بازدید 21482

پشت پرده اعلام خروج ترامپ از برجام از سوی امانوئل مکرون!

طبق گزارش ها و تحلیل های موجود، ماموریت اصلی مکرون متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته ای بوده و بسیاری از موافقان این توافق امیدوار بوده و هستند که مکرون بتواند این ماموریت سخت را شدنی کند! با این حال، مکرون روز چهارشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن گفته است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، خارج خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 26 April 2018

در چند روز گذشته سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صدر خبرهای بسیاری از رسانه ها جهانی بوده است. محوریت عمده این دیدار، برجام و آینده آن بوده است.

به گزارش تابناک، طبق گزارش ها و تحلیل های موجود، ماموریت اصلی مکرون متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته ای بوده و بسیاری از موافقان این توافق امیدوار بوده و هستند که مکرون بتواند این ماموریت سخت را شدنی کند!

با این حال، مکرون روز چهارشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه جرج واشنگتن گفته است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، خارج خواهد شد.

به گزارش «سی بی اس» نیوز، رئیس‌جمهوری فرانسه که برای دیداری سه روزه از آمریکا به واشنگتن رفته است، در دانشگاه جرج واشینگتن اظهار داشت: نمی دانم رییس جمهوری شما چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، اما به نظرم او به دلایل مسایل داخلی، خود را از این توافق خلاص خواهد کرد.

رییس جمهوری فرانسه در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص این که آیا دونالد ترامپ از برجام خارج خواهد شد، تصریح کرد: بله این طور است. این نظر من است. من اطلاعات خاصی ندارم. چون من خودی نیستم. به نظرم ریسک بزرگی است او این (توافق) را ترک می کند.

امانوئل مکرون با این حال خروج از برجام را «اشتباه» دانسته، ولی گفته است، فرانسه و دیگر کشورها باید خود را برای آن اماده کنند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفته که با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران تلفنی تماس خواهد گرفت تا درباره دور بعدی مذاکرات دیپلماتیک گفت وگو کند.

امانوئل مکرون با این حال پیشتر در روز چهارشنبه در جمع اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفت، فرانسه از «برجام» خارج نمی‌شود، چرا که آن را امضاء کرده است.

پشت پرده اعلام خروج ترامپ از برجام از سوی امانوئل مکرون!

رییس جمهوری فرانسه اضافه کرد: «درست است که باید گفت این توافق ممکن است به همه نگرانی‌ها و نگرانی‌های خیلی مهم پاسخ ندهد، ولی ما نباید بدون اینکه توافقی مستحکم و بسیار قوی برای جایگزین کردن‌اش داشته باشیم از آن دست بکشیم. موضع من این است».

این در حالی است که مکرون روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش گفت که مخالف از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران، برجام، است، اما خواهان توافق تازه‌ای است که «شامل تمام نگرانی‌ها باشد».

وی تصریح کرد خواهان توافقی است که چهار موضوع را شامل شود: نخست، از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری شود. این امر به دلیل وجود برجام محقق شده است. دوم، حصول اطمینان از اینکه ایران در بلندمدت نیز فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومین موضوع اساسی، متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالیستیک ایران در منطقه است. و چهارمین موضوع، فراهم کردن شرایط برای یک راه حل- یک راه حل سیاسی برای مهار ایران در منطقه- در یمن، سوریه، عراق و لبنان است.

به نظر می رسد، اظهار و نظر مکرون مبنی بر اینکه ترامپ از برجام خارج خواهد شد، از دو حالت خارج نیست:

نخست آنکه، ترامپ تصمیم نهایی خود در رابطه با خروج از برجام را گرفته و مکرون ناامید از راضی کردن ترامپ و آگاه از تصمیم او، این موضوع را اعلام کرده است.

دوم؛ ترامپ یا تصمیم خود را هنوز نگرفته است و یا اینکه قرار است در برجام بماند اما پیش از ضرب الاجل 12 می(22 اردیبهشت) باید با ترساندن ایران، امتیازاتی از تهران بگیرد. در این رابطه، مکرون کسی است که قرار است ابزار ترامپ برای ترساندن ایران باشد. در واقع، با توجه به اینکه ترامپ تاکنون بارها تهدیداتی علیه ایران اعلام کرده، اما هیچکدام را عملی نکرده، اینبار تهدید ترامپ از دهان مکرون بیرون آمده تا بلکه این تهدید برای امتیاز دهی از سوی ایران جدی گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر