بازدید 4086

صندوق پروژه نفتی، سرمایه‌گذاری با بازپرداخت دلاری

کد خبر: ۷۹۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 16 May 2018

برای تامین مالی پروژه های نفتی ۶.۵ میلیارد دلاری، صندوقی با مصوبه شورای اقتصاد ایجاد می‌شود که قابلیت بازپرداخت ارزی دارد و این برای سرمایه گذار داخلی جذابیت سرمایه گذاری است.

محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران در حاشیه نمایشگاه نفت به خبرنگار سهام انرژی ضمن تشریح طرح صندوق پروژه شرکت ملی نفت گفت: در حوزه بالادست شرکت نفت دو مدل تامین مالی برای چند سال اینده وجود دارد، یکی قراردادهای جدید نفتی IPC و دیگری بسته نگهداشت و افزایش تولید است که به آن EPCFPD می گوییم. این طرح صندوق پروژه، تامین مالی برای ۳۶ بسته و در ۱۷ میدان نفتی است که نیازمند رقمی معادل ۶.۵ میلیارد دلاراست.

وی در ادامه گفت: عمده سرمایه گذاری آن برای دو هزارحلقه چاه نفتی است که الزاما حفاری چاه نیست. با این تامین مالی قرار است برای تعمیر و بازسازی ۱۲۰۰ حلقه چاه استفاده شود و ۸۰۰ حلقه چاه جدید نیزاحداث خواهد شد.

مصطفوی ضمن اشاره به اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیری برنامه ششم توسعه، گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، حداکثر تا ۵۰ درصد درآمد اضافی ناشی از تولید را می توان به سرمایه گذار داد و این صندوق نیز که با سرمایه گذاری داخلی برای افزایش تولید ۱۷ میدان نفتی صورت می گیرد می تواند تا ۵۰ درصد سود را بین سرمایه‌گذاران تقسیم کند.

وی درباره میزان تولید از تامین مالی این صندوق پروژه گفت: میزان تولید بر اساس برآورد ما ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و این افزایش تولید طی یک دوره ۴ ساله است که مجوز آن از شورای اقتصاد گرفته شده است که برای کل پروژه یک چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست می آید.

مصطفوی درباره نهاد واسط مالی این صندوق و ارتباط آن را با بورس اوراق بهادار گفت: نهاد واسط بانک تجارت است. در واقع یک صندوق سرمایه گذاری ارکان مختلفی دارد، بانک تجارت یکی از ارکان این صندوق است. از سوی دیگر قرار است یونیت های آن از سوی بورس نیز عرضه شود. البته این طرح نهایتا تا اواخر خرداد ماه سال جاری اجرایی می شود زیرا تاکنون کلیه مجوزها و تاییدیه ها گرفته شده است؛ از جمله کمیسیون شورای اقتصاد، سازمان برنامه و… و این روزها نیز منتظر تاییدیه نهایی از سوی شورای اقتصاد هستیم که آن هم مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر چگونگی ریسک سرمایه گذاری این صندوق پروژه با وجود نوسانات قیمت نفت، گفت: قراردادی که شرکت نفت با صندوق پروژه بسته است تضمین سود هم کرده است. درواقع این صندوق، پروژه‌های شرکت نفت را فاینانس می کند و شرکت نفت نیز متقابلا از محل حاصل از این پروژه بازپرداخت ارزی می کند. سرمایه گذاری در این صندوق ریسک بسیار پایینی دارد زیرا با احتساب تجمیع منابع ۲۰ میلیارد دلار حاصل از تولید، قطعا شرکت نفت می تواند از بازپرداخت ۶.۵ میلیارد دلار برآید.

وی در پایان به علاقمندان سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز گفت: با وجود علاقمندی مردم برای سرمایه گذاری ارزی باید گفت که این صندوق می تواند منابع ارزی یعنی دلار ۴۲۰۰ را در قبال بازپرداخت سود در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. در واقع کار جدیدی است که قانون این اختیار را داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر