بازدید 26492
ادعای یک موسسه امنیتی آمریکایی:

ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای زیرزمینی در «القصیر» سوریه است!

پس از اینکه در سال 2015 مجله آلمانی «اشپیگل» ادعا کرده بود که دولت سوریه به کمک کارشناسان ایرانی در حال ساخت مجتمع هسته ای در زیر زمین است؛ اکنون نیز «موسسه علم و امنیت بین المللی»(The Institute for Science and International Security) به این موضوع پرداخته است و مدعی شد آنچه اشپیگل گزارش داده بود، مطابق تصاویر ماهواره ای به دست آمده، خالی از واقعیت نیست.
کد خبر: ۷۹۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 26 April 2018

در چند ماه اخیر جوسازی زیادی توسط مقامات و رسانه های غربی و اسرائیلی در مورد وجود پایگاه های نظامی ایران در سوریه انجام شد که بیش از هر چیز به نظر می رسد برای تهدید جلوه دادن حضور ایران در سوریه و ایجاد زمینه های حمله به تاسیسات نظامی و تحقیقاتی سوریه است.

به گزارش تابناک، اسرائیل در آخرین تجاوز خود به خاک سوریه در تاریخ 9 آوریل (20 فروردین) به پایگاه «تی-4» در استان «حمص» حمله کرد و مدعی انهدام سامانه پیشرفته پدافند هوایی ایران شد. حمله ای که مدت ها قبل از آن رسانه ها و مقامات اسرائیلی و غربی در مورد آن زمینه سازی کرده بودند.

در همین راستا، پس از اینکه در سال 2015 مجله آلمانی «اشپیگل» ادعا کرده بود که دولت سوریه به کمک کارشناسان ایرانی در حال ساخت مجتمع هسته ای در زیر زمین است؛ اکنون نیز «موسسه علم و امنیت بین المللی»(The Institute for Science and International Security) به این موضوع پرداخته است و مدعی شد آنچه اشپیگل گزارش داده بود، مطابق تصاویر ماهواره ای به دست آمده، خالی از واقعیت نیست.

دیوید آلبرایت بنیان‌گذار و رئیس این مؤسسه که بازرس پیشین هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل بوده، این گزارش را تهیه کرده و ضمن تایید ادعای اشپیگل مدعی است این تاسیسات هسته ای، در منطقه کوهستانی در نزدیکی شهر القصیر در غرب سوریه واقع در فاصله 2 کیلومتری مرز لبنان در حال ساخت است.

ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای زیرزمینی در «القصیر» سوریه است!

اشپیگل گزارش داده بود که ساخت این تاسیسات هسته ای برپایه اسناد و مدارک در اختیارش و تصاویر دریافتی از ماهواره ها و گفتگوهای شنود شده از طریق سرویس های جاسوسی به دست آمده است.

اشپیگل به نقل از منابع آگاه مدعی شد: اسم رمز این تاسیسات نیز زمزم است و از آن برای ساخت تاسیسات هسته ای یا سایت غنی سازی اورانیوم استفاده می شود. دولت سوریه همچنین برای این مرکز هسته ای جدید، 8 هزار میله سوخت منتقل کرده است که قبل از این قرار بود برای دیگر تاسیسات هسته ای خود یعنی مرکز اتمی «الکبر» اختصاص دهد

لازم به ذکر است که تاسیسات هسته ای الکبر در مرکز صحرا در شرق سوریه قرار دارد و در حملات هوایی خارجی در سال 2007 نابود شد. این حملات هوایی به ارتش اسرائیل نسبت داده شد. مقامات اسرائیلی از رد یا تایید این موضوع خودداری کردند.

براساس این خبر اشپیگل که دیوید آلبرایت نیز مدعی صحت آن است، کارشناسانی از ایران و کره شمالی هم اکنون در طرح زمزم فعالیت می کنند.

در گزارش «موسسه علم و امنیت بین المللی» آمده است: تصاویر ماهواره ای اطلاعات دقیقی در مورد هدف واقعی سایت فوق الذکر در قصیر ارائه نمی دهد. در حالی که می تواند مواد و تجهیزات مربوط به فعالیت های هسته ای را نگه داری کند، می تواند به اهداف نظامی دیگر نیز خدمت کند.
 
این گزارش در ادامه نوشته است: وجود یک رآکتور هسته ای که به طور کامل در زیر زمین قرار دارد غیر ممکن نیست، اما این یک چالش مهندسی عظیم است و احتمالا نیاز به کمک عمده از کره شمالی خواهد داشت. به طور مشابه، یک کارخانه غنی سازی نیاز به کمک های گسترده خارجی، احتمالا از کره شمالی و یا احتمالا از ایران دارد، زیرا هیچ شواهدی وجود ندارد که سوریه وسایل و مواد لازم برای چنین فعالیت هایی را از خارج خریده باشد.
 
در نهایت دیوید آلبرایت و همکارانش در این گزارش افزود: در هر صورت، پی بردن به هدف این سایت باید یک اولویت مهم باشد. بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از این سایت مشکوک حائز اهمیت است، اگر چه انجام آن ممکن است تا پایان جنگ سوریه طول بکشد.
 
به نظر می رسد، رسانه ها و مقامات غربی وارد فاز جدیدی از سیاست ایران هراسی در سوریه شده اند که براساس آن قرار است تهدید ایران بسیار بزرگتر از تهدید متعارف جلوه داده شود و آن را یک تهدید با ابزارهای نامتعارف همچون تاسیسات مخفی هسته ای القا خواهند کرد.
 
این مسئله می تواند در راستای هدف قرار دادن مواضع نیروهای ایرانی و تاسیسات و مراکز نظامی سوریه باشد که ممکن است قریب الوقوع باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۳۳
بهانه تراشی جدید برای حمله و تحریم و کشت و کشتار و فروش سلاح به عربستان و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
لعنت بر اسرائیل و طرفدارانش و کسایی که به طرفداری از اسرائیل منفی دادن.
یعنی تصمیم گیرندگان میخوان با بدترین اتفاقات از سوریه خارج بشن!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
بشین بابا. اونی که داره دمش رو میذاره رو کولش و در می ره آمریکاست.
دلخوشان ب غرب تحویل بگیرید

گفتید دل ارباب بدست بیاریم کاری باهمون ندارن


هر روز ی داستان برامون درست میکنن

تا بهانه تحدپریم فشار جدید علیه داشته باشن
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
شمام که بدتون نمیاد
سامان
| Netherlands |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
اینها لهانه نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
دوست عزیز،آدمای امریکا تا زمانیکه دوباره غربیا براشون حکومت و شاه و نخست وزیر تعیین نکنه و مثل سعودی ایرانو ندوشه و دوباره کاپیتولاسیونو تو ایران اجرابی نکنه به هدفشون نرسیدن و در تلاشن تا به این هدف برسن،این اقدامات و تبلیغات امریکاییه که برای اونا چیزی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
مطمپنی خبر نادرسته؟
شادمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
الان با یه برجام نیمبند، حرکت بر خلاف منافع امریکا ، گفتن مرگ بر امریکا یعنی دل امریکا رو به دست اورده بودید ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
اقای شادمهر از نظر شما تا توی ایران هم اتفاقاتی که چندوقت یک بار صداش درمیاد توی اوکیناوا حادث شده اتفاق نیوفته هیچ کاری درست نمیشه و همه بندا نیم بنده و همه حرکتا برخلاف منافع امریکاست.احتمالا شمام از اون دسته ادمایی هستی که دائم میگید باید براساس منافع ملی حرکت کرد ،حالا میفرمایید منافع ملی امریکارو در نظر بگیریم.خودباختگیو ذلت تا چه حد.منافع ملی امریکا چه ربطی به ایرانیا داره
هر وقت این خبرها را تکذیب کردبد یک ماه بعد درست از آب درست درآمده
وافعا خنده داره. دیگه مرغ پخته هم از این اتهامات خندش میگیره
اسرائیل در مطبوعات و سرویس خبری آلمان کاملاً فعال است و سعی بر انحراف افکار عمومی آلمان را دارد. بنابراین گاه و بیگاه شیطنت می کند و اخباری از این قبیل را پخش می کند. امّا خوشبختانه همیشه نیّات بد دامنگیر خود آنها می شود. یکی از این نوع فعالیت ها پخش چنین اخباری است که الان توسط ارگانهای آمریکایی مورد استناد قرار گرفته و باعث سردرگمی آنها شده، چیزی که اصلاً مورد نظر اسرائیل نبوده. حالا جالب است که خود اسرائیل به این فکر افتاده که نکند آنچه پخش کرده اند حقیقت داشته باشد.
اگر کشوری راه حقیقت و خدا را رها کند به این درد سر ها میتلا می شود.
اول خودت قوی باش بعد به دیگران کمک کن. جمهوری اسلامی اول باید قدرت هوایی و دریایی رو زیاد بکنه با خرید جنگنده پیشرفته و ناو هواپیمابر الان اگر این تجهیزات رو داشتیم نه نیاز به روس ها بود نه اسراییل توان دخالت در سوریه رو داشت.
ایران۱۵سال گفتگو کرد با غربیا تا اونا بعد از گرفتن کلی امتیاز و عمل نکردن به تعهدات خودشون بالاخره بهانه ای برای اینکه ایران میخاد بمب اتمی بسازه نداشتن و پرونده پی ام دی بسته شد،حالا دارن ی پرونده جدید باز میکنن و روز از نو روزی از نو.این بهانه هم مثل بهانه استفاده بشار از بمب شیمیایی احمقانه است چون بشار به راحتی در حال پیشروی بود مگه دیوونه بود که با اون همه تهدید غرب از سلاح شیمیایی استفاده کنه و در اینمورد هم ایران اگر بخاد تاسیسات جدید اتمی بسازه توی خود ایران میسازه نه توی سوریه که اصلا معلوم نیست کی به کیه و نیروی نظامی رسمی و غیر رسمی از همه دنیا اونجاند و تمام ماهواره ها و سرویسای جاسوسی دنیا آزادانه دارن اونجا فعالیت میکنن.این احتمالا بهانه جدید برای کار در شورای امنیت روی سوریه و حملات جدید هست
خاک بر سر من که تو ایران به دنیا اومدم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
اگه تو آمریکا هم به دنیا میومدی آمریکا جهان سوم حساب میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
خاک بر سر ما که تو توی ایران هستی
آقا ول کنید دیگه. جان عزیزانتون دست از هسته ای بازی بردارید. هر روز باید یه گوشه تاسیسات هسته ایمون لو بره. خب معلومه بهمون اعتماد نمی کنن. وقتی می دونید نقطه به نقطه سوریه رو لحظه به لحظه کنترل می کنن این کارا چیه می کنید. بازم باید هواپیماهای اسراییلی حمله کنن و ما بشنویم که فلان تعداد ایرانی کشته شدن.
خدا به خیر کنه.
حرف اونا اينه كه ايران از سوريه خارج بشه و دخالتي نداشته باشه.
پول مردم ایران خرج تجهیزات هسته ای سوریه ?
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
نه جانم خرج واردات شکمی ایرانی ها از لوازم آرایشی گرفته تا سس و پنیر خارجی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
مردم فقيروگرسنه ايران
مشکل از خود ماست.. چرا بهونه دست اینا میدیم.. سریع یه بیانه بده وزارت خارجه و تکذیب کنه
حالا واقعا این خبر راسته؟
چرا با چه هدفی؟
این دست خبرا اصلا خوشایند نیست برای ایران.
ممکنه دارن زمینه چینی می کنند برای جنگ.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
ایران و به سازندکی و اعتماد سازی در کشور بپردازد
حرف آقای ظریف را مد نظر داشته باشند واز قدرت نمایی بی حاصل دست بر دارد.
ول کتید تو رو به خدا. این همه هزینه برای تاسیسات هسته ای تو ایران دادیم بسمون نبود؟!
اینکه چیزی نیست ، ایران در حال ساختن شهر بازی در کره مریخ است
باعث افتخاره که بتوانیم تاسیسات هسته ای در خارج از ایران هم بسازیم
برید بگردید ببنید سوریه و عراق معدن اورانیوم ندارن....اورانیوم افغانستان را که امریکاییها بردن....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل