بازدید 4488

گزارش رسانه آمریکایی از پیامد تحریم ایران و افزایش قیمت نفت

شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا در گزارشی نوشت: قیمت های نفت همچنان در حال صعود به سمت رکوردهای سال 2014 است. ناظران بازار نگاه می کنند که ببینند وقتی تحریم های آمریکا بار دیگرعلیه ایران وضع شد، چه اتفاقی خواهد افتاد.
کد خبر: ۷۹۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 16 May 2018

شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا در گزارشی نوشت: قیمت های نفت همچنان در حال صعود به سمت رکوردهای سال 2014 است. ناظران بازار نگاه می کنند که ببینند وقتی تحریم های آمریکا بار دیگرعلیه ایران وضع شد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا، یک تحلیلگر ارشد بازار به شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا اعلام کرد، باید دید که پس از کاهش صادرات نفت ایران، آیا تولیدکنندگان اصلی مانند عربستان و روسیه دست به کار می شوند تا جلوی ادامه صعود قیمت نفت را بگیرند؟

قیمت های نفت از هفته گذشته که «دونالد ترامپ» تصمیم گرفت آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کند و تحریم های این کشور علیه ایران را برگرداند در حال صعود است. 

«حلیمه کرافت» رئیس بخش استراتژی کالای بانک سرمایه گذاری «آر بی سی کپیتال مارکتس» آمریکا به سی ان بی سی گفت: کاهش نفت صادرات نفت ایران به این معنی است که اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نخواهد بجز کاهش 1.2 میلیون بشکه در روزی که پیشتر در چارچوب توافق کاهش تولید نفت از تولید این سازمان کم شد، باز هم از تولید آن کم شود، باید تولیدکننده اصلی آن یعنی عربستان دست به کار جبران کاهش صادرات نفت ایران شود.

وی افزود: بسیار جالب است؛ شرایطی بوجود آمده که در آن امکان درخواست از اوپک برای افزایش تولید پیش بینی نشده است، زیرا اگر در عرضه نفت بیشتر به بازار، محدودیت زیرساختی وجود داشته باشد و نفت ایران نیز به دلیل تحریم ها از بازار خارج شود، با توجه به افت شدید تولید نفت ونزوئلا که به ایجاد تعادل در بازارهای نفت کمک کرده، ممکن است تولید نفت اوپک در مقایسه با سال گذشته، روزانه یک میلیون بشکه کاهش یابد.

بنابراین، برای جلوگیری از افزایش قیمت های نفت به 100 دلار در هر بشکه، باید به سمت عربستان برگشت و از این کشور بپرسید که آیا (برای جبران کاهش صادرا نفت ایران) اوپک نفت بیشتری وارد بازار خواهد کرد؟ 

نفت برنت دریای شمال اکنون در معاملات آتی به قیمت 78 دلار و 71 سنت در هر بشکه و نفت غرب تگزاس به بهای 71 دلار و 36 سنت در هر بشکه معامله می شود.

قیمت های نفت اکنون به سطوحی رسیده اند که از نوامبر سال 2014 (آبان-آذر 1393) تاکنون سابقه نداشته است. این صعود قیمت به لطف کاهش عرضه نفت در نتیجه کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک به دست آمده و البته نگرانی بازارها از کاهش صادرات نفت ایران نیز نقش موثری در افزایش قیمت های نفت داشته است.

بازارها پیش بینی می کنند، تحمیل دوباره تحریم های اولیه و خطر بازگشت تحریم های ثانویه، موجب کاهش تولید نفت ایران شود که اکنون معادل 3.8 میلیون بشکه در روز است.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. براساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است. 

14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر