بازدید 16989
آیا صرف تغییر نام کافی است؛

اصولگرایان چه تغییراتی باید انجام بدهند تا مورد پسند مردم باشند؟

حال باید دید، اگر قرار باشد تغییراتی در بدنه جریان اصولگرایی، نگاه و شعارها و عملکرد آن صورت بگیرد، با چه نامی خواهد بود؛ اینکه صرفا اسم عوض شود دردی را دوا نخواهد کرد. «نو اصولگرایی، اصولگرایی تحولخواهانه، فعالیت جبهه ای یا انقلابیون نگرا» شدن تنها تغییر یک نام می تواند باشد، مهم تغییر و اصلاحی است که باید اصولگرایان آن را انجام داده و مردم هم آن را پذیرفته، باور کرده و بپسندند.
کد خبر: ۷۹۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 16 May 2018

اصولگرایان پس از پایان دوران صدارت «محمود احمدی نژاد» به دلایل مختلف از جمله عملکرد او که در نهایت به نام جریان اصولگرایی نوشته شده در دو انتخابات ریاست جمهوری به توفیقی دست نیافته اند و از طرفی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی خبرگان رهبری نیز موفقیت نسبی کسب کرده اند، موضوعی که از سوی بسیاری از چهره های اصولگرایی در بوته نقد قرار گرفته و بر لزوم بازنگری، آسیب شناسی و انجام اصلاحات در این جریان تأکید شده است.

به گزارش «تابناک»؛ اولین بار پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی سال گذشته که چندمین تجربه ناموفق انتخاباتی اصولگرایان به شمار می رفت، بحث تغییر در جریان اصولگرایی از سوی «محمدباقر قالیباف» شهردار وقت تهران که در جریان انتخابات ریاست جمهوری با فشار رئوس جریان اصولگرا از عرصه انتخابات کناره گیری کرد، مطرح شد.

او در ادامه مطرح کردن موضوع «اصولگرایان اصلاح طلب» که سال 84 از سوی حامیانش مورد اشاره قرار گرفت، این بار بحث «نواصولگرایی» را مطرح کرد.

اصولگرایان چه تغییراتی باید انجام بدهند تا مورد پسند مردم باشند؟

قالیباف در نامه‌ای با بیان اینکه "به این باور رسیدم که «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» یکی از مطالباتِ اصلیِ امروزِ شما جوانانِ مؤمن و دلسوزِ انقلاب و کشور است"، تأکید کرد، اصول‌گرایی باید هرچه زودتر با حفظِ مبانی و ارزش‌هایِ انقلابیِ جمهوریِ اسلامی، حرکت در راستایِ «نو‌اصول‌گرایی» را آغاز کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در یک سخنرانی دانشگاهی هم با دعوت از اصولگرایان برای تن دادن به این نقد‌های درون گفتمانی و تلاش برای اصلاح روش‌های اشتباه گذشته به آن‌ها اطمینان داده بود «امیدوارم دیگر دوستانِ مسئول و اثرگذار در جبهه اصول‌گرایی این پیام و درخواستِ شما را، برای ایجادِ این تحولِ بزرگ و ضروری، بشنوند و بدانند «خودانتقادی» و تغییر نشانه قوت است و نه ضعف.»

دومین چهره شناخته شده جریان اصولگرایی که پیشتر مسأله ای را با نام «اصولگرایان تحول خوه» برای ایجاد تغییراتی در این جریان سیاسی عنوان کرده بود، می توان «احمد توکلی» نامید که با تکیه بر همین مشی و منش تلاش کرد در دو دوره از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مقابل چهره هایی نظیر مرحوم «آیت الله هاشمی رفسنجانی» و حجت الاسلام «سید محمد خاتمی» قرار بگیرد که البته با همراهی تمامی جریان اصولگرایی مواجه نشد و او هم در نتیجه توفیق جدی در این عرصه نیافت.

توکلی اصولگرایی تحول خواهانه را در مقام رقیب هاشمی رفسنجانی، نخستین بار بحث های مبتنی بر مقابله با فساد، رانت خواری و مخالفت با تعدیل اقتصادی را در سطح عمومی جامعه مطرح کرد و حدود شش میلیون رأی دهنده را نیز در رقابت با سیاستمدار کارکشته با خود همراه ساخت. او پس از چند دوره نمایندگی مجلس همان راه را تحت عنوان «دیدبان شفافیت و عدالت» دنبال می کند.

در همین راستا اصولگرایان، انتخابات اخیر را تلاش کردند، با تغییراتی در بدنه این جریان پیش ببرند و با تشکیل جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) این راهبرد انتخاباتی را مطرح کرده و پی گرفتند، اما با این حال همان سبک و سیاق سابق بر نحوه تصمیم گیری جمنا تا حدود زیادی غالب شد و در نتیجه این ساز و کار انتخاباتی هم منجر به توفیق این جریان سیاسی در سپهر سیاسی و انتخاباتی کشور نشد.

«علی مطهری» که برای اولین بار با لیست اصولگرایان به مجلس راه یافت پس از آن با لیست صدای ملت راهی مجلس شد و سومین بار با قرار گرفتن در لیست امید (اصلاح طلبان) راهی قوه مقننه شد و البته به جایگاه نایب رئیسی هم رسید، در خصوص لزوم انجام اصلاحات در جریان اصولگرایی، گفته است: «اگر جریان اصوگرایی به طور کلی یک اصلاحاتی در خودش انجام ندهد، هر کسی که می‌خواهد رهبر و رأس آنها باشد، راه به جایی نمی‌برند. تا زمانی که آنها در بعضی مسائل حالت دگم و بسته‌ای دارند، نمی‌توانند یک پایگاه اجتماعی قابل توجه پیدا کنند.»

او عنوان کرده که «اصولگرایان اگر دولتی در راستای گرایش آنها باشد، از او انتقاد نمی‌کنند و کارهایش را توجیه می‌کنند، ولی اگر در نقطه مقابلشان باشد، با بدترین روشها به او حمله می کنند و از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدفشان استفاده می‌کنند. ضمن اینکه در مورد دستگاه‌های نهادهای زیرمجموعه رهبری به هیچ وجه انتقاد نمی‌کنند و اصلا این را جایز نمی دانند. یعنی فکر می‌کنند که اگر یک انتقادی از دستگاه های زیرمجموعه ایشان داشته باشند، یا حتی از خود ایشان، خلاف اصل ولایت فقیه است. در صورتی که این طور نیست و هرجا انتقادی دیدیم و نظر مخالفی داشتیم باید بتوانیم بیان کنیم، همان طور که مقام رهبری بر آزاد بودن اظهارنظر مخالف نظر ایشان تأکید کرده‌اند. همین حالت دُگم و بسته بودن اینها نسبت به اصل ولایت فقیه و زیرمجموعه ولی فقیه باعث شده که گروه زیادی از مردم از اینها گریزان باشند. یعنی احساس می‌کنند که اینها یک آدم‌های کلیشه‎ای هستند که از یک طرف فقط باید از یک بخشی از نظام تعریف و تمجید کنند و از طرف دیگر، اگر دولتی هم‎راستای آنها نبود با بدترین روشها به او حمله کنند.»

مطهری یادآور شده که «چنین رویکردی برای مردم مقبول نیست. بیشتر یک حالت مصنوعی دارد. مردم کسانی را دوست دارند که دنبال حق، حقیقت و عدالت باشند و حرف دل آنها را بزنند و واقعیت را بگویند در هر جا که باشد، از زیرمجموعه رهبری گرفته تا دولت‎ها؛ لذا تا اصولگرایان اصلاحی در کار خودشان انجام ندهند، همین مشکلات را خواهند داشت و در انتخابات‌ها باز هم شکست می خورند.»

«امیرمحبیان» تحلیلگر سیاسی، روزنامه نگار و تئورسین جریان اصولگرایی هم اصلاح در جریان اصولگرایی را اجتناب ناپذیر عنوان کرده و گفته که «من معتقدم جریان اصول گرا نه تنها نیاز به تغییر و اصلاح دارد بلکه معتقد هستم که جریان اصولگرا، نیاز نه به بازسازی بلکه نیاز به نوسازی دارد. در بازسازی ما ساختار پیشین را مطلوب ارزیابی می‌کنیم و بر مبنای آن معتقدیم که فقط تنها کاری که باید صورت بگیرد این می‌باشد که ما باید بر اساس روش پیشین نقص‌ها را بر طرف کنیم به تعبیری دیگر الگوی ما در گذشته است.»

این سخنان و رویکردهای چهره های قدیمی تر سیاسی و اصولگرا را در کنار سخنان و انتقادات چهره های جدیدتر و جوان تر این جریان سیاسی که بگذارید، ملاحظه خواهید کرد که قریب به اتفاق سیاسیون اصولگرا نقدهای جدی را از رویکردهای در پیش گرفته شده در این جریان عنوان کرده و خواهان انجام تحولات جدی در بین اصولگرایان و در نگاه و منش اصولگرایی شده اند.

مثلا «وحید جلیلی» برادر «سعید جلیلی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 که مورد حمایت جبهه پایداری و جریان نواصولگرایی بود، از وابستگی اصولگرایان به «دوپینگ و رانت انتخاباتی» انتقاد کرده و برای پیروزی این جریان در انتخابات پیش رو خواهان در پیش گرفته شدن رویکردی جدید و نو شده بود.

اخیرا هم «پیام فضلی نژاد» از چهره های جدیدتر جریان اصولگرایی از رویکرد این جریان و جناح در خصوص ماجرای فیلترینگ تلگرام و کند شدن سرعت اینترنت و نحوه مواجهه کشور با جریان جنگ نرم انتقاد کرده و خواسته است که این رویکرد تغییر پیدا کند؛ موضوعی که باعث ادامه روندهای قدیمی و منسوخ در جریان اصولگرایی شده و این مسأله یکی از موضوعاتی است که به منافع جریان مذکور لطمه وارد کرده و از محبوبیت آن کاسته است.

حال باید دید، اگر تغییراتی در بدنه جریان اصولگرایی، نگاه و شعارها و عملکرد آن قرار باشد صورت بگیرد تحت چه عنوانی خواهد بود اینکه صرفا اسم عوض شود دردی را دوا نخواهد کرد. «نو اصولگرایی، اصولگرایی تحولخواهانه، فعالیت جبهه ای یا انقلابیون نگرا» شدن تنها تغییر یک نام می تواند باشد، مهم تغییر و اصلاحی است که باید اصولگرایان آن را انجام داده و مردم هم آن پذیرفته، باور کرده و آن را بپسندند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۹۳
هیچ و دیگر هیچ
پاسخ ها
دیگه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
بهترین حرکت
نداشتن حرکته
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
این حرفها در سطح بالاتر مشمول اصلاح طلبان هم هست الان متاسفانه با این نارضایتها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
مگر اصولی که اصولگرایان از آن دم می زنند مشخص نیست؟
تنها راه چاره جوانگرایی است.
چکار باید بکنیم که باز نشسته ها میز و مجلس را رها نمایند؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
کار به دعواتون ندارم
ولی من و خانواده ام بابت سکه ها و حق ماموریتها راضی نیستیم و فردای قیامت جلوی مسولین را میگیریم
اصولگرایان باید بدانند در ایران سرزمین مادری ما بدنیا اومدن
احترام ایران و ایرانی و شرف ما را به هیچ راه و رسم ترجیع ندهند.
در غیر این صورت همینطور غریبه می مانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
رضا جون پرچمت که آمریکاییه!؟
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اقای ۱۴.۵۱شما دیگه کجا زندگی میکنید؟۴۰میلیون کاربر تلگرام هستن که طبق معمول با یک قانون...مجبور شدن از فیلتر شکن استفاده کنن وپرچمشون میفته برای یه جای دیگه.از داخل پیله ای که تنیدی بیا بیرون برادر
احمدی نژاد هم یک اصولگرا نبود که ان امروز برای شما روشن شده.مردم با تصور اینکه گزینه نظام هاشمی است به مخالف او رای دادند.اصولگرایان اگر میخواهند سهمی از سیاست داشته باشند باید سطح معلومات خود را بالا برند چون معلومات جامعه بالا رفته.وقتی میگویم معلومات طبیعتا منظور مدرک کاغذ پاره که با سهمیه ورانت وبدون حضور در کلاسها گرفته شده ولی صاحب ان نداند ونیز یا لوور کجاست نیست(مثال). برخی اصولگرایان در همه چیز از فقر معلومات رنج میبرند چه ارزیابی ،چه بر روابط بین الملل وچه در ارزیابی افکار عمومی داخلی ونمونه اش ملاقات ان اقا با ان خواننده شیرین عقل جهت رای اوری!!!
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
چه کامنت تهوع آوری. آقای پروفسور همه چیر دان! شیخ دیپلمات و امیرکبیرتون رو دیدیم که گل کاشتن. لطفا سکوت کنید!
کلیدی
| Germany |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ثمره معلومات و علم شما برجام بود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اقای ناشناس نشستن شش ساعت روی صندلی چوبی و شرکت کردن در فرپلی کنکور و همه و همه اینها کار سختیه نمی شه برای شیرین عقل نشدن برای دوستان راه حلی بدهی
اصولگراییی یعنی اعتقاد به اصول رده بالاتر.
اصولگرا و اصلاح طلب جایگاهی بین مردم ندارند
هیچ کس ذات خود را نمی تواند عوض کند . اصولگرایان هم شامل همین اصل هستند . اصول گرا یا اصلاح طلب ، اگر شخصی می خواهد رای مردم را داشته باشد ، اولا باید واقعا انسانی با اخلاق ، با سواد و مدیر باشد . زیرا مردم می فهمند که کی در زمان انتخابات نقش بازی می کند و ذات خود را پنهان کرده است ، مردم با انواع وعده های کذب آشنایی کامل پیدا کرده اند .
دوما شخص سالمی باشد و به خاطر نداشتن سوء سابقه ، به هم حزبی ها یا جناح مخالف باج ندهد .
حالا تابناک جان ، اگر شما همچنین شخصی سراغ دارید ، به ما معرفی کنید تا به اون رای بدیم .
1- شایسته سالاری و بکارگیری آدم های متخصص و توانمندی که کارشناسی شده و مستند اظهارنظر می کنند.
2- رعایت انصاف و اخلاق و عدم سیاه نمایی و تخریب، نقد منصفانه و دلسوزانه و خیرخواهانه.
3- گفتن حق ولو اینکه ظاهرا به ضرر خود اصولگرایان باشد. عدم مماشات با اصولگرایان متخلف.
4- میدان دادن به جوانان متخصص تحصیل کرده و کنار کشیدن یک سری افراد غیرمتخصص سن بالا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
جمع نقیضین !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
رویا پردازی و خیال خام
اصولگرایان باید :
1-قیافه خود را کمی به روزتر نمایند .
2-موقع صحبت کردن باید قیافه خود را بشاش نمایند.
3-خودشان به تنهایی به بهشت بروند و ما را به بهشت نبرند.
4-از پول مردم وبیت المال برای مراسمات مذهبی هزینه ننمایند(الته من خودم مذهبی هستم ولی معتقدم هزینه مراسم مذهبی رو باید مردم تامین کنند نه شهرداری و یا دولت و ...)
5-با مردم صادق باشند و دچار توهم نشوند
6-به مسائلی که برای مردم وجامعه پیش پا افتاده وحل شده هستند الکی گیر ندهند (مثل موسیقی و نوار کاست و سی دی و ماهواره و تلگرام و ...).
7-با جوانها مهربان باشند !
8-سیاست خارجی خود را تغییر دهند.
9-زنان به ورزشگاهها بروند.
10-مسئولی که تلفظ موزه لوووووور را بلد نیست سر کار نگذارند!
11-مسئولان را بر اساس تخصص نه تعهد (مذهبی) به کار بگمارند(شاید شخصی کراوات بزند ولی از پس کاری که به او واگذار شده براید ارجعیت دارد به ان کسی که مومن ولی از دستش کاری بر نمی اید و مردم را نسبت به نظام مقدس بدبین می کند!
والسلام نامه تمام
البته بنده یک طرفدار نظام هستم ولی اصولگرایان ضربات مهلکی را وارد کردند (البته اصلاح طلب ها هم با محافظه کاری خود) مخصوصا" اقای عارف !
تابی جان چاپ کن لطفا" نظر منو چون مسئولان هر روز به دو تا رسانه سرک می کشند
پاسخ ها
سید جلال ایرانی
| Netherlands |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
گل گفتی سام عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
احسسسسسسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
بسیار عالی و ساده و دقیق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
از نظر من بهترین پاسخ ممکن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
من هم مسلمانم و شيعه علي (ع) ولي کاملاً موافق موارد بالا هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
اشتباه منفی زدم
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
آفرین . خیلی عالی بود
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
ظاهرا تابناک با انتشار این نظر اولین قدم را برداشته است
مصمم
| Saudi Arabia |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
آقای سام من هم در جواب همه افاضات شما یک توصیه به شما دارم و آن اینکه صادق باش خودت را طرفدار نظام جا نزن این مطالبی که شما گفتید و پیشنهادهایی که دادید اگر عملی بشود نظامی باقی نمی ماند که شما طرفدار آن باشید تغییر سیاست خارجی یعنی چه به نظر تو چکار باید بکنیم باید سیاست خارجی عربستان را دنبال کنیم یا قطر و ترکیه و اردن و ووو را،دوست عزیز یک نظام اسلامی وظیفه دارد که زمینه رستگاری مردم خود در دنیا و رسیدن به بهشت را فراهم سازد البته با روش و شیوه ای که خود اسلام توصیه کرده و اگر انصاف داشته باشیم اقرار می کنیم که جمهوری اسلامی تا کنون سعی کرده و می کند که هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد کند که هدف اصلی دین است اما اگر بین دنیا و آخرت چاره ای جز انتخاب یکی از آنها را نداشتیم باید آخرت را انتخاب کنیم دوست عزیز همه آن پیشنهادهای شما نشانگر این است که نه دنیای فعلی را خوب می شناسی و نه اسلام را و نه جمهوری اسلامی را . و حتی نه دغدغه کشور و مردم و انقلاب و اسلام را داری .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
جناب اقای سام در بند 10 اشتیاه تایپی کرده ای موضعه لوووووررررررررکه بدینسان اصلاح می گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
با این قسمت نوشتۀ شما مخالفم "مسئولان هر روز به دو تا رسانه سرک می کشند" اگر سر می کشیدند که وضه این نبود
اصولگرایان تغییر ناپذیرند و امتحانشان را به مردم پس داده اند.
احمدی نژاد بخاطر رای مردم پیروز شد نه بخاطر حمایت اصولگرایان .... در واقع اصولگرایان در دولت احمدی نژآد ارتقاء پیدا کرده اند و مشکلاتی به وجود آوردن ...
اصولگرا و اصلاح طلب دیگر برای مردم جذابیت نداره
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
مثبت ندید این نوشته شیطنت امیز است شما احتمالابا قسمتی از این نوشته همراه هستید او با زرنگی دنبال چیز دیگری است . رای مردم ... یادت نیست که در بین مردم با درامد کم 40 روز پیش از انتخابات پول پخش می کرد یا اینهارا شوخی یا تهمت در نظر می گیری برو به روستا ها از چند نفر سوال کن..........
با این اصولگرایی که معلوم نیست چه اصولی هست کشور حال خوبی ندارد
هیچ تغییری برای مسئولین به اندازه تغییر دیدگاه تاثیر گذار نیست اینکه بدونند اون صندلی که روش تکیه زدند فقط یک فقره اش خون 240 هزار شهید پاش ریخته شده , اگر به همین نکته مهم توجه کنیم شب ها از درد فقرا خواب مون نمی بره متاسفم ما دنیا پرستان چه ها که نکردیم با این انقلاب به دید سفره ای نگاه کردیم ...بخدا قسم که خدا چک سفید امضا به هیچ ملتی نداده تا دیر نشده همه ما بخصوص مسئولین بی مسئولیت باید به خودمون برگردیم ببینم درد و رنج رهبری و ملت رو بشنویم اعتراض هایی که بسیاری از اونها بحق هم هست ... تقصیر ن و امثال منه که آقامون بیش از 1000 سال آواره کوه و دشت و بیابانه ... لعنت به این دنیا پرستی و دنیا دوستی و بی بصیرتی
تغییرانسان در سن کودکی آسان در نوجوانی همراه بامشکل در جوانی مشکل ودرسنین بالاتر غیرممکن و یاهمراه با ضرر زیان است
به نظرم کلا از سیاست خارج بشن بیشتر مورد قبول واقع می شن
حضرت امام (ره)انسان بزرگ و فرهیخته ای بودند.در یک سخنرانی با اینکه آمریکا دشمن ماست صراحتا می گویند بروید از انتخابات آمریکا یاد بگیرید رقابت می کنند و فردای انتخابات متحد می شوند و کشورشان را می سازند.بنابراین باید دید جمهوری خواه و اصولگرا به معنی تندروی (واژه مصطلح جهانی ) چرا در توفیق اجرایی از هم فاصله دارند.در هر دو نقطه مشترک ملی گرایی و تند و تیز بودن هست ولی آفت اصولگرایی دفع می باشد.اصولگرایی در سالهای گذشته از فضای تدین و بازار و ملی گرایی و... در معنی اختصاصی به مفهومی مذهبی تحجرگرا نزد عوام تنزل کرد.حقیر درک خوبی از اصولگرایان و عقلا و انسانیت آنها در اشتغال و نقش محوریشان به خاطر دارم.نگاه جذبی آنها را فراموش نمی کنم.آن زمانها ما سه تیغ می کردیم و ادکلن زده و شلوار جین پوشیده در مجموعه های آنها چه سیاسی و په اقتصادی جذب شدیم و نمازخوان شدیم.بعدها نمازخوان و ادکلن زده و شلوار جین پوشیده توسط عده ای متحجر طرد شدیم.شاید باور نکنید حقیر که بر اساس سند میلیاردها تومان برای کشور ارز آوری از تخصص و تکنولوژی خود داشتم توسط نسل جدید مذهبی فاسد با تحریک نفوذی ها ترور سفید شدم و حال خیرم برای کشور دیگری هست.به نظر می رسد اصولگرایان چند چیز را از دست داده اند 1-اعتبار تجاری و بازار خود را 2-اعتبار اجتماعی تحت نفوذ و تاثیر جاسوسان آمریکا و اسراییل3-انسانهای مومن و تکنوکرات را در نتیجه بند 1و2 و ترور سفید متخصصان ایرانی در تمامی شرکتهای بزرگ 4 -حس اصولگرایی را اصولگرایی نه تنها تفکر هست بلکه یک حس و غیرت نیز می باشد.5-اصولگرایان باختن به موقع را نیز از دست دادند بر اساس نگرش تعالی مملکت گاهی اصولگرایان بسته به شرایط ملی باید امتیازاتی به اصلاح ظلبان و محافظه کاران می دادند تا تعادل برقرار گردد.اصولگرایان با توجه به تضعیف انسانهای صرفا دگم و تندرو را در خط مقدم قرار دادند و آنها انحصارطلب بودند و در زمان مناسب باخت نداشتند تا به برد بلند مدت برسند و رقابت کردن را به فرموده حضرت امام خیلی دیر یاد گرفتند.حقیر با اینکه فعال اقتصادی هستم به خاطر روحیه اصولگرایی و تکنوکراتی هیچگاه اصولگرایی خود را پنهان نکردم و نخواهم کرد ولی انصافا نابود شدیم هم از برون و هم از درون و در حد یک هاله فکری و سطحی در ذهن جامعه تنزل کردیم.انسان خوشبینی هستم ولی به نظر باز گردان اصولگرایان به حالت قبلی نیاز به سازماندهی و کار فراوران دارد و حداقل 15 سال طول می کشد.با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
تو هنوز در دوران امام گیر کردی....
اصولگرایان با توجه به شاخص ها و شخصیت هایی که دارند هیچوقت مورد پسند ملت نخواهند بود. اگر بخواهند با شرایطی که در جامعه هست باید اصولگرایی خود را تغییر بدهند که در آنصورت اصلا اصولگرایی نخواهد بود
همه مردم می دانند که صولگرایی و اصلاح طلبی فقط یکسری اسامی هستند ،
موضوع ساده است ، بارها ثابت شده که حضور یا عدم حضور مردم تکلیف پیروزی اصولگرایان را تعیین می کند ، یعنی اگر حداد عادل در مجلس نهم با یک میلیون رای نفر اول بود ، در مجلس دهم با نهصدهزار رای سی و یکم شد ،
رای او ثابت بود اما مشارکت مردم در انتخابات ، رقیب وی را به پیروزی رساند ،
، تجربه تلخ دولت قبل هم نشان داد که یک دست بودن و سکوت دربرابر بی کفایتی ها ضرر بیشتری به مردم می زند ، پس هربار امیدوار به فردی خارج از دایره قدرت شوند به او رای می دهند اگر امید نداشته باشنددر انتخابات شرکت نمی کنند ، پس هر دو حالت ناشی از ناامیدی مردم به تغییر اوضاع است ، وگرنه کشوری با هشتاد میلیون جمعیت و اینهمه امکانات نباید در چنین ناتوانی و رکودی غرق باشد
اصولگرایان در بدنه جامعه سنتی جایگاه خوبی دارن. نشانش 16 میلیون رای ریاست جمهوری بود که انشاالله اینبار افزایش خواهد یافت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
باورت شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
زهی خبال باطل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
يه نگاهي هم به حداقل 24 ميليون رايي که حداقل خودتون قبولش داريد داشته باش
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
همین تفکر است که اقتصاد مملکت اینطور شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
خخخخخخخخخخخخخع
همین روش فعلی یعنی حرکت در خلاف جهت مردم کافی است !!!
دیگه نه اصول گرایی کاری ازدستش برمیاد ونه اصلاح طلب، طرحی نو باید درانداخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
جریان مردمی انقلابی سالم و فسادستیز میباسد
از چهرهای تندرو و افراطی دست بکشند و فقط فکر نکن اون ها نگران مملکت و ایران هستند و اگر اون ها نباشند کار بیخ پیدا می کنه البته مشکل همه ما این هست که فکر می کنیم اگه نباشیم کار لنگ هست
اینا همش بازیه

برا نگه داشتن مردم

اصلاح طلب هم جز بازیه

فقط دو گروه شدن..تا مردم ک با دو افکار متفاوت توی جامعه وجود دارن..هرکه بره سمت گروهی


در نهایت اکثریت مردم تو مشت حاکمیتن..و اونطور ک بخوان با اصول گرا اصلاح طلب..مردم ب مسیر خودشون هدایت میکنن


نشان بده جان مادرت
عملگرا باشند مشكلات اقتصادي كار .مسكن .تورم در قدم اول حل كنند
اصولگرایان انسان های روراست تر و صادق تری هستند فارغ از اینکه درست میگن یا اشتباه اما اصلاح طلب ها همیشه سعی در دو رویی دارند متاسفانه از لحاظ عملگرایی بسیار در سطح پایینی هستند و فقط شعار میدند و چون اصولا ایرانی ها دهن بین هستند نه عمل بین. دو دوره ریاست جمهوری روحانی خالی از عمل و شوراهای شهر و مجلس اصلاح طلب هم که همیشه غوغا سالاری و مردم رو بیخیال .....راستی شهردار تهران مشخص شد یا بسامتی دوباره عوض شد و فیلم و وقت کشی جدید(یادم به تیم های عربی بعد گل زدن افتادم که خودشون رو هی زمین می زنن و وقت رو تلف می کنند...)
برخی اصولگرایان همیشه در جامعه و بین مردم خود را تافته جدا بافته می دانند.هیچگاه به نظرات مردم و شعور آنان احترم نمیزارن !!! و همواره فکر می کنند حق با آنان است!!!!!!!!!!
تنها مشکل بیکاری لیسانس به بالاتر ها هست اگه مشکل بیکاری و ازدواج تحصیلگرده ها ی نسل سوخته با حذف سنجش برآورده کنه مردم هم ازش رازی میشه ولی هرسال به حل مشکل با افزایش ظرفیت دانشگاه ها مشکلات سنگینی به وجود اورده ان و قتی تحصیلکرده بیکاره شغل نداره چه لوزمی داره با افزایش ظرفیت سطح بندی دانشگاه روبه رو کارهای یاس نا امیدی در کشور تزریق شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
متاسفانه کیفیت مدارک دانشگاهی پایین آمده است و اگر کار تخصصی هم موجود باشد متخصص را نداریم!!
دور سیاست رو برای همیشه خط بکشن و برن کنار البته به همراه اصلاحطلبان
اصولگرا باید ب رای ملت احترام بگذارن. خود بزرگ. پنداری را کنار بذار . مرگ بر این وان را کنار بذارن راه تعامل با جهان را در پیش گیرن. ب پیشرفت و عمران کشور همت کنن . مهمترین مشکل ما اسراییل . و باید ب رای دولت فلسطین منتخب . فلسطین. در. سازما . احترام بذارن. گذشته ها را فراموش کنند. و برا اینده مذاکره کنند. ببینیم مشکل اساسی ما با جهان غرب چی . ممنونم تابناک عزیز ب غیز از تو جای درد ودل نداری . برانداز نیستیم و دلسوز ایران عزیز
پاسخ ها
تابي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
سيد جلال بينظيري
اصولگرا برای همیشه همین است
نظرات فیک برای فریب مردم
کشور از لحاظ معلومات تحصیلکرده در سطح عالی قرار داره بهتره با وجودعدم ایجاد شغل براشون حقوق در نظر بگیرید موانع ها رو براشون درست شده بشکنید تا دست فارلتحصیلان بسته نمونه بتونن کشور رو به نحو احسن به جلو ببرن و کلیه ادارات ممیزی هرکس با شرح وظایف و داشتن تخصص مدرک فوق لیسانس به بالا از دانشگاه های داخل کشور با اموزش حراست از کشو به کار گمارن.
ديدگاه خود را عوض كنند و به دنيا نزديك كنند
مردم برای کشور ارامش می خواهند .محدودیتهای اجتماعی را دوست ندارند هرچند خودشان رعایت می کنند فضای باز رسانه ای می خواهند (همه انهاکه سیاسی هم نیست ) اشتغال برای همه گروهها یکی از اهداف است ولی تکیه بر همین یک مورد یعنی فرار از بقیه موارد .اسمها مهم نیست ولی خیلی از اهداف هم درداخلش نهفته است مردم تشخیص می دهند
اگر قرار باشد اصول گرایان نقد قدرت و اصلاح خود را پیشه کنند , شک نکنید هیچ مرزی با اصلاح طلبان نخواهند داشت. اگر اصول را نه یک فرد بلکه مفاهمیم چون آزادی بیان و پس از بیان , عدالت , شفافیت و ... بدانیم , مطمئنا لقب اصول گرا شایسته بسیاری از اصلاح طلبان فعلی خواهد بود.
اصول انقلاب ،عبارت بود از سه اصل مهم ،، آزادی ،آنهم به معنی واقعی آنگونه که خدای متعال در خلقت ،ونهاد آدمی نهاده است ؟ که معنای آزاد تا آنجاییست که به زیان غیر نباشد ،، دوم استقلال کشور ،ومردم ایران بود که مستقل بودن هم معانی خاص خود را دارد که اگر فردی مستقل نباشد ،امکان استقلال جامعه ،ونهایت کشور که از افراد تشکیل میشود وجود ندارد ؟ و سوم جمهوری اسلامی بود ،که جمهوریت را مقدم بر اسلامیت آن قرار دادند که اساس جمهوری باید با ارادهٔ‌مردم باشد ،همهٔ ارکان حکومت باید با ارادهٔ مردم باشد ؟ و ماخر جمهوریت که همان پیوند اسلامی میباشد رفتا ،ومنش ،وتفکر اسلامی که شارع آن بیان فرموده است ،نه اسلامی که مدعیان اسلام میگویند ؟که اینها بر مبنای منافع خود ،وجناح خود از اسلام برداشت میکنند ،اما شارع مقدس منافع کل بشری را با هر ایده ،وعقیده ای بیان میکند ،مخصوصا آنجایی که بیان میفرماید ،( یا ایلناس ) خطاب به همهٔ‌انسانها است ،و در دو سورهٔ مبارکهٔ الحمد ،وتوحید ،خدا نسبت خود با هستی ،وانسانها را به روشنی بیان فرموده اند ؟ آری سه اصل اساسی انقلاب مردم ایران را عده ای بنام دین ،واسلام ،وخدا ،دگرگون نمودند ،وهزاران فعل خلاف انسانی انجام دادند ،ومیدهند ، که نتیجهٔ اعمال شان ،فقر ،و فحشا ،و اعتیاد ،،و بیکاری ،و تباهی ،و ناهنجاری های جامعه است ؟
با حرف و تغییر نام چیزی درست نمیشه ! تنها راهش همراهی کامل ، بدون قید و استصواب با ملت است. هر که غیر این باشد به فنا خواهد رفت . باید بگن چون مردم خواستن ما انجام میدیم. البته اگر تونستن مردم رو قانع کنن حرفی نیست . اما در هر حال ، حرف باید حرف مردم باشد. همه احزاب ممالک متمدن بزرگ همین کار رو می کنن.
مورد پسند مردم باشند که چی بشه ؟ که رای بیارن ؟ مطمئن باشید که در دوره بعد در هر صورت رای خواهند آورد . چون مردم از اصلاح طلبان هم نا امید شده اند . بنابرین رای نخواهند داد و طبق رول گذشته در این شرایط اصول گرایان حتما برنده خواهند شد .
بهتراست هیچکاری نکنندسکوت کنندسایرگروهامثل اصلاح طلبها خودبخودناکارامدیشان را نشان میدهند درفعالیتهای انتخابیشان به هویت ایرانی بیشترتکیه کنندوراهکاری برای بهبودوضع اقتصادی جامعه پیداکنندوبه قانونمندبودن تکیه بیشترکنندازشعارهای غیرقابل اجراپرهیزکنند
اصول گرایان و پیروان آنها هیچگاه بین مردم پایگاهی نداشتند!!!
مانور می دهند باید تغییر می کردند
اصولگراها معنقدند مرغ یه پا داره والا بخدا مرغ دوتا پا داره فقط پاهاشو یکی درمیون جمع میکنه .
اصولگرایان نون شهدا را نخورند سواد کلاسیک خود را بصورت واقعی و نه مدرکی بالا ببرند از استفاده از سهمیه ها دست بردارند و با لباقت و تواناییهای خود متکی باشند.به مخالفان عقیدتی خود نگاه دشمن نداشته باشند.حرفهای روسای خود را مثل طوطی تکرار نکنند کار بردن عباراتی مثل بدعهدی فتنه صاحب دارد.کمی پیرامون مسائل مستقلا فکر کنند.از صوری سازی موافقت اعمال خود با قانون دست بردارند و به صورت واقعی قانون مدار باشند.ریش را برای خود معنی کنند.تفاوت یقه آخوتدی و یقه متداول را بدانند.نظارت استصوابی را بردارند.کمی به شعور مردم احترام بگذارند با چرخشهای رئیسشون چرخش سیاسی نکنند این نشانه دنباله روی پنهان از فکر است... کف دست شعار ننویسند بی معنی و خود شیفتگی است.به انجام وظایف خود همت کنند و در سایر قوا سرک نکشتد رهنمود ندهند.شعار را رها کنند شعار کار افرادی است که عمل نمیکنند.جنگ و هسته ای را فراموش کنند اصرار انها به ادامه این تفکر تشانه آگاهی انها به خطایشان است.دفاع چشم بسته از روحانیت را کنار بگذارند روحانیون هم خطا میکنند
اصولگرایی اصل شد یک بام ودوهوا نباشه .مصداق وصیت امیرالمونین به امام حسن باشه.واینکه احمدی نژاد یکنفر نبود حامیانش هم مقصرند چطور اگر یک اصلاح طلب خلافی کند بنام اصلاح طلبان نوشته میشه .
روی زیبایی چهره و دستور زبان و ادبیات فارسی و در نهایت افزایش اطلاعات عمومی کار کنند
با سلام
اصولگرایان باید :
1- شفاف سازی نمایند .
2- مال و اموال نادرست را تحویل بدهند
3- از زندگی تجملی و انچنانی خارج شوند .
4- حول محور واحد حرکت کنند .
5- منیت و خودخواهی ها را کنار بگذارند
6- برای یکبار هم که شده با مردم صادق باشند .
7-به مردم بگویند که چه اشتباهاتی کرده و چطور دنبال رفع انها هستند .
اصولگرایان تازمانی که مخالف آزادی بیان و آزادی اندیشه هستنددربین مردم جایی ندارند
اصلاح طلبان اصولگرایان انقلابی بودند که درراستای مطالبات مردم تغییر رویه دادند ومقبولیت بدست اوردند باید ببینند مردم چه میخواهند کاری که امام علی انجام داد
کافی است برخی استعفا دهند.
دوستان شما هم به مثبت منفی های تابناک شک کردین؟!!! من خیلی وقتها با مرورگرهای مختلف امتحان میکنم و به نکات جالبی رسیدم !!! تابی کم رای ها رو دست کاری کن :))
تنها سیاستمداری که تو ایران صادقانه فکر میکند و صادقانه عمل میکند احمدی نژاد است و بخاطر این در بین سیاسی ها جایگاهی ندارد .
انصاف با این وضعیتی که روحانی داشت و دارد و با آن دست خالی که داشت باید اصولگرایان ۲۵ میلیون رای میاوردند ولی نبود سیاست مشخص در اداره کشور و عدم وجود شخصیتی مثل احمدی نژاد باعث پیروزی روحانی گردید .
اولا اصول گرایی و اصلاح طلبی ابتدا باید ساختارهای لازم برای تشکل حزبی را ایجاد کنند ثانیا اصول حزبی هر کدام از این دو حزب باید به گونه ای باشد که هر کدام طیفهای چپ و راست مردم را جذب نمایند. در این میان هر کدام از این احزاب باید متغیرهایی هم برای جذب طیفهای میانه جامعه داشته باشند که به صورت ایده آل به طور تناوبی در انتخاباتها توسط این احزاب به کار گرفته شوند. ثالثا در این میان از همه مهمتر این است که راس حکومت و موقعیتهای ثابت قدرت در حکومت چون شورای نگهبان از لحاظ فکری و رفتاری در میانه احزاب قرار بگیرد. بدیهی است نزدیک بودن راس حکومت و موقعیتهای ثابت قدرت به یک حزب مشخص، که منجر به تک صدایی در حکومت شده، سبب کاهش اقبال مردم به آن حزب خواهد شد.
نو اصول گرای قالیباف منظورش این هست که مردم بتوانند از مسولین انتقاد کنند ببخشید میخواهید مصادره به مطلوب کنید این شعار را هم اصلاح طلبان از اول انقلاب که گفتند مگر نمیدانید در همین تفکر نمیشود به افراد انتقاد کرد پس چرا کاندید میشود ؟ منظورت این هست که برویم شعار اصلاح طلبان را بگوییم که تفاوتها مشخص نباشد . این دیگر چه جوری هست
یادم هست بعد از انتخابات دوم خرداد و پیروزی خاتمی در مرحله دوم در مناظره ها وقتی طیف مقابل اصلاح طلبان را محافظه کار میخواندند که یادم هست شریعتمداری ناراحت میشد و گفت چرا به ما این حرف را میزنید و بعد به اصول گرا تغییر نام یافت لذا گفتمان اصول گرایان را ببینید اگر از هر کدام از شعا رهایی که دارند خارج شوند دیگر اسمش اصول گرای نیست اصلاح طلب میشود . یعنی هویت انها و روش انها تغییر میکند
بعد از پیروزی اصلاح طلبان در دوم خرداد و شکست رقیب یادم هست در شانزده سال پیش در مناظره ها در شبکه دو اولین بار اسم رقیب اصلاح طلبان را محافظه کار بکار برده شد که شریعتمداری گفت من این اسم را قبول ندارم بنابراین با تغییر به اصول گرایان شد . اما آنها با توجه به گفتمان و اندیشه سیاسی که دارند اگر به نو اصولگرای یعنی غلتیدن در اندیشه اصلاح طلبی هست پ س تفاوت در کجاست آیا گفتمان اصلاح طلبی در حال تغییر هست یا اصول گرای پی به اشتباهات گذشته خود پی برده و از ملت عقب افتاده هست
در سایت تابناک کاربر محترمی پشت سر هم میگوید درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت . دوست عزیز دیگه دوره قاجار که نیست مردم در جهل زندگی کنند و هر حرفی را باور کنند تو واقعا تحقیق میدانی کردی که چنین مینویسی . یک سرچ کوچولو بکن ببین شرکت ها ی تولیدی با چه قرار دادی بنلم خصوصی سازی دودستی بدون عرضه در بورس تحویل سفارشی شد نمونه اش شرکت بزرگ نیرو که دولتی بود به طرف واگذارشد از دم قسط پرداخت کند اینقدر نگو ضد فساد و رانت
در تمامي انتخابات برگزار شده در جمهوري اسلامي از اولين كه رأي به جمهوري اسلامي ايران بوده تا اخرين كه انتخابات رييس جمهوري و شوراهاي شهر بوده شركت داشته ام. عده زيادي از مردم و حتي خواص معتقد هستند كه تا احزاب به درستي شكل نگيرند بگونه اي كه مردم به برنامه رأي بدهند و نه به يك فرد مستقل و يا وابسته ( متمايل) به جناحي خاص ، انتخاب درستي از سوي مردم نشده است. هميشه اين سؤال باقي است كه پس شركت گسترده مردم در انتخابات براي چيست؟ يدور از مصادره هاي به مطلوبي كه هميشه پس از انتخابات ميشود بايد ديد كاركرد همين نوع تبليغات جناحي و حمايتي فلان شخصيت از جريان و يا شخص خاص چگونه بر نتيجه انتخابات تأثير گذار است؟ به نظر من فارغ از رانت انتخاباتي انگونه كه اقاي وحيد جليلي گفته اند ، جناحها و جريانها و اشخاص فعال در عرصه انتخابات با ايجاد جو و شايعه پراكني و تهمتهاي ناروا كه در ايام انتخابات بازار گرمي دارد تنور انتخابات را داغ و نهايتاً توده هاي مردم كه عدد رأيشان سرنوشت ساز است و نه لزوماً نظر وشناختشان بهمان نسبت سرنوشت ساز تحت تأثير جو ايجاد شده برنده انتخابات را تعيين ميكنند. اين رويه غلطي است كه حكومت به معني عام ان بايد فكري به حال ان بكند تا دولت برامده از اراي مردم از پشتوانه نظري و كيفي لازمه هم برخوردار باشد.
یکی از دلیل هایی که اصلاح طلبان موفق تر هستن در کار های انتخاباتی برنامه هایی که اون ور ابیها و ماهواره ها ساپورتشون میکنه هروقت اصولگرایان توانستنداعتماد ماهواره ها روجورکنه تا شبکه هاشون ازشون حمایت کنه حتماموفق میشن
حالا که کاری که روحانی به سر مردم اورد 90درصد از احمدی نژاد بدتر بود
اصولگرایان ان زمان که سر قدرت بودند انقدر به مردم بی احترامی کردند که یگر حنای انها رنگی ندارد و مردم هیچ اعتمادی به انها نمی کنند . از قدیم گفتند توبه گرگ مرگ است
اصول گرا فکر نکنن ایران ارث پدری اینها هست و مردم غلام و کنیز اینهال هستن و باید هر چه بگن اون بشه .
کشور نیاز به احزاب دارد. احزاب سیاسی بر پایه اصول شکل می گیرند. اصول مشترک احزاب باید بر پایه منافع ملی و فرهنگ تاریخی بوده و به گونه ای تبیین گردند که مورد تأیید افکار عمومی قرار گیرد. اصول و متغیرهای متفاوت احزاب باید بر پایه مطالعات اجتماعی و با توجه طیف های مختلف مردم شکل بگیرد. و مهمتر از همه رهبری و موقعیت‌های ثابت قدرت چون شورای نگهبان باید میانه دار احزاب باشند و این میانه داری باید مورد تایید مردم باشد. اینگونه است که مشارکت سیاسی مردم به صورت حداکثری شکل می گیرد.
مگه بازم میخواد رای بدین خسته نشدین از دعواهای زرگری میان دو گروه دوستان خود کرده را تدبیر نیست از این دو گروه آبی واسه ملت گرم نمیشه وسلام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار