بازدید 3202
اقتصاد در گذر زمان

تصویب قانون ثبت اسناد کشور در مجلس تا تصویب اساسنامه بنیاد مستضعفان در مجلس

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۹۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 11 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

21 اردیبهشت 1290، قانون ثبت اسناد كشور به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

21 اردیبهشت 1291، سند اعلام مقررات برای پیش‌ بینی آذوقه سالانه تهران در این روز منتشر شده است. در اين سند، ناصرالملك نایب‌السلطنه، طي 8 ماده دستور داده است تا پیش ‌بیني ‌های لازم براي تامين آذوقه تهران بر حسب پيشنهاد هیات وزيران صورت گيرد.

21 اردیبهشت 1306، قانون تأسيس بانك ملي ايران كه در جلسه 14 ارديبهشت 1306 به تصويب مجلس شوراي ملي رسيده بود، به امضاي نهايي رضاشاه رسيد.

21 اردیبهشت 1307، نخستین آیین ‌نامه راهنمایی رانندگی تهیه و دو روز بعد (23اردیبهشت) از طرف سرتیپ محمد درگاهی رییس نظمیه به اطلاع عموم رسید. طبق آمار منتشره سال 1307 تعداد وسایط نقلیه تهران به این شرح بود: اتومبیل ‌های شخصی 490 دستگاه، اتومبیل کرایه 1099 دستگاه، درشکه کرایه‌ ای 459 دستگاه.

21 اردیبهشت 1309، محمدعلی فروغی وزیر اقتصاد ملی با کفالت آن وزارتخانه به سمت امور خارجه منصوب شد. همچنین در همین روز قراردادی بین دولت و بانک شاهی در مورد واگذاری حق صدور اسکناس به بانک ملی امضا شد.

21 اردیبهشت 1311، امتیاز زغال ‌سنگ تبریز از جمله خبرهای جالب توجه روزنامه اطلاعات در این روز است. بر اساس این خبر کمیسیون اقتصاد ملی در دو جلسه با حضور رییس و نماینده اداره کل صناعت لایحه شماره 895 دولت راجع به اعطای امتیاز زغال سنگ اطراف شهر تبریز را به یک شخص حقیقی مطرح کرده که با موافقت رییس کل صناعت و مجلس مواجه شده است.

در روزنامه همچنین خبری از صورت واردات و صادرات فروردین ماه چاپ شده است. بر اساس صورت منتشر شده آذربایجان بیشترین حجم صادرات را دارد و در مقابل از گیلان بیشترین واردات صورت گرفته است. همچنین این صورت نشان می ‌دهد که حجم واردات بر صادرات پیشی گرفته است. 

21 اردیبهشت 1331، بنا به تقاضای دکتر امینی وزیر اقتصاد ملی جلسه شورای عالی اتحادیه بازرگانان در این روز تشکیل و خبر آن 22 اردیبهشت در رسانه ‌های وقت منتشر شد. در این جلسه که عکسی از آن با حضور برخی از بازرگانان معروف آن موقع مثل حاج میرزا احمد تهرانی، اصغرزاده، اخوان و نیکروان به اتفاق دکتر امینی در رسانه‌ ها به چاپ رسیده گفته شد که باید اشکالات تجارت با آلمان برطرف شود. همچنین خبر افتتاح کارخانه برق جدید شهرداری آستارا نیز در این روز در روزنامه ها به چاپ رسیده است.

21 اردیبهشت 1339، لايحه قانوني بيمه ‌هاي اجتماعي كارگران به تصویب رسید.

21 اردیبهشت 1340، در جلسه هیات دولت افزایش حقوق فرهنگیان تصویب شد.

21 اردیبهشت 1343، سازمان مسکن وابسته به وزارت آبادانی و مسکن تشکیل شد.

21 اردیبهشت 1346، ایران 75 هزار تن نفت به بلغارستان فروخت.

21 اردیبهشت 1348، مذاکرات مهم نفت با کنسرسیوم در تهران آغاز شد.

21اردیبهشت 1351، قیمت طلا از طرف بانک مرکزی هر کیلو 14600 تومان اعلام شد.

21 اردیبهشت 1356، قرار شد فرانسه برای ایجاد دو نیروگاه هسته‌ای در ایران 10میلیاردفرانک سرمایه‌گذاری کند.

21 اردیبهشت 1357، راديو بي بي سي اعلام كرد يك قرارداد 700 ميليون ليرهاي بين ايران و يك شركت انگليسي براي ساخت يك مجتمع تسليحاتي در شهر اصفهان به امضا رسيد. اين شركت هزينه ساخت را به صورت نفت دريافت خواهد كرد.

21 اردیبهشت 1359، اساسنامه بنياد مستضعفان به تصويب شوراي انقلاب اسلامي رسيد.

 

منبع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس