بازدید 11240

امکان سنجی غلبه بر یک چالش بزرگ؛ اروپا می تواند منافع ایران در برجام را تضمین کند؟

در حالی که پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از تحلیلگران و ناظران از مرگ فوری برجام سخن می گفتند، اروپایی ها اعلام کردند که حاضر هستند با کمک دیگر بازیگران و از جمله چین و روسیه، به حفظ این توافق و تداوم آن کمک کنند؛ اما پرسش مهم این که اروپا به رغم این مواضع اعلامی، چگونه می تواند برجام را حفظ کند تا منافع ایران نیز تضمین شود؟
کد خبر: ۷۹۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 14 May 2018

در حالی که پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از تحلیلگران و ناظران از مرگ فوری برجام سخن می گفتند، اروپایی ها اعلام کردند که حاضر هستند با کمک دیگر بازیگران و از جمله چین و روسیه، به حفظ این توافق و تداوم آن کمک کنند.

به گزارش «تابناک»؛ چاره‌جویی مسئولان بلندپایه اقتصادی اروپا در شرایطی دنبال می‌شود که مقامات دیپلماتیک ایران و کشورهای طرف توافق هسته‌ای به رایزنی‌های سیاسی خود برای کاستن از تبعات خروج امریکا از برجام شدت بخشیده‌اند. ترزا می، ‌نخست وزیر انگلیس، تلفنی با دونالد ترامپ درباره اثرات خروج امریکا از برجام گفت‌وگو و تعهد بریتانیا به حفظ توافق هسته‌ای را اعلام کرده و از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس «وضعیت اتحادیه» تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران بدون حمایت امریکا قابل احیاست.

بنا به گزارش پایگاه تحلیلی «پولتیکو»، موگرینی تأکید کرد، از رئیس ‌جمهوری ایران تضمین گرفته است که تهران علی رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری امریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند.

این سیاستمدار اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه «ما برای حفظ این توافق مصمم هستیم»، افزود: «تنها ایران قدرت خراب کردن یکجانبه برجام را دارد.» ‌هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان با بیان اینکه امریکا برای جدی گرفتن اظهارات همپیمانانش تمایل بسیار کمی از خود نشان داد، این گونه اعتراض خود را تکرار کرد که اقدام به خروج از برجام روابط فرا آتلانتیک میان برلین و واشنگتن را مسموم کرده است.

اما پرسش مهم این که اروپا به رغم این مواضع اعلامی، چگونه می تواند برجام را حفظ کند تا منافع ایران نیز تضمین شود؟

سه پیشنهاد فرانسه

«برونو لو مر» وزیر دارایی فرانسه، روز گذشته در سخنانی با بیان اینکه نمی‌توان در برابر تصمیمات امریکا تسلیم شد، یادآور شد که اروپایی‌ها در حال کار روی سه پیشنهاد کاملاً مشخص هستند. به گفته او پیشنهاد نخست، به ‌‌روز کردن قوانین بازدارنده اروپایی مصوب سال ۱۹۹۶ است که امکان مقابله با تحریم‌های خارج از قلمرو این اتحادیه را می‌دهد.

مقرراتی که زمانی با هدف دور زدن تحریم‌های کوبا تنظیم شده و به شرکت‌ها و دادگاه‌های اروپایی امکان می‌دهد به تحریم‌هایی که توسط کشورهای ثالث اعمال می‌شود، گردن ننهند و مقرر می‌کند، احکام صادره در دادگاه‌های غیراروپایی در این اتحادیه اجرا نشود. مقام‌های فرانسوی با کوشش در احیای این طرح معتقدند مقررات یادشده باید به گونه‌ای به‌روز شود که تصمیمات اخیر ایالات متحده را نیز در بر گیرد.

پیشنهاد دوم فرانسه، تلاش برای به کارگیری ابزارهای مالی به نحوی است که استقلال مالی اتحادیه اروپا از امریکا را تأمین کند.

سومین پیشنهاد نیز بر تأسیس دفتری اروپایی مشابه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در امریکا مبتنی است؛ دفتری مشابه با اوفک که به اتحادیه اروپا امکان بررسی فعالیت شرکت‌های خارجی و تطابق آنها با تصمیم‌های این اتحادیه را می‌دهد.

در شرایطی که مقامات پاریس نگاهی فراتر از برطرف کردن موانع بر سر مراودات اقتصادی دوجانبه با ایران را جست‌وجو می‌کنند، یک رسانه آلمانی خبر داده که مقام‌های آلمانی درصددند مستقیم با واشنگتن در این رابطه به گفت‌وگو بنشینند. بنا به نوشته روزنامه هندلزبلات، اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان برای مستثنی‌ شدن شرکت‌های آلمانی فعال در ایران از تحریم‌ها، با همتای امریکایی خود رایزنی کرده است. بر پایه این گزارش، وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با همتای امریکایی خود به صراحت خواستار «مستثنی ‌شدن شرکت‌های آلمانی از قوانین تحریمی امریکا» شده است.

شکایت به سازمان تجارت جهانی

هر شرکتی که 20 میلیون دلار یا بیشتر در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند، مشمول تحریم های «آیسا» می شود. بر اساس برجام، بازگشت تحریم ها نباید عطف به ماسبق شود؛ بنابراین، قراردادهای بزرگی مثل قرارداد توسعه فاز یازده پارس جنوبی بین ایران و شرکت توتال فرانسته قاعدتا باید از برگشت تحریم های آیسا مصون باشند. اما پیچیدگی های ناشی از بازگشت تحریم ها ممکن است باعث شود، بعضی از شرکت های بزرگ نفتی، مخصوصا آن ها که در آمریکا فعال هستند، عطای قرارداد را به لقایش ببخشند.

اروپا می تواند منافع ایران در برجام را تضمین کند؟

البته شرکت توتال از وقتی دونالد ترامپ حرف از خروج از برجام زده به دنبال گرفتن معافیت از تحریم ها بوده است. یک وجه مهم درباره این قانون واکنش اتحادیه اروپاست. در دهه 90 میلادی وقتی قانون ایلسا (نام قدیم آیسا) تصویب شد، هم شرکت توتال که در ایران جایگزین کونوکوی آمریکا در صنعت نفت شده بود، قاعدتا مشمول تحریم می شد، ولی اتحادیه اروپا تهدید کرد از آمریکا در سازمان تجارت جهانی شکایت می کند.

این بار نیز حرف از مقابله احتمالی اتحادیه اروپا با آمریکا در دفاع از شرکت های بزرگ اروپایی است که از زمان اجرایی شدن برجام به ایران برگشتند. دولت فرانسه از احتمال شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی خبر داد. سخنگوی دولت فرانسه نیز نوزدهم اردیبهشت گفته است، اگر تحریم های آمریکا منافع کشورش را تهدید کند، فرانسه هم ممکن است از اقدام احتمالی یکجانبه آمریکا علیه شرکت های فرانسوی به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

خطوط اعتباری یورویی با توافق های دوجانبه

یک گزینه دیگر هم کمک به شرکت‌های اروپایی برای دوری از تجارت با دلار است. برای اجرای این گزینه، باید به ارائه خطوط اعتبار به یورو از طریق مؤسسات چندجانبه مانند بانک سرمایه‌گذاری اروپایی یا توافقنامه‌های دوجانبه مانند توافقنامه اعتباری ۵ میلیارد یورویی که ژانویه گذشته برای حمایت از شرکت‌های ایتالیایی میان رم و تهران امضا شد، متوسل گشت. همچنین تلاش می‌شود، مجموعه‌های کوچک و متوسطی که ارتباط چندانی با آمریکا ندارند، حفظ شوند.

با وجود این، بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی با توجه به گستردگی نظامی مالی آمریکا در سطح جهان، نسبت به میزان اثرگذاری این روش‌ها تردید دارند.

اروپا چه تصمیمی خواهد گرفت تا ایران از برجام خارج نشود؟

عدم خروج ایران از برجام نیازمند این است که اروپا تصمیمات اقتصادی خود را هر چه سریعتر بگیرد. ایرباس نمود و نماد تضمین اروپایی است. اگر اروپا در مسأله ایرباس با ایران دچار تردید شود و خود را منوط به تصمیمات خزانه داری آمریکا و اوفک کند، برای ایران هیچ تضمینی نیست، در آینده و در خصوص باقی شرکت های اروپایی نیز این موضوع تکرار نشود. شنیده شدن صداهای ناهمسو با «تضمین های مورد نیاز در برجام» توسط مقامات اقتصادی شرکت های اروپایی، سنگ محکی برای ایران است تا بداند که اروپا در کدام سوی میدان ایستاده است.

در نهایت، دو فرضیه ممکن است در رابطه با تضمین اروپا وجود داشته باشد؛

نخست: شکاف ایجاد شده بین اروپا و آمریکا بر سر موضوع خروج آمریکا از این معاهده بین‌المللی، به نظر برخی از متخصصین، بزرگترین شکاف را از دوران پایان جنگ سرد، بین اروپا و آمریکا ایجاد کرده است. از این‌ روی، گروهی از ناظران معتقدند که اروپا زیر بار قانون شکنی ترامپ نخواهد رفت و در صورتی که آمریکا شرکت‌های اروپایی را به دلیل کار با ایران مجازات کند اروپا متقابلا واکنش نشان داده و به عبارت دیگر با آمریکا وارد «جنگ تجاری» خواهد شد.

این ادعا، ادعای کوچکی نیست. معنای این حرف، دهان باز کردن شکافی عظیم از دل دنیای سرمایه‌داری است که در صورت تشدید می‌تواند پایه‌های سیستم مسلط بر اقتصاد و سیاست جهان را به لرزه درآورد. لذا تصور اینکه اروپا وارد جنگ تجاری با آمریکا بر سر ایران شود ـ هر چند به هیچ وجه از حرکت ترامپ خشنود نیست ـ واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد.

نظریه دیگر آنکه شاید اروپایی‌ها تا شش ماه آینده که فرصت دارند، بتوانند آمریکا را قانع کنند تا از اجرای مجازات‌های اقتصادی علیه شرکت‌هایی که با ایران کار می‌‌کنند خودداری کند.

البته دو ایراد به این نظریه وارد است: نخست اینکه بعید است ترامپ حاضر شود این موضوع را در برابر دید عموم اعلام کند، والا کل قضیه بازگرداندن تحریم‌ها بلاموضوع خواهد شد. از این‌رو، باز هم کمپانی‌های غربی و حتی شرقی حاضر به معامله با ایران نخواهند شد، از ترس اینکه مبادا مورد مجازات آمریکا قرار گیرند.

دوم آنکه ایراد دیگری که این قضیه دارد (که زمان اوباما هم بانک‌های اروپایی همین ایراد را با اوباما و دولتش مطرح می‌کردند و از کار با ایران خودداری می‌کردند) این که حتی اگر دولت ترامپ قبول کند که از طریق وزارت خزانه‌داری خود، شرکت‌های اروپایی را جریمه نکند، نمی‌تواند چنین تضمینی را از سوی دادگستری آمریکا بدهد. به عبارت دیگر، دادگستری آمریکا مستقل از دولت می‌تواند طبق قانون، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را که با ایران معامله می‌کنند جریمه کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۱
کلا تا پایان سال 2018 اوضاع همینطور میمونه !
یعنی امریکا به تدریج تحریم ها رو بر میگردونه و اروپا هم در حرف با اون مقابله میکنه
ولی اروپا در عمل هیچ کار خاصی نخواهد کرد
تا اینکه ایران به خاطر فشار اقتصادی عصبانی بشه و یه حرکت هسته ای بکنه !
اونوقت به تدریج اروپا هم به سیستم تحریم ها خواهد پیوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
آدم باید خیلی کم هوش باشه که دل خوش کنه به وعده های اروپاییها که آمریکاراول میکنند وبه ایران می چسبن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
هیچکار نمیکنند بجز یه نرمش قهرمانانه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
عاقبت کار معلومه پس زودتر تکلیف مردم روشن کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
نکته!
دولت بی کارنامه میخواهد هر جور شده برجام بی خاصیت شده را بعنوان یک یادگاری ولو عبرت گونه و مخرب اقتصاد و حتی بصورت یک اسم خشک و خالی اما بزک کرده تحویل دولت 1400 دهند و پزش را بدهند بجای عذرخواهی و استعفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
شرکت ایرباس هم که اعلام کرد از تحریمهای آمریکا تبعیت میکنه ومجوز قرارداد فروش هواپیما به ایران رو هم باطل کرد.فقط گفته نهایتا دوماه دیگر اون تعدادی
.که باید به ایران تحویل بده رو انجام میده
امید واهی به مردم ندین.
دراصل پس اروپا هم به نوعی مستعمره آمریکاست
اروپا از اول منافع مارو تامین نکرد...فقط منافع خودشون رو دنبال کرد
این یعنی نتیجه تقریباً هیچ !!!!
عمرا !!
آمریکا رو ول کنه به خاطر ایران ؟؟؟
اروپا بازار ٤٠٠ميليارددلارى امريكارو بابازار ٢٠ميليارد دلارى ايران عوض نميكنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اروپا میخواد هر دو بازار رو داشته باشه، در ضمن برجام براشون موفقیت آمیز بود چرا به این راحتی از دستش بدن؟
دلتون خوشه اروپا؟!!!
خیرررررر!
همين كه امريكا بگويد بين من و ايران انتخاب بكنيد كافي است كمتر شركت معتبر اروپايي در ايران كار كند.
اروپا گورش کجا بود که کفنش باشه
با سلام؛
غربی ها کاملا مطیع آمریکا هستند. اگر نباشند اقتصادشان را نابود می کندحتی روسیه.این را دولتی ها هم می دانند.
نه تابی جون اشتباه می کنی ما دیپلماسی امیرکبیر رو داریم و میریم ترامپ رو قانع می کنیم اون هم میاد جلوی تلوزیون از همه ایرانی ها عذر خواهی میکنه شاید هم بره توی اتاقش به کارهاش فکر کنه
به نظرم اگر ما با پایبند موندن به برجام بتونیم بین اروپا و آمریکا شکاف هم ایجاد کنیم خودش میتونه مهم باشه. البته اگر چنین اتفاقی بیفته که داره همینطور میشه ولی روندش بسیار کنده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
فرانسه، همان کشوری که رئیس جمهورش برای بوسیدن دست همسر ترامپ تا کمر خم شد. همان فردی که ترامپ شوره های سرش را پاک کرد.
انگلیس، همان کشوری که همراه آمریکا بدون مجوز مجلسشان، به سوریه حمله کردند.
آلمان، همان کشوری که چند ماه قبل به هواپیمای ظریف بنزین ندادند.
بشینید تا اختلاف بین اروپا و آمریکا بیفته. مردم ما چرا از گذشته درس نمی گیرند. واقعا چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
آخه این چه جوکیه داری میگی ؟
اروپا میتواند منافع ایران دربرجام را تضمین کند ولی این کار را نمیکند چون ریسک درگیری اقتصادی با آمریکا را نمی پذیرد درضمن اروپا از نظر ایدئولوژیک با اسرائیل و آمریکا نزدیکتر است وبا اسلام مشکل دارد ما در ادامه بایستی ازسیاستهای دولت خودمان حمایت کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
وقتی اروپا تابع امریکاست و دولت در صدد ادامه برجام با همین نوکرای کدخدای دیروز و مزاحم امروز چطور ازش حمایت بشه؟
بقول نقی معمولی: من دیگه صحبتی ندارم، شب بخیر !!!!!
این یعنی خدا حافظ برجام
غیر ممکنه
چرا اروپا باید جور ما رو بکشه و از منافعش با آمریکا صرفنظر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
جور ما رو بکشد؟؟؟ این یک توافق بوده و اروپا هم داخل در این توافق. این که همه اش در این دمیده می شود که اروپا منافع ما را تضمین کند نشان از این دارد که این توافق از ابتدا طوری بسته شده بوده که اروپا می تواند زیر همه چی بزند!!!
آقا جان،فرانسه سیاست خارجی اروپارو در دست گرفته،از این رو باید ببینیم فرانسوی ها چی میگن،وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش در مصاحبه با le parisien گفت ایران باید 3 شرط ترامپ رو بپذیره چون حرف ما هم هست.و در ادامه فرمود:
il n'y a pas de plan B,le plan B,,c'est la guerre
یعنی،پلن b ای در کار نیست،پلن b جنگ خواهد بود.

اروپا فقط در یک چیز با آمریکا مشکل داره،اروپایی ها از ترامپ می خواستن که در برجام بمونه و باهم برای برجام های الحاقی کار کنن،می گفتن خروج آمریکا از برجام،امکان تحقق این موضوع رو کم میکنه،چون ایران بی اعتماد میشه.

تابناک عزبز،نمیدونم چرا فکر می کنم بعیده پیام من رو منتشر کنی،چون همه ی رسانه های ایران دارن طوری وانمود میکنن که انگار اروپا عاشق چشم و ابروی ماست!شرافت داشته باشید.
به همین خیال باشید تا اروپا به خاطر تجارت اندک با ایران به امریکای ثروتمند پشت کند.
جواب ساده و مختصر است : خير
اروپا هم قابل اعتماد نیست .خلاصه گرفتارشدیم حسابی
اروپا بعنوان هم پیمان استراتژیک آمریکا به هیچ وضع توان و اراده مقابله با خواست آمریکا را ندارند. بلکه در نظر دارند با کش و قوس های سیاسی و دیپلماسی زمان لازم برای برگشت ایران به شرایط قبل از برجام را از ایران بگیرند.
طنز تلخ ؟ یکی از عبری پرسید داداش ساعت چنده ؟ عابر گفت پنج ،پنج کم ؟ طرف گفت یعنی هیچ ؟ ؟ ،،،
واقعیت دنیا را حتی اروپا هم نمی دانست درست است که امروز ما درگیر گرداب این طوفان شده ایم واقعیت انست که همه درهمین چرخه قرار دارند .
تفاوت در خواست هرکشوری است که درکجای این موج کشتی رانی کند . اصلاح این چرخه ازهمین حالا درحال شکل گرفتن است هرچند زمانبر است .
ايران دوراه بيشتر ندارد، يا بازگشت به نقطه قبل از برجام و شروع غني سازي با غلظت بالا و قبول تحريمهاي جهاني و گزينه هاي رو ميز غرب و يا پذيرش مذاكره مجدد و قبول برجام جديد مورد قبول ترامپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
راه اینه که غنی سازی رو انجام بدیم تا برای مذاکره دوباره سر هسته ای مذاکره کنیم نه موشک هامون.
ستون برجام حضور آمریکا بود و اروپاییها بدون توافق آمریکا این وسط هیچکارن چون اختیاری از خودشون ندارن .
اروپا دنباله رو امریکا و شریک اقتصادی هم هستند با این کار عملا چیزی به اسم برجام وجود نداره و از اول هم قابل پیش بینی بود ولی برخی الکی دل مردم را خوش کردند.
دوستان عزیز.ترامپ ازبرجام خارج شدتازمینه مذاکرات مجددرا برای اروپافراهم کند.آقای ظریف و عراقچی ایندفعه متوجه موشکها باشند که در این مذاکرات پیچیده ازدست نروند.
اروپا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
مگر همين سوريها وفلسطينيها نبودند كه در زمان صدام وحافظ اسد در زمان جنگ بر عليه ايران راي مي دادند مگر مسولين فلسطين بارها نگفتند ايران بكار ما دخالت نكند حتي عراقيها گور پدر همشان ولشان كنيد بكار خودتان بپردازيد امنيت در داخل تامين ميشود نه خارج .....
وقتی میگیم حسابی ایران دوشیدن برا اینه


ضرر ۱۵۰ میلیون یورویی ایرلند با تحریم ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران، صادرات کشور ایرلند به ایران به ارزش بیش از ۱۴۳ میلیون یورو در معرض خطر تحریم های تبعی آمریکا قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۹۹۱۴۴
تاریخ انتشار:
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

ضرر ۱۵۰ میلیون یورویی ایرلند با تحریم ایرانبر اساس گزارش های منتشر شده، پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران، صادرات کشور ایرلند به ایران به ارزش بیش از ۱۴۳ میلیون یورو در معرض خطر تحریم های تبعی آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری ایرلندی Irish Times، پس از انعقاد توافق هسته ای و تعلیق تحریم های اقتصادی علیه ایران در سال ۲۰۱۵ بسیاری از بنگاه های تجاری ایرلندی روابط اقتصادی خود را با ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آغاز کردند. به طور مثال، گروه های تجاری Bord Bia و Enterprise Ireland که هر کدام متشکل از چند ده شرکت تجاری ایرلندی هستند در سال ۲۰۱۶ به تهران آمده و در خصوص چگونگی ایجاد ارتباطات تجاری بین دو کشور به بحث و رایزنی پرداختند. این در حالی است که اکنون با اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران برخی نگرانی های در خصوص آینده ی روابط تجاری ایران و ایرلند به وجود آمده است.

در این خصوص، دولت ایرلند در راستای مواضع سایر دولت های اروپایی عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده که توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ باید پابرجا مانده و تحریم های گذشته ی ایران که توسط اروپا و سازمان ملل اعمال و سپس تعلیق شده بود نباید مجددا به جای خود بازگردند. در این رابطه، سایمون کوانی وزیر امور خارجه ی ایرلند اظهار کرده که '' تاثیر اعمال مجدد یا گسترش تحریم های اقتصادی توسط آمریکا بر روی بنگاه های تجاری در اروپا موجب نگرانی تمامی اعضای (اتحادیه)‌ اروپا شده است''. به گفته ی وی، یکی از معضلات اساسی در راه گسترش روابط تجاری موسسات ایرلندی و بانک های اروپایی با ایران بی میلی این نهاد ها در خصوص داشتن روابط مالی با ایران بوده و دلیل این امر این است که توافق هسته ای با ایران مسئله ی بازرسی نقل و انتقالات مالی با ایران توسط آمریکا را در بر نگرفته است.

همچنین، لازم به ذکر است که سال گذشته ایرلند کالاها و خدماتی به ارزش ۱۴۳.۲ میلیون یورو به ایران صادر کرد که این میزان رشد دو برابری را در مقایسه با ۲ سال پیش نشان می دهد. بیشتر کالاهای ارسال شده به ایران در سال گذشته مواردی مانند دستگاه های اداری، دستگاه های مربوط به فرآوری اطلاعات، قطعات پزشکی و داروسازی و همچنین محصولات لبنی را تشکیل می داد و مجموعا ۷۰ میلیون یورو ارزش داشت.
قطعا اروپا دنباله رو آمریکا است شکی نیست چین وروسیه هم قابل اعتماد نیستند ایران است ایرانی مغزها ونخبه ها به بهانه نبود امکانات وسرمایه دارها به علت نبود امنیت ومدیران داخلی به علت نبود توان عقلی (والبته سماجت بر حفظ مسند قدرت) راه خودرا میروند ایران ماند وایرانی همه بروید ما ایرانی ها توان ماندن سرافراز را داریم بعدها سهم خواهی خواهند کرد مانند جبهه نرفته های دهه شصت که الان خون ملت را به شیشه ریخته اند برای کار نکرده ما ماندیم وخودمان می مانیم تا کور شود هر آنکه نتواند بیند
ملتی که چشم به ابرقدرتهای پوشالی داشته باشند و به خدا توکل نکنند هر روز ابزار و بازیچه خواهند بود و مثل ایران امروز مسخره کشورهای دیگه میشه و مثل آب خوردن توافقاتش رو پاره میکنن.
تنها راه حل اقتصاد مقاومتی است با وحدت و کوشش ملی برای حفظ دستاوردهای هسته ای
اگر بخواهیم واقع بین باشیم خیلی بعید هست که با امتیازدهی مجدد آمریکای فعلی لطفی به ایران بکند. یک راه و تنها یک راه وجود دارد. در فرصت باقیمانده کارخانجات قطعات یدکی و کاتالیستهای مورد نیاز را به مدت 8 سال خریداری و ذخیره کنند. ( در پتروشیمیها ظاهرا با توجه به تجربه قبل انجام شده). روابط با دموکراتها و کری و دارو دسته همچنان حفظ شود تا زمان روی کار امدن دموکراتها نیاز به وساطت عمان نباشه. واردات خودروهای لوکس و لوازم غیرضروری متوقف و یا با تولید داخل جایگزین شود. بانکها و موسسات ضعیف مانند قوامین و سرمایه و... ادغام شوند و سود بانکی به زیر 10 درصد تنزل یابد تا تولید داخل توجیه پیدا کند. شاید روزی ببینیم پارسیلون که بزرگترین تولید کننده نخ نایلون خاورمیانه بود و الان به آغل گوسفندان تبدیل شده است مجددأ رونق یابد. نساجی قائمشهر و هپکو و ارج و آزمایش و بوژان و صدرا و پلی اکریل و هزاران شرکت دیگر که با تبدیل دلارهای نفتی دولتهای قبل به ریال و واردات به خاک سیاه نشستند. دلارهایی که به جای نوسازی و به روز کردن صنایع و گسترش توان تولید فقط صرف واردات آقازاده ها شد. فقط من موندم اون چه کسی بوده که چند هزار خودرو بدون مالیات و عوارض وارد کرده. مسئولین اگر هنوز میل دارند حکومت کنند باید جلوی این مسائل را بگیرند همه مسئولان..... این تو بمیری مثل قبل نیست جمع اراذل جمع است ترامپ و بولتون و پمپئو
دفعه قبل در ب جام گول خوردیم و فکر کردیم امضای د لتهای اروپایی ارزشی داره اگه ایندفعه هم گول بخوریم دیگه خیلی ابرو ریزی میشه دولتهای اروپایی هیچ توانی برای کنترل شرکتهاشون ندارند که تابع امریکا هستند.
تا شفاف سازی نشه و مسولان با مردم روراست از مشکلات نگن و حمایت از تولید داخل نشه و از همه مهمتر دست این آقازاده ها از اقتصاد و سفره مردم نره دردی دوا نمیشه
دوستان تصور می کنید الان که مخالفین برجام در امریکا و خاورمیانه موفق به گرفتن حکم خروج از برجام از امریکا شده اند حالا نشسته اند و دارند با خیال راحت آب پرتقالشان را می نوشند؟
شاید از قبل هم بسیار فعالتر و پر انگیزه تر شده باشند و حتی با وسواس زیاد، چندین سناریو را دارند دنبال می کنند که یکی اش خراب کردن برجام بود که البته هنوز موفق به تدفینش نشده اند (چون آنرا یکی از مولفه های پرستیژ و قدرتچانه زنی و نیز دوام روابط موثر سیاسی و اقتصادی و حتی راهبردی توسط ایران می دانند) قطعا به دنبال ضربه نهایی از طرق مختلف از جمله طرح ادعاهای هسته ای، موشکی و ... جدید علیه ایران، رایزنی با مخالفان برجام در اروپا یا ایجاد فشار بر اروپایی ها، انحراف موضوعات گفتگو، دور جدید تجسس و موش دواندن، و ... هستند.
از طرف دیگر ایجاد فتنه جدید در منطقه و جنگ افروزی یا ایجاد بهانه درگیری با ایران و تشنج در مذاکرات.
از سوی دیگر ترغیب امریکا به تشدید مخالفتها با ایران و برجام و از طرف دیگر دمیدن در آتش لجاجت و تحریم بازی های ترامپو همچنین اختلافات با ایران در منطقه و حتی با کشورهای جدید.
از طرف دیگر علم کردن موضوعاتی از قبیل حقوق بشر و انجام خرابکاری و سپس انداختن به گردن ایران و متحدانش و بعد هم سریال های نمایش مظلوم نمایی در سطح منطقه و بین الملل با بازی امثال نیکی هیلی و ...
و شلاید بسیاری شرارتهای دیگر که با بررسی های زیاد و تفکر پیچیده می توان آنها و نشانه هایشان را پیدا کرد. ولی باید و باید و باید آنها را حدس بزنیم، کشف کنیم، و خنثی کنیم.
البته به این دلایل نباید دست به عصا و یا دست بسته جلو اینها عمل کرد و بلکه به شدت باید تلاش شود تا با هوشیاری و گرفتن بهانه های واهی، پیش دستی، خواندن دست حریف با استفاده از همه ابزارهای ممکن و بدون جا گذاشتن رد پا، متمرکز، متحد و بدون واگرایی، و بسیار حساب شده حرکت کرد و در بزنگاه های کم ریسک ضربات اساسی را وارد کرد که به خاطر مصالح خودشان هم که شده سکوت کنند و حتی در صدد جبران هم بر نیایند و به عبارت دیگر با همفکری و تمرکز بهترینن استفاده را از مهارتهای تصمیم گیری و تصمیم سازی و قدرت تبدیل تهدید به فرصت و اقدامات واکسینه کننده و پیش دستانه استفاده کرد. منتظر سالهای آینده ان شاء الله برای دیدن تحقق وعده های الهی برای مجاهدان و صابران زیر سایه رهبر عزیز.
بخاطر خروج امریکا از برجام، قرارداد ایرباس با ایران داره به هم میخوره. فرانسه بدجوری دست و پا میزنه تا منافع فروش ایرباس به ایران رو از دست نده.
تا وقتی دیپلماسی به کشتی و قراردادهای بین المللی به نرمش تشبیه میشود نتیجه ای بهتر از این هم نمیشه گرفت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر