بازدید 14820
خبر تلخی که پس از چهار سال در رسانه‌ها دیده نشد؛

نوازنده برجسته نی به دلیل آسیب دندان دیگر نمی‌نوازد! / حقوق 180 هزار تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا حقیقتاً باید یک هنرمند با چنین سطحی از توانایی و دستاوردها، از حداقل‌های مالی در این سن محروم باشد و اگر از تدریس باز بماند، پشتوانه مالیِ حداقلی نداشته باشد؟ از آن تلخ‌تر، اینکه آیا هنرمندان نباید دست‌کم بتوانند از خدمات درمانی استاندارد و مطمئن برخوردار باشند تا ابزار جسمیِ بروز هنرشان در چرخه درمان از دست نرود؟
کد خبر: ۷۹۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 07 May 2018

نوازنده برجسته نی به دلیل آسیب دندان دیگر نمی‌نوازد! / حقوق 180 هزار تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیحسن ناهید از جمله اساتید برجسته و صاحب‌سبک نی در ایران، به دلیل ترمیم اشتباه دندان‌هایش، نزدیک چهار سال است از نواختن نی محروم شده، ولی خاموشی چنین هنرمندی با این فاصله قابل توجه عیان شده و اکنون که او از این اتفاق سخن به میان آورده، افکارعمومی کمترین واکنش را نسبت به چنین واقعه تلخی نشان داده است؛ مسأله‌ای که جای بسی تأمل دارد.

به گزارش «تابناک»؛ استاد حسن ناهید سال 1322 در کرمان متولد شد. او از ده سالگی به موسیقی علاقه مند شد و ساز نی را به عنوان ساز تخصصی خود در عرصه موسیقی انتخاب کرد. او از هجده سالگی نزدیک حسین تهرانی آموزش دیده و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی ـ نوازنده مطرح نی ـ بوده است. ناهید اولین موزیسینی است که پرده‌های نی را با نت موسیقایی تطبیق داد و باعث تسهیل و تسریع در روند آموزش این ساز شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان موسیقی، او را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان نی تاریخ موسیقی ایران قلمداد کرد. استاد ناهید در ارکستری که با همکاری اسدلله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف محمودی خوانساری و هنرمندان دیگر برنامه‌ای به نام «نوایی از موسیقی ملی» ترتیب یافته بود، شرکت داشت.

نوازنده برجسته نی به دلیل آسیب دندان دیگر نمی‌نوازد! / حقوق 180 هزار تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

او برای شرکت در ارکستر رودکی که از هنرمندانی چون ابراهیم منصوری، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، اصغر بهاری، فرهاد فخرالدینی دعوت می‌شود، با این ارکستر همکاری می‌نماید. ناهید در سال 1341 توسط حسین قوامی به برنامه «گلها» دعوت می‌شود و همکاری خود را در این برنامه آغاز کرده و در فرهنگ و هنر نیز با ارکستر فرامرز پایور شرکت می‌ کند که بیست سال این همکاری ادامه می‌یابد.

حسن ناهید برای شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌هایی همراه با خوانندگانی چون حسین قوامی، محمدرضا شجریان، محمود محمودی خوانساری و عبدالوهاب شهیدی به کشورهای مختلف داشته و در برنامه‌هایی با عنوان کنسرت سازهای ملی ایران شرکت کرده و کارنامه‌ای بلندبالا در گسترش کیفی موسیقی ایران زمین داشته اما با توجه به آنکه نوازندگان به سختی در موسیقی ایران برای عامه مردم شناخته می‌شوند و عمدتاً خوانندگان شناخته می‌شوند، گروهی از مردم ناهید را نمی‌شناسند.

استاد ناهید پیش از این دو سکته پیاپی داشت که مانع از نوازندگان حرفه‌ای و پیوسته او در قالب ارکستر شده بود اما همچنان او می‌توانست در برخی قطعات، همراهی‌هایی داشته باشد. با این حال قریب به چهار سال پیش اتفاقی برای این نوازنده رخ داد که او را به کلی از فضای موسیقی کشور دور کرد و اکنون این هنرمند صرفاً به انتقال تجربیاتش به هنرمندان جوان اشتغال دارد و نمی‌تواند بنوازند!

این نوازنده برجسته در تشریح این اتفاق تلخ گفته است: «دکتری که کار ایمپلنت را روی دندان‌های من انجام داد نمی‌دانست من آن‌ها را برای چه کاری می‌خواهم. با انجام این عمل، لایه‌ای روی فکم اضافه کرده که تمام فضای دهان من را گرفته است. سه، چهار سال پیش این اتفاق رخ داد و اکنون تنها از راه تدریس در دانشگاه و کلاس خصوصی امورات زندگی را می‌گذرانم.»

این نوازنده پیشکسوت همچنین با گله از وضعیت موجود تأکید دارد: «حقوق بازنشستگی وزارت ارشاد کفایت نمی‌کند و 180 هزار تومانی که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت می‌دهد هم هزینه پول تاکسی من نیز نیست.»؛ تعبیری تلخ از کیفیت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برجسته‌ترین هنرمندان این مملکت که متأسفانه محدود به چهره‌ای چون ناهید نیست و اغلب هنرمندان شرایط مشابهی را دارند.

آیا حقیقتاً باید یک هنرمند با چنین سطحی از توانایی و دستاوردها، از حداقل‌های مالی در این سن محروم باشد و اگر از تدریس باز بماند، پشتوانه مالیِ حداقلی نداشته باشد؟ از آن تلخ‌تر، اینکه آیا هنرمندان نباید دست‌کم بتوانند از خدمات درمانی استاندارد و مطمئن برخوردار باشند تا ابزار جسمیِ بروز هنرشان در چرخه درمان از دست نرود؟ امروز بسیاری از بازیگران به چند دندان پزشک با دستمزدهای بالا مراجعه می‌کنند تا بیانشان در جریان ترمیم دندان آسیب نبیند اما سرنوشت دیگرانی که توانش را ندارند، بی‌شباهت به ناهید نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۵
بشنو از نی چون حکایت میکند ----از جدایی ها شکایت میکند!
دلار بالای 7 هزار تومان به نی زن هم نیاز دارد
اَی خِدااااااااااااااااااااااااااااااااا
این هم از کرامات شیخ حسن . هنرمندان و دلسوخته گان انقلاب و کشور کم نیستند که با مشقت و رنج زندگی می کنند تا آقایان اشرافی زندگی کنند . وای اگر از پس امروز بود فردایی . علی برکت الله /
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
زمان روسای جمهور قبلی هنرمندان چه زندگی اشرافی داشتند. یادش بخیر
هنرمند مي خوايم چيكار

ما كه سوريه را داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
هر چیزی جای خودش لازمه
به عنوان کسی که موسیقی ایرانی را از نزدیک دنبال می کنم می توانم قسم بخورم که اگر استاد حسن ناهید در هر جای دیگر دنیا به جز ایران بود مسئولین آن مملکت او را بر فرق سرشان می گذاشتند و از مال دنیا و امکانات بی نیازش می کردند تا با خیال آسوده به تربیت دانشجویان، پژوهش در حوزه موسیقی و شرکت در فستیوالهای معتبر بین المللی بپردازد. حیف که ایران بهترین استعدادهای دنیا را دارد ولی اوضاعش این گونه اسفناک است. مگر در کل دنیا چند نفر در حد حسن کسایی، علی تجویدی، جلیل شهناز، حسن ناهید، محمد حیدری، ناصر چشم آذر و سایر اساتید برجسته موسیقی ایرانی داریم؟ چرا اینها باید در بایکوت و تنهایی دق کنند؟ هنرمند با ارائه هنر به مردم سرزمینش هست که زنده است. مسئولین دائما می گویند باید کار فرهنگی انجام شود...کار فرهنگی بهتر از این که جوانان با استاد حسن ناهیدها آشنا شوند؟ وقتی الگوی جوانان این اساتید تراز اول باشد خودبخود سطح فرهنگی کشور ارتقا پیدا میکند ولی متاسفانه بدوست دارند با تتلوها عکس بگیرند و هنرمند درجه چندم همه تریبونها را در دست دارند.
سلام ، به عنوان فردی که سالها با نوای نی این استاد بزرگ زندگی کرده ام بسیار بسیار از شنیدن این خبر شرمگین و
افسرده حال شدم .
مشکل در ریخت و پاش و بوروکراسی زیاد هست عزیز من، نه اینکه کسی نخواد به این بنده خدا حقوق نده. مشکل اینجاستکه سیستم اداری ما بیماره، کسانی مثل این اقا باید خوششانس باشه تا یکی مثل جنابعالی ایشون رو کشف بکنی و رسانه ای کنی تا بلکه چیزی گیر ایشون بیاد. البته خیلی اوقات قانونی هم برا یه قشر یا تعریف نشده یا شل و ول اجرا میشه
مگه نی رو با لب نمی زنند به دندون ربط داره مگه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
لطفا یکبار متن را بخوانید جواب را خواهید گرفت
محمد ر ا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
مجیدجان دلبندم بادندان نیش مینوازند
سلام واقعا تاسف باید خورد البته کیفیت و صحت این گفته ها معلوم نیست ولی بهرحال اسم درخشان و برجسته این بزرگان فرهنگ و هنر کافی است تا توجیهی بر لزوم حمایت تمام و کمال از دوران سالمندی این عزیزان صورت بگیرد.امیدوارم خیلی دیر نشه چون ناهید نسخه دوم ندارد تا ابد. بجنبین
ناهید هنرمندبرجسته ایست.
یه شماره حساب اعلام کنید. حتما جانانه کمک خواهیم کرد
دردم نهفته به زطبیبان مدعی ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار