بازدید 12530
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «توصیه‌های سیف به سپرده‌گذاران ارزی» تا «سیگنال خودرویی چین برای بهبود روابط تجاری با آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای طلای سیاه علیرغم نزدیکی به اعلام موضع آمریکا در خصوص برجام، نوسان قیمت طلا در نزدیکی کمترین قیمت 5 هفته گذشته، واکنش چین به اتهام جدید آمریکا علیه ایران، سود بزرگترین بانک آلمان کاهش یافت، واردات بیش از 8 میلیاردی لپه به کشور، تولید جدیدترین پرچمدار اپل متوقف می‌شود؟، رشد اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد رسید و توقف تولید ۲۵ خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ 28 April 2018

از «توصیه‌های سیف به سپرده‌گذاران ارزی» تا «سیگنال خودرویی چین برای بهبود روابط تجاری با آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای طلای سیاه علیرغم نزدیکی به اعلام موضع آمریکا در خصوص برجام، نوسان قیمت طلا در نزدیکی کمترین قیمت 5 هفته گذشته، واکنش چین به اتهام جدید آمریکا علیه ایران، سود بزرگترین بانک آلمان کاهش یافت، واردات بیش از 8 میلیاردی لپه به کشور، تولید جدیدترین پرچمدار اپل متوقف می‌شود؟، رشد اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد رسید و توقف تولید ۲۵ خودرو  را در بر دارد.

توصیه‌های سیف به سپرده‌گذاران ارزی

ولی الله سیف در خصوص رفتار برخی بانکها در اعطای سود به سپرده های ارزی گفت: بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده های ارزی سقفی را تعیین کرده که برای سپرده های دلاری پنج درصد و برای یورویی ٤درصد تعیین شده است. بر این اساس به بانکها اعلام شده که هر چقدر سپرده ارزی بگیرند، می توانتد آنرا نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کرده و سود دریافت کند. رییس کل بانک مرکزی افزود: بانکها حتی می توانند زیر این نرخ هم عمل کنند، اما همانطور که قبلا اعلام کردم ریسک هر بانک متفاوت است؛ بنابراین مردم وقتی می خواهند نزد بانکی سپرده گذاری کنند باید دو پارامتر را در نظر داشته باشند. وی تصریح کرد: اولین پارامتر نرخ سود سپرده و دومین پارامتر میزان اعتمادی است که مردم به آن بانک دارند؛ اگر یک بانک معتبر نرخ سود پایین تری را ارایه دعد برای مردم قابل قبول تر از آن است که بانکی با اعتبار کمتر نرخ سود بالاتری بدهد؛ بانک مرکزی به این موضوع ورود نمی کند؛ بلکه نرخ سودی که بانک می دهد را مبنا قرار داده و با آن نرخ سودی که اعلام کرده است به آنها سود می دهد. سیف در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: ما سقف نرخ سود را پنج درصد اعلام کرده ایم و اگر بانکها رقم بالاتری می دهند جایز نیست و شاید نرخ خود را با نرخ اعلامی بانک مرکزی تطبیق نداده اند.

کاهش بهای طلای سیاه علیرغم نزدیکی به اعلام موضع آمریکا در خصوص برجام

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۷۴.۴۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت کاهش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۷.۹۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز پنج شنبه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب ۱ و ۰.۵ درصد افزایش یافته بود. انتظار می رود که در هفته ی آتی قیمت نفت برنت برای سومین هفته ی متوالی ۰.۵ درصد افزایش داشته باشد. قیمت نفت روز گذشته در حالی کاهش یافته است که با فرا رسیدن ضرب العجل آمریکا برای اعلام موضع در خصوص برجام احتمال اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران وجود دارد. به گفته ی ویندرا چاوهان یکی از تحلیلگران اقتصادی در سنگاپور بازار نفت وضعیت بازار نفت ایران را با نگرانی دنبال کرده و احتمال می دهد که با اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران میزان عرضه ی نفت در بازار این محصول کاهش یابد. در این خصوص، بر اساس ضرب العجل تعیین شده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ می در رابطه با خروج یا عدم خروج از توافق هسته ای با ایران تصمیم خواهد گرفت.

نوسان قیمت طلا در نزدیکی کمترین قیمت 5 هفته گذشته

قیمت طلا در نزدیکی کمترین قیمت 5 هفته گذشته در نوسان است و در آستانه ثبت کاهش بیش از یک درصدی طی هفته گذشته قرار دارد. این کاهش ناشی از افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و کاهش نگرانی های ژئوپلتیکی بوده است. هر اونس طلا هر چند روز گذشته 1.46 دلار افزایش یافت اما 1318.26 دلار معامله شد که چندان با 1315 دلار روز پنج شنبه که پایین ترین قیمت از 21 مارس بود، فاصله ای نداشت. کارلو آلبرتو دی کاسا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «تقویت ارزش دلار به همراه تضعیف ارز منطقه یورو، پس از سخنرانی ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا، قیمت طلا را کاهش داد. بهبود ارزش دلار هرگونه نوسان در قیمت طلا را متوقف کرده است.» با تقویت اوراق خزانه داری آمریکا، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین المللی به بالاترین میزان در 3 ماه و نیم اخیر رسید، درحالی که ارزش یورو به علت لحن ملایم سخنرانی دراگی کاهش یافت. ارزش اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا در روز چهارشنبه به بالاترین میزان از ژانویه 2014 رسید.  به گزارش فارس، افزایش ارزش این اوراق از جذابیت طلا که با دلار قیمت گذاری می شود، برای سرمایه گذاران کاست و سبب کاهش قیمت آن شد.

واکنش چین به اتهام جدید آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اینکه آیا شرکت 'هوآوی' چین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است گفت: پکن مخالف این است که کشوری از قوانین داخلی خود برای کنترل سایر کشورها استفاده کند. 'هوا چون اینگ' در کنفرانس خبری خود اظهار کرد آمریکا باید از اتخاذ اقدامات بیشتر که به آزادی تجارت بین‌المللی لطمه می‌زند، خودداری کند. وزارت دادگستری ایالات متحده به تازگی تحقیقاتی را روی شرکت هواوی و در ارتباط با نقض تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز کرده است. به اعتقاد کارشناسان این تحقیقات می تواند وضعیت کسب و کار این غول تکنولوژی چین را با مشکلات بیشتری مواجه سازد. سال گذشته نیز شرکت مخابراتی ZTE چین که نزدیک ترین رقیب هواوی به شمار می رود، به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران به پرداخت 892 میلیون دلار جریمه محکوم شد اما هفته قبل این حکم تغییر کرد و تمامی شرکت های آمریکایی از فروش کالا به ZTE منع شدند.

سود بزرگترین بانک آلمان کاهش یافت

دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان گزارش مالی سه ماه نخست سال جاری میلادی خود را منتشر کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد از سود خالص خود را از دست داده است. در همین حال سود خالص دویچه بانک در سه ماه نخست سال جاری میلادی رقم ۱۲۰ میلیون یورو اعلام شد که این عدد برای سال سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۷۵ میلیون یورو ثبت شده است. همچنین درآمد دویچه بانک در این بازه زمانی با ۵ درصد کاهش به ۷ میلیارد یورو رسید. این اولین گزارش مالی دویچه بانک بعد از برکناری «جان کریا» مدیر عامل سابق دویچه است. در حال حاضر مدیر عامل دویچه بانک «کریستین سوئینگ» است. مدیر عامل جدید دویچه بانک گفت: گزارش مالی جدید نشان دهنده نیاز به اقدام سریع است. وی وعده داد که از حالا، دویچه بانک بر روی افزایش درآمدها و کاهش هزینه های خود تمرکز خواهد کرد. دویچه بانک در حال برنامه ریزی برای فاصله گرفتن از تجارت های پُرخطر و هزینه بر و نیز فعالیت های وام دهی است و به جای آن تمرکز خود را بر روی کار با مشتریان اروپایی بخش خصوصی و شرکت ها می گذارد.

واردات بیش از 8 میلیاردی لپه به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۲ هزار و ۹۹۲ تن لپه از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم لپه به کشور، ۲ میلیون و ۴۱۹ هزارو ۳۴۳ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۱ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۲۵۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است این میزان لپه از کشور‌های چین، امارات، روسیه، ترکیه، استرالیا، اوکراین و قزاقستان وارد کشور شده است. به گزارش میزان، در این میان بزرگترین صادرکننده لپه به ایران کشور ترکیه بوده است که با صادرات بیش از یکهزار و ۶۱۰ تن به ایران، درآمد یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۹۶ دلاری را نصیب خود کرده است.

تولید جدیدترین پرچمدار اپل متوقف می‌شود؟

یکی از شرکت های فعال در زمینه تویلد محصولات نیمه هادی به نام TSMC تایوان به تازگی در جدیدترین گزارش های مالی خود برآورد کرده است که به احتمال زیاد روند تولید گوشی هوشمند و جدیدترین پرچمدار اپل یعنی آیفون ۱۰ (ایکس) پس از معرفی گوشی های جدید متوقف خواهد شد. نیل کمپلینگ - تحلیل‌گر موسسه‌ Mirabaud Securities – در این خصوص می گوید: تولید مازاد تراشه های موردنیاز برای ساخت آیفون ۱۰ بدان معناست که دیگر اپل نمی خواهد آن را تولید کند و به همین خاطر هم دیگر خریدار تراشه های تولید شده نیست. این کار به عقیده وی، به وضوح نشان دهنده توقف تولید آیفون ۱۰ تلقی می شود.   وی بر این باور است بزرگترین مشکل این گوشی قیمت بسیار بالای آن است؛ چراکه این پرچمدار قابلیت های اعجاب انگیز و چندان متفاوتی را برای کاربران فراهم نکرده است اما با این حال، آنها برای خرید و استفاده از این محصول باید هزینه های گزافی را پرداخت کنند و همین هم موجب شده است میزان فروش استقبال از آیفون ۱۰ در بازارهای جهانی قابل قبول و موفقیت آمیز نباشد.

رشد اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد رسید

تازه‌ترین گزارش دفتر آمار ملی انگلیس که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی به پایین‌ترین حد در بیش از 5 سال گذشته رسیده است. طبق داده‌های این نهاد انگلیسی تولید ناخالص داخلی در این بازه زمانی 0.1 درصد اعلام‌شده که این میزان در قیاس با دوره سه‌ماهه آخر سال 2017 میلادی 0.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. تحلیلگران و کارشناسان امور اقتصادی اصلی‌ترین عامل این کاهش را به روند نزولی ساخت‌وساز و تولید در انگلیس نسبت می‌دهند. همچنین سرمای شدید هوا در ماه مارس گذشته که براثر آن شبکه حمل‌ونقل در سراسر انگلیس دچار اختلال شد از دیگر عواملی است که از نگاه کارشناسان بر کاهش رشد اقتصادی این کشور تأثیرگذار بوده است. «راب کنت اسمیت» عضو ارشد دفتر آمار ملی انگلیس دراین‌باره گفت: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که سرعت رشد اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد طی بیش از 5 سال گذشته رسیده است. هرچند بارش برف بر اقتصاد کشور تأثیراتی گذاشته اما درعین‌حال سبب افزایش توزیع انرژی و خریدوفروش آنلاین شد.

تولید ۲۵ خودرو متوقف شد

تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف شد. به نقل از صداوسیما، تولید و واردات خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری از جمله از دستور کار خودروسازان خارج شد. علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شده‌اند. براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران درسال ۹۶ تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافت.

پرواز تهران به اربیل عراق پس از شش ماه از سر گرفته شد

بعد از گذشت 6 ماه از تعلیق پروازهای هوایی بین تهران و اربیل روز جمعه بار دیگر پروازهای بین تهران و اربیل برقرار گردید و مسافران می توانند هر هفته دو بار از تهران به اقلیم کردستان عراق سفر کنند. به گزارش ایرنا، در پی برگزاری یک جانبه همه پرسی اقلیم کردستان عراق که توسط دادگاه عالی فدرال عراق ابطال شد دولت عراق تمام پروازهای بین المللی را به مقصد کردستان عراق ممنوع اعلام کرد.

سیگنال خودرویی چین برای بهبود روابط تجاری با آمریکا

دولت چین پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای سواری را بررسی می‌کند. به گزارش بلومبرگ در‌صورت تصویب این پیشنهاد، تعرفه ۲۵ درصدی کنونی واردات خودرو به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. تصمیم نهایی دولت در این خصوص ماه آینده اعلام خواهد شد. بیش از یک دهه از تعیین تعرفه واردات ۲۵ درصدی برای خودروهای سواری خارجی در چین می‌گذرد. برخی کارشناسان این اقدام را گامی در جهت بهبود روابط تجاری با آمریکا ارزیابی می‌کنند، اما آمار فروش خودروهای سواری خارجی در چین نشان می‌دهد خودروسازان اروپایی و کره‌ای بیش از رقبای آمریکایی خود از این تغییرات منتفع خواهند شد. چین پیش‌تر در بحبوحه مناقشات تجاری با آمریکا تهدید کرده بود تعرفه واردات خودروهای ساخت این کشور را به ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. البته دولت چین اعلام کرده است بررسی‌ها برای تغییر تعرفه واردات خودروهای سواری از مدت‌ها پیش آغاز شده و با مناقشات تجاری اخیر مرتبط نیست. به نقل از دنیای اقتصاد، در پی انتشار این خبر ارزش سهام خودروسازان چینی کاهش یافت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
شنبه 8 اردیبهشت 97
تنها با گذشت یک ساعت از شروع به کار بورس ، شاخص کل بیش از 200 واحد سقوط کرد !
آقای سیف که می گفتند ما سپرده های ارزی مردم را تضمین می کنیم حالا می فرمایند ریسک بانک ها برای این کار متفاوت است!!!!!!!!!
بورس تاساعت 10 صبح شنبه 8 اردیبهشت بابیش از 300 واحد سقوطدرآستانه ورود به کانال 93000 واحد قرارگرفت
از ابتدای سال 97 شاخص کل بورس درحدود 5000 واحد سقوط کرده واین روند همچنان ادامه دارد
به حرفهای سیفاعتماد نکنید حرفشان سندیت ندارد که هیچ امضایش هم معتبر نیست.کاسپین گواه این موضوع است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل