بازدید 4780

ادامه جستجو در «چم بشیر» برای یافتن جسد کودک

کد خبر: ۷۹۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 02 May 2018

نشست رسیدگی به پرونده کودک غرق شده در رودخانه چم بشیر کرمانشاه با حضور معاون دادستان و مسئولان و مدیران دستگاه های ذیربط استان در سالن جلسات دادسرای کرمانشاه برگزارشد.

به گزارش ایسنا، بیش از یک هفته از غرق شدن «سوگند» دختر بچه سه ساله کرمانشاهی در رودخانه چم بشیر می گذرد. طی این مدت دستگاه های امدادرسان و غواصان مطرح استان در تلاشند تا جسد کودک غرق شده را بیایند، اما تلاش یک هفته ای نیروهای امدادی برای یافتن کودک غرق شده به دلیل وجود برخی از عوامل تاکنون بی نتیجه بوده است.

باتوجه به اهمیت این حادثه و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با ورود به موضوع دستور رسیدگی و شناسایی مقصرین حادثه را صادر کرد که در این راستا روز گذشته(سه شنبه) نشستی با حضور مسئولان و مدیران دستگاه های متولی در سالن جلسات دادسرای کرمانشاه برگزارشد.

لازم باشد از استان های دیگر کمک می گیریم

«علی اشرف کرمی» معاون دادستان کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر پیدا کردن کودک غرق شده و برگرداندن آرامش روحی و روانی به خانواده او اولویت اصلی پرونده "چم بشیر" است، اظهار کرد: ضروری است که چالش ها را بررسی کنیم و تمام ظرفیت ها و امکانات استان را بکار گیریم تا جسد کودک غرق شده هرچه سریعتر پیدا شود.

وی ادامه داد: پس از پیدا شدن جسد کودک باید تدابیری اتخاذ گردد تا کودکی دیگر دچار چنین حادثه ای و خانواده ای دیگر چنین داغدار نشود.

معاون دادستان کرمانشاه تاکید کرد: اینکه کدام دستگاه کوتاهی کرده که چنین حادثه ای رخ داده، توسط کارشناسان در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نیروهای انسانی و امکانات داخل استان، درصورت نیاز از استان های معین کرمانشاه نیز کمک خواهیم گرفت.

کرمی افزود: همه دستگاه ها و سازمان ها استان که می توانند کمکی به یافتن دختر بچه سه ساله کنند، تکلیف دارند که ورود کنند.

سرپوشیده کردن «چم بشیر» امکانپذیر نیست

«کیاست امیریان» مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز بااشاره به اجرای طرح ساماندهی رودخانه چم بشیر از سال 86، گفت: تا پیش از اجرای این طرح، هر ساله با کمترین بارندگی شاهد آبگیری برخی واحدهای مسکونی حوزه شهرک های معلم، سرخه لیژه و حکمت آباد بودیم که عموما بصورت غیر مجاز در مسیر این رودخانه ساخته شده بودند.

وی ادامه داد: در سال 86 طرح ساماندهی به طول پنج کیلومتر روباز و سه کیلومتر در زیر کانال تا ورود به رودخانه قره سو اجرا شد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین تاکنون چهار و نیم کیلومتر از مسیر رودخانه قره سو را ساماندهی کرده ایم.

وی عنوان کرد: با اجرای دو طرح ساماندهی امکان عبور سیلاب را از دو رودخانه بدون ورود به عرصه فراهم کرده ایم.

به گفته این مسئول در سال 88 پس از اتمام ساماندهی چم بشیر، پروره برای ادامه کار به شهرداری تحویل داده شد.

امیریان به بارندگی های هفته اخیر کرمانشاه و افزایش حجم آب رودخانه های چم بشیر و قره سو اشاره کرد و افزود: چهار تا پنج روز زمان می خواهد که حجم آب این دو رودخانه کم و امکان جستجو برای یافتن جسد تسهیل شود.

وی بابیان اینکه اصلی ترین مشکل کنونی برای جستجو حجم بالای آب رودخانه است، عنوان کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه رهاسازی آب سد گاوشان باعث افزایش حجم آب رودخانه شده که صحت ندارد.

وی با تاکید براینکه موضع گیری و تقابل دستگاه های متولی در فضای مجازی کمکی به حادثه نمی کند، افزود: همچنین مباحثی مبنی بر سرپوشیده کردن این رودخانه ها عنوان می شود که باید گفت این مسئله نه از نظر فنی و مهندسی رودخانه ها مورد قبول است و نه طبیعت اجازه این کار را می دهد.

به گفته این مسئول اجرای طرح سرپوشیده کردن رودخانه ها تاکنون در دو شهر کشور اجرا شده که نه تنها موفق نبوده بلکه نتیجه عکس داده است.

چندین پتانسیل خطرآفرین در کرمانشاه وجود دارد

«آرش رضایی» شهردار کرمانشاه هم در این نشست با بیان اینکه شهرداری حتی اجازه ایجاد یک آلاچیق و دکه را در عرصه رودخانه چم بشیر ندارد، عنوان کرد: در بحث طراحی و فنی و مهندسی پروژه این اجازه را به ما نداده اند.

وی تاکید کرد: در هیچ کدام از شهر های کشور که رودخانه دارند پوشش و نرده گذاری رودخانه ها انجام نشده است.

شهردار کرمانشاه همچنین بااشاره به وجود رسوبات بستر رودخانه قره سو، گفت: از سنوات گذشته شهرداری دوبار در طول سال اقدام به لایروبی و پاکسازی رودخانه می کند اما مردم زباله های خود را داخل رودخانه می ریزند که به قره سو منتقل می شود.

وی به وجود برخی از مشکلات حوزه شهری کرمانشاه از جمله خیابان حداد عادل اشاره کرد و افزود: چندین پتانسیل خطرناک در شهر کرمانشاه وجود دارد که هرلحظه ممکن است حادثه آفرین شوند.

تکلیف آبشوران و قره سو باید مشخص شود

«رضا محمودیان» مدیرکل مدیریت بحران استان نیز تاکید کرد: باید برای جستجوی جسد کودک سه ساله یک تیم با یک مسئول واحد تعیین کنیم.

وی آبشوران و قره شو را خطرات جدی شهر کرمانشاه دانست و گفت: باید تکلیف این دو رودخانه معلوم، برای آن ها متولی مشخص شود و اعتباراتی برای رفع خطر این دو رودخانه تخصیص یابد

تمام امکانات خود را اختیار گروه های تجسس قرار می دهیم

همچنین «عادل شفیعی» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه نیز بااشاره به دو روز جستجوی نیروهای این جمعیت در رودخانه چم بشیر، عنوان کرد: متاسفانه جستجوی امدادگران هلال احمر در این دو روز منجر به نتیجه نشد لذا کار متوقف شد.

وی با بیان اینکه هلال احمر استان کرمانشاه تمام امکانات خود را برای پیدا کردن جسد دختر بچه سه ساله بکار خواهد گرفت، افزود:چهار غواص و 60 نفر عضو تیم های عملیاتی خود را با امکانات برای ادامه جستجوها در اختیار گروه تجسس قرار می دهیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه تاکید کرد: باوجود آنکه نوع بالگرد جمعیت هلال احمر قابلیت پرواز برای جستجو در مسیر رودخانه را ندارد اما درصورت نیاز مجوز پرواز آن را خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که فعالیت جمعیت هلال احمر در حوزه حوادث آبی مربوط به آبهای خروشان و سیلاب ها است اما از آنجایی که این موضوع کاری بشردوستانه محسوب می شود، کمک خواهیم کرد.

برای ادامه جستجو باید طرح عملیات داشته باشیم

رضایی مدیرعامل سازمان آتش نشانی استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی کرمانشاه سه شنبه گذشته (4 اردیبهشت) پس از گزارش وقوع حادثه غرق شدگی در چم بشیر بلافاصله به محل اعزام شدند، اظهار کرد: عملیات جستجو برای یافتن دختر بچه سه ساله پس از حضور نیروهای آتش نشانی به فوریت آغاز شد.

وی تاکید کرد: همه نیروهای خود را برای ادامه جستجو ها فرا خواهیم خواند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی استان کرمانشاه بر لزوم تهیه طرح عملیات برای ادامه جستجوها تاکید کرد و گفت: تمام جستجو هایی که تاکنون شده پراکنده و بدون انسجام بوده است.

وی یادآور شد: بعید بنظر می رسد که جسد کودک غرق شد در رودخانه چم بشیر باشد لذا مسئله اصلی رودخانه قره سو است که باید برنامه ریزی جستجو را در این رودخانه ادامه دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار