آن هم که به سلیقه شماست
محتوی متن گویای انحصاری بودن از طرف این دو جناح وعدم موفقیت انهاست. اینبار باید. مردم فارغ از تبلیغات و اعمال نفوذ جریانات ذکر شده به چهره های مستقل نظر کنند البته اگر چهره واقعا مستقل وقدرت مندی پیدا شود وتوان استفاده از رای ملت را به نفع آنها. داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
مستقلی وجود نداره اگرم فرضا یکی بیاد به اسم مستقل حتما با یکی از این دو توافق کرده
تقسیم قدرت در ایران جوریه که رییس جمهور تلگرام رو نمیتون نگهداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
شما یه کارمند مستقل تو اداره نمیتونی پیدا کنی . کاندید مستقل ازکجا میخوای بیاری
شورای نگهبان افراد را حذف نکند و اجازه بدهد همه افراد کاندید شوند. انوقت متوجه خواهید شد که هر دو گروه به اصطلاح ها چپی ها و راستی ها معیار و جایگاه و محبوبیت شان در بین مردم چقدر است!! متاسفانه هیچکدامشان دیگر مورد تایید اکثریت مردم نیستند.
والا راستش رو بخواهی هیچ کس ! نه به اصولگرا اعتماد داریم نه به اعتدالگرا و اصلاح طلب . من که به جناب خان رای میدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
مستقلی وجود نداره اگر جناب خان هم بیاد حرف حرف یکی دیگست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
کاره درست انتخاب درست
انتخابات؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خ=ص
میری یه کلوچه فروشی بهت میگه
انتخاب کن کدوم توع کیک رو میخوایی میبینی یه نوع کیکه فقط یکی روش کنجده یکی پودر نارگیل یکی سادست
اما اصلشون یکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خخخخخخخ
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
منظورشون انتصاباته
هیچ کس !
فضاي سياسي و اجتماعي حاكم بر مردم تقريباً از فضاي سياسي و اجتماعي حاكم بر جناحها و مسئولين به اصطلاح زاويه پيدا كرده و شيب اين زاويه نيز رو به افزايش است. واقعيت اين است كه در نظام مبتني بر انتخابات ، اراي اكثريت حرف اخر را ميزند. اما پس از اتمام رأي گيري و استقرار موضوع مورد رأي گيري خواه مجلس باشد و خواه رياست جمهوري ان چيزي كه كارايي و استمرار نظر مردم را قوام و قوت مي بخشد كميت رأي نيست كه كيفيت رأي خود را نشان خواهد داد. واقعيت اين است تا تحزب كه لازمه حكومتهاي دموكراسي مبتني بر رأي مردم است با همه ساز و كار ان مستحكم نشود و رأي به برنامه منسجم اعلامي توسط احزاب نباشد كميت رأي انچنان تأثيري بر اداره كشور نخواهد داشت. نمونه ان انتخابات مختلف انجام شده در همه حوزه ها است كه به تعداد بسيار و بكرات در كشور انجام شده و با همه امكانات ديگر كشور نتايج ملموس و مورد نظري كه مردم هم مستحق ان هستند و هم همواره انتظار داشته و دارند حاصل نشده است. مصاديق و نمونه ها براي ذكر بسيار است كه فعلاً موضوع اين نوشته نيست. اما برگرديم به موضوع راي. بديهي است كه همه مردم در أقصي نقاط كشور از دانش و بينش يكساني نسبت به مسائل اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، رفاه و بهداشت وغيره برخوردار نيستند ولي در انتخابات به عنوان يك وظيفه عمومي شركت ميكنند. در دو دوراتنخابات رياست جمهوري اخير يعني سال ٨٨ و ٩٢ كه مناظره هاي انتخاباتي از رسانه ملي كشور پخش شد و با توجه به روند مناظره ها و اتهامات درست ونا درستي كه كانديداها به يكديگر نسبت دادند ، قاعدتاً مردم نبايد به هيچيك از كانديداها رأي ميدادند چرا كه اگر در صد كمي از ادعاي كانديداها نسبت به رقيب درست ميبود اصولاً از نگاه مردم چنين كانديدايي لياقت رييس جمهوري شدن را نداشت كه بتوان به او رأي داد. اما ديديم كه مردم رأي دادند و رياست جمهوري هم با راي بالايي انتخاب شد. اما اين ارا ، آرائي سلبي بودند كه در جهت مخالفت با يك كانديدا به كانديداي ديگر داده شد. كانديدايي كه پس از انتخاب بخواهد از قدرت و كارايي لازم برخوردار باشد به اراي إيجابي نياز دارد.
گرچه كشور از تحزب نيم بندي كه بعضاً بوجود امده اند شايد سابقه خوبي نداشته باشد ولي وظيفه نظام تقويت همه جوانب دمو كراسي مبتني بر انتخابات است. اگر طي چهار دهه اي كه از استقرار جمهوري اسلامي گذشته نظام در پي تقويت نقش احزاب و تضمين استمرار فعاليت انها بود امروز حداقل چند حزب امتحان پس داده و با مسئوليت مشخص داشتيم كه مورد قضاوت چندين باره مردم قرار گرفته بودند و اراي همه مردم در همه كشور از يك كيفيت برخوردار بود.اين يك حقيقت است كه يا رأي دهندگان از شناخت كافي نسبت به كانديدا و شرايط كشور و جهان برخوردارهستند و براين مبني رأي ميدهند و يا بايد به درستي به تشكيلات سازمان يافته و با مسئوليت ( بخوانيد احزاب) اعتماد و اراي خود را به صندوق بريزند. توصيه از تريبونهاي رسمي و غير رسمي و و يا از طريق رسانه هاي مجازي بدون تعهد و مسئوليت كمكي به كيفيت رأي نميكند. چيزي كه در همه رأي گيريها جاي ان خالي و نياز به ان بيشتر نشود است.
هيچ
مردم به اصلاح طلب معتدل رای میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
تو هم مثل اصولگرایان از طرف مردم حرف میزنی؟
مردم رو نمیدونم و لی من رای نمیدم
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
قدرت دست اصلاحناپذیرهاست
انتصابی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
اینو دیگه از کجا اوردی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
منکه بعید میدونم اصن رایی در کار باشه!!
از حالا فكر سال ١٤٠٠ هستين جوري مطلب ميزنين گويي تو اين كشور زندگي نميكني
دیگر "تکرارمی کنم" هم کارساز نیست مردم از هردوطرف ناامید شده اند
رای دادن بی فایدست.سال به سال سفره مون کوچیک ترمیشه و شرمنده ازینکه نوه هامون بیان خونه مون چون باحقوق بازنشستگی معلمی پولی نداریم براشون سفره بندازیم مجبوریم به بچه هامون بگیم کمتربیایید بمون سربزنید تا شرمنده سفره خالیمون نشیم
احتمال زیاد مشارکت عمومی کم خواهد بود و این جور موقع ها هم اصولگرایان رای میاورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
مردم رو نترسون بد و بدتر وجود نداره یکین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
دسته ولی نه با رای عموم ، و دیگه تو تلویزیون میلی نمیتونن صفوف مردم همیشه در صحنه . . واز این چیزا نشون بدن
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
یعنی شما تفاوتی دیدی در بین اصول و اعتدال گرا
جهانگیری کاندید بشه حتما رای میاره. آخه دو سوته دلار 8 تومنی و کرد چهار و دویست. ملت هنوز انگشت به دهن موندن از این هنرنمایی. واقعا حیفه همچین فردی بر مسند ریاست جمهوری نشینه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
دلاری که شما می فرمایید مشهور به دلار جهانگیری هست که دست بشری به جز خودشون و شرکت های تابعه بهش نرسیده !
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خخخخ ایول
اگر من در انتخابات آینده شرکت کنم آنوقت جمعیت واقعی که در انتخابات شرکت می کنند 3.5 میلیون و یک نفر می شود . برای آنکه مسئولین در خواندن تعداد رای دهندگان راحتر باشند لذا اینجانب شرکت نخواهم کرد
من از خونواده مذهبی ام دوسال به احمدی و یکسال به ریسی رای دادم ،دیگه به هیچکی رای نمی دم
مردم میبینند که ریس جمهور توان حفظ تلگرام هم ندارد.انگیزه برای مشارکت بشدت پایین می آید
مهم شرکت کردن هست و مشت معروف....
شتر در خواب بیند پنبه دانه ....
هیچ گروهی توان جلب اعتماد مردم رو نداره چرا که همه دچار اشتباهاتی شدن که نتیجه اش بی اعتمادی مردم شده و مردم دیگه فریب وعده های دروغ جریان هارو نمیخورن
مردم فقط بازیچه هستن..فقط وفقط
اگر وضعیت کشور به همین منوال پیش برود وباید قصد یک خانه تکانی درست و حسابی و به وجود آوردن تغییراتی سازنده و مثبت در خود نداشته باشد، بعید است انتخابات آینده حتی یک صدم شور و هیجان انتخاباتهای پیشین را هم دارا باشد. مگر اینکه تغییرات چشمگیری به وجود آید و افراد مستقل و به راستی محبوب بتوانند کاندید اشوند، و مردم نیز به این نتیجه برسند که با شرکت در انتخابات و پیروز شدن کاندیدای موردنظرشان، به راستی تغییری در وضعیت کشور به وجود خواهد آمد، و تمام اینها اول از همه در گرو قصد جدی در ایجاد تغییرات مثبت در خود و بالطبع در زندگی مردم است.
ساختار سالهاست ثابت کرده توجهی به رأی، نظر و خواسته مردم شریف ایران نداره... . فکر میکنید منی که هر بار با فریب 4 سال از جونیم رفت دوباره پای صندوق میام؟
به هیچ کس اعتماد نداریم .
دیگه انتخابات شرکت نخواهیم کرد.
تابناک عزیز لطفا منتشر کن
هر دو گروه کارنامه ی خوبی از خود بجا نگذاشتند.البته بخش عمده آن بخاطر ساختار و تمرکز قدرت در بخشهای دیگر است که موجب شده هیچوقت احزاب شکل نگیرند در نتیجه کاندیداهای پیروز حتی در مجلس جوابگو آرای مردم نباشند.گروه سومی هم که بتواند جای این دو گروه_ که خود هرکدام بیشتر از 10 یا 15 درصد طرفدار رای دهنده ندارند و همیشه متوسل به آرای خاکستری وخفته میشوند _،را بگیرد وجود ندارد ،ضمن اینکه با توجه به سوابق موجود در دنیا نظامیان نیز حتی اگر خوب باشند مورد اقبال مردم قرار نخواهند گرفت .لذا یکی از این دو گروه فعلی، ولی با آرایی بسیار شکننده پیروز خواهد شد.اینکه دقیقا کدام گروه، فعلا نمیتوان گفت، تا زمانی که کارشناسان دو گروه راه فریب دادن مردم را در قالبهای عوام پسندانه و در مصاحبه ها اعلام نمایند.
مسلما ً ایندفعه ساختن چند کلیپ ،سرود، ایجاد اجتماعات بزرگ شبه جشن،متوسل شدن به خواننده های رو زمینی و زیر زمینی ،دادن کارت هدیه با نام و بی نام و سیب زمینی جواب نخواهد داد.
فیلتر های مختلف برای بستن چشم، گوش و دهان مردم نشان میدهد که دولت آن هرگز به بلوغ این ملت باور ندارند. انتخاب بین "بد" و "بدتر" دیگر جواب نمیدهد. مدتهاست که ملت بالغند. حیای ایشان را به حساب نادانیشان نگذارید.
یعنی هنوزم کسی پیدا میشه رای بده؟!
از الان انتخابات؟!!!
بعيد مي دونم بازيگراي انتخابات ديگه اين مدلي باشن
اصول گرایان دوباره احمدی نژاد را به صحنه می اورند چون غیر از محمود کسی را ندارند
دیگه به مردم ثابت شده که انتخابات بازی دادن اونهاست. یه دولت وجود داره که با رای مردم انتخاب نمیشه و همه کاره هم هست.
رای بدهیم که چه بشود ؟ وقتی حرف اول و آخر را اقای جنتی میزند ؟ وقتی حتی کسی را که تایید کرده ( نماینده اصفهان) به دلایل واهی نمیزارن وارد مجلس بشه ؟ وقتی یکی با شعار کلید و قفل و ... رای میاره و بعد همه درها را قفل میکنه ؟ وقتی یکی دیگه توهم هاله نور داره ؟
مردم دیگه فهمیده اند رای دادن اونا فقط برای نمایش دموکراسی پیش جهانیان لازم است
وقتی ساختار قدرت در ایران به شکلی است که رئیس جمهور با وزیر منتخبش در وزارت ارتباطات علیرغم قولهایی که به مردم دادند قادر نیستند جلوی فیلتر شدن تلگرام را بگیرند ، چرا باید مردم امیدوار به تغییر رئیس جمهور باشند؟ وقتی سیاست خارجی را رئیس جمهور تعیین نمی کند چگونه می تواند در اصلاح روابط با کشورها و کاهش تنش ها با قدرتهای جهانی کاری انجام دهد؟باید ساختار تقسیم قدرت تغییر اساسی کند .
انتخابات یعنی یک کار فرمایشی ونابود کردن سرمایه وبودجه مردم
دوست عزیز چرا نقش جنتی را نادیده گرفتی هیچ کدام نماینده واقعی نیستند اگر راست می گی منتشر کن
متاسفانه بیکاری جوانهای تحصیل کرده، آنها را ب ناامیدی خانواده هایی که با هزاران امید جوانهایشان را با زجر وزحمت بدانشگاه فرستادند هم اکنون در هر خانواده ی بی پارتی دوسه جوان تحصیل کرده بیکار وپدر بازنشسته ی فرتوت آخه اگر نمیتوانید کشور داری نمایید چرا منم منم میکنید افرادی را دست راست وچپتان میکنید اکثرشون دنیا پرست نجومی بگیرند این عدالت حضرت علیست الهی بدادمان برس افراد کم استعدادی که شاید یک کلاس درس را نتوانند اداره کنند شدند راس امور مملکتی که هم پل میان شرق وغربه هم دارای ذخایر عظیمه هم جوانهی بسیار بااستعداد داره الهی بستان داد جوانان ز امیران.
میر حسین موسوی
تابناک جان لطف کنند رهبر اصلاحات و خاتمی را رفع حصر و کاندید 1400کنند و با یکی از کاندیدها های اصول گرایان مثلا رییسی و قالیباف باشند . فکر میکنید مردم به چه کسی رای میدهند بارها در نظرم گفتم مردم دنبال شخصیتی سیاسی هستند که حرف غالب مردم را بزند . نه اقلیت را . دوم نجابت سیاسی خیلی مهم هست . نجابت سیاسی چیست ؟
انتخابات آینده با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد چرا که کشور با مشکلات بسیار بزرگی روبرو است کسی هم بفکر نیست
بستن تلگرام یک رفراندم بود از ۴۵ میلیون ۴۴ میلیون بی اعتنا به حکم در تلگرام ماندند
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
کن به آقای روحانی رای دادم ولی رای من دلیل بر این نبود که ایشان اصلاح طلب بوده است . چرا میگویید ایشان از شعارهای اصلاح طلبی رای آوردند . واقعا اشتباه میکنید . رفتار سیاسی و اقتصادی در پیش دارند تمام به اصول گرایی نزدیک هست . کابینه ای که تشکیل داده کدامش به اصلاحات منتج شده است . اتفاقا همه گفتمام آنها به اصولگرای هست . انتخاب چند شعار فقط فقط برای پیشی گرفتن از رقیب بوده و بس . دوم بنظرم اصلاحات دیگر انجام نخواهد شد چون روحانی زورشان را زدند گفتند اقتصاد را از دولت با تفنگ جدا کنید اما با مخالفت شدید طیف مخالف به اجرا در آمد و برای خاموش کردن سخنان روحانی به او گفتند که داریم به دوره بنی صدر میرسیم لذا اگر مشکلی بعد ا در اقتصاد و بانک و برجام پیش آمده روحانی میگوید همه لینها را از قبل گفتم
مردم رایشان اثری ندارد درنتیجه کمتر از همیشه شرکت میکنند وفردی پوپولیست برنمط دولتهای نهم ودهم روی کار می آید
با سلام به همه و برو بچس تابی. دوباره انتخابات بعدی داستان بازی شروع میشه، دعواهای جناح ها. پرونده بازی و بگم بگم اصولگراها و ترسوندن مردم از اصولگراها توسط اصلاح طلب ها.. جفتشون هم فرصت داشتن و هم امکانات و خدا رو شکر هر جفتشون رد شدن. اگه نمره قبولی میگرفتن که این وضعیت مردم نبود. فساد سیستماتیک شده. درود خدا بر امام حسین علیه السلام که قرنها پیش فرموده اند، :اگر دین ندارید لا اقل آزادمرد باشید.... نگفتن آزادمرد باشید گفتن لا اقل آزادمرد باشید . ای خدایا، ای صاحب الامر و العصر و الزمان نجاتمون بده .. یه بدبختی به هر دلیلی سرقت میکنه دستشو به حکم قاضی مشهد قطع میکنن درست حکم اسلام، اینم قبول اما ای خدایا تو شاهد بر اعمال این مسؤلان هستی که اگر بنا به حکم الهی باشه خیلی کم الان باید زنده توشون بود چه برسه به دست بریده... تابی دمت گرم چند تا کامنت دیروز گذاشتم انتشار دادی، تابی تو هم دلخوشی مایی تو این وضع موجود... یا علی....
من که دیگه رای نمیدن و هیچ کدوم اینایی که میان دروغ هم قبول ندارم.
من به اصول اصلاح اعتدالیون رای میدهم
مگه ديگه كسي هم راي ميده
اصلا رای من تاثیری داره؟ تا حالا که نداشته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل