بازدید 11300

تا دیر نشده فکری به حال کارگران کنید/ قدرت خرید کارگران بیش از ٥٠ درصد کاهش یافته است

مطالبات کارگری از مطالبات ملت جدا نیست. کارگران نیز مثل همه مردم خواستار بهبود وضعیت معیشتی، اشتغال و... هستند. با این حال، شاید بتوان گفت، این طبقه از جامعه از مظلوم ترین قشرهای جامعه به شمار می آیند که در زمان بحران های اقتصادی که این روزها دامن جامعه را گرفته، بیشترین زیان را می بینند.
کد خبر: ۷۹۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 01 May 2018

تا دیر نشده فکری به حال کارگران کنید/ قدرت خرید کارگران بیش از ٥٠ درصد کاهش یافته استمطالبات کارگری از خواسته های ملت جدا نیست. کارگران نیز همچون همه مردم، خواستار بهبود وضعیت معیشتی، اشتغال و... هستند. با این حال، شاید بتوان گفت، این طبقه از جامعه از مظلوم ترین قشر جامعه به شمار می رود که در زمان بحران های اقتصادی ـ که این روزها دامن جامعه را گرفته ـ بیشترین زیان را می بینند.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند دولت امسال در بحث افزایش حقوق‌ و دستمزد کارگران همکاری خوبی انجام داد، شوکی که به ارزش پول ملی وارد شد، قدرت خرید جامعه کارگری را بیش از ٥٠ درصد کاهش داد، لذا نه تنها افزایش ٢٠درصدی دستمزد هم سال خوبی را برای جامعه کارگری رقم نزد، بلکه کام این قشر را تلخ تر از گذشته نیز کرد.

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر، با بیان اینکه همه از مشکلات کارگران می گویند، ولی کسی کاری نمی کند، افزود: پنج سال از ریاست‌جمهوری آقای روحانی می‌گذرد و با وجود همه زحمت‌هایی که کشیده شده، هنوز مشکلات اساسی بسیاری وجود دارد. آقای روحانی و آقای جهانگیری نیز به مشکلات موجود اشاره کرده‌اند و خاصه آنکه همه از مشکلات می‌گویند، ولی عملی در کار نیست.

نمایندگان دیگری به جز جلودارزاده، دغدغه حمایت از کارگران را دارند؛ اما بنا به گفته این نماینده زن، همه صحبت ها در حد حرف مانده و کسی نمی تواند برای مشلات کاری کند.

با این حال مجلس شورای اسلامی چند وقتی است، این موضوع را پیگیری می کند و با تشکیل فراکسیون کارگری، تا حدودی توانسته از وجود مشکلات بکاهد؛ اما روی هم رفته، تقریبا همه بر این باورند که دولت کمک چندانی نمی کند و تنها با توجه به افزایش برخی فشارها، گاهی اقدامی در راستای خواسته کارگران انجام می شود که آن هم در بسیاری از مواقع با اما و اگرهای فراوان روبه رو می شود.

نادر قاضی پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع می گوید: ما نتوانسته‌ایم برای کارگران مستضعف قدم‌های مثبتی برداریم. امام خمینی(ره) گفته‌اند، به مستضعفان برسید، حال آنکه ما نتوانستیم این موضوع را محقق کنیم. دولتمردان و تعدادی از نمایندگان که صاحب ثروت و مکنت هستند و یک شب گرسنه نخوابیده‌اند، نمی توانند کارگران را درک نمی‌کنند.

همچنین مصطفی کواکبیان، در همایش نشان خدمت به قانون کار گفت: من خودم ماهی شش تا هفت میلیون تومان از دانشگاه حقوق می‌گیرم و پولی از مجلس نمی‌‌‌گیرم. وقتی فرزندانم چیزی از من می‌خواهند، می‌گویم بعدا. حالا شما در نظر بگیرید کارگری که در ماه، یک میلیون و دویست تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق می‌گیرد، کلا باید به فرزندانش بگوید بعدا. من دستمزد فعلی را شایسته کارگر نمی‌دانم.

وی افزود: کارگر شب می‌خوابد و صبح که بیدار می شود، دلار شده پنج هزار تومان؛ پس باید دستمزدش رشد داشته باشد تا وضعیت بهتری برایش پیش بیاید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به کسی ظلمی بشود، قطعا باید جواب آن را در آن دنیا بدهد، به ویژه اینکه فرد مظلوم یک کارگر باشد. من خودم کارگر نبودم اما پدرم سال‌ها کارگر بوده است. همه مصائب کارگران را می‌دانم. اگر کارگر را بیمه نکرده باشند، اینکه بیمه نشده باشد، مزدش را نگیرد و ... برای من آشناست؛ کارفرمایی که کارگرش را بیمه نکرده و وقتی به وی اعتراض می‌‌کنیم، می‌گوید خب نکرده‌‌ام، شاید خودش نخواسته است.

با توجه به گفته نمایندگان مجلس، دولت و جامعه کارگری، همگان بر این نکته که دستمزد کارگران کفاف زندگی روزمره را نمی دهد، اتفاق نظر دارند و همه بر این که باید در میزان درآمد این قشر از جامعه تغییراتی ایجاد شود، توافق دارند.

اکنون این پرسش مطرح است که چرا گشایش در این امر رخ نمی دهد؟

شاید دلیل آن را باید در خود نمایندگان مجلس جستجو کرد؛ نمایندگانی که تنها با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و یا در ایام هفته کارگر، تنها به چند سخنرانی و شعار بسنده و پس از آن این موضوع را کاملا فراموش می کنند.

یا شاید دلیل آن را در ناکارآمدی مدیران و دولتی ها جستجو کرد؛ شاید دلیل آن این است که وزیر متولی کار تنها در روز کارگر، یاد این قشر می افتد و آنقدر خود را سرگرم هولدینگ های تجاری متفاوت کرده که دیگر وقتی برای فکر کردن به وظیفه اصلی خود ندارد و تنها در روز کارگر مدیرانی را مأمور می کند که به مناسبت روز کارگر با حضور در استان های مختلف در این باره سخنرانی کنند.

و یا شاید باید دلیل آن را در سطوح بالاتر از لایه های حاکمیت جست؛ در این سطح از حاکمیت به کارگر و جامعه کارگری تنها با چشم یک رأی نگاه می شود و در دوران انتخابات همه از مشکلات آنها می گویند و این نشان از واقف بودن آنها به این مشکلات است؛ اما بعد از انتخابات همه را فراموش می کنند و حتی به کوچکترین درخواست این قشر که برگزاری یک راهپیمایی ساده است نیز جواب منفی می دهند.

آنچه مسلم است اینکه وضعیت موجود همیشه پایدار نخواهد ماند و همان گونه که امروز تجمع کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عدم موافقت دولت به برگزاری راهپیمایی به تشنج کشید، و اگر اقدام اساسی در این مورد صورت نگیرد، دامنه آن به جاهای دیگر نیز سرایت می کند و همان می شود که نباید بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۴۵
با معجزه شيخ حسن تورم يك رقمي شده چرا قدرت خريد پايين است؟
خدا را شکر قدرت خرید کارمندان و بیکاران و اساتید دانشگاه و پزشکان و دندانپزشکان و کاسبان و رانندگان افزایش یافته و فقط قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
البته اساتید استخدامی و هیات علمی نه اساتید فلک زده حق التدریسی بی نوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
ناشناس 16:29 دست رو دلمون نزار که خونه. کارگرای عزیز حتما وضعشون باید بهتر بشه شکی نیست ولی ما بدبختای حق التدریس اصلا چیزی به اسم حقوق نداریم که افزایش پیدا کنه! انگار هیشکی ما رو نمیبینه..بعد این همه زحمت از کارگر هم کمتریم پولمونو آخر ترم هم نمیدن و کاممون همیشه تلخ :(((((
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
اقا خیلی بی انصافی حقوق 1ملیونی رو با حقوق 5ملیون به بالا مقایسه میکنی. اینقدر هم نگین درس خوندیم زحمت کشیدیم، پس اگر این همه توانایی دارید وصصعیت صنعت و اقتصاد ما با این همه تحصیل کرده و کارشناس و استاد دانشگاه نباید اینجوری باشه، ، اقا همه هم مشاالاا دکترن
مرگ بر کارگر
درود بر ستمگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
شعار معنادار و جالبی هستش.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
درود بر کارگر
مرگ بر ستمگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
درود بر دلالان.
حجم کار کارگران بخش خصوصی بیشتر از کارمندان دولت است ولی حقوق سایر سطوح مزدی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که در ادارات دولتی بیش از ۲۰ درصد و حتی تا ۵۰ درصد هم در بعضی ادارات مثل دارایی افزایش یافته!!!!
اقا دلار 4200 تومان است کجا نرخ ارز 50 درصد اضافه شده؟ان شالله با 10 درصد افزون بر نرخ تورم اضافه کردن سطح دستمزدها 3 تا 4 سال دیگر به سبد معیشت می رسیم و تا 10 سال دیگر المان راهم پشت سر می گزاریم
برده کشی نوین ،،به نام کارگری، یعنی استعمار نو ،انسانهای شریفی که بعد شانزده ساعت کار حتی از زندگی اولیه هم محروم هستن ودر جامعه ای که دم از مساوات وعدالت دم میزنن این عده به چشم نمیایند
علی برکت الله! دلار 6000 تومانی و پوند 8 هزار تومانی مبارک مسئولین و آغا زاده هاشان
ای بابا مهم پزشکان هستن. کارانه های ۷۵۰ میلیونی پزشکان مهمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
حقوق من درآوردی و نجومی پزشکان ، مهندسان و معلمان را به خاک سیاه نشانده است
وزندگی بازنشسته های ثحصیلکرده کشوری هم اسفناک ودر زیر خط نکبت است مرگ بر علم زنده باد ثروت
کارگر یعنی کسی که کار میکند و رنج می کشد موهایش میریزد و زود تر شکسته و پیر میشود در انتها هم می گویند فلانی که بد بخته و کارمنده و هیچ نداره
بقول رییس جمهور آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم آنچنان درآمد سرشار برای مردم ایجاد کنیم که اصلا به۴۵۵۰۰احتیاج نداشته باشن
"... من خودم ماهی شش تا هفت میلیون تومان از دانشگاه حقوق می‌گیرم و پولی از مجلس نمی‌‌‌گیرم..."!!! والله این افتخار نیست که حقوق از مجلس نمیگیری! آخه چرا هیج چیز این مملکت سر جاش نیست ؟!! چرا حقوقت رو از مجلس نمیگیری و کرسی دانشگاه رو واسه یه نفر دیگه خالی نمیکنی ؟! اگر شما نماینده مجلسی پس حقوقت رو از مجلس بگیر نه دانشگاه. ظاهرا یک حقوق میگیری ولی جای دو نفر رو گرفتی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
لایک داری..البته اگر ایشون راست بگه و نگیره!
دیروز روز کارگر بود و اون سخنرانی و اون بازدید از نمایشگاه .... /
پس نتیجش چی بود ؟؟
این خبر که کارگرا دارن نابود میشه ؟؟
پس بهتر نبود که به به چه چه نکنین در سخنرانیها
تابناک خجالت هم خوب چیزیه!
چرا این قدر وضعیت کشورو بحرانی نشون میدی ؟ و همش به مسائل بی اهمیتی مثل حقوق کارگران -حقوق شهروندی - ارزش پول ملی- تورم - آلودگی هوا - خودروسازها - بحران آب - موسسات مالی- فساد و اختلاس و مسائل بی اهمیتی شبیه اینا دامن میزنی؟ ما مشکلات
بزرگتری داریم که ریشه همه این مشکاتی که بوجود اومده .شما میدونی اگه 4 تا تار موی یه خانم بیرون باشه چی میشه ؟ وا مصیبتا - شما میدونی بر گزاری یه کنسرت چه بلاهایی سر این مملکت میاره؟ شما میدونی ورود زنان به ورزشگاه ها چه قدر خطرناکه . انگشت نازنین
خواهر نیروی انتظامی مون رو زدن شکوندن . الله اکبر این دردو به کی بگیم؟ ما الان باید دغدغمون فیلترینگ تلگرام باشه . خاک تو سر امریکا کنن که دلارش هر روز داره گرون میشه
و شما هم به اون میپردازین. این بی ثباتی پول آمریکا رو نشون میده به ما چه؟ ما خدا رو شکر
امنیت داریم کافیه . خوب گفتم تابناک؟
فقط یه چیزی . اگه مملکت با همین فرمون بره جلو صاف تو دره کوه یا یه چیز شبیه اینا سر در میاره.
در واقع ما داریم اسم اسلام رو خراب می کنیم. هر چیزی که حرام و نا عدالتی هست تو کشور ما داره اجرا میشه و با قدرت ازش به اسم اسلام دفاع میکنن
اینها همه حاصل سقوط وحشتناک پول ملی است، باش تا صبح دولتش بدمد!
شرمندگی این وضعیت را چه کسانی باید بکشند ؟ وقتی که آقای قالیباف گفتند ،بیش از ۸۰٪ ثروت کشور در اختیار فقط ۴٪ است ،و ۹۶٪ مردم ایران ،تنها بیست در صد ثروت کشور را دارا هستند ،مسولین آنرا طنز انتخاباتی پنداشتند ؟‌اما اکنون ،۹۶٪ مردم ایران درآمدی حدود ،زیر دو میلیون تومان دارند که با این گرانی ارزاق عمومی کفاف نیمی از ماه را نمیکند ؟ وقتی خط فقر چیزی حدود ،۳/۵ الا ۴ میلیون تومان است ،پس بیش از ۹۰٪ مردک ایران در زیر خط فقر زندگی میکنند ،که اگر مسولین بقای خود را به حفظ ،ودشمنی با این و،آن نکنند ،وهزینه های بیهوده را که عده ای برای مردم ابران تراشیده اند کنار بگذارند ،و جلو دزدیها و اختلاسها و رانتخواریها را بگیرند ،و قانون از کجا آورده ای را تصویب کنند ،واجرا نمایند ،یقینا هم ارزش ریال باز میگردد ،وهم قیمت اجناس ،مخصوصا ارزاق عمومی کاهش پیدا میکند ،فقط به شرافت ،وانسانیت نیاز هست تا اینگونه ،مردم ایران از فقر ،وبیکاری ،واعتیاد ،وطلاق ،وفحشا نجات یابند کخ همین امر موجب بقای حکومت میشود ؟و در غیر این صورت همه زیان میبینند ،همه ؟ ،،،،
ایشالا بشود انچیزی که شما میگین نشود!!!
مرگ یبار شیون یبار!!!
این تحلیلها مکمل بازار ملتهب ارز است این تحلیل تشویش اذهان عمومی است چرا کارگران را تحریک می کنید
دلم به حال خودم میسوزه :(
با اینکه به گفته شما بیست درصد افزایش یافته ولی هنوز اعمال نشده است و حقوق فروردین به صورت علی الحساب یه چیزی برای کارگران واریز شده است
حداقل حقوق کار گران در سال گذشته 980 هزار تومان بوده است . با حساب دلار 3500 تومانی حداقل حقوق کارگران به دلار280 دلار میشده که واقعا جای بسی خجالت برای زرداران و زور داران مملکتی است که چگونه و با چه رویی حق یک کارگر ایرانی را به 280 دلار در ماه کاهش داده اند و اما امسال حداقل حقوق کار گران 1100 تومان شده است اگر دلار را 4200 در نظر بگیرید یعنی حقوق کار گران به دلار 260 میشود یعنی 20 دلار از سال گذشته هم کمتر و این یعنی دست درازی دولت در جیب کارگزان به میزان ماهیانه 20 و سالیانه 240 دلار و اگر دلار را 5500 در نظر بگیرید که وااسفا یعنی حقوق کارگران به 200 دلار در ماه کاهش یافته یعنی 80 دلار نسبت به سال گذشته کمتر . آیا دولت مردان به خصوص شخص رئیس جمهور و سخنگوی دولت و رئیس سازمان و برنامه و بودجه رویشان میشود در روی کارگران چنین دستمزدهایی را تعیین نمیایند این یعنی فلج کردن جامعه کارگری و فقیر تر کردن آنها و فقیر تر کردن کل جامعه . به چه قیمتی؟ به قیمت پولدار شدن یک عده انگشت شمار که صاحبان زر هستند و راضی نگه داشتن عده ای که صاحب زور هستند تا در مسند زورشان راحت بنشیتننند . این معنای مدیریت در جامعه اسلامی است...؟؟؟
فعلا عزیزان به فکر مر کردن جیب خودشون هستند ، کسی به فکر کارگر جماعت نیست ؟! کسی که ماهی حداقل ۱۸ میلییون دریافتی داره اصلا معنی تورم رو درک میکنه ؟! جالبه به حقوق همین نفر هم قراره ۱۰ درصد اضافه بشه به کسی که یک میلیون و پانصد هم میگیره هم مثلا ۱۲درصد ؟؟! اخه اقایان چرا فکر نمیکنید که فقط افزایش ۱۰ درصدی بعضیها از دریافتی کل یه کارگر بیشتره ؟؟!
سحرخیزی برای کارگران و کامروایی برای مسئولین و مدیران
خسته ام
در عوض قدر خرید مدیرا بیش 100 درصد اضافه شده است
فدای سر پزشک.
مسئولان فقط به فکر انتفاع خودش از زندگی است و بس.
تابناک کدوم تجمع کارگرا رو میگی جلو مجلس تو ک پوشش خبری ندادی این موضوع رو خودت هم ک باید اون دنیا پاسخگو باشی.ای وای یادم‌نبود مصلحت نیست پوشش بدی شرمنده ام به جای شماها
دیر شده خیلی دیر شده دیگر گفتن صدایتان را شنیدم فایده ای ندارد. خیلی خیلی دیر شده
همین امسال بیست درصد افزایش دادیم چه خبرتونه اه
حقوق ها رو درست کنید این ک دو نفر یکجا و یک کار رو انجام بدن اما واسه نوع قراداد یکی ۶ ۷ تومان بگیره با کلی مزایای خاص و بیمه عالی یکی دیگه ۲ تومان بگیره بدون هیچ. همین قشر اگر طاقتشون تمام بشه........
بخدا جدیترین وبهترین گزینه برای خودم فقط سم یاسیانوری چیزی بخوریم خودکشی کنیم دیگه هیچ چی درست نمیشه،بنده یه کارگر باوجدان وسختکوشم با زن وبچه ومستاجر فقط تنها وبهترین راه خودکشیه که متاسفانه جراتشو ندارم،هیچکس نمیدونه ونمیفهمه چی میگیم سی وهشت سالمه بیشتر اعضای بدنم پیر وناتوان شده اند بدون هیچ دلخوشی وپس انداز وبیمه ای...یه قشرهایی دارن زندگیو ادامه میدن که به یه جایی به اسم آرامش و آسایش برسن ولی من دارم با بغض و عقده وحسرت وخیلی آرزوهای برباد رفته ادامه میدم تا زودتر مرگ برسم.زندگی کارگری یعنی مرگ تدریجی وبیصدا یعنی همیشه شرمنده پیش همه کس...سانسورچی سانسور نشه
همینه که هست هر کاری دلتون می خواد بکنید استقلال و عظمت داشتن هزینه داره و هزینه اش هر چی باشه حتی دادن جونمون را با کمال
کشورثروتمندی به لحاظ منابع داریم.به مسولین کشور بعنوان بک فرد عادی توصیه میکنم برای جلوگیری ازناامیدی مردم که باعث مشکلات بزرگی برای کشورها میشود سریعا مشکلات داخلی علی الخصوص رابطه بازی و بیکاری جوانان را حل کنید
مثل ابنکه شما خوابید تا دیر نشده ؟؟؟؟؟!!
از این دیرتر؟
گرممونه حالیمون نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی