بازدید 6032
نبض تالار شیشه‌ای حافظ؛

عبور شاخص کل بورس از میانه کانال ۹۴ هزار واحد با سوخت خودرویی و فولادی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه ۹۷ با افزایش ۵۳۷ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد به رقم ۹۴ هزار و ۷۰۳ واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای ششمین روز پیاپی ادامه داشته است، که در مجموع رشد ۱۸۵۰ واحدی را در شش روز کاری اخیر شاهد بوده ایم.
کد خبر: ۷۹۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 14 May 2018

بورسشاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 537 واحدی معادل 0.57 درصد به رقم 94 هزار و 703 واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای ششمین روز پیاپی ادامه داشته است، که در مجموع رشد 1850 واحدی را در شش روز کاری اخیر شاهد بوده ایم.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، همانند پنج روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 168 واحدی معادل 0.57 درصد به رقم 29 هزار و 709 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 248 معادل 1.48 درصد، عدد 17 هزار و 22 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 183 واحدی معادل 1.48 درصد به رقم 12 هزار و 590 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.84 درصد همراه شد و 845 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 106 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 452 واحد افزایش معادل 0.68 درصد به رقم 67 هزار و 447 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 765 واحد افزایش معادل 0.38 درصد همراه بود و عدد 200 هزار و 743 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را همانند روز قبل، در ساعت 12:25 داشت و در سطح 94 هزار و 704 واحد قرار گرفت.

بورس

در معاملات امروز بازار سرمایه، نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 76 واحد، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) با 43 واحد، نماد خساپا (سايپا) با 35 واحد، نماد رانفور (خدمات‌انفورماتيك‌) با 31 واحد، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) با 20 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 18 واحد، نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 15 واحد، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 14 واحد، نماد فایرا (آلومينيوم‌ايران‌) با 13 واحد، نماد دعبید (لابراتوارداروسازي‌ دكترعبيدي‌) با 12 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) و ولساپا (ليزينگ رايان‌ سايپا) و همچنین خبهمن (گروه‌بهمن‌) با 11 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوشی شاخص کل بورس داشتند.

در مقابل، نماد معاملاتی تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين) با 18 واحد، نماد وکار (بانك‌ كارآفرين‌) با 7 واحد، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) و نماد بترانس (ايران‌ ترانسفو) با 3 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر بورس تهران داشتند.

معامله‌گران بورس امروز 795 میلیون و 487 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 53 هزار و 649 نوبت معامله و به ارزش 167 میلیارد و 444 میلیون تومان داد و ستد کردند.

در معاملات امروز بازار سهام، شرکت هایی که نماد آن ها از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند، عبارتند از: سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و فولاد هرمزگان جنوب و همچنین شرکت هایی که از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند، شامل: فرآوری مواد معدنی ایران، چرخشگر، صنایع لاستیکی سهند، سیمان غرب، فولاد امیرکبیر کاشان، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، سپرده‌گذاری مرکزی، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان، لعاب ایران، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری امید و فرآورده‌های نسوز آذر بودند.

در پایان معاملات امروز بانک صادرات با معامله 64 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت ملی نفت ایران با معامله 100میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

بررسی تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بورس

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت بورس اظهار داشت: با وجود اینکه آمریکا سه شنبه شب (18 اردیبهشت)، به صورت یکجانبه از برجام کنار کشید، اما بورس به این موضوع واکنش خاصی نشان نداد.

وی با بیان اینکه برای این رفتار بازار سرمایه سه دلیل می توان متصور بود، گفت: دلیل نخست اینکه بورس در هفته های نخست امسال حدود 2 درصد ریزش داشت. این افت نشان می دهد تلاطم های برجامی توسط سرمایه گذاران، پیشتر پیش بینی شده و به اصلاح «پیش خور» شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه، دلیل دوم را کاهش اهمیت برجام در بورس برشمرد و افزود: پیش از این بورس به توافق ژنو در آذرماه سال 92، عدم توافق روی متن مشترک هسته ای در آذرماه 93 و توافق لوزان در فروردین ماه 94 واکنش نوسانی شدید نشان داده اما توافق نهایی برجام (23 تیرماه 94) همانند معاملات چهارشنبه هفته گذشته(روز پس از خروج آمریکا از برجام) تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشت که نشان می دهد اهمیت برجام روی بورس کم رنگ شده است.

مهرآور اضافه کرد: نکته بعدی اینکه از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت عمده شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه با توجه به رشد نرخ دلار و تورم انتظاری در سال 97 و رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی، مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: همچنین در گروه ها و صنایعی که صادرات محورند، مقصد صادراتی کالاها، در دوران تحریم و برجام تفاوتی نداشته و مشکل صادراتی خاصی، حداقل برای این شرکت ها، نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان ساخت: از نظر تحلیل تکنیکال (فنی) نیز ارزش کل شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران اکنون در حدود 65 میلیارد دلار است که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد.

مهرآور گفت: در دوره هایی این رقم 100 تا 120 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد فرصت رشد بورس، فراهم است. وی اظهار داشت: به نظر می رسد در صورتی که ﻗﺎﻧﻮن «رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮ» و «ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر» و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود، ارتباط با کشورهای اروپایی نیز به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان مدت و بلندمدت، روند صعودی سال گذشته خود را ادامه دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس