بازدید 29854

جنجال بر سر ادعای ملاقات جان کری و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاریس

دیدار احتمالی خرازی با جان کری از این جهت بااهمیت است که وزیر خارجه سابق ایران، به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، از جانب مقام معظم رهبری به ریاست شورای راهبردی روابط خارجی ایران منصوب و دوره مسئولیت وی در سال 1393 تمدید شده است. در عین حال، یکی از مقامات دولت اوباما، طرح ادعای ملاقات کری و خرازی را خبرسازی با هدف کمک به ترامپ دانسته است.
کد خبر: ۷۹۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 14 May 2018

چند روز پس از اعتراضات تند دونالد ترامپ و مایک پمپئو در خصوص فعالیت جان کری، وزیر خارجه سابق برای حفظ برجام، چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت ترامپ با انتشار تصاویر و ادعاهایی در خصوص ملاقات کری و کمال خرازی وزیر خارجه سابق ایران، کری را به خیانت به آمریکا متهم کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ جیسون ازبورن خبرنگار آمریکایی و مشاور پیشین دونالد ترامپ که روز شنبه مدعی شده بود جان کری وزیر خارجه دولت اوباما در پاریس با دیپلمات‌های ایرانی مذاکره کرده است، اکنون با انتشار تصاویری از هتلی در پاریس مدعی شده که طرف مذاکره کری، کمال خرازی وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران و چند دیپلمات دیگر ایران از جمله ابوالقاسم دلفی سفیر کنونی ایران در فرانسه و عبدالرضا فرجی راد از مدیران شورای راهبردی روابط خارجی بوده‌اند.

دیدار احتمالی خرازی با جان کری از این جهت بااهمیت است که وزیر خارجه سابق ایران، به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، از جانب مقام معظم رهبری به ریاست شورای راهبردی روابط خارجی ایران منصوب و دوره مسئولیت وی در سال 1393 تمدید شده است.

مسئولیت این شورا «تهیه راهبردها و سیاست‌ها و راهکارهایی است که جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی به نتایج مطلوب برساند» و همچنین «ایجاد هماهنگی بیشتر در کلیه فعالیت‌ها در عرصه روابط خارجی» تعیین شده و آقایان دکتر سعید جلیلی، دکتر ابراهیم شیبانی، حسین طارمی، مهدی مصطفوی اهری و احمد وحیدی اعضای کم‌شمار فعلی این شورای مهم هستند.

موج جدید ادعاها در خصوص ادامه روابط جان کری با مقامات ایرانی، روز شنبه و پس از آن شروع شد که ازبورن مدعی شد که کری با یک هیأت سه نفره ایرانی در پاریس دیدار داشته است. وی در حساب شخصی خود در توئیتر مدعی شد، یکی از دوستانش از رستورانی به نام له‌آونیو (L’Avenue) عکسی برای او فرستاده و می‌گوید، کری در گفت وگو با ایرانی‌ها از «دونالد ترامپ» انتقاد می‌کرده است. بر اساس ادعاهای این خبرنگار هوادار ترامپ، هیأت ایرانی، یک اکیپ پنج نفره از محافظان امنیتی همراه خود داشتند و با خودروهای دیپلماتیک، محل را ترک کردند.

ازبورن روز یکشنبه تصاویری از سه مقام ایرانی در حال ورود به هتل «Prince De Galle» در پاریس منتشر کرده و در ذیل این تصاویر، مدعی شده که این مقامات ایرانی بوده‌اند که روز قبل با وزیر خارجه سابق آمریکا، ملاقات کرده‎اند و از مخاطبان پرسیده کسی آنان را می‎شناسد؟

پیش از این، هم دونالد ترامپ و هم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از حملات توئیتری برای متوقف کردن اقدامات جان کری در خصوص برجام استفاده کرده بودند.

نقش‌آفرینی کری برای حفظ برجام، به ویژه وقتی مورد توجه قرار گرفت که روزنامه بوستون گلوب مدعی شد که وی در هفته‌های گذشته برای حفظ کشورهای اروپایی در برجام با برخی مقامات اروپایی از جمله فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس جمهوری آلمان دیدار داشته، با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وگوی تلفنی داشته و در پاریس و نیویورک به دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه رفته است.

بنا به ادعای این روزنامه آمریکایی، دیدار با ظریف وزیر خارجه ایران و دیدار و گفت وگوی تلفنی با چندین نماینده مجلس و کنگره آمریکا از جمله پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جمله اقدامات دیگر کری برای حفظ برجام بوده است.

بوستون گلوب مدعی شده که کری اقدامات خود را با جمعی از همکاران ارشد خود در دوران وزارت خارجه هماهنگ می‌کند که در گروهی با نام «دیپلماسی کارآمد» با یکدیگر همکاری می‌کنند و این گروه افرادی از جمله وندی شرمن، جان فاینر رئیس پیشین کارکنان وزارت خارجه آمریکا و جنیفر پساکی سخنگوی پیشین وزارت خارجه را در بر می‌گیرد.

طبق ادعای بوستون گلوب، گروه مشورتی کری در دفاع از برجام، حدود ۱۰۰ مقاله، ۳۴ برنامه تلویزیونی و رادیویی و ۳۷ متن تحلیلی تهیه و منتشر و در پاسخ به انتقادات به توافق هسته‎ای با رژیم ایران مطالبی را آماده و به چهار هزار چهره مؤثر سیاسی و متخصصین سیاست خارجی در جهان ایمیل کرده‎اند.

طرفداران ترامپ، جان کری را به خاطر اقدامات اخیرش به «عامل دولت خارجی» بودن، متهم و مدعی هستند که وی باید به همین دلیل بر اساس قانون قدیمی «لوگان» محاکمه شود. در همین راستا، آنها سوابق کری در مخالفت با جنگ ویتنام و ملاقات‌های وی با طرف ویتنامی در پاریس را بازخوانی کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست نیز دفاعیه نزدیکان کری را مورد توجه قرار داده که اظهار داشته‌اند، همان گونه که وزرای سابق خارجه آمریکا از جمله هنری کیسینجر همچنان به روابط خود با مقامات خارجی ادامه می‌دهند، کری هم حق دارد چنین دیدارهایی داشته باشد، ولی از نظر مارک تیسن، ستون‌نویس روزنامه و از نویسندگان سخنرانی‌های جرج بوش، مسأله این است که کیسینجر وقتی که با رهبران خارجی دیدار می‌کند این کار را با هماهنگی کاخ سفید انجام می‌دهد، اغلب پیام‌های رؤسای جمهور آمریکا را منتقل می‌کند و پس از دیدار نیز، نتایج را به اطلاع کاخ سفید می‌رساند، در حالی که کری هیچ یک از این کارها را نمی‌کند.

تکذیب توئیتری ادعای ملاقات کری و خرازی

کالین کال از مقامات ارشد حوزه سیاست خارجی دولت اوباما که طی هفته گذشته گزارش‌هایی در خصوص استخدام یک شرکت جاسوسی اسرائیلی توسط دستیاران ترامپ برای بی‌آبرو کردن وی به عنوان یکی از حامیان و دست اندرکاران برجام منتشر شده است، برگزاری دیدار کری با مقامات ایرانی در پاریس را رد کرده و اظهار داشته، خبر منتشره در این خصوص احتمالا جعلی است. کال مدعی شده که این خبر احتمالا برای جبران ضعف استدلال‌های دولت ترامپ علیه برجام منتشر شده است.

تکذیب رسمی ادعای دیدار خرازی با جان کری

دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیدار کمال خرازی با جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا را تکذیب کرد.

در پی انتشار خبری به نقل از جیسون آزبودن، مشاور سابق ترامپ مبنی بر ملاقات دکتر کمال خرازی با جان کری در پاریس، دفتر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن بی‌اساس بودن خبر مزبور اعلام کرد، آقای دکتر خرازی امروز برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح که به ابتکار آقای رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه برای بررسی بحرانهای بین المللی تشکیل شده، عازم پاریس شده و تنها با آقای رافارن ملاقات داشته است.

گفته می‌شود، جان کری چند روز پیش در فرانسه بوده و پاریس را ترک کرده است و تولید کننده خبر مزبور ناشیانه سعی کرده این دو سفر را به هم مرتبط سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۶
شورای راهبردی روابط خارجی!!؟
مذاکره کننده کی بودی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
تابناک واقعا فکر کردی ملت دیگه حرفهای شماها رو قبول دارن؟
در دوران اوباما کاملا امکان این بود که روابط با آمریکا عادی سازی بشه.جهان امروز جهان ایدئولوژی نیست.
حالا اونا نمیشناختن .. ما که میدونیم این خرازیه .. چی ر تکذیب میکنی ؟
پس ظریف و وزارت خارجه چکاره اند این وسط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
با موگرینی سلفی میگیرند.
جان کری و آقای خرازی بعنوان دو شخصیت معتمد در کشورهاشون شناخته می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
کری دیگه کاره ای نیست
تنها کشور دنیا که ده تا بیشتر دولت داره و هیچ کدام هم همدیگر را قبول ندارند .
حالا ملاقات کرده باشند یا یا نکرده باشند، چه فرقی برای ایران می‌کند؟ یکی می‌گفت امضاء «کری» زیر این توافق است و فلان می شود و بهمان می‌شود. البته خودش دیگر نیست اما ما هستیم و دیدیم که امضاء کری که هیچ، گنده‌تر از کری هم نتوانستند کاری بکنند. حالا ما ماندیم و توافقی یک طرفه که باید تعهدات‌مان را یک طرفه انجام دهیم از ترس اینکه مبادا بگویند ایران زیر تعهداتش زده است. از ترس مرگ داریم خودکشی می‌کنیم. بعد یک عده‌ای خوشحالند که فلانی با وزیر امور خارجه سابق آمریکا در فلان هتل یواشکی دیدار داشته یا نداشته! واقعا برخی دلشان را به چه چیزهایی خوش می کنند.
آمریکایی ها ضرب المثل معروفی دارند که میگوید: تمام تخم مرغ ها رو نباید توی یک زنبیل گذاشت. حالا حکایت سیاست خارجی ماست که تمام تخم مرغ ها رو توی رابطه با یک حزب گذشته اند. بابا این ترامپ اهل معامله است.
یک هتلی در کیش می گذاشتید بزنه -نو کرتون هم می شد. سعی کنید بجای پرچم سوزاندن و کارهای بی نتیجه - کارهای هوشمندانه با خرج کم انجام دهید. البته این خودش یک تست هوش هم هست: دلواپسان با هوش ترند یا ترامپ؟
بالاخره مذاکره ای شده یا نشده؟
تصور کنید وزیر خارجه دولت احمدی نژاد. الان برود با وزیر خارجه ترامپ مخفیانه مذاکره. کند بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جان. کری در حال حاضر رسما هیچکاره است.
کسانی که تا دیروز ادعای پاره کردن و آتش زدن برجام رو داشتن الان دارن به انواع و اقسام روشها منت کشی و لابی میکنن که برجام رو حفظ کنن!!!! حد اقل مرد باشید و یه بار هم که شده رو حرفتون بمونید
جالب است که از یک طرف میگیم ترامپ غلط کرده و از طرف دیگر با آنها ملاقات می کنیم...
کشوری با 3 وزیر امور خارجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
کری دیگه مسئولیتی نداره،برای همین اگر وزیر خارجه ایران رو ملاقات کنه عواقب داره.
این خبر دست و پا زدن دولت ترامپ به همراه تیمی از رژیم صهیونیستی است که مذاکره کنندگان برجامی آمریکایی را خائن جلوه بدهند و راحتر از فشار افکار عمومی در خصوص برجام بکاهند.
اون فرصتها را دور انداختید حالا بدویید دنبال کری و اوباما برای "حفظ برجام"!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
دقیقا
اوباما بنده خدا چقدر پیام داد می گفت اگر هم میخواهید آزمایش موشکی انجام بدید مخفیانه این کار رو انجام بدید یا آرزو داشت ما در 13 آبان شعار مرگ بر آمریکا رو کنار بزاریم
اما افسوس که دیگه فرصت ها تمام شد
مگر اینکه دوباره یه نرمش دیگه انجام بدیم
این چه شورایی است؟ این هم ساخته اند بالا سر وزیر خارجه باشه؟!!!!!!
در آمریکا قانونی هست که اگر کسی به جز دولت با یک کشور دیگه در خصوص مسائل سیاسی مذاکره نماید مجرم هست. قانون بسیار خوبی هست.
در کشور همه مسئولین و ارگان های حکومتی داری یک دفتر روابط بین الملل هستند و به صورت خودخوانده در مسائل مختلف ابراز نظر میکنند.
مجلس، سپاه، ارتش، نمایندگی ها، امام جمعه، و ....هر کدام در 40 سال گذشته نظراتی دادند مثلا در خصوص نابودی اسرایی و آمریکا تا 25 سال آینده که برای ما خیلی گران تمام شده
ما مردم شريف كه از فعاليت آقايان بي خبريم و در واقع نامحرميم مگر اينكه عوامل خارجي لطف كنند موضوع رو برملا كنند.!
قطعا خبر برگزاری چنین نشست هایی که با عکسهایی این چنین همراه میشه قطعا توسط جاسوسان و نفوذیها که بعید نیست ایرانی باشند و احتمال زیاد هم وطن فروش های داخلی هستند ، به بیگانگان و سرویسهای امنیتی مخابره میشود که عکاس در سربزنگاه حضور داره
تابناکیها اگه یه ایرانی مخفیانه جهت مقابله با نظام با امریکاییها ملاقات میکرد اعدامش میکردید
دقیقاً میشه فهمید چرا بعضی‌ها چشم دیدن رسانه آزاد وحتی شبه آزاد رو هم ندارند در حالی که دوستانشان در داخل معرکه برجام سوزی راه می ندازند خودشون توی پاریس دنبال چسب و وصله میگردند البته این گروه زرنگ استدلال آینده شأن اینه که ما بر جام رو آتش زدیم که از نو وبهتر نوشته بشه وصد البته که در نسخه جدید چند خاکریز عقب نشینی هم یک توجیه خیلی قشنگ پیدا می‌کنه واصلا چیز بدی نیست !!
دروغه دروغه دروغه


همه اینها هم فتو شاپه .....می دونه فتو شاپه
.
.
.
.


برو رفیق گذشت آن زمانکه همه چیز پنهان بماند
چه اشکالی داره که مستقیم و آشکارا با آمریکا وارد مذاکره شویم؟ اینقدر همه چی رو حیثیتی کردیم که توش موندیم.
بابا كمال خرازي رفته بوده اونجا خريد .
مگه ميشه مگه داريم رهبر بارها گفته اصلا درجريان نبوده و مخالف بوده
با همین کارها گند زدن به برجام! اصلا عجله ترامپ برای اعلام زودهنگام خروج از برجام و عصبانیت واضحش به خاطر دیدارهای کری بوده... حالا معلوم شد این دیدارها با چه کسانی بوده و چطوری با استراتژی غلط کارو به اینجا کشوندن... و جالب اینجاست اگر برجام اینقدر بد بود این همه تلاش برای حفظش از سوی ما برای چی بوده؟
شاید...البته شاید ایندفعه خبر اشتباه بوده باشه.... اما دیدارها، تماسها، پیغام پسغامها و مذاکرات!!!!!!! و ......!!!!!! پشت پرده......حتی در بدترین و وخیم ترین و شدیدترین وضعیتها و روابط هم بین مسئولین محترم و کفار!!! وجود داشته و داره و ما مردم( نامحرمان) از اون بیخبریم!!!!
حالا که برجام را ترامپ لغو کرده دوستان سعی دارند بطور کل آمدن ترامپ و کمک کنندگان به او را مقصر بدانند که بگویند تقیر اصلی گردن آنهاست .
اگر اینقدر ما روی امریکا تاثیر گذار بودیم کار به اینجا نمکشید .
چقدر ازملاقات وحشت داريم مگر مي خواهند همديگر رابخورند
جان کری دلال.
غیرقابل پیشبینی بودن ترامپ باعث ترس در طرف ایرانی شده
من یهو ای ، پاریس ، اوه جان چه طوری ، تو اینجا چکار میکنی؟
اتفاقا خبر خوبی هست ، امیدواریم درست باشه ... چون اتفاقات اصلی سیاست در همین دیدارهای پنهانی تکذیب شده شکل میگیره ... همین که در خفا با آمریکایی ها گفتگو داشته باشند نشونه عقلانی خوبی هست ...
ملاقات با کری فقط باعث افزایش دشمنی ترامپ میگرد ضمنا امثال خرازی و ولایتی چکاره هستند مگر مملکت وزارت امور خارجه ندارد
کری رسما کاره ای. نیست ودولت آمریکا می تواند از او شکایت کند. این گونه موارد برای کشور ما هم قابل پیگیری است وقتی یک طرف. رسمی است طرف دیگر هم باید رسمی باشد. وگرنه خیانت محسوب می شود
با نام خدا .

با سلام .

جناب آقای کمال خرازی یک شخصیت والا و با اعتماد به نفس بالا و غیر قابل نفوذ از طرف دشمن است .

ای کاش از اول ایشان نماینده ارشد تیم مذاکره کننده ایران میشدند . ...........اوضاع تغییر میکرد .............
رفتی ملاقات کردی حالا چرا تکذیب میکنی.بگو رفتم
این نشان دهنده این است که آقایان علیرغم شعارهای ظاهریشان بدشان نمیاید که با آمریکا رفیق باشند
ایران چند ده وزیر خارجه داره!!!!!
دروغگو دشمنه خداست برادر مومن
ذیشب اخبار گفت برای ملاقات با شارل دوگل ریس جمهور قبل فرانسه رفته بوده..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار