بازدید 3354

تحویل نخستین بوئینگ ۷۷۷ برجامی یک سال به تأخیر افتاد

مدیرعامل بویینگ در یک توئیت اعلام کرد تحویل نخستین بویینگ 777 هما، که قرار بود این ماه تحویل شود، به سال ٢٠١٩ موکول شده است.
کد خبر: ۷۹۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵ 26 April 2018

مدیرعامل بویینگ در یک توئیت اعلام کرد تحویل نخستین بویینگ 777 هما، که قرار بود این ماه تحویل شود، به سال ٢٠١٩ موکول شده است.

به گزارش فارس، مدیرعامل بویینگ دقایقى پیش در یک توئیت اعلام کرد تحویل نخستین بویینگ 777 هما، که قرار بود این ماه تحویل شود، به سال ٢٠١٩ موکول شده است.

بر این اساس، ایران ایر قرارداد خرید 80 فروند هواپیما با کمپانی بویینگ دارد و مجوز اوفک فروش تعدادی از هواپیماها هم به وسیله کمپانی بویینگ اخد شده است. اما قطعا هواپیماها تا زمان انقضای مجوز اوفک تحویل هما نخواهد شد و باید مجوز اوفک برای فروش آنها به ایران تمدید شود.

در عین حال ترامپ هم پس رسیدن به قدرت در آمریکا به این قرارداد انتقاد کرد و در پاسخ به او سخنگوی بویینگ تاکید کرده بود که باید از این بازار استفاده کنیم. هما تا کنون در پسابرجام 3 فروند ایرباس و 8 فروندATR تحویل گرفته و هنوز از کمپانی بویینگ هواپیمای تحویل نگرفته است.

بهمن 96 بود که مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ایران گفت ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیما با مشکل مواجه می شود.

وی گفته بود: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال (2018میلادی) دریافت خواهد کرد.

به گفته شرفبافی تحویل از سوی بوئینگ در سال 2018 انجام می شود و هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها وجود ندارد.

وی گفته بود بر اساس برنامه تحویل، دوره اول که مجوزهایش تا سال 2020 اعتبار دارد، شامل دریافت 37 تا 38 فروند از ایرباس و 15 فروند از بوئینگ و تمامی 20 فروند ای تی آر است.

ایران ایر با بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید 100 هواپیما توافق کرده است.

* تاریخچه قرارداد برجامی هما با بوئینگ

اولین توافق و قرارداد با بوئینگ در پسابرجام را ایران‌ایر امضاء کرد، پس از برنامه جامع اقدام مشترک، مقرر شد هما طی توافق و قرارداد با نمایندگان بوئینگ، 80 فروند هواپیما از این کمپانی خریداری کند.

‌طبق این قرارداد، بوئینگ 50 فروند هواپیمای 737 مکس(MAX) به ظرفیت 150 تا 160 نفر، 15 فروند هواپیمای 777 مدل ایی.آر300 (ER300) به ظرفیت 350 نفر و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر دوربرد مدل 777 به ظرفیت 390 نفره را در مدت 10 سال به ایران‌ایر تحویل می‌دهد؛ براساس این قرارداد، بوئینگ 6 فروند دیگر را در سال 2019 و سه فروند را در سال 2020 تحویل ایران‌ایر می‌دهد؛ همچنین از سال 2021 سالی بین 10 تا 12 فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

آذرماه سال گذشته بود که مدیرعامل سابق هما (فرهاد پرورش) درباره قرارداد بوئینگ‌ها به فارس گفته بود: ابتدا کمپانی بوئینگ فروش 6 فروند از این هواپیماها را فاینانس می‌کند و در مرحله بعدی با فاینانس خارجی به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی هما می‌شود.

وی مدعی بود که پرداخت نقدی خرید بوئینگ‌ها از محل صندوق توسعه‌ ملی است و بوئینگ‌‌ تا سال 2020 مجوز اوفک دارد.

به گفته پرورش، رقم این قرارداد طبق رقم اسمی، 16.6 میلیارد دلار است که هیچ‌وقت این رقم ملاک نیست ورقم نهایی خیلی کمتر خواهد بود بدین ترتیب که بسته به شرایط خرید هواپیماها و خدمات، ارقام قراردادها متفاوت است.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر با بیان اینکه مهلت مجوز اوفک به بوئینگ تا سال 2020 میلادی است، گفته بود: این بوئینگ‌ها همه مجوز اوفک ‌(Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ در آمریکا‌»، را دارد البته این مجوز تا سال 2020 اعتبار دار‌د و سپس دوباره باید مجوز اوفک صادر شود؛  فعلاً همه این 80 فروند هواپیما، مجوز اوفک را دارند و البته زمان آن قابل تمدید است.

البته پرورش این را هم گفته بود که طبق مجوز خزانه داری آمریکا به بوئینگ، قرار است این هواپیماها در دو مرحله به ایران‌ایر تحویل شود؛ اگر آنها بد عهدی نکنند، ایران ایر همه 80 هواپیماها را به تدریج تحویل می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار