بازدید 38643
پیام مشارکت علنی شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس در تحریم شهروندان ایران؛

جنگ اقتصادی علنی امارات متحده عربی با ایران / مسئولین به دنبال شریک تجاری تازه باشند

با تحلیل بازار ارز نیز می‌توان دریافت که افزایش ارزش ارزهای خارجی، ارتباطی با تحولات حول و حوش برجام نداشته و با روند این تحولات قابل تطبیق نیست؛ اما با تطبیق تحرکات وزارت خزانه داری آمریکا در کشورهای همسایه ایران به ویژه در امارات متحده عربی، می‌توان ریشه این رویدادهای بازار را در امارات جستجو کرد.
کد خبر: ۷۹۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ 11 May 2018

وزارت خزانه داری آمریکا، گروهی از شهروندان و شرکت‌های ایران را با همکاری نهادهای اقتصادی و امنیتی حاکمیتی امارات ذیل ادعای انتقالات مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم کرد و علنی از مشارکت امارات در این اقدام پرده برداشت؛ اتفاقی که به منزله علنی شدن جنگ اقتصادی امارات متحده عربی علیه ایران است که مدت‌هاست در همراهی با عربستان سعودی آغاز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ «مقداد امینی، محمدحسن خدایی، سعید نجف‌پور، مسعود نیکبخت، فواد صالحی، محمدرضا خدمتی ولدزاقرد، شرکت جهان ارس کیش، تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا و صرافی راشد»؛ این شش تن و سه شرکت مجموعه‌ای هستند که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به واسطه نقل و انتقالات مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم ‌شده‌اند. اصل این اتفاق تازگی ندارد، اما اعلام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر مشارکت امارات در شناسایی و تحریم این گروه، رویداد تازه‌ای است.

پیش از این، امارات متحده عربی در همراهی با برنامه عربستان سعودی برای ضربه به ایران، تحرکات سیاسی داشت اما جنگ تمام عیار اقتصادی با ایران را از مدتی پیش آغاز شد؛ زمانی که به همراه عربستان به آمریکا و شرکای غربی‌اش وعده دادند، در صورت بازگرداندن تحریم‌های نفتی ایران، سهم 2.5 میلیون بشکه‌های نفت ایران در بازار را تأمین می‌کنند و قیمت نفت با یک شوک جدی به شدت افزایش نخواهد یافت.

دولت امارات در اقدامی دیگر در حوزه اقتصادی، تلاش کرد، همه مفرهای موجود برای دور زدن تحریم‌ها توسط نهادهای ایران را شناسایی و مسدود کند. این تحرکات پس از آغاز دریافت مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای سال 2018 شدت گرفت تا بدین ترتیب فعالان اقتصادی نزدیک به ایران شناسایی و فعالیت‌هایشان در امارات محدود یا متوقف شود. رد پای این جنگ اقتصادی را می‌توان در بازار ارز جستجو کرد که تقریباً از اواخر دی ماه سال 1396، بر بازار ارز در ایران تأثیر گذاشت.

جنگ اقتصادی علنی امارات متحده عربی با ایران

از سوی دیگر، آمریکا برخی همسایگان دیگر را که با ایران در این زمینه همکاری داشتند، در فشار گذاشته و تهدید کرده در صورت همراهی مجدد آنها با ایران در انتقال ارز و طلا، در لیست تحریم‌های آمریکا و در محاکم قضایی آمریکا تحت تعقیب قرار می‌گیرند و به همین دلیل، یکی از این همسایه‌ها نیز که نقش محوری داشته، نقش سابق مؤثر خود را در زمینه تبادلات مالی و ارزی ایفا نمی‌کند.

با تحلیل بازار ارز نیز می‌توان دریافت که افزایش ارزش ارزهای خارجی، ارتباطی با تحولات حول و حوش برجام نداشته و با روند این تحولات قابل تطبیق نیست؛ اما با تطبیق تحرکات وزارت خزانه داری آمریکا در کشورهای همسایه ایران به ویژه در امارات متحده عربی، می‌توان ریشه این رویدادهای بازار را در امارات جستجو کرد. اینکه امارات متحده چنین تحرکاتی را غیرعلنی انجام می‌داد با شرایط تازه که علنی علیه ایران اعلام جنگ اقتصادی کرد، پیام‌های متفاوتی دارد.

امارات متحده عربی پس از چین، دومین شریک تجاری ایران است اما گویا این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، قید گردش مالی چند میلیارد دلاری با ایران را زده و درصدد است، علنی در همراهی با آمریکا و عربستان، با تمام توان به اقتصاد ایران ضربه بزند. از این منظر به نظر می‌رسد ایران باید در زمینه همکاری اقتصادی با امارات تجدیدنظر جدی داشته باشد، چون امارات با این تحرکات نشان داده در جایگاه شریک قابل اعتماد نیست.

طبیعتاً نباید ایران بخش قابل توجهی از تبادلات اقتصادی‌اش را متکی بر کشوری کند که ممکن است دیر یا زود در همراهی با عربستان، اقدامات انتحاری در حوزه اقتصادی انجام دهد و تبادلات تجاری با شرکت‌های ایران را محدود یا به کلی متوقف نماید و حتی ابعاد این جنگ اقتصادی را به کل فعالان اقتصادی ایرانی در امارات توسعه دهد و فعالیت تجاری ایرانی‌ها و نقل و انتقال کالا از امارات به ایران را متوقف کند.

بنابراین با توجه به اعلام جنگی علنی امارات به ایران، باید از ظرفیت دیگر کشورهای منطقه ـ که دست کم موضع خصمانه علیه ایران در پیش نگرفته‌اند ـ نیز بهره برد، تا در صورت اوج گیری رفتارهای خصمانه امارات در حوزه اقتصادی، بازار ایران دستخوش نوسانات جدی نشود و اتفاقی که در حوزه ارزی رخ داد، به سایر بخش‌ها تسری نیابد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱۱
انتشار یافته: ۷۴
فکر میکنم تا فروردین 98 چهره ایران دگرگون شده باشه.
فعلا که گوشه رینگ گیر کردیم داداچ...
بنظرم كشورهايي مثل عمان و يا ارمنستان بايد شريك تجاري ايران شوند
مگه كشور دوستي ديگه باقي مونده
كل منطقه چشم ديدنمونو ندارن
و اگه هم هست فقط منفعزخودش فكر ميكنه
. از شر برادران عرب به اتحادیه اروپا پناه بردید.
برجام به سلامت باد
تنها راهی که مانع شکست ایران در تحریم های جدید میشه حمله به پالایشگاه های عربستان و امارات از طریق یمن است. به نظر می رسه این دو کشور با پولهای نفت بدحوری برای ایران دندان تیز کرده اند.
نمیدونم چرا یاد صحبت های جناب روحانی و جهانگیری در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و فرمایشات ایشان در موفقیت دولت در سیاست خارجی افتادم!!
وای بر مسئولین و مدیران کشور که آنقدر بد عمل کردند که یک کشور عقب افتاده منطقه به جایی رسیده که قادر است اقتصاد کشور ما را به چالش بکشد.
آخرم مینیاتوری ها مارو کله نکن خوبه
اعراب خائنن
به اسلام ربطی نداره
چرا که تسلیم شیطان شده اند نه خدا
مثلا کدام کشورها؟ضمن اینکه با این اخبار به غیر از متشنج کردن اعصاب ملت اتفاق دیگری نخواهد افتاد.
اقتصاد امارات از نظر اقتصاد غیر نفتی و شهرت جهانی در سی سال پیش فقط به بازار مرشد دوبی خلاصه میشد که شاید کمتر از یک هکتار بازار قدیمی بود که با جنگ ایران و عراق و مشکلات ارزی تجار ایران و امکان ریفاینانس ناشی از جاه طلبی و نزول خوری بانکها در دوبی ارام ارام و با هجرت شعبات بانکهت و شرکتهای ایرانی به انجا شکل گرفت به طوری که نهایت دوبی میدان ساعت بود و دورتر از ان بیابان بود و شن با یک جاده تا ابوظبی و در فاصله ای یک برج توها به نام مرکز تجاری وجود داشت و بس،
با هجوم شرکتهای ایرانی با نرخهای ده الی بیست درصدی ریفاینانس درامد هنگفتی نصب این امارت کوچک و بی ارزش شد و در ادامه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به مرکز فحشا زنان روسی و جذب گردشگران عیاش عرب و گاها ایرانی تبدیل شد و در حال حاضر هم اگر واقعا ایرانیان، دوبی را تحربم و ترک کنند خواهید دید که همه ساختمانهای دوبی مثل چند سال پیش خالی و ماشینهایی با یادداشت در فرودگاه رها شده موج خواهد زد، ولی حیف که نه ایران، نه اقازادهها و نه شرکتها مزد درهمی و دلاری بگیر غیرت ملی به خرج نمیدهند وگرنه امارات غیر از التماس به ایران کار دبگری نمیتواند انجام دهد
زمان روحانی شد جنگ

!!!!!!

بیخیال
آخه یک کشور چطور میتونه در وضعیت جنگی باشه و مردم زندگی کنن
باید باید امنیت دبی بهم بریزه اونوقته ک دیدن داره امارات
برخی اگه در سالهای گذشته وجدان داشتن و به مسئولیتی که داشتن درست عمل میکردن الان وضعمون اینطوری نمیشد که یک شیخ نشین که تا همین 40 سال پیش چادر نشین بود الان بیاد ما رو تحریم نماید.
ایران هیچ دوستی در دنیا نداره.
شما یک شریک مطمئن و صادق اقتصادی معرفی کن...کسی نیست...ما تنها هستیم ...
ولمون کن داداش، الان چهل ساله میخوان بندر چابهار را جایگزین دوبی کنن، کو توانایی ؟ کو اولویت شناسی؟ وقتی نوابغ مملکت یکی بعد از دیگری درمیرن میخواستی چی بشه؟!
دولت باید سفر ایرانی ها به امارت را ممنوع کند.تمام ارز کشور توی امارات و ترکیه و تایلند هدر رفت.نبودن آزادی های اجتماعی باعث چنین مشکلاتی در کشور شد. اگر همان آزادی های که در ترکیه و امارات بود در ایران هم وجود داشت کسی به این کشورها سفر نمی کرد. باید فکر اساسی کنند مسولان.
ترکیه که به خاطر اقتصاد در شرف سقوطش که گفتید دیگه نقش قبل رو بازی نمی کنه امارات هم که این طور شد می خواهید برید از کره مریخ شریک تجاری پیدا کنید؟
واقعا جای تاسف داره یک کشوری که در حد یه قبیله هست کشور به این بزرگی رو براحتی تحت فشار میذاره بعد اون وقت بعضی ها میگن امارات پیشرفت نکرده بلکه ایران هست که پیشرفت کرده.
والا به نظر بنده با این وضع کشور اینکه تورم هزار درصدی را تجربه کنه که بعید میدونم. اقتصاد کشور تحمل کنه وبتونه روی پای خودش به ایسته که در این صورت صد اقتصاد مقاومتی هم کاری ازش بر نمیاد
دولت فعلی بابد بره کنار
امارات با پول ایران اباد شده است. پرواز به دوبی رو ممنوع کنید. واردات از امارات رو جلویش را بگیرید. ۶ر دوی این کار کلی به نفع اقتصادمون تموم میشه و امارات هم به غلط کردن می افته.
تابناک از جنگ تو سوریه بگو یک روز گذشته و هنوز مقاله ای ندادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
صحبت و نوشتن در مورد این موضوع ممنوع است.
بيچاره مملكتى كه اقتصادش دست صراف و چندتا تاجر مثل رضا ضراب و بابك زنجانى و ...بيفته.
از یک طرف بد و بیراه به دولت های غربی میشه و صدها بار تهدید از طرف مسئولان و روزنامه ها میشند از طرفی انتظار همکاری دارید مشخص نشد بهرحال دشمن هستند یا دوست
اگر در روزنامه ها علنا به آنها اشاره میکنید و میگید نوبت بعدی ساختمان های دبی باید موشک باران شود پس انتظار دشمنی اونها رو هم داشته باشید
عمان سالهاست گزینه مناسبی هست ولی چرا تا الان کاری انجام نشده عجیبه!!!
اگر با امریکا سازش شود تو دهنی خوبی به عربستان و نویچه های ان خواهد خورد. چه میشود اگر مثل کره شمالی عمل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
نادان.
ناشناس
| Indonesia |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
آقا پاشو یه آب بزن به صورتت راستی سال 92 تا الان داشتید چه کار می کردید مثلا؟؟ داشتید با حزب الهتوافق می کردید ؟؟ واقعا مردم ما به جای خدا در دلشان دنیا را می پرستند آن هم به این وضوح و عینی
چرا تجارت و ارز خارجی ما اینقدر وابسته به امارت است آیا یک کشور ۸۰ میلیونی با این همه وسعت و نیروی تحصیل کرده باید به امارات وابسته باشد
بعضیا هروقت فرصت مناسبی بوجود میومد با تظاهر به وطن پرستی و در کمال ریاکاری میگفتند چرا ایران جلوی سفر حجاج ایرانی به مکه و مدینه را نمیگیره و پول ایران رو میکنه تو جیب این عربا و در حالی که خودشون توی دوبی نشسته بودند این حرفو میزدند و یا مثلا از وسط ابوظبی در این مورد کامنت میزاشتند ولی اینو نمیگفتند که هر ایرانی که مستطیع باشه باید فقط یک بار به این سفر بره در حالی که شاید خود اون آدما در هر سال چندین بار میرفتند امارات و شاید بعضیاشون حتی اونجا سرمایه گذاری کرده بودند و شاید ساکن بودند.احتمالا بهانه این مدل از وطن پرستان و دلسوزان ایران این بود که با این فعالیت اقتصادیشون در امارات ضمن کسب درآمد واسه خودشون دارند به اقتصاد تحریم شده ایران هم کمک میکنند، ولی حالا که با این خبر امارات مزدوریه خودش رو در جنگ اقتصادی آمریکا با ایران علنی کرد دیگه احتمالا این سربازان وطن پرست اقتصاد ایران باید محل خدمتشون رو عوض کنند و در جای دیگری به این فداکاریشون ادامه بدند و دیگه بهانه ای واسه ادامه این خدمتشون در امارات ندارن،ولی باتوجه به شناختی که بنده از روحیه فداکاری این عزیزان دارم مطمئن هستم اونها حاضر به ترک محل خدمتشون نخواهند شد و حتی باوجود تحمل خطرات و سختیهای زیاد در امارات ،به خدمت خودشون به ایران در همونجا ادامه میدن و در کنار اون به روشنگری و فعالیت رسانه ای خودشون هم برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی توسط حجاج ایرانی در سفر حج ادامه
خواهند داد
با آرزوی موفقیت برای این عزیزان وطن پرست
وای بر ما که وابسته به دبی بودیم و الان وابسته به اربیل و هرات!
ساعت خواب!!!
امارات سالها در حال ضربه زدن به اقتصاد و سیاست ایران بود و ایران در خواب خرگیوشی.....
امارات قابل اعتماد نیست اروپا نبست امریکا نبست روسیه نیست
ایرانیا اماراتو آباد کردن حالا واسه ما شاخ شده
تنها کشور همسایه قابل اعتماد و قدرتمند فقط ترکیه است که همیشه در کنار ما بود در بدترین شرایط
کشورهای عربی بزرگترین دشمن ایران هستند
باید ایران هیچ تولید کشاورزی بکشور های خلیج فارس صادر نکند . تا مجبور شوند

از کشورهای دور وبا نرخ خلی بالا وگران بخرند ان وقت بقدر ایران می دانند . لازم

بذکر است خلی از تولید کشاورزی ایران از امارات وکویت به برزیم عربستان وبحرین می رود .
وقتى به اين پا برهنه ها تا اين اندازه ميدان ميدهيد نتيجه اى بهتر از اين عايد نميشود٠
آنوقت وزیر نفت ما می آید در برنامه زنده از روی شکم سیری میگوید مشکلی نداریم ، برادر من تحریم ها برگشت، به کی نفت میفروشید؟ چه اهمیتی دارد که فلان شرکت اروپایی از فاز فلان خارج بشود یا نشود؟ توسعه میادین مشترک در وضع و حال کنونی به چه درد میخورد؟ البته که شما و رییس دولت محترم و کابینه دلسوز نیستید ، که اگر بودید شفاف حرف میزدید، به جای استعفا دادن پس از برجام ، میایید و اینطور میگید ؟ کلام آخر ، اگر قرار است از ما نفت نخرند، از بقیه هم نمیتوانند بخرند، دکل هایشان را به آتش میکشیم، بس است مسامحه.
اگه شریعتمداری اینطور نمیگفت الان حوثیا باعث میشدند که امارات خودشو جمع کنه.
یه پایانه تلخ ،بهتر از یه تلخیه بی پایانه..
همه این امارات ملخ خور رو ایران با سیاستهای ناکارامدش ادم کرد. حالا این ها واسه ایران شاخ و شونه میگشن. اماراتو بحرین اصلا مال ایرانه و باید پسش بکریم
با دیگر کشورهای همسایه؟افغانستان ،پاکستان ؟ خوبه
گواتمالا ، اوگاندا، رواندا، كونگو ، موزانبيك ، اريتره ، گينه نو ، ونزوئلا و بسياري از كشورهاي پيشرفته ديگه ميتونه بجاي امارات قرار بگيره.
امارات سالهاست که به ایرانیها و ایران توهین میکنه و منافع هم از کنار ما می بره. مردم هم که براشون مهم نیست باز هم با گردن کج میرن اونجا پولها شون رو دو دستی تقدیم میکنن. دولت هم با این همه کینه ورزی اونها هر چه در توان دارند آنجا سرمایه‌گذاری میکنن بدون توجه به اینکه امارات تنها کشوری که ادعای سرزمین ما رو داره. این واقعا نمونه خردورزی و میهن پرستی ماست.
کشوری که لب ساحل مینشستند تا ایران محض رضای خدا به آنان آب برساند، اکنون بواسطه خردمندی مدیرانش در ردیف اول کشورهای مرفه جهان قرار گرفته و سرنوشت ایرانی ها در دست گرفته است.
دمشون گرم ..
چرا اینقدر مسایل را بزرگ میکنید
امارات دیگه چه ده کوره ایی است
ضمنا آمریکا 40 سال است هیچ قندی نخورده این عربهای شیخ نشین هم روش
ما با تمام دنیا فرق داریم چوپ فرزندان پارسیم وسربازان امام زمان عج
سلام ، آقايان به دليل علاقه و رابطه تجاري و سرمايه گذاري شخصي علاقه اي به برخورد با امارات نداشته و نخواهند داشت . حاكمان امارات هم با علم به اين موضوع به دنبال سود بيشتر در منطقه و جهان هستند . كمترين موضوع عدم امكان سوختگيري كشتي هاي ايراني به صورت كامل در ايران پهناور و الزام به سوختگيري در امارات است كه ساليان سال است كه برخی مدیران از ايجاد بستر مناسب سوخت گيري در بنادر جلوگيري كرده اند
همه دنیا بد هستند ما خیلی خوبیم خیلی . . .
اقتصاد ایران در بحران است و برخی این بحران را به حالت انتظار و تعلیقی مربوط‌ می‌دانند که فعلا تا زمان تصمیم دولت ترامپ برای ادامه یا لغو برجام وجود خواهد داشت. ولی در واقع بحران اقتصاد ایران ربطی به برجام و تصمیم ترامپ برای آن ندارد. مسئله معکوس است. از آنجا که اقتصاد کشور ما به طور ساختاری دچار بحران شده یعنی سرنوشت اقتصاد و جامعه به خارج از خود و به تجارت خارجی گره خورده است، سرانجام برجام و تصمیم ترامپ برای اقتصاد ایران تعیین کننده شده است. ما در گذشته هم شرایط بسیار سخت تری از این را در روابط خارجی داشته‌ایم ولی دچار چنین بحرانی نشدیم. مثلا در سالهای نخست انقلاب که هم جنگ بود و هم امریکا و غرب ایران را به طور جدی تهدید و تحریم کرده بودند و با اینحال چنین احساسی از استیصال و فروپاشی نه در دولت و نه در مردم وجود نداشت و به دو دلیل. دلیل نخست آنکه در آن زمان تجارت خارجی هنوز اینچنین در اقتصاد ایران تاثیری بنیانکن بر جای نگذاشته بود. دوم و مهم تر آنکه دولت و اندیشه اقتصادی حاکم به ضرورت و امکان بکارگیری سازوکارهای مختلف برای مهار مشکلات اقتصادی اعتقاد داشت مثلا نظارت بر واردات و جلوگیری از ورود کالاهای لوکس و غیراساسی؛ در میان گذاشتن مشکلات با مردم؛ سهمیه بندی؛ اداره بنگاه‌های اقتصادی عمومی بر مبنای غیرسودآوری به قصد کمک به رشد تولیدکنندگان کوچک و تدابیری شبیه به آن. امروز در هر دو این عرصه‌ها وضع به گونه‌ای دیگر است. هم اقتصاد ما بشدت به تجارت خارجی گره خورده و هم ایدئولوژی اقتصادی دولت، خود را از بخش مهمی از ابزارها و تدابیری که‌ می‌تواند به مهار و جلوگیری از گسترش بحران یاری رساند محروم کرده است.
از این جهت یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز اندیشه و ایدئولوژی اقتصادی در کشور ما با آن روبروست آن است که معیار خود را از دست داده است. یعنی مبنایی برای سنجش برنامه‌ها و تدابیر اقتصادی و نتایج و پیامدهای آن در اختیار نداریم. این فقدان معیار به رشد مافیای اقتصادی میدان داده است یعنی آنها هستند که در این فضای نبود معیار رشد‌ می‌کنند.
هر نظم اقتصادی که برمبنای سازماندهی امکان‌ها و نیازهای داخلی بنا شود دارای معیار یا معیارهایی است که از طریق آن‌ می‌تواند نتیجه تدابیر و ابزارها و راهکارها را بسنجد و ارزیابی کند. درحالیکه اساس اندیشه اقتصادی در کشور ما بر روی این بنیان تجاری بنا شده که امکانات صادرات و واردات در کشور ما نامحدود است و بنابراین در اقتصاد ایران چیزی به نام مشکل و معضل وجود ندارد. هر مشکل اقتصادی ما دارای راه حلی است بنام صادرات و واردات. با صادرات نفت و سنگ و آهن و مس و چوب و جنگل و آب‌ می‌توان سودی بدست آورد که بخشی از آن را از کشور خارج کرد و بخش دیگر را به واردات اختصاص داد و هر مشکلی را حل کرد. بنابراین اساسا چیزی بنام معضل و مشکل در اقتصاد ما وجود ندارد که بخواهیم آن را ریشه یابی کنیم. هیچوقت اساسا با یک معضل واقعی روبرو نشده‌ایم که قصد حل آن را داشته باشیم. بر روی هر معضلی با واردات و صادرات سرپوشی موقت گذاشته‌ایم تا چندی بعد که به شکلی مخوفتر از قبل ظاهر شود.
از همین روست که با وجود آنکه اقتصاد ما بسرعت به سمت فروپاشی‌ می‌رود، سرمایه‌داری تجاری و مافیای اقتصادی حاضر نیست بپذیرد که مشکلات برای مردم تشریح شود یا از ضرورت هم اندیشی و حتی صرفه جویی سخن گفته شود. از نظر سرمایه‌داری تجاری هر نوع سخن و بحث ملی درباره صرفه جویی یعنی جلوگیری از صادرات و واردات. فکر صرفه جویی ملی در پشت سر خود فورا اندیشه سهمیه بندی را‌ می‌آورد و پذیرش سهمیه بندی یعنی تغییر بنیان تفکر اقتصادی، یعنی مهار واردات، یعنی رفتن به سوی سازماندهی خردمندانه امکان‌ها و نیازهای جامعه، یعنی مهار مافیایی که در مصرف و واردات سود‌ می‌برد. همین چند روز پیش بود که سخنان یک اقتصاددان درباره بحران آب در شبکه یوتیوب به طور وسیعی پخش شد. به گفته ایشان یک "مافیای آب" در کشور وجود دارد که با کاهش مصرف آب مخالف است چون سود آن در مصرف آب و واردات آن است. این وضع کشور در همه عرصه هاست.
به همین دلیل است که ایدئولوژی سرمایه‌داری تجاری تا این اندازه با سخن گفتن از ضرورت ساماندهی اقتصاد بر مبنای امکان‌های جامعه ما مخالف است. آنها نه تنها مدعی هستند که ساماندهی خردمندانه اقتصاد جامعه و مدیریت منابع و امکانات ما غیرلازم است، بلکه‌ می‌گویند بهترین راه سازماندهی همانا عدم دست زدن به هرگونه ساماندهی و سپردن اقتصاد به کارکرد سازوکار سودجویی است. متاسفانه این ایدئولوژی را نه تنها خود سرمایه‌داری تجاری که منافعش در آن قرار دارد، بلکه بخشی از کارشناسان اقتصادی، دولتمردان و حتی مردم ما نیز پذیرفته‌اند. پذیرفته‌اند که امکانات کشور ما نامحدود است و نیاز به صرفه جویی، نیاز به سهمیه بندی، نیاز به قانونگذاری، نیاز حتی به اندیشه، به تفکر، به نگرانی وجود ندارد. واردات و سودآوری در بازار جهانی همه مشکلات را به خودی خود و بدست خود حل‌ می‌کند و اگر تا بحال نکرده و حال اقتصادمان روزبروز بدتر شده بخاطر آن بوده که دخالت کرده‌ایم و آن را بدست آزادی مطلق واردات، بدست حاکمیت سودآوری نداده ایم!
امروز باید بدانیم و بپذیریم و به مردم بگوییم که کشور در بحران است. این بحران هم ربطی به برجام و تصمیم ترامپ برای پاره کردن یا نکردن آن ندارد. بحران نتیجه حاکمیت تفکر و منافع تجاری بر اقتصاد ماست، تفکری که از بنیان با دانش اقتصاد، با دانش صرفه جویی و مدیریت منابع، با برنامه ریزی ملی، مخالف است و آن را دخالت در سازوکار سودآوری‌ می‌داند. اگر امروز تصمیم ترامپ برای اقتصاد ما تا این اندازه مهم شده و گلوی مردم ما به چنگال تصمیم امریکا و اروپا افتاده نتیجه این تفکر تجاری بر اقتصاد کشور ماست و نه هیچ چیز دیگر!
رژيمهاي حاكم كشورهاي حاشيه خليج فارس نوكر و برده آمريكا و غرب هستند ولي در عوض مردم شان آقايي مي كنند ،
امارات هیچ گاه کشور نبوده که حالا کشور باشه اما وای بر کسانی که دلار ایرانی در امارات سرمایه گذاری می کنند
عمارات که از اول هم خوب نبوده با ایران
ایران اقتصادش رو به اختلاس ها و فسادها باخته، هر کس هم سهمش رو میگیره و انگار نه انگار، فقط ملت هستن که دارن تاوان سهم خواهی ها رو پس میدن
وقتی به مسائلی اشراف ندارید مقاله ننویسیدامارات دارای تجارت آزاد جهانی هست و از معدود کشورهایی که آزادی داد و ستد دارد فکر می کنید کدام کشور برای ایران می تواند جای این شیخ نشین را بگیرد؟ همان که دکتر زیبا کلام گفت بارفتن اوباما و عدم استفاده از روحیه صلح طلبی او می بایست با چراغ دنبالش بگردن
دقیقا
باید هر چه سریعتر بررسی کنیم ببینیم ایا کشوری پیدا میکنیم که موضع خصمانه بر علیه ما نداشته باشد
و به مردم معرفیشون کنیم
موفق باشین
میشه بگید از ظرفیت کدوم کشور؟ دیگه کسی حاضر نیست با ایران همکاری کنه. باید قبول کنیم رفتار بین المللی ما خوب نبوده و همه اش دنبال ماجراجویی هستیم. باید تجدید نظر کرد.
ایران هم می توتند اقتصاد نفتی اعراب را با تولید انبوه نفت و گاز و قیمت شکنی و خروج از اوپک ورشکسته کند
ما خيلي وقته كه داريم به اين كشور باج ميديم ، و يه روز بايد اين قضيه متوقف بشه ،آخه امارات توليدش چيه كه دومين شريك تجاريمون بايد باشه ؟ تا كي آخه بايد به خاطر اين ديپلماسي غلط به اين كشور باج بديم ؟ اندازه يه بندرمون ميشه ؟ اندكي تعقل
اخوی تنها دلیل افزایش نرخ ارز در کشور چه در سال ۹۱ و چه حالا سیاست های پوپولیستی دولت ها و افرایش حجم نقدینگی در غیاب رشد اقتصادی به منظور پخش پول بدون پشتوانه دربین مردم به بهانه های مختلف از جمله یارانه افزایش حقوق صندوق های بازنشستگی مسکن مهر طرح تحول سلامت سرپا نگه داشتن شرکت های ورشکسته دولتی و ....بوده شما نقدینگی را بکن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دلار میشه ۱۰۰۰ تومان حالا چه امارات و امریکا توطبه بکنند و چه نکنند
مهندس جان میشه بفرمایید ما کدوم کشور که با ما روابط خوبی داره روجایگزین امارات کنیم همین الان اگر مراودات تجاری ما با امارات قطع بشه در عرض یک هفته کشور تعطیل میشه چون بیشتر کالاهای مصرفی ما از امارات میاد
احسنت. شریک تجاریه
این که سمت راست ترامپ چقدر شبیه میمونه
آبادان یا کیش یا یکی دیگر از شهرهای و مناطق جنوب کشور را باید برای رقابت با امارات آمکاده کرد باید کاری کرد که سرمایه ها از سراسر جهان به جای دوبی و امارات به آن شهر و منطقه کشور ایران سرازیر شود باید با امارات به زبان اقتصادی و تجاری حرف زد ضمناینکه باید سرمایه های ایرانی را از این کشور بیرون کشید باید تلاش کرد با دادن امتیازات بیشتر و آزادیهای بیشتر سرمایه های جهان را به سوی یکی از مناطق جنوب جذب کرد
من اینقدر از این عربهای جنوب خلیج فارس متنفر هستم که اگر روزی قرار بر جنگ باشد با سن 55سال حاضرم تمام مال و دارئیهایم را برای جنگ هزینه کنم و خودم هم سلاح در دست بگیرم و خط مقدم بجنگم تا این ها را نابود کنم.
بهتره دولت سفر به امارات رو ممنوع و مبادلات اقتصادی رو محدود کنه تا حساب کار دستش بیاد امارات
حالاهی برین امارات بگردین.شکمشون ازپولهای ماسیرشد حالادشمنیشون علنی شد
اقای ظریف میره با سیاست خنده تحریم رو برمیداره ناراحت نباشید.خخخخخخ
از کدوم کشور همسایه حرف میزنی تابی جون ؟
به غیر از عراق و افغانستان مگه با کشور دیگه ای که هم همسایه باشن هم روابط حسنه داشته باشیم کشوری باقی مونده ؟ این دو تا کشور هم معلوم الحال هستن. سلام دلار ۱۰۰۰۰ تومنی.
هیچ نگران نباشید
ما خیلی قوی هستیم
تا الان ک مشت تو دهن نصف دنیا زدیم و نابودشون کردیم
این چندتا جوجه روهم ک نابود کنیم
دیگه مملکتمون خودبخود اباد میشه
باور کنید
تازه هنوز اولشه.... اونایی که میگفتن برجام هیچی نداشت کم کم میفهمن که چه نعمتی بود و از سرمون کم شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان