بازدید 31641

روند و زمان‌بندی احتمالی بازگشت تحریم‌ها در صورت خروج آمریکا از برجام

تنها دو هفته تا تصمیم‌گیری ترامپ درباره موضع دولت آمریکا در قبال برجام باقی مانده است. با تشدید ادعاهای مقامات آمریکایی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام سوال مهم این است که تحریم‌هایی که طی دوره‌ای ده سال به مرور بر ایران تحمیل شد و در برجام برداشته شده، با چه سرعتی بازگردانده خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 28 April 2018

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده که هیچ علاقه‌ای به توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 موسوم به  برجام که از اوایل سال 2016 اجرایی شده ندارد و آماده است که این توافق که از دید وی باعث شرمساری دولت آمریکا است را نقض کند. تا 22 اردیبهشت و نهایی شدن تصمیم ترامپ تنها دو هفته باقی مانده و پیش‌بینی آن چه که به وقوع خواهد پیوست راحت نیست. سوال مهم‌تر برای مردم عادی ایران، شاید این باشد که در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد از برجام خارج شود، تحریم‌ها با چه شدت و سرعتی باز خواهند گشت.

به گزارش «تابناک»، ال‌مانیتور در مطلبی در این خصوص نوشته است که در صورتی که در مدت کوتاه باقی مانده آمریکا و اروپا بر سر فرمولی برای حفظ برجام که قاعدتا چارچوبی بر سر طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای و تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران را در بر خواهد گرفت، به توافق نرسند، اولین موعد مهم 12 ماه می یا 22 اردیبهشت خواهد بود که بر مبنای تعهدات آمریکا در برجام، دولت این کشور باید تعدادی از تحریم‌های ایران را مجددا تعلیق کند.

اگر ترامپ در 22 اردیبهشت از تمدید تعلیق این بخش از تحریم‌ها خودداری کند آن گاه طبق قوانین تحریمی آمریکا دولت این کشور موظف خواهد بود که کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند را تنبیه کند. سخت‌گیری در خصوص تنبیه واردکنندگان نفت از ایران در اختیار دولت آمریکا است و این که برخی از متحدان آمریکا اصرار دارند که به اجرای برجام ادامه دهند، کار را پیچیده خواهد کرد.

طراحی برای مرحله بعد از این تاریخ به مراتب پیچیده‌تر است.

مکانیزم مشخصی برای خروج هر کشور از برجام وجود ندارد. ممکن است دولت آمریکا تحریم‌های نسبتا کم‌اثری علیه ایران وضع کند و ترامپ مدعی شود که به وعده خود در خصوص مخالفت با برجام عمل کرده و در عین حال، ایران و دیگر کشورهای طرف برجام تصمیم بگیرند علی‌رغم کنار رفتن آمریکا به اجرای برجام ادامه دهند. این ساده‌ترین و بی سر و صداترین راه خروج آمریکا از برجام است ولی در سوی دیگر طیف اقداماتی که آمریکا ممکن است در پیش بگیرد، دولت ترامپ می‌تواند تصمیم بگیرد که تحریم‌هایی بسیار سخت علیه ایران وضع کند و حتی به شورای امنیت برود و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را طبق مکانیزمی که هیچ قدرتی توانایی ممانعت از ان را هم نخواهد داشت باز گرداند. این سناریو به منزله مرگ قطعی برجام خواهد بود.

ریچارد گولدبرگ مشاور بنیاد تندروی ضدایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها»، که نقش مهمی در طراحی تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا داشته، پاسخ به این سوال که ترامپ واقعا چه در ذهن دارد را بسیار سخت می‌داند. او به ال‌مانیتور گفته است که عبارت «خروج از برجام»، این معنا را به ذهن می‌آورد که ترامپ قصد دارد همه تحریم‌های برداشته شده را باز گرداند و این بدان معنا خواهد بود که کار بعد از 12 می نیز ادامه خواهد یافت.

 

تحریم‌های ثانویه

تعلیق نکردن تحریم‌ها در 12 می، مانعی در صادرات نفت ایران خواهد بود زیرا کشورهایی که به تعامل خود با بانک مرکزی ایران ادامه دهند با خطر تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه خواهند شد. اگر کشوری از ایران نفت وارد کند، هر بانکی که تعاملات مربوط به این کار را انجام داده باشد با خطر قطع ارتباط خود با نظام مالی ایالات متحده مواجه خواهد شد.

ولی رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که برای کشورهایی که خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند، استثنا قائل شود. و طبق گزارش‌های تهیه شده در بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا، چون تعریف دقیقی از «کاهش قابل توجه واردات نفت یک کشور از ایران» وجود ندارد، دست رئیس‌جمهور آمریکا برای مستثنا کردن کشورها از تحریم‌ها باز است.

جارت بلانک هماهنگ‌کننده نظارت بر برجام در وزارت خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما، تحریم بانک‌های اروپایی را اقدامی خصمانه می‌داند که در روابط آمریکا و اروپا سابقه ندارد. به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها هم برای همین وضعیت آماده می‌شوند. طبق گزارش رویترز، اروپایی‌ها در ماه فوریه در خصوص حفاظت از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا مذاکره کرده‌اند.

به گفته بلانک، تقریبا همه کشورهای دنیا و البته متحدان اروپایی آمریکا عمیقا با تحریم‌های ثانویه آمریکا مشکل دارند. آنها این شیوه تحریم توسط آمریکا را صادر کردن اجباری سیاست‌های تحریم آمریکا به دیگر کشورها می‌دانند. به همین دلیل است که اروپایی‌ها در گذشته همواره به آمریکا یادآوری کرده‌اند که تحریم‌های ثانویه باعث ایجاد مشکل در روابط دو طرف خواهد شد.

برای مثال در سال 1996، اتحادیه اروپا از طریق وضع «مقررات مقابله‌ای» با اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، لیبی و کوبا بر شرکت‌های اروپایی مخالفت کرد.

به گفته تایلر کولیس وکیل موضوع تحریم‌ها در یک موسسه حقوقی در واشنگتن، «مقررات مقابله‌ای» به این معنا بود که اروپا می‌توانست اموال آمریکا را برای جبران ضرر شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه آمریکا، مصادره کند. وی معتقد است که اروپا می‌تواند «مقررات مقابله‌ای» را برای در بر گرفتن همه تحریم‌های برداشته شده طبق برجام، بازنویسی کند.

البته خطر قطع ارتباط با نظام مالی آمریکا می‌تواند به شکل جدی از اعتبار این مقررات مقابله‌ای اروپا بکاهد و سبب شود که شرکت‌های اروپایی قید کار با ایران را بزنند. به خصوص در مورد شرکت‌هایی که وضعیتشان سبب می‌شود در برابر تحریم‌ها احتیاط به خرج دهند، حتی تهدیدهای سبک آمریکا نیز سبب تردید آنها در معامله با ایران خواهد شد.

 

موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها

بعد از موعد 12 می، دولت ترامپ دو ماه بعد و در ماه جولای با 3 موعد مهم دیگر تعلیق دیگر تحریم‌های ایران مواجه خواهد بود. تعلیق نکردن تحریم‌هایی که در ماه جولای سررسید می‌شوند به معنای اعمال مجدد تحریم بر ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارجی و همچنین تحریم بخش‌های انرژی کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران خواهد بود.

در چارچوب برجام، آمریکا همچنین تحریم‌ها علیه 300 فرد، نهاد و شرکت ایرانی را که بر اساس فرامین ریاست‌جمهوری آمریکا تحریم بودند، لغو کرد. ترامپ برای برگرداندن شرایط به دوره پیش از برجام باید تحریم‌ها علیه این‌ها را نیز برگرداند.

به عقیده کولیس، برگرداندن تحریم‌ها علیه این 300 هدف، به مراتب پیچیده‌تر از تعلیق تحریم آنهاست. به باور وی، صرف تعلیق نکردن تحریم‌ها بدون برداشتن قدم‌های لازم برای برگرداندن تحریم‌ها به شرایط قبل از برجام، کم‌اثر خواهد بود.

برگرداندن این تحریم‌ها کاری طاقت‌فرسا است و وزارت خزانه‌داری باید زحمت زیادی صرف آن کند ولی به هر حال توانایی انجام این کار در یک بازه زمانی مشخص وجود خواهد داشت. با این وجود به عقیده کولیس، مساله مهم این است که این 300 فرد و شرکت و نهاد ایرانی طی یک فرایند ده ساله هدف تحریم قرار گرفتند و بنابراین بازگرداندن سریع آنها به فهرست تحریم‌ها کار پرزحمتی است.

 

اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت

پنج قدرت دیگری که پای توافق با ایران را امضا کرده‌اند، فعلا به طور جدی مدعی هستند که برجام، با و یا بدون آمریکا باید حفظ شود. ولی مساله این است که در برجام مکانیزمی وجود دارد که آمریکا در صورتی که آماده تقابل تمام عیار با این کشورها بر سر برجام باشد می‌تواند به تنهایی برجام را تخریب کند.

طبق متن برجام هر یک از طرفین توافق می‌تواند یک «اختلاف حل نشده» را مبنایی برای «توقف ایفای تعهدات» قرار دهد و موضوع را به شورای امنیت بکشاند. شورای امنیت آن گاه یک ماه فرصت خواهد داشت تا مساله را حل کند و اگر در این راه به موفقیت نرسد، همه تحریم‌های چندجانبه برداشته شده طبق برجام باز خواهد گشت و برجام در عمل نابود خواهد شد.

به عقیده بلانک، این اقدام البته چنان تند و تهاجمی ارزیابی خواهد شد که دولت ترامپ هم در توسل به این گزینه احتیاط خواهد کرد. در فوریه 2016، ذخایر آب سنگین ایران یک تن بیشتر از سقف تعیین شده در برجام شد و برخی از مخالفان توافق مدعی بودند که این مثالی جدی از نقض برجام توسط ایران است. برخی دیگر برای متهم کردن ایران به نقض برجام به مواردی مانند آزمایش‌های موشکی ایران، ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن و یا ادعای عدم اعطای دسترسی بازرسین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی ایران اشاره می‌کنند.

نکته مهم این است که کشاندن موضوع به شورای امنیت، به دلیل مستند و واقعی نیاز ندارد. آمریکا می‌تواند ایران را به نقض برجام متهم کند و در شورای امنیت نیز وقت‌گذرانی کند تا مساله حل نشده باقی بماند.

 

بازی دیپلماتیک ترامپ

علی‌رغم همه سردرگمی‌هایی که درباره آینده برجام مطرح شده، این احتمال نیز وجود دارد که رئیس‌جمهور آمریکا از تهدید به خروج از برجام به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از طرفین دیگر این توافق جهت اعمال تغییرات مطلوب خود در آن استفاده کرده باشد. اصلاحات مورد نظر ترامپ، طولانی‌تر کردن برخی محدودیت‌های پذیرفته شده بر برنامه هسته‌ای ایران در برجام، امکان دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی ایران و همچنین محدودیت بر برنامه موشکی ایران را شامل می‌شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه جدید دولت ترامپ در جریان جلسات سنای آمریکا برای تائید صلاحیت وی برای انتصاب به وزارت خارجه، راه را برای باقی ماندن آمریکا در توافقی با شرایط سخت‌تر برای ایران باز گذاشت. رفتار پمپئو  به گونه‌ای بود که بن کاردین سناتور ارشد دموکرات اظهار داشت که پمپئو علاقه‌ای جدی به اصلاح برجام از خود نشان داد. به گفته کاردین، پمپئو معتقد است که تنها راه برای اصلاح برجام این است که به طور جدی وانمود کنیم که قصد از بین بردن آن را داریم ولی اگر نقشه ما نگرفت و برجام نابود شد، خوب، دیگر نابود شده است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۴۴
ترامپ از برجام خارج نخواهد شد.......او فقط بلوف می زند! تا 16 روز دیگر صبر کنید مشخص میشود.
همه چیز دارد ساعتی بالامیرود
چون مردم امیدی به تمهیدات دولتمردان ندارند
لذا مانع ثبات و عامل گرانیها الان وجود خود دولت و بی عرضگیهاست
به نظرم دسته جمع استعفا دهند ثبات و امید تا حدود زیادی برمیگردد خودبخود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
روحانی بلافاصله بعد از خروج ترامپ از برجام استعفا خواهد داد! زیرا دیگر امکان و توانی برای ادامه کار ندارد.
آمریکا از برجام بیرون نمی روند. به این خوبی در برجام مثلا بوده و هیج کاری هم نکرده!
بسمه تعالی
بهانه خروج از برجام برای اقتصاد پر از فساد ایران خاصه حاکمان فاسد و مدیران فاسدشون که جلوتر از مردم و بدتر از دشمنان به خون و جون مردم خودشون هم رحم نمیکنند اثر گذار میباشد، بهانه خروج از برجام اگر قرار باشد هر سه ماه با ایران بازی شود اثرش هزاران برابر مخربتر خواهد بود البته برای ایران. کاسبان تحریم هم منتظرند، خود سیستمهای دولتی و کاسبان تحریم هم بدتر از هر دشمنی عمل میکنند.
برادر در زمان گذشته تحریم های ایران مستند به ادعاهای سازمان بین المللی انرژی اتمی بود و چندین قطعنامه تحریمی بر ضد ایران صادر شده بود و علت همراهی سایر کشورها عدم تقابل با نظام بین الملل بود اما الان داستان دقیقا برعکس است و امریکا صرفا بر اساس خوی سلطه گرانه و امپریالیستی به دنبال تحریم ایران است و لذا حتی متحدان اروپایی او هم با چنین رویه ای مخالفت کرده اند و پایبندی خود به برجام را اعلام کرده اند.لذا یا آمریکا باید با همه دنیا وارد تقابل شود و یا اینکه به تحریم های اعمال شده خود دل خوش کند چون دست او بسته است آیا امریکا می تواند بانک مرکزی چین یا اروپا را تحریم کند؟مسلما آنها زیر بار چنین امری نمی روند نه برای ایران بلکه برای انکه به مردم خود ثابت کنند که مستعمره آمریکا نیستند.البته اگر تحت اعمال فشار عناصر تندرو مسایلی مانند خروج از ان پی تی یا برجام محقق شود ترامپ بدون دردسر به هدف خود خواهد رسید و اوضاع به سال 91 برمی گردد.
اول تابناک سینه چاک برجام بفرماید کدام تحریم عملا برداشته شده است؟!
سپس اینطور بافندگی نماید.
گلابی های برجام را نچیدیم و برفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
بدی این گلابی ها این است که یک طرفش نازکتر از طرف دیگر است و دردش بعدا عارض خواهد شد!!! خخخخخخخخخخخ
شازده بن محمد سلمان خيلي خوشحال از وضعيت موجود است
پیش به سوی نرمشی قهرمانانه تر اونوقت ذوق میکنیم که چند تا سرباز امریکایی زانو زده و دستشان را پشت سرشان گرفتند و ما اینجوری امریکا را تحقیر کردیم و خیلی کیف کردیم و لذت بردیم.و دوباره حالا باید یواشکی با پرچم کشورهای دیگه نفت بفروشیم و پولش را با قایق تحویل بگیریم اونهم به صورت حراجی با این تفاوت که ایندفعه خطر افزایش قیمت دلار و نارضایتی اجتماعی خیلی بالا هست.و دیگه احمدی نزاد هم نیست که دنیا را مدیریت کنه و هولو کاست را نفی کنه و قطعنامه ها را کاغذ پاره کنه .
200 تا کشور هست تو دنبا اون وقت ما اَد تو همون کشوری به دنبا اومدیم که همیشه تحریمه وبا همه دشنمه ای بخشکی شانس
چه مسخره بوده یعنی توی اون قرارداد نگفتند اگه طرف مقابلمون زدند زیر قرارداد تکلیف چیه؟
شروع تحریم آخر آن است با شروع آن همه عقب می کشند و این یعنی سقوط دوباره و داستانو وداستانو و داستان!!!!
با چه سرعتی تحریمها باز میگردد ؟
سادس
با سرعت همون موشکهایی که جهت ترساندن اسراییل روی بدنش
نوشته کردیم
و فرستادیم هوا
که ازمون بترسن
لعنت بر ترامپ و دولت استکباری آمریکا
این قدر مردم رو نترسونید. برای چند کلیک بیشتر حاضرید کشور رو به هم بریزید. مگه این برجام تا الان چی داشته که نبودش مشکلات بزرگی برای کشور ایجاد کنه؟ مبادلات بانکی حل شده بوده یا هواپیماهای برجامی پرواز می کنند؟
تحریمها به سرعت گرانی دلار در ایران باز میگردد ،تا دلالان ارز و دلار هست نیازی به خروج امریکا از برجام نیست ؟
ترومپت حقه بازی هفت خط است که در همه عمرش یک کلمه حرف راست نگفته و میخواد با بلوف زدن ، دلارهای نفتی آل سقوط شپشو را به جیبهای گشادش بریزد!
احتمال خروج ترامپ از برجام کمه ، چون با شرایط فعلی کشور های اروپایی و آمریکا هم میتوانند از ایران امتیاز بگیرند ، همزمان تحریم جدید اعمال کنند ، برجام ۲ و ۳ را اجرا کنند ، اقتصاد ایران را در شرایط انتظار نگه دارن ، با ایجاد ترس مانع سرمایه گذاری خارجی شوند ، با ترساندن دولت سیاست خارجی ایران در منطقه را به انفعال بکشند وصنایع موشکی را به سرنوشت هسته ای دچار کنند ، کالاهای بی ارزش مصرفی را به ایران بفروشند و ..... و در مقابل ایران حق هیچ گونه اعتراضی هم نداشته باشد. با این همه مزیت به نظر میرسد که ترامپ و کشور های اروپایی بیشتر قصد ترساندن و بازی تب و مرگ را برای ایران دارند .تا هر روز امتیازات جدید تر بگیرند و محدودیت های بیشتری اعمال کنند. در این بین فقط روش کاری اروپا و امریکا متفاوته ، ترامپ با دیوانه بازی ، اروپا با سیاست
مبارکه
یعنی رسما این ترامپ می خواد اقتصاد ایران رو متلاشی کنه.. آقایان تدبیر و امید چه پاسخی به ملت دارن..
بالاخره این برجام خوب بود یا بد
اگر بد بوده که نگرانی نداره بذارین پاره اش کنن
پنج سال مذاکره کردن اخرم گوریل زد زیر میز بله مذاکره با امریکا یعنی شطرنج بازی کردن با یک گوریل خدارا شکر چین داره ابر قدرت میشه و همه چیز در چین موجود همین چین 500 میلیارد دلار به امریکا صادرات داره برجام که جز گرونی و تورم رکود چیزی برای مردم نداشت ماهم اتمی میشیم ببنید چطور همین ترامپ مثل سگ می افته دنبال مذاکره
و اما بعد؟ ...
هدف ترامپ با خروج از برجام در واقع تحت فشار گذاشتن ایران به نشان دادن عکس العملی تند نظیر خروج از برجام و از سر گیری غنی سازی است تا در سایه آن بتواند دست به اقداماتی فلج کننده و از جمله حمله ای محدود و هشدار دهنده به ایران زند! ایران باید هشیارانه در برجام باقی بماند و از پشتیبانی اتحادیه اروپا تا حد ممکن استفاده کند تا دوره ریاست جمهوری ترامپ تمام شود.
باید با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم مانند کره شمالی
یکدفعه بگو فاتحه مع صلوات
مردم خسته اند، دیگر تحریم بس است! 179 کشور دیگر غیر از ایران در این دنیا وجود دارد که هیچ یک این مشکلات ما را ندارد.تحریم بیشتر فساد می آورد باعث فرار سرمایه و نیروی متخصص می شود. حتما راه حلی وجود دارد چرا که هیچ یک از این 179 کشور باقیمانده دنیا تسلیم نشدند و در عین حال رابطه بسیار خوبی با بقیه دنیا دارند.
یعنی چی؟؟این دیگه چه جورشه؟؟!یعنی اگه آمریکا از برجام بره بیرون (در حالیکه ازانس مرجع تایید پایبندی ایران به برجام هست که ایران در برجام پایبند بوده)، بازهم باید تحریمهای شورای امنیت برگرده؟؟؟ وقتی ایران ناقض برجام نیست واین آمریکاست که داره خارج میشه اونوقت دیگه چه معنی داره که تحریمهای سازمان ملل وشورای امنیت برگرده؟؟
آقایان مسئول باید پاسخ بدن در این مورد.

یعنی این جمله "اختلاف حل نشده" در برجام رو احتمالا آمریکایی ها گنجاندند که بتونند استفاده کنند.
آقای روحانی باوعده رفع تحریمها وبالارفتن قیمت جهانی نفت وازایش تولید نفت ودرآمد سرشاردولت وآزادشدن بیش از150میلیارددلبار درسال 92 به رای دهندگان وعده دادند وضعیت اقتصادی اقشارآسیب پذیر بخصوص بازنشستگان را بلهبود خواهند بخشید که متاسفانه پس ازگذشت 5سال کوچگترین اقدامی برای بهبود اقتصادی بازنشستگان نه تنها بعمل نیاورده بلکه با افزایش قیمت سرسام اول مایحتاج زندگی فشاراقتصادی بربازنشستگان چندبرابرشده بطوریکه کاردبه استخوان آنان رسیده لذا وقتی بارفع تجریمها کوچکترین تغییری در وضعیت اسفناک بازنشستگان بوجودنیامده بودن تحریم ویانبودنش تاثیری در زندگی آناتن نخواتهدداشت بلکه کشورها و گروههایی که ازدرآمد نفت ایران بیشترین بهره میبرند بنفعشان است که تحریمها رفع گردد نه 80درصد کارمندان وبازنشستگان درزیر خطفقر وفلاکت
هنوزترامپ فقط تهدید کرده وهنوز از برجام خارج نشده ارزش دلاروسایر ارزهای خارجی بطورلجام گسیبخته افزایش یافت وارزش پول ملی هیچ شد وای به حالی که آمریکا خارج شود آقای روحانی دچارتوهم نشوند به یادبیاورند موقعیکه دولت رابدست گرفتند اعتراف نمودند در بعضی استانها بیش ازسه روز در سیلوها گندم نداریم بجای شعاردادن بیهوده وتهدیدهای توخالی بامنطق واندیشه برخوردنمایند واز رییس جوان وبی تجربه کره شمالی عبرت بگیرند اوکه بمب اتم داشت متوجه شد درمقابل ابرقدرت جهان چیزی نیست....
دلار پیش به سوی 10000 تومان
بهتر،ه مثل کره شمالی با آمریکا مشکلات را حل کنیم آخه چه لزومی داره با آمریکا درگیر شیم و ملت تاوان بدن
متاسفانه علی رغم وعده روحانی درسال 92 باوجودرفع تحریمها .وافزایش قیمت جهانی نفت وآزادشدن بیش از 130میلیارددلار ازاموال بلوکه شده نه تنها کوچ
کترین تغییری در وضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان نداشت بلکه وضعیت اقتصادی آنان و.خیمترهم گردیده بطوریکه در هیچ دوره ای بازنشستگان و80درصد کارمندان اینقدردروضعیت فلالکت باراقتصادی بسرنمیبردند
سختی بر گرداندن تحریم اون 300 نفر چی هست که اینقدر تکرار کردید ؟
یه قانونه که تصویب می شه و خلاص .
ملت یه روزی دلار و پونصدتومنی رو دستشون گرفته بودن تو خیابونا میرقصیدن.
ترامپ حق داره. یه نگاه بکنید ببینید چطور عربستان عین ریگ پول میریزه به پاش.
پیشنهاد میکنم دولت همانند عربستان پول نفتشو بده آمریکا حال کنه.
اون وقت ترامپ به ما هم خواهد گفت گاو شیرده و دست مارو به گرمی خواهد فشرد
اون کیم رهبر کره شمالی در اوج مخالفت با آمریکا چرخش/ چرخانیده شد و اکنون ایران مانده است و چندین کشور مخالف/ دشمن. چرا همیشه ایرانی ها در تصمیم گیری ها کند و در وقت اضافه تازه می خواهند جدیت نشان دهند. فرصت هایی که در نهایت شبیه به جام زهر می شود(مانند قطع نامه 598)!
من از اولش هم موافق جنگ بودم ، اینجوری تکلیف همه مشخص میشه. هر کی خواست میره عین مرد می جنگه و یا پیروز میشه یا شهید و کلا این غائله می خوابه. این برجام مثل صلح امام حسن نتیجه نداد و فقط شهادت حسینی چاره کاره. اونایی که ادعای پیروی از حسین رو دارن یا باید برن جنگ و شهید بشن ،یا دیگه ادعایی در این زمینه نداشته باشن .
جالبه که آمریکا با این همه قدرت( آمریکا شمل 50 کشور متحد و قدرتمند است) هنوز شعار آمریکا غلطی نمیتواند را بکند مبنای اعمال و رفتار خود قرار دادیم و داریم با شیب تند سقوط میکنیم.
تو رو خدا یه نرمش قهرمانانه دیگه انجام بدید تا کار از کار نگذشته, به شعارهای توهم زا , و هندونه زیر بغل گذاشتنهای دشمنان. و خود بزرگ پنداریها گوش ندید.
متاسفانه خیلیها در داخل آرزوی ابطال برجام را دارند.
بورس درادامه ریزشهای ۵۰۰۰ واحدی سال ۹۷ امروزهم بیش از۵۰۰ واحد دیگرسقوط کرد ودرآستانه وردوبه کانال ۹۳۰۰۰ واحدقرارگرفت
زودتر امریکا بیاد بیرون و تحریم بکنه تا تکلیف ایران هم روشن بشه
انگار از طرف ما هیچ اقدامی تا اونها نکنن اجرایی نمیشه
هيچ غلطي؟!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر