بازدید 6099

کاهش شدید صادرات نفت روسیه به اروپا با احتمال اعمال تحریم

بر اساس گزارش های منتشر شده، روسیه میزان صادرات نفت خود را به اروپا به شدت کاهش داده و به جای آن در حال ارسال محموله های نفت بیشتری به چین است. گفته می شود که از دیدگاه مقامات روسیه چین به شریکی تبدیل شده که نسبت به سایر شرکای اقتصادی روسیه دارای ترجیح بیشتری است. 
کد خبر: ۷۹۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 04 May 2018

کاهش شدید صادرات نفت روسیه به اروپا با احتمال اعمال تحریمبر اساس گزارش های منتشر شده، روسیه میزان صادرات نفت خود را به اروپا به شدت کاهش داده و به جای آن در حال ارسال محموله های نفت بیشتری به چین است. گفته می شود که از دیدگاه مقامات روسیه چین به شریکی تبدیل شده که نسبت به سایر شرکای اقتصادی روسیه دارای ترجیح بیشتری است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، یکی از مقامات بزرگترین شرکت صادرکننده ی نفت روسیه (ترنس نفت) اذعان کرده است که از تاریخ اول ژانویه ی سال جاری روسیه در حال صادرات نفت خام به چین در مقیاس بیشتری بوده و این در حالی است که صادرات روسیه به اروپا کاهش یافته است. در این خصوص، پیش از این نیز خبرهای منتشر شده حاکی از آن بود که قرار است در ۵ ماهه ی نخست سال ۲۰۱۸ روسیه ۱۹ درصد کمتر از گذشته از طریق بنادر خود در دریای بالتیک و دریای سیاه به اروپا نفت صادر کند و در عین حال میزان صادرات این کشور به چین ۴۳ درصد افزایش یابد. 

کاهش شدید صادرات نفت روسیه به اروپا با احتمال اعمال تحریم

لازم به ذکر است که روسیه بزرگترین فروشنده ی نفت به چین و اروپا است. تحلیلگران بر این باورند که بیشتر شدن صادرات نفت خام به آسیا می تواند به عنوان یک مکانیزم دفاعی در شرایط تحریم شدن توسط کشورهای غربی در نظر گرفته شود. به گفته ی آنتون پوکاتوویچ یکی از تحلیلگران ارشد بانک بین روسیه '' با توجه به شرایط ژئوپلیتیک کنونی، تغییر رویکرد از اروپا به چین اقدامی محافظه گرایانه است. این تغییر مسیر در تجارت نفت حدی این امکان را به فدراسیون روسیه می دهد که از صنعت نفت این کشور در برابر تحریم های غرب محافظت کند''. 

افزون براین، اقتصاد چین با سرعت زیادی در حال توسعه بوده و فروش بیشتر نفت برای اقتصاد این کشور سود زیادتری دارد. در این رابطه پوکاتوویچ افزوده است که این موضوع '' بازار انرژی چین را به یکی مورد علاقه ترین بازارها برای صادرکنندگان روس تبدیل می کند''. باید خاطر نشان گردد که در ماه فوریه ی سال جاری روسیه ۵۰۵۲ میلیون تن (معادل ۱.۳۲ میلیون بشکه در روز) نفت خام به چین صادر کرده است که این میزان رشدی ۱۷.۸ درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می دهد. 

افزایش صادرات نفت روسیه به چین در نتیجه ی راه اندازی دومین خط صادراتی نفت میان این دو کشور در نخستین روز سال جاری میلادی اتفاق افتاده است. این خط صادراتی ظرفیت پمپاژ نفت توسط چین را از خطوط لوله ی واقع در سیبری شرقی-اقیانوس آرام (اسپو) دو برابر کرده است. همچنین، با راه اندازی سیستم مبادله ی آتی نفت به یوان، روسیه و چین اعلام کرده اند که بیش از پیش قادر خواهند بود به جای دلار از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری استفاده نمایند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر