بازدید 3855

انتقاد جهانی از انتقال سفارت امریکا و خشونت نظامیان صهیونیست

در حالی که در تظاهرات فلسطینیان در غزه ۵۲ کشته و ۲۴۰۰ نفر زخمی شدند، رهبران و سیاستمداران جهان به وقایع دیروز سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۷۹۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 15 May 2018

عصر دیروز رژیم صهیونیستی و امریکا در مراسمی به طور رسمی سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس انتقال دادند و دونالد ترامپ نیز در سخنانی این شهر را پایتخت اسرائیل نامید. اقداماتی که به زعم ناظران بین‌المللی، باعث تنش‌های فراوان در منطقه خواهد شد. در حالی که در تظاهرات فلسطینیان در غزه ۵۲ کشته و ۲۴۰۰ نفر زخمی شدند، رهبران و سیاستمداران جهان به وقایع دیروز سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان دادند.
به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه «گاردین»، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی گفت: فرانسه از همه بازیگران منطقه‌ای می‌خواهد به مسئولیت خود عمل کرده و مانع بحران‌ها و خشونت‌های جدید شوند. فرانسه از مقامات اسرائیلی می‌خواهد درایت به خرج داده و از قوه قهریه استفاده نکنند. لودریان همچنین اقدام امریکا در انتقال سفارت خود به قدس را تعدی به قوانین بین‌المللی دانست. سخنگوی نخست وزیر انگلیس نیز اعلام داشت: ما نگران گزارش‌های خشونت‌ها و از دست رفتن زندگی‌ها در غزه هستیم. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی، توسط نظامیان اشغالگر اسرائیلی را محکوم می‌کنیم. سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز در رشته توئیت‌هایی به افتتاح سفارت امریکا در شهر قدس و کشتار‌های نظامیان صهیونیست در غزه واکنش نشان داد و این اقدام را «تحریک‌آمیز» خواند. دبیرکل سازمان ملل نیز بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی، از کشتار‌های جدید در غزه ابراز نگرانی کرد و گفت: درگیری‌های جدید به وجود می‌آید درحالی که درگیری‌های قبلی هنوز پایان نیافته است.
در همین حال نماینده کویت در سازمان ملل خبر داد، این کشور در حال رایزنی با رئیس و دیگر اعضای شورای امنیت است تا درباره انتقال سفارت امریکا به قدس، نشستی اضطراری در این شورا برگزار کند. سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست از خشونت بپرهیزد. به گفته یک منبع دیپلماتیک در اتحادیه عرب، این نهاد عربی روز چهارشنبه به منظور بررسی اقدام واشنگتن در انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس یک نشست اضطراری، در سطح نمایندگان دائم برگزار می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه امریکا دیگر نمی‌تواند میانجی مذاکرات صلح باشد، گفت: واشنگتن ترجیح داد به جای بخشی از راه حل، بخشی از مسأله باشد. باید جامعه بین‌الملل وظیفه خود را انجام دهد.
به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، در آغاز مراسم انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس سخنان دونالد ترامپ به صورت ویدئویی و از پیش ضبط شده، برای حضار به نمایش درآمد. وی در این سخنان مدعی شد «امروز ما به طور رسمی سفارت امریکا در اورشلیم (قدس) را افتتاح می‌کنیم. تبریک می‌گویم. این کاری است که از مدت‌ها قبل در حال انجام بود.» او تأکید کرد: «ما سال‌ها این واقعیت واضح را که اورشلیم (قدس)، پایتخت اسرائیل است، نادیده گرفته بودیم.» این در حالی است که به اذعان کارشناسان و ناظران مسائل منطقه، انتقال سفارت امریکا به قدس باعث آشوب‌های بیشتر در خاورمیانه می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر