بازدید 10144
پیمانه اقتصادی؛

از «تلاش اتحادیه اروپا برای حفاظت از شرکت هایش در ایران» تا «اقدام مشترک عربستان و روسیه برای کنترل بازار نفت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خیز سکه برای فتح کانال ۲ میلیون تومانی، کاهش قیمت نفت با ثبت رکورد تولید آمریکا، وزرات دفاع آمریکا فروش گوشی هوآوی و زد تی ایی را ممنوع کرد، پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شد، سهام آسیایی با تنش‌های تجاری افت کرد، دفترچه مشق از چه کشور‌هایی وارد شد؟، ونزوئلا هند را با تخفیف ۳۰ درصدی به خرید نفت پترو ترغیب کرد و گشوده شدن بازار سنگ‌آهن چین به روی خارجی‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 04 May 2018

از «تلاش اتحادیه اروپا برای حفاظت از شرکت هایش در ایران» تا «اقدام مشترک عربستان و روسیه برای کنترل بازار نفت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خیز سکه برای فتح کانال ۲ میلیون تومانی، کاهش قیمت نفت با ثبت رکورد تولید آمریکا، وزرات دفاع آمریکا فروش گوشی هوآوی و زد تی ایی را ممنوع کرد، پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شد، سهام آسیایی با تنش‌های تجاری افت کرد، دفترچه مشق از چه کشور‌هایی وارد شد؟، ونزوئلا هند را با تخفیف ۳۰ درصدی به خرید نفت پترو ترغیب کرد و گشوده شدن بازار سنگ‌آهن چین به روی خارجی‌ها را در بر دارد.

خیز سکه برای فتح کانال ۲ میلیون تومانی

نرخ فروش نقدی انواع سکه در بازار روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 97، با افزایش نسبت به روز سه شنبه همراه شد. بر اساس این گزارش، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم، با رشد 90 هزار تومانی نسبت به پایان روز سه شنبه، به نرخ یک میلیون و 875 هزار تومانر رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار آزاد، یک میلیون و 960 هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به قیمت پایانی دو روز قبل، 60 هزار تومان گران تر می باشد. این در حالی است که نرخ این سکه در ساعاتی به یک قدمی کانال دو میلیون تومانی یعنی رقم یک میلیون و 980 هزار تومان هم رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش 55 هزار تومانی به رقم فروش 960 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز 570 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، 19 هزار گران تر شد. هر سکه یک گرمی نیز بر خلاف افزایش های اندک روزهای قبل، در بازار با رشد 13 هزار و 500 تومانی به قیمت فروش 370 هزار تومان رسید.

کاهش قیمت نفت با ثبت رکورد تولید آمریکا

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با کاهشی ۱۷ سنتی (۰.۲ درصد)  بشکه ای ۷۳.۱۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت کاهش (۰.۲ درصد) بشکه ای ۶۷.۸۲ دلار صورت گرفت. بنا بر گزارش های منتشر شده، آمریکا با ثبت یک رکورد جدید میزان تولید نفت خام خود را از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون بیش از ۲۵ درصد افزایش داده و به ۱۰.۶۲ میلیون بشکه در روز رسانده است. این موضوع یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری عنوان شده است. آمریکا با این میزان از تولید پس از روسیه دومین کشور بزرگ تولید کننده ی نفت در دنیا لقب گرفته و تحلیلگران بازار نفت معتدند که این کشور به زودی روسیه را پشت سر گذاشته و به زودی در صدر لیست بزرگ ترین تولید کنندگان نفت در دنیا قرار خواهد گرفت. افزون بر این،. آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲۷ اپریل موجودی نفت خام این کشور با افزایش غیرقابل انتظار ۶.۲ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۳۵.۹۶ میلیون بشکه رسیده است. از اوایل سال ۲۰۱۸ تا کنون این بالاترین میزان موجودی نفت خام آمریکا بوده است. 

تلاش اتحادیه اروپا برای حفاظت از شرکت هایش در ایران

فایننشال تایمز نوشت: در بحبوحه نگرانی ها درباره آینده توافقنامه هسته ای ایران، اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن احتمال خروج آمریکا از برجام، طرح هایی برای حفاظت از کمپانی هایش در ایران آماده کرده است. این روزنامه انگلیسی به نقل از یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: تردید و بلاتکلیفی درباره آینده این توافقنامه تأثیراتی منفی و ترسناکی بر کسب و کار شرکت های اتحادیه اروپا در ایران داشته است. مذاکراتی داشتیم و بر روی طرح هایی که می تواند به این شرکت ها کمک کند، کار کردیم. وی افزود: متقاعد کردن آمریکا به تمدید تعلیق تحریم های ایران، اولویت اصلی است. شرکت های اروپایی پس از امضای توافقنامه هسته ای میان ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و آمریکا در سال 2015، با استفاده از فرصت ایجاد شده وارد بازارهای ایران شدند. طبق داده های رسمی آمریکا، داد و ستد اتحادیه اروپا با ایران در سال 2013، بیش از 6.2 میلیارد یورو بوده است و در سال 2017 این آمار به 21 میلیارد یورو رسیده است. این طرح های اتحادیه اروپا بخشی از تلاش های جامع برای تداوم توافقنامه هسته ای ایران و محدود کردن پیامدهای خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران است. به نقل از ایرنا، برخی از دیپلمات ها معتقدند، در صورت تصمیم 'دونالد ترامپ' به خروج از برجام، بعید است این طرح ها، از جمله وضع مقرراتی برای جلوگیری از تحریم ها و حذف دلار در مبادلات، نقش حفاظتی چندانی برای شرکت های اتحادیه اروپا در ایران ایفا کند.

وزرات دفاع آمریکا فروش گوشی هوآوی و زد تی ایی را ممنوع کرد

وزارت دفاع آمریکا فروش گوشی های هوآوی و زد تی ای را در مغازه های واقع در پایگاه های نظامی آمریکا به دلیل مسائل امنیتی ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت در راستای تهدید جاسوسی  با استفاده از این گوشی ها عنوان شده است. بر اساس این حکم تمام مغازه هایی که در پایگاه های نظامی آمریکا اقدام به فروش این گوشی های می کنند باید فروش آن را متوقف کنند و گفته می شود، این شرکت ها روابط بسیار نزدیکی با دولت چین دارند. همچنین سخنگوی پنتاگون در اطلاعیه ای اعلام کرد که هوآوی و زد تی ایی ممکن است خطر غیر قابل قبولی را برای بخش کارمندان، اطلاعات و مأموریت های ارتش آمریکا ایجاد کنند. با توجه به این اطلاعات، استفاده از این گوشی ها در ارتش آمریکا عاقلانه نیست. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد کارمندان این نهاد نظامی از استفاده و آوردن این گوشی ها به محل کار خود بطور کامل منع نخواهند شد؛ اما باید خطرات امنیتی را که با استفاده از گوشی هوآوی ایجاد می شود را صرفه نظر از اینکه این گوشی ها از کجا خریداری شده اند، مورد توجه قرار داد. البته هوآوی در بیانیه ای اعلام کرد که محصولات این شرکت در ۱۷۰ کشور جهان فروخته می شود و بالاترین استانداردهای امنیتی، حفظ حریم خصوصی و مهندسی را در هر کشور از جمله آمریکا دنبال می کنیم؛ ضمن اینکه متعهد به شفافیت در هر چیزی که انجام می دهیم، هستیم و به گونه ای شفاف رفتار می کنیم که هیچ دولتی از ما نسبت به مخاطره افتادن امنیت یا تمامیت خود با استفاده از شبکه های ما درخواستی نداشته است. /اسپوتنیک

پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شد

وال استریت ژورنال در گفت‌و‎گویی با برخی منابع آگاه در تلگرام اعلام کرده است، پاول دروف، بنیانگذار و مدیرعامل پیام رسان تلگرام بعد از جمع آوری مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به منظور ایجاد شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) که با نامTON مطرح است، قصد انجام امور پیچیده حقوقی به منظور پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام با نام گرام را ندارد و بر همین اساس پیش فروش عمومی ارز دیجیتال تلگرام لغو شده است. بر اساس اطلاعاتی که در سند ۲۳ صفحه‌ای TON  موجود است و مرکز ملی فضای مجازی ایران نیز نسخه فارسی آن را با تمامی جزییات منتشر کرده است، تلگرام در پروژه ایجاد ارز رمزنگاری با استفاده از فناوری بلاکچین با عنوان ارز گرام قصد داشت تا این شبکه غیر متمرکز راهی برای پرداخت و جایگزین ویزا کارت و مستر کارت باشد. تلگرام با سرمایه گذاری خصوصی جمعی در حدود  ۲۰۰ نفراز سرمایه گذاران سازمانی و افراد دارای هویت حقوقی توانست ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کند؛ البته در این سرمایه گذاری افراد ایرانی حق سرمایه گذاری نداشتند اما قرار بود در سرمایه گذاری عمومی بتوانند شرکت کنند. بر اساس اعلام منابع آگاه، تلگرام امیدوار بود با عرضه عمومی ارز دیجیتال گرام سرمایه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه بلاک چین و ارز دیجیتال خود را جذب کند که حالا باتوجه به مقررات سخت و پیچدگی‌ها، تلگرام از هدف عرضه عمومی دست برداشته است و حالا باید منتظر واکنش پاول دروف درباره شکست بزرگترین پروژه تلگرام بود. جالب است بدانید که سیاست تلگرام در خصوص پیش فروش ارز دیجیتال خود همواره مبهم بوده و اطلاع رسانی شفافی حتی به سرمایه گذاران کلان این پروژه انجام نشده و همین سردرگمی و گلایه آن ها را به دنبال داشته است.

سهام آسیایی با تنش‌های تجاری افت کرد

روز پنج‌شنبه در حالی که امیدها برای پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین، کمرنگ شد، سهام آسیایی افت کرد، درحالی که پس از این که فدرال‌رزرو چشم‌انداز افزایش نرخ بهره خود را تایید کرد، دلار سودهای اخیر خود را حفظ کرد. با گزارشاتی حاکی از این که دولت ترامپ به دنبال اعلام یک فرمان اجرایی است که طی آن شرکت‌های ارتباطات چینی نخواهند توانست تجهیزات خود را در آمریکا به فروش برسانند، حال‌وهوای بازار افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی ۰.۵ درصد افت کرد. شاخص کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴ درصد پایین‌تر بسته شد. شاخص غول‌های تکنولوژی چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰ هم با ۰.۱ درصد افت به کمترین سطح هشت ماهه خود که در ماه آوریل ثبت کرده بود نزدیک شد. نیکی ژاپن به علت تعطیلات رسمی بسته بود.

دفترچه مشق از چه کشور‌هایی وارد شد؟

بنا بر آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۴۹ تن دفترچه مشق از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم دفترچه مشق به کشور، ۹۵ هزار و ۷۲۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۱۶ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است دفترچه مشق از کشور‌های چین، جمهوری کره، امارات متحده عربی و فرانسه به کشور وارد شده است. در این میان کشور‌های ذکر شده اولین و بزرگترین صادرکننده دفترچه مشق به ایران چین بوده است که با صادرات بیش از ۴۶ دفترچه مشق به ایران، درآمد ۸۸ هزار و ۱۴۴ دلاری را نصیب خود کرده است. به نقل از میزان، لازم به ذکر است که بعد از چین، کشور فرانسه در ۱۲ ماهه سال ۹۶، دومین صادرکننده دفترچه مشق به ایران بوده است.

ونزوئلا هند را با تخفیف ۳۰ درصدی به خرید نفت پترو ترغیب کرد

گزارشات متعدد حاکی از آن است که ونزوئلا به دنبال برگزاری کنفرانسی در هند است تا از این فرصت، برای تبلیغ به کارگیری ارز دیجیتال با پشتوانه نفت این کشور، ال پترو، استفاده کند. ونزوئلا به هند تخفیف ۳۰ درصدی در خرید نفت ارائه کرده است، اما تنها با این شرط که برای خرید نفت از ارز دیجیتال پترو، که به تازگی معرفی شده است، استفاده کند. این ارز دیجیتال از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند. این توافق وقتی صورت گرفت که تیمی از متخصصان دپارتمان بلاک‌چین ونزوئلا، ماه گذشته به هند سفر کردند. چندین منبع آگاه خبر دادند که این متخصصان توافقی هم با کوین‌سکیور، بورس تجارت بیت‌کوین دهلی، به دست آوردند تا پترو را در هند بفروشند. یکی از نمایندگان این شرکت بورس ارز دیجیتال، اشاره کرد که در نظر دارند استفاده از ۱۰ الی ۱۵ بورس ارز دیجیتال را برای شریک خود در آمریکای لاتین فراهم کنند. گزارشات متعددی حاکی از این است که مادورو در نظر دارد شخصا به هند سفر کند تا در کنفرانسی رسما قرارداد پترو را اعلام کند. همچنین منابعی به بیزینس استاندارد خبر دادند که ونزوئلا به جز هند، این پیشنهاد را به کشورهای دیگر هم داده است.

بازار سنگ‌آهن چین به روی خارجی‌ها گشوده شد

چین از روز جمعه بازار معاملات آتی سنگ‌آهن دالیان را به منظور گسترش نفوذ خود بر قیمت‌ها و جلب معامله‌گران به بازار این کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌گشاید. به گزارش ایسنا، سنگ آهن دومین بازار کالایی است که چین پس از راه‌اندازی معاملات آتی نفت خام در اواخر مارس، به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌گشاید. با این همه برخلاف نفت خام، قرارداد سنگ آهن در بازار بورس کالای دالیان که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، نقدینگی بالایی دارد و معامله‌گران غربی بزرگ پیش از این از طریق زیرمجموعه‌های چینی خود به آن دسترسی داشته‌اند. حجم معاملات در بازار معاملات آتی سنگ آهن چین در سال گذشته ۲۰ برابر تجارت سنگ آهن جهانی و ۲۵ برابر حجم معاملات در قراردادهای رقیب در بازار سنگاپور بوده است و دسترسی مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی، نفوذ چین در بازار این کالا را افزایش خواهد داد.

اقدام مشترک عربستان و روسیه برای کنترل بازار نفت

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: هیچ نوع اختلافاتی بین روسیه و عربستان درباره بازار نفت وجود ندارد، اما لازم است در این باره مذاکره بیشتری شود. نواک همچنین گفت: هر گونه امکان اقدام مشترک بین دو کشور برای پایداری بازار نفت وجود دارد. به گزارش فارس، در حال حاضر عربستان جایگاه نخست تولید نفت در جهان را دارد و همکاری آن با اعضای اوپک نقش بسیار مهمی در تعدیل مازاد بازار نفت طی دو سال گذشته داشته است. 16 ماه پیش بود که توافق اوپک برای کاهش تولید نفت با کشورهای غیراوپک از جمله روسیه انجام شد که بر اساس آن روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت کمتری به بازار عرضه می‌کنند. همین طرح باعث شده است تا قیمت از حدود 30 دلار در 2 سال پیش اکنون به 75 دلار برسد. تولید نفت روسیه بیش از 10 میلیون بشکه در روز است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر