بازدید 15272

شرایط روحی دانش‌آموزی که موهایش قیچی شده

نرگس از لحاظ روحي ضربه خورده است و علاقه‌اي ندارد به مدرسه برود. چهار‌سال پيش نرگس از يك ساختمان چهارطبقه سقوط کرد. از آن حادثه به بعد دچار استرس عصبي شده. بعد از آن ماجرا از شدت استرس موهاي نرگس سكه‌اي مي‌ريخت. دو‌سال طول درمان گرفتيم و براي درمان آن به شهرهاي مختلف مراجعه كرديم. به تهران، اراك، شيراز و اصفهان رفتیم.
کد خبر: ۷۹۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 13 May 2018

نرگس دانش‌آموز مقطع ششم است و در دبستان گلستان آبادان تحصیل می‌کند که ماجرای کوتاه‌کردن مویش توسط معاون پرورشی مدرسه، این روزها به سرخط خبرها تبدیل شده. ماجرایی که به شکایت از معاون مدرسه و بازشدن پرونده قضائی کشیده شد.

«مروارید» خواهر نرگس در گفت‌وگو با «شهروند» روند شکایت از معاون مدرسه را تشریح می‌کند.

شما چطور از ماجرا اطلاع پيدا كرديد؟

از سركار كه رسيدم خانه متوجه شدم كسي در خانه نيست و پرس‌وجوها نشان از اين داشت كه نرگس را برده‌اند دكتر. نرگس اسپري آسمش را در مدرسه جا گذاشته بود. بعد فهمیدم که چه اتفاقی در مدرسه برایش افتاده. روزي كه موهاي نرگس را كوتاه كرده بودند، از شدت استرس نفسش‌ بالا نمي‌آمد و با موهايش در دست به خانه آمده بود. ما اصالتا كُرد هستيم و در فرهنگ ما اگر زني اشتباهي مرتكب شود يا سنگسارش مي‌كنند يا موهايش را كوتاه مي‌كنند. همه ما از اين ماجرا شوكه شده‌ايم.

مسئولان مدرسه براين مسأله تاكيد داشتند كه قبل از اين ماجرا در مورد كوتاهي مو به «نرگس» تذكر داده بودند.

نه نرگس و نه خانواده در اين زمينه تذكري از مدرسه نگرفته بودند و اصلا اين مسأله درست ندارد. اگر تذكري در اين مورد داده مي‌شد، بي‌شك بعد از اين ماجرا ما هيچ‌گونه پيگيري نمي‌كرديم.

گفته مي‌شود تنها دو سانت از موهاي نرگس كوتاه شده.

موهاي نرگس تا روي كمرش است و اينگونه نيست كه يكي، دو سانت از آن كوتاه شده باشد بلكه معاون پرورشي موهاي نرگس را از نصفه قيچي کرده است.

واکنش مسئولان مدرسه چه بود؟

بعد از اين ماجرا مسئولان مدرسه به منزل ما آمدند و اجازه نمي‌دادند در مورد اين مسأله با جايي صحبت كنيم. بارها با مدیر آموزش‌وپرورش و رئیس کلانتری و... براي گرفتن رضايت به منزل ما مراجعه كردند، از آنجايي كه معاون پرورشي باردار است، مادرم كمي حساس شده و دلش به رحم آمد اما من اجازه نمي‌د‌هم رضايت بدهند، چون اين خانم بايد پاسخگوي كار اشتباهي كه كرده‌اند، باشند.

من از آموزش‌وپرورش هم پرسيدم كه آيا اولياي مدرسه حق چنين كاري را دارند يا خير؟ كه گفتند بخشنامه شده است موهاي دانش‌آموز حتي اگر شپش داشته باشد، بدون اجازه اولياي دانش‌آموز، نمی‌توان آن را کوتاه کرد. تنها حقي كه اولياي مدرسه دارند اين است كه اجازه ندهند دانش‌آموز به مدرسه نيايد.

شرايط روحي نرگس بعد از اين ماجرا چطور است؟

نرگس از لحاظ روحي ضربه خورده است و علاقه‌اي ندارد به مدرسه برود. چهار‌سال پيش نرگس از يك ساختمان چهارطبقه سقوط کرد. از آن حادثه به بعد دچار استرس عصبي شده. بعد از آن ماجرا از شدت استرس موهاي نرگس سكه‌اي مي‌ريخت. دو‌سال طول درمان گرفتيم و براي درمان آن به شهرهاي مختلف مراجعه كرديم. به تهران، اراك، شيراز و اصفهان رفتیم.

برنامه‌هاي زيادي را اجرا كرديم تا از استرسش كاسته شود و موهايش شروع به رشد كند. بعد از اين موضوع همه ما روي موهاي نرگس حساس بوديم، چون در طول درمان نرگس خيلي اذيت شد و بچه‌ها او را كچل صدا مي‌زدند و هميشه از اين مي‌ترسيد كه موهايش رشد نكند. زماني كه موهايش رشد كرد، موهايش را خيلي دوست داشت.

مسئولان آموزش‌وپرورش مدعي‌اند نامه‌اي از طرف پدر شما به آموزش‌وپرورش رسيده مبني بر اينكه شكايتي در اين مورد ندارد و از نظر آنها اين پرونده مختومه است.

من از طرف پدر و مادرم براي تنظيم شكايت اقدام كرده‌ام و هيچ‌كدام از اعضاي خانواده اقدامي در راستاي مختومه‌شدن پرونده نداشته‌اند و نامه‌اي از طرف پدرم با اين مضمون به آموزش‌وپرورش ارايه نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۸
بابا شلوغش نکنید صد بار موهای ما رو تو مدرسه چهارراهی زدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
براي همينم شما به اين حال و روز بي تفاوتي افتاديد ديگه
ارژنگ
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
برای همینه که دارای شخصیت اجتماعی بالایی شدی
خدایا یعنی هیچ کس نیست به داد مردم برسه.
باید این عقب مانده های ذهنی را تنبیه کرد تا یاد بگیرند مردم آزاری نکنند. معاون پرورشی هستند یا ضد پرورشی
تابناک اینهمه زیر خبرهای چرت و پرت نظر الکی مینویسی برای این مساله صدات درنمیاد
بابا ول کنین. از عمد یه چیزایی رو بزرگ میکنین تا اصل کاریا یادمون بره؟
ما بچه بودیم روزی ده بار جلو دویست نفر تو مدرسه تخریب شخصیت میشدیم
پاسخ ها
ارژنگ
| Germany |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چون تو سرکوب شدی دیگران هم باید مثل تو باشن
معلم پرورشی یا.....؟
خدا نگذره از آدمهای بی وجود "چی رو می خواسته ثابت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بایستی به سیستمی تاسف خورد که به یک معلم جرات میدهد چنین کاری بکند مردم رو به ضعف و بدبختی کشیده اند حتی از حق خودشون هم دفاع نمی تونند بکنند ....
مسئولان آموزش‌وپرورش مدعي‌اند نامه‌اي از طرف پدر شما به آموزش‌وپرورش رسيده مبني بر اينكه شكايتي در اين مورد ندارد و از نظر آنها اين پرونده مختومه است.

خدايش ديونه خونه زندگي ميكنيم خودشون از طرف شاكي رضايت ميدن و پرونده مختومه ميشه .اون معلم پرورشي بايد انفصال از خدمت مادام العمر بخوره
معاون پرورشیمون که اینقدر سنگدل و وحشی باشه باید فاتحه اموزش و پرورش رو خوند !!!!!!!!!!!!!!!!
کسی که این کار را کرده است یک بیمار روانی است و حضورش در مدرسه برای دانش آموزان دیگر هم خطرناک است
مسوول پرورشي يا يه سري رواني كه افتادن به جون مردم! خجالت آوره. يه پرورشي يعني اين كارها؟ۀ؟ يه سري پول مفت بگير ريختن توي مدارس بيچاره بچه هاي مردم ! از بچگي توي بدختي و اختناق هستن اين دخترها تا بزرگي و .... عععععععععععععععععه
خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم کسی به این چیزها اهمیت بدهد اخرش تقصیر نرگس است که مویش را بلند کرده چه معنی دارد
حالا یکی بیاد خواهر عروسو راضی کنه !
برای عبرت و یاد گرفتن آموزش و پرورش های گرام بهتر است موی فرد متخلف و دستور دهنده

کوتاه شود
فرزندان مردم امانتي هستند در دست مسئولين آموزشي و پرورشي مدارس ، اينگونه رفتارهاي خودسرانه با كودكان را مي بايست با اشد مجازات پاسخ داد تا امنيت فرزندان مان در محيط هاي تحصيلي تامين گردد. بنظر مياد ناامني در داخل مدارس بيشتر از خارج از مدارس شده!!!
دمت گرم این خانم به اصطلاح پرورشی باید ادب بشه تا درسی به دیگران باشد. اگه جای شما باشم تا مجازات این خانم کار را دنبال میکنم.
لعنت بر کسانی که در زندگی شخصی مردم دخالت می کنن
حماقت تمامی ندارد
عقده.... عقده..... فقط عقده!
به چه حقی به خودش اجازه داده موی بچه مردم رو قیچی کنه؟؟؟؟ توو مملگتی که شهرداری دست رو دستفروش بلند کنه توو مملکتی که واسه حجاب اجباری مامورش کتک کاری میکنه با دختران ایرانی با این ایده و رویکرد هیچ وقت نمیشه امید به فردای بهتر داشت.من جای والدین بچه بودم میرفتم دندون اون ناظم رو توو دهنش خورد میکردم
والله موهای منم کسی کوتاه کنه استرس میگیرم چه برسه به یه بچه با این سن و سال.
بهتره خاطرات زنان و مردان دهه 40 و 50 را که در دهه شصت به مدرسه میرفتند مرور کنیم تا بیشمار مواردی که اینگونه یا بدتر با ایشان رفتار شد را ثبت نموده و دلایل مشکلات و ناراحتی های عصبی اغلب این گروه سنی را بعلت این عوامل بوده در یابیم.
آيا مربي پرورشي صلاحيت رسيدگي به اين امور (بهداشتي)را دارد اصلا مربيان پرورشي بعلت نداشتن هيچگونه تخصص و تنها با بازي نقش مومن و زدن خود به حماقت وارد آموزش و پرورش مي شوند بررسي عملكرد بيشتر مربيان امور پرورشي نشان دهنده اين مدعا است بسياري از آنها بعد از ورود و ايجاد جايگاه در مدارس رشته خود را تغيير داده اند و يعد از تغيير رشته خود عملا بر خلاف مواضع قبلي خود عمل كرده اند و انقلاب و انقلابيگري را به مسخره گرفته اند و حتي بعضي از آنان بعد از بازنشست شدن به كارهايي نظير بنگاه معاملات و نمايشگاه اتومبيل روي آورده اند و دانش آموزاني كه زماني ايشان معلم پرورسيشان بوده كاملا نسبت به انقلاب و حتي نسبت به اسلام بدبين شده اندمن خود سالها با اين افراد همكار بوده ام و معلمين هم نظر خوشي نسبت به آنها ندارند بالاخره به نظر من كه اكنون باز نشسته شده ام و مي توانم بدون حب و بغض و به عنوان ولي يك دانش اموز بگويم كه نبودشان بهتر از بودشان مي باشد
جمع کنید بابا
وضعیت روحی معلمان کتک خورده از دانش آموز رو هم پیگیری میکنید؟
چرا اینقد چیزهای کوچک رو بزرگ میکنید.

بارها توی مدرسه موهامو قیچی کردن چه اتفاقی برام افتاده؟
متاسفانه نسل جدید رو طوری بار آوردن که معلمای بدبخت هیچ راه فراری از بددهنی و فحاشی دانش آموزان ندارن
دروغ داره این مملکت را نابود می‌کنه . معاون آموزش و پرورش بی سواد منطقه طوری موضوع را بازتاب میداد که انگار همه چی گل و بلبل است و تازه خانواده نرگس ایران از معاون پرورشی ....... بخاطر کوتاه کردن متحجر و وحشیانه موی دختر عزیز ایران زمین تشکر هم کرده و گفته خوبی کردین به حرف ما گوش نمی‌داد ما خودمون می‌خواستیم اعدامش کنیم! چه منتشر کنید چه منتشر نکنید به حال و روز این مملکت باید تاسف خورد.
چرا تابناک به اصل واقعه اشاره نمیکند چرا نمیگویید که مدیر پرورشی مدرسه به جهت عدم تحریک ناظم مدرسه که مرد است این عمل را انجام داده چرا حقیقت را کتمان میکنید مگر موی بلند یک دختر بچه چگونه میتواند ذهن یک مرد بزرگ را تحریک نماید .
خدا را شکر با کوتاه کردن موی نرگس، دست اختلاس گران نیز کوتاه شد
چطوری ایرانی !!!
فقط اعدام مسئولان آموزش و پرورش
این خانمی که شنیدیم گفته چون احتمال داشته که آقای مدرسه که مرد هست تحریک بشه به این خاطر موی بچه را چیدیم!!! خوب حالا دیگه تحریک نمیشه!!!!!!مرگ بر این تفکری که خشک مقدس بازی در میاره و بعدشم معلوم میشه اصلا دروغ میگند این قصد ها هم مطرح نبوده حماقت مطرحه
جنایت مگه شاخ و دم داره. این خانم جنایت کرده. منی که پدر یه دخترم میفهمم چه استرسی به بچه وارد شده
سوال تحریک شدن چیست و چگونه میتوان با موی بلند یک دانش اموز خردسال تحریک شد
تابناک جان کاش روز پنجشنبه هم که نیروهای امنیتی چادر از سر خانم معلمی پایین کشیده و موهای او را در چنگ گرفته بود کمی غیرتی شده و دو جمله راجع به بی همتی ما وشما و عرق فراموش شده ما می نوشتی. حتما خواهی گفت آنجا به خاطر نظام بوده و اهمیتی ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر