بازدید 12160
«برنی سندرز» در گاردین نوشت؛

ترامپ استراتژی ندارد؛ فقط سر و صدای زیادی دارد!

رهبری واقعی آمریکا، قدرت واقعی آمریکا در فروپاشی مسائل و کشورها نیست، بلکه در نشان دادن توانایی ما برای جمع‌کردن دیگران به دورهم، ایجاد توافقات و اجماع بین‌المللی و درنهایت تحرک دادن به این توافقات برای حل مشکلات است؛ این همان کاری بود که برجام انجام داد.
کد خبر: ۷۹۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 15 May 2018

برنی سندرز، سیاستمدار دموکرات و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا که درنهایت در رقابت‌های درون‌حزبی مغلوب هیلاری کلینتون شد، در یادداشتی جالب‌توجه در نشریه گاردین به موضوع خروج ترامپ از برجام و توافق هسته‌ای پرداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ وی در این یادداشت بیان می‌کند: هفته گذشته، دونالد ترامپ یکی از بی‌ملاحظه‌ترین اقدامات دوران ریاست جمهوری خود را انجام داد: خروج از برجام که به ‌عنوان توافق هسته‌ای ایران نیز شناخته می‌شود. با این تصمیم، رئیس‌جمهور سال‌ها تلاش سخت توسط دیپلمات‌های ما در راستای دستیابی به یکی از سخت‌ترین مجموعه محدودیت‌ها و تضمین‌های مربوط به بازرسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی را دور انداخت. وی همچنین درب ورود به مهم‌ترین احتمال امکان تشنج‌زدایی میان ایران و آمریکا را محکم بست.

درک این موضوع مهم است که بدانیم برجام یک توافق میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی است که میان ما و شرکای ما در پنج به علاوه یک – بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین – بسته شده و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است. خروج ترامپ از این توافق تنش‌های میان آمریکا و متحدان دموکراتیکش، فرانسه بریتانیا و آلمان را که همگی به این توافق ادامه می‌دهند و بارها اعلام کرده‌اند، این توافق و ادامه آن مطابق با منافع ملی ایشان است، شدیدتر می‌کند.

ترامپ با خروج از برجام آمریکا را در مسیر جنگ قرار داد

ترامپ همچنین مشاوره و نصیحت مشاوران و مقامات ارشد خود در شورای امنیتی ملی، نظیر ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع جیمز متیس را ـ که هر دو بارها تکرار کردند، ماندن در توافق به نفع امنیت ملی آمریکاست ـ رد کرد و نپذیرفت.

متخصصان منع گسترش سلاح‌های اتمی و همچنین متخصصان حوزه امنیت ملی همگی در این ارزیابی توافق دارند. دونالد دقیقاً مشابه اقدامی که در خصوص موضوع تغییرات آب و هوایی در توافق‌نامه آب و هوایی پاریس صورت داد، ترامپ اجماع کلی متخصصان را نادیده گرفت و طرف یکسری از نزاع‌های ایدئولوژیک خرد ایستاد که نتایج مصیبت باری برای امنیت جهانی ما دارد.

همچنین خروج از برجام ضربه مهمی به موضوع مذاکرات دیگر آمریکا در خصوص منع گسترش سلاح‌های اتمی همچون مذاکرات با کره شمالی خواهد زد. اگر قرار باشد، هر رئیس‌جمهور بی‌ملاحظه‌ای از راه برسد و زیر توافق‌های آمریکا بزند، چرا دولت‌ها باید بخواهند که با ایالات‌متحده وارد مذاکره شده و تن به دادن امتیازات فراوان در این توافق‌ها کنند؟

رک بگویم، ایران درگیر برخی رفتارهای نامناسب همچون حمایت از بشار اسد در سوریه و علیه مردم سوریه، حمایت از گروه‌های تندرو مثل حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین و نقض حقوق بشر در داخل است. بااین‌حال اگر از اساس در مورد این سیاست‌های ایران دغدغه‌ای داریم، همان‌طور که من هم دارم، روند فعلی بدترین روند ممکن است. این روند توجه و حل همه این موارد دیگر را بسیار دشوار می‌کند. متأسفانه وقتی‌که ترامپ تصمیمش را اعلام کرد ما شاهد هیچ استراتژی مشخصی از سوی او نبودیم و تنها سروصدا شنیدیم.

سروصدا و تهدید ایران ما را به جای بهتری نمی‌رساند. ما باید به تلاش برای ادامه گفت وگوها با دولت ایران ادامه دهیم، در جستجوی روابط بهتری با مردم ایران باشیم و نقش سازنده‌تری در منطقه برای ایران بخواهیم. رهیافت ترامپ دستیابی به این اهداف را مشکل‌تر کرده است. این رهیافت منجر به تقویت تندروهای نظام ایران شده که اساساً در سروکله زدن با یک آمریکا خصم و دشمن بسیار راحت‌تر هستند تا در تعامل با یک آمریکای منطقی و صلح‌جو.

پس از هفده سال جنگ در افغانستان و پانزده سال جنگ در عراق، مردم آمریکا دیگر خواهان درگیر شدن در جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه نیستند. آن‌ها نمی‌خواهند وارد نزاع شیعه – سنی، عربستان – ایران در تعارضات منطقه‌ای شوند. اما نگرانی من از اینجا ناشی می‌شود که این دقیقاً همان چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد و از آن صحبت می‌کند. هر که در این نگرانی و دغدغه همراه با من نیست، وی را به یاد این موضوع می‌اندازم که مشاور ارشد امنیت ملی جدید ترامپ، جان بولتون، چند سال قبل مقاله‌ای نوشت تحت این عنوان که: «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید». با خروج از توافق هسته‌ای و روشن کردن هدفشان مبنی بر گسترش تعارض، ترامپ و دولتش به نظر در حال دست‌وپا کردن توجیهی برای این بمباران هستند.

باید به یاد داشته باشیم که مسیر جنگ عراق در سال 2003 آغاز نشد. این مسیر آجر به آجر و طی سال‌های قبل از آن با تصمیماتی که در زمان خود کوچک بودند آغاز شد و درنهایت ما را به بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی خود در تاریخ رساند. جنگ عراق چندین پیامد فاجعه‌بار غیرمنتظره داشت که هنوز هم با آن دست‌به‌گریبان هستیم و برای چندین سال آینده هم دست‌به‌گریبان خواهیم بود. درواقع یکی از این پیامدهای ناخواسته قدرتمند کردن ایران در عراق و در جاهای دیگر منطقه بود.

تصوری نابخردانه و ابلهانه است که فکر کنیم، این مشکل جدیدی را می‌توانیم با سوءاستفاده از نیروی نظامی و به همان شکل سابق حل کنیم. بااین‌حال سخنرانی خصمانه رئیس‌جمهور ترامپ در هفته گذشته به نظر قرار است سیاست آمریکا را دقیقاً به سمت همین هدف یعنی تغییر رژیم که خود مبنای جنگ عراق بود به‌پیش برد. رهبری واقعی آمریکا، قدرت واقعی آمریکا در فروپاشی مسائل و کشورها نیست، بلکه در نشان دادن توانایی ما برای جمع‌ کردن دیگران به دورهم، ایجاد توافقات و اجماع بین‌المللی و درنهایت تحرک دادن به این توافقات برای حل مشکلات است. این همان کاری بود که برجام انجام داد. متأسفانه اکنون انتخاب رئیس‌جمهور ترامپ، این است که ما را در مسیری کاملاً متفاوت و بسیار خطرناک قرار دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۲
تا اقای روحانی است و دوستان و رسانه های پشت سر ایشان

هیچ جنگی و سایه جنگی بر سرما وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
کاملا معلومه.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
ترامپ گفت شرکتهای اروپایی و امریکایی ممکن است از خارج شدن او از برجام ضرر کنند ولی ما امنیت و سود بالاتر در بلند مدت را فدای سود کوتاه مدت چند شرکت نخواهیم کرد. نتیجه اینکه خروج امریکا از برجام باعث بالا ماندن قیمت نفت و در نتیجه ادامه رشد سود ده تولید شیل نفتی امریکا از حدود 9 میلیون بشکه به بالای 14 میلیون بشکه یعنی 5 میلیون بشکه اضافی و دو برابر کل صادرات نفت و درامد نفتی ایران می شود که با نفت 70 دلاری یعنی روز 350 میلیون دلار مستقیم و بسیار بسیار بیشتر غیر مستقیم به نفع اقتصاد امریکا می شود که خود باعث رونق اقتصادی در امریکا و افزایش درامد مردم امریکا و در نتیجه افزایش سفر و نیاز بیشتر به بویینگ و ایرباس خواهد شد و حداقل ده برابر هواپیماهایی که بویینگ و ایرباس از ناحیه فروش به ایران خواهند داشت از ناحیه رونق فروش به خود شرکتهای امریکایی و اروپایی و عربی تولید کنند نفت سود خواهند برد و در این وسط فقط مردم ایران و ونزوئلا هستند که باید ضرر کنند
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
من ب کنایه گفتم

منتشر کننده ..سانسور کرد و نظر جور دیگه منتشر کرد
اگر امریکا به ایران حمله کنه تا اخرین قطره خونم باهاش میجنگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
فقط به شرط اینکه اول اقازاده ها و دردانه ها برن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
شما اصلا تا حالا تو جنگی واقعی شرکت کردی و یا فقط تو بازی های یارانه ای جنگیدی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
نه نرووووووو بشین پای ایکس باکس ساخت امریکات همون جا جنگ کن
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
تا اخرین قطره خونت با کی می جنگی. دوست عزیز امریکا وقتی حمله کنه اولا کاری می کنه همین اروپایی ها در کنارش باشن و اونا هم تو حمله شرکت کنن.سوریه رو نگاه کنید ... هر ادم عاقلی که یه کم می تونه فک کنه می دونه که بشار اسد با وضعیت ناجوری که داره هیچوقت ریسک استفاده از سلاح شیمیایی رو نمی کنه. اما امریکا و سازمان های امنیتی و جاسوسی اونا کاری کردن که کشورهای اروپایی قبول کنن و در حمله موشکی به سوریه در کنار امریکا باشن. در مورد ایران هم خدا نکنه این اتفاق پیش بیاد که فاجعه میشه. اما خیلی راحت از تو ناوهاشون ما رو موشک باران می کنن. هواپیماهای پیشرفته ای که دارن همون روز اول نیروی هوایی ما رو از کار می اندازن. اگه به اس 300 دلتونو خوش کردین یا به کمک و حمایت روسیه، که فقط این رو میگم که مثل کبکی هستین که سرتون رو تو برف کردین و فکر می کنید همه چی امنه. دوست عزیز ناشناس شما رو نمی دونم اما من خودم یکی در صورت حمله امریکا تا اونجایی که سالم باشم سعی می کنم از وطنم!!!!!!! دفاع کنم اما واقعا باید منطقی باشیم درسته که امریکا و متحدان اونا فقط با تکیه بر نیروی هوایی و موشکی نمی تونن پیروز جنگ بشن و قطعا ایران هم شبیه عراق و سوریه و ... نیست اما شک نکنین که خسارت بسیار زیاد و وحشتناکی می بینیم
این اقا یجور تحلیل داره و همه تندرو خونده

اما از جنگ طلبی کشور خودش علیه ملت ها مستقیم وغیر مستقیم در این 70 سال گذشته چیز ب زبان نمیاره ..انگار اصلا نبوده چینین کارهای از این کشور
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
نگاه نکنید که ایشان چگونه به کشور ایران نگاه می کند! بلکه تفاوت او را با ترامپ ببینید
همانطور که ما در کشور خود رفتار مختلف و دید مختلف نسبت به بقیه کشور ها داریم
برنی عزیر : امریکا اگر با ایران وارد جنگ شود به خاطر از بین بردن توان هسته ای و موشکی ایران است تا دیگر کشورهای خاورمیانه هم به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نباشند و تا ابد وابسته به آمریکا باشند نه برای کمک به شیعه یا سنی یا تغییر حکومت ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
و فروختن سلاحهای آشغال به این مردم در قعر تاریخ مانده خاورمیانه !!!!!!!!!
چرا تیتر ترامپ در مسیر جنگ را عوض کردید
کدوم رئیس جمهور میگی مال مارو یا مال خودتونو
فعلا قیمت دلار بالا هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
سرتو بالا بگیر. تو به دکتر روحانی رای دادی. ماه رمضان نزدیکه به ربنای شجریان فکر کن. به رفع حصری که گفتن ماه رمضان انجام میشه فکر کن. کنسرت هم که برقراره. دیگه برای چی اعتراض
می کنی؟
اونایی که دنبال کار و بازار و ارز و رکود هستند یک سری دلواپسند. فریب حرفای اونا رو نخور..
اتفاقا گویا خوب همه چیز رو درنظر میگیره . دل خوش به اروپا نباشید . روسیه و چین هم قبل اروپا وا میدن . داخل رو درست مدیریت کنید .
کل خبر زدی تیتر صفحه اول فقط برا این خط :)

رک بگویم، ایران درگیر برخی رفتارهای نامناسب همچون حمایت از بشار اسد در سوریه و علیه مردم سوریه، حمایت از گروه‌های تندرو مثل حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین و نقض حقوق بشر در داخل است. بااین‌حال اگر از اساس در مورد این سیاست‌های ایران دغدغه‌ای داریم، همان‌طور که من هم دارم، روند فعلی بدترین روند ممکن است. این روند توجه و حل همه این موارد دیگر را بسیار دشوار می‌کند. متأسفانه وقتی‌که ترامپ تصمیمش را اعلام کرد ما شاهد هیچ استراتژی مشخصی از سوی او نبودیم و تنها سروصدا شنیدیم.
حرف مفت نزن برنی عزیز :
آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم به بیش از 50 کشور حمله کرده : همه ثروت آمریکا از دزدیدن منابع و مخ های کشورهای دیگه است
استراتژی باراک حسین اوباما رو هم دیدیم
ترامپ فقط به درد گاو چرونی می خورد وبس.
کاملا درسته. کاش شما انتخاب شده بودی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
برنی جون باختن درد داره میدونم
نباشه این استراتژی داشته که بر علیه ترامپ حرف میزنه ؟
این آقا هم که شبیه ترامپ دغدغه مداخلات ایران در منطقه و کمک به حزب الله وحماس. ونقض حقوق بشر در داخل را دارد خوب ترامپ هم که همین ها را گفته حالا کجای این مطلب. جالب بوده است؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
روش ها فرق دارد
این سخنرانی ایشون هست که خیلی هم قدیمی هست اکنون مشخص شده تبناک عزیز که کار ترامپ هیچ مشکلی در مذاکره با کره شمالی نداشته و اتفاقا برعکس کره فهمید ترامپ مرد عمل هست .دومین مورد کار ترامپ از دید من که ایرانی هستم واقعا صحیح بوده واضح هست این به زیان ایران بوده است اگر صادق باشیم اولا اگر تحریم ها برگردد ایران کمتر میتونه ... کمک مالی کند و اگر قبلا 60 درصد برای امور امنیتی بود اکنون مجبور هست بیشترش کند و این باعث میشه پایگاه مردمی خیلی ضعیفتر شود .دوما کره را بیش از پیش ترسوند و سوما این کارش باعث شد بتونه پول زیادی از اعراب و اسرائیل بگیره و حمایت آنها را نیز داشته باشد تا زودتر جریان سوریه را تمام کند.
فعلا که با همون نداشتن استراتژی دنیا رو بهم ریخته و داره حکومت میکنه! شما زیاد به خودش فشار نیار
حالا خوبه استراژی نداره و گرنه معلوم نبود اونوقت چه کار می کرد . چون فقط با هارت و پورتش تونست ارزش پولمون رو نصف کنه .
حرفای امثال تو برای
مردم ایران دلار 3 هزار تومنی نمیشه
همه بازارها خوابیده
کسی کار نمیکنه
حالا 99999999999999 تا کارشناس هم بیان بگن که
ترامپ هیچ غلطی نمیکنه
این نظرات برای ما نون و آب نمیشه دادا
مگر تو دوران اوباما به لیبی و سوریه حمله نشد ؟
قبلا میگفتیم امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ولی الان میگیم اقای ترامپ شما غلط میکنید پس معلوم میشه که انها هم غلط میکنند یا مودبانه اش این هست که بگوییم اقای ترامپ شما اشتباه میکنید همانگونه که ما از احمدی نژاد به اشتباه حمایت کردیم
برنی ساندرز به دنبال کسب نام و شهرت هست تا وجه مثبتی از خود نشون بده این حرفا رو میزنه اگه اون هم رئیس جمهور شده بود از ترامپ بدتر بود
از آن نترس که های و هو دارد / از آن بترس که سر به تو دارد!
دلم جنگ و بمباران می خواهد زندگی یکنواخت شده اینجا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
خوب برو سوریه یا یمن
هوس بچه گونه نکن و توهم نزن
دوستان اگه به مرد تو ی غرب پیدا میشه این هم ترامپ است
ابن مرد هر حرفی میزنه روش می ایستد بجای مرکل موکیرنی می و بچه فرانسوی میکرون برید راست صاف
با ترامپ صحبت کنید . وقت تلف نکنید البته ما قهرمان جهان در وقت تلف کردن و موقعیت را سوختن هستیم.خود دانی
وضعیت جالبی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
تو که براش کار میکنی بهش بگو
فعلا که ترامپ. دیوانه. بساط کاستروها در کوبا راجمع کرد بساط اون را هم در حال جمع کردن است سفارتخانه اش را منتقل کرد. عربها را همزمان میچابد. به روسها اولتیماتم داده است. چین را مسول مهار کره شمالی کرده است. اروپاییها هم خودشان مجبور می شوند که التماس کنند بیکاری را هم به سه ونیم درصد کاهش داده است. آقای سندرز!!!
رهبری واقعی آمریکا، قدرت واقعی آمریکا در فروپاشی مسائل و کشورها نیست، بلکه در نشان دادن توانایی ما برای جمع‌کردن دیگران به دورهم، ایجاد توافقات و اجماع بین‌المللی و درنهایت تحرک دادن به این توافقات برای حل مشکلات است؛ این همان کاری بود که برجام انجام داد. آقای سندرز شما کاندیدای خوبی بودید ولی سیاست آمریکا و دولت در سایه آن کشور اجازه ورود به شماهارا نمیدهد آنها به یک هیولایی مثل ترامپ وبوشهای لعنتی وترومن نیاز دارند یعنی هیچی نداشته باشند هیچ ابایی از قتل و دزدی و بچه کشی نداشته باشند
جنگها در خاور میانه تقریبا بدون استثنا همیشه برای نفت بوده و کنترل دول حاکم بران..با این تفاوت که این دفعه با وجود تولید بالای خود امریکا و تکنولوژی انحصاری شل ، بالا رفتن قیمت نفت از حول و حوش ۶۰ دلار بنفعشه. بنابراین احتمالا هر موضوعی(چه تنش بین ایران و عربستان چه ادامه روند فعلی) مطلوب نظر امریکا خواهد بود و تحلیل اون دوستمون در اول کامنتها بسیار منطقی بنظر میاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان