بازدید 7614

وام ۵۰ میلیونی برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده

کد خبر: ۷۹۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 15 May 2018

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بانک مرکزی پیشنهاد ما برای تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی را پذیرفته که اگر مجلس نیز با این پیشنهاد موافقت کند برنامه برای اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد. رقم وام 50 میلیون تومان برای هر واحد با سود حدود 9 درصد خواهد بود.

به گزارش روزنامه ایران، با توجه به لرزه خیز بودن کشور، نوسازی بافت‌های فرسوده، شامل 66 هزار هکتار بافت شهری با 10 میلون ساکن، مهم‌ترین برنامه دولت در بخش مسکن بود. دولت برای تحقق این برنامه اهداف و مدل‌های اجرایی را تدوین کرد که طرح ملی بازآفرینی شهری شاکله این برنامه است و در همین راستا «سند ملی راهبردی احیا،بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسـوده و ناکارآمد شهری شهریور93» را به تصویب رساند. با حضور رئیس جمهوری در وزارت راه و شهرسازی در 19بهمن سال گذشته برنامه ملی بازآفرینی شهری به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.رئیس جمهوری در آن مراسم و در آغاز عملیات بازآفرینی و نوسازی شهری، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد، سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده به ۶ درصد کاهش یابد که این دستور در اردیبهشت امسال با موافقت شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. برآورد کل بودجه مورد نیاز در اجرای این طرح برای پنج سال (از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) جمعاً ۱۲۳ هزار میلیارد تومان است که قرار شده ۳۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت، ۴۸ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و ۳۷ هزارمیلیارد تومان از سوی شهرداری‌ها برای اجرای این پروژه تأمین شود. هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری روز گذشته در نشست خبری تازه‌ترین تصمیمات دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری را توضیح داد. عشایری گفت: در نخستین گام برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهر، عنوان شرکت عمران و بهسازی شهری به شرکت ملی بازآفرینی شهری با تصویب دولت تغییر کرده است.

طرح محله محور به جای پروژه محور

عشایری در توضیح چگونگی اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده طوری که کاملاً برای ارتقای زندگی ساکنان این بافت‌ها باشد، گفت: اجرای برنامه بازآفرینی با مشارکت جدی ساکنان در محدوده‌های هدف،اقدام مشترک همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها محقق خواهد شد.در این طرح رویکرد ما محله محور است نه پروژه محور. برنامه ملی بازآفرینی 9بعد دارد که 3 بعد آن کالبدی و 6بعد آن غیرکالبدی است یعنی دوسوم برنامه مربوط به حوزه‌های اجتماعی فرهنگی است و روح اصلی برنامه فقط با مشارکت مردمی تحقق می‌پذیرد.

90 میلیارد تومان برای نوسازی هر محله

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام تشکیل مرکز مطالعات و اطلاعات کاربردی در شرکت بازآفرینی شهر، گفت: این حوزه کمک می‌کند بازآفرینی شهر عملیاتی شود، برنامه‌ای که در 1334 محله و در 523 شهر که 10 میلیون نفر در آن ساکن بوده و دچار بدمسکنی هستند اجرا خواهد شد. کیفیت زندگی این افراد در 66 هزار هکتار اراضی شهری از میانگین کیفیت شهری که در آن زندگی می‌کنند، پایین‌تر است. این 10 میلیون نفر باید در یک پروسه زمانی 10 تا 12ساله کیفیت زندگی را به سطح میانگین شهری برسانند. حدود 90 میلیارد تومان منابع برای یک محله جهت ارتقای زندگی به میانگین شهری نیاز است، سالانه باید 100 هزار واحد مسکونی در محله‌های هدف بازآفرینی شهر بازسازی شود، در مجموع برای 1334 محله بالغ بر 123 هزار میلیارد تومان در طول برنامه بازآفرینی شهری اعتبار نیاز دارد. به گفته عشایری قبلاً برنامه احیا و بهسازی محلات مبتنی بر سه رکن دولت، شهرداری و بخش خصوصی اجرایی می‌شد. در این طرح با پول دولت خانه‌ای خریداری و تخریب می‌شد و پس از 8 سال که اجرا نمی‌شد، در نهایت محله نه‌تنها بهتر نمی‌شد که بدتر هم می‌شد. در طرح جدید روند بازآفرینی شهری از پایین به بالاست .طوری که خواسته‌های مردم در احیا و بازسازی در اولویت قرار دارد.

ایجاد 250 هزار شغل با ساخت سالانه 100 هزار مسکن

رئیس شرکت بازآفرینی شهری گفت: بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری ساخت سالانه 100 هزار واحد در محلات هدف در نظر گرفته شده که با اجرای آن 250 هزار شغل در بخش مسکن ایجاد می‌شود. عشایری گفت: 123 هزار میلیارد تومان برای بازسازی یک هزار و 334 محله نیاز است که اختصاص سالانه 25 هزار میلیارد تومان به این محلات در نظر گرفته شده است.سهم دولت 8 هزار میلیارد سهم شهرداری‌ها 7 هزار میلیارد و سهم بخش خصوصی 10 هزار میلیارد تومان برای بازسازی سالانه 270 محله خواهد بود.

وام 50 میلیونی ساخت

عشایری افزود:به دولت پیشنهاد دادیم 1500 میلیارد تومان برای ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی به شرکت بازآفرینی پرداخت کند، همچنین پیشنهاد داده‌ایم 2500 میلیارد تومان به‌عنوان وجوه اداره‌شده از محل منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از سازندگان مسکن با سود حدود 9 تا 11 درصدی پرداخت شود. بر این اساس وام 50 میلیون تومانی دوساله مشارکت ساخت به سازندگان پرداخت خواهد شد.با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و تأکید رئیس‌جمهوری پیش‌بینی می‌کنیم این 2500 میلیارد تومان برای اجرای طرح «برجام بازآفرینی شهری» اختصاص می‌یابد.

66 هزار متر زمین دولتی در اختیار سازندگان

عشایری با تأکید به اینکه تمام اراضی دولتی چسبیده در بافت و در داخل بافت‌ها بر اساس قانون در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد، افزود: در این راستا تمامی اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح «برجام بازآفرینی شهری» تخصیص یافته است. در گام اول 30 هکتار در سراسر کشور به‌جز شهر تهران به این طرح اختصاص یافته است. ابزارهای مالی و حقوقی تحقق این برنامه در 23ماده تدوین و به هیأت دولت ارائه شده است، این ابزارها مقدمات ورود سریع توسعه‌گران به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری را فراهم می‌کند. تاکنون 66 هزار متر زمین در 21 شهر شامل 21 محله در حال آماده‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است تا کار ساخت را آغاز کنند.زمین بدون نرخ‌گذاری اولیه به توسعه‌گران ارائه می‌شود به این معنا که تعیین نرخ نمی‌کنیم و در اصطلاح عامیانه زمین به عنوان تنخواه است.

عشایری با تأکید بر اینکه ارائه زمین در شرایط کاملاً رقابتی انجام می‌شود، گفت: به‌طور مثال اگر توسعه‌گری سهم خود را از زمین ۵۰ درصد و توسعه‌گری دیگر ۴۹درصد اعلام کند، آن شخصی انتخاب می‌شود که سهم کمتری را در نظر گرفته باشد. به گفته عشایری هزینه تمام شده سازندگان در محلات بازآفرینی شهری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین‌تر از بقیه نقاط شهری خواهد شد. از ۱۰۰ هزار واحدی که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر از مردم وام گرفته‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر