بازدید 3367

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم وجود ریسک سیاسی در بازار 

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۷.۷۶۳ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش میزان موجودی و تولید نفت آمریکا اشاره کرد که باعث خنثی شدن تاثیر وجود ریسک های سیاسی بر بازار نفت شده است. 
کد خبر: ۷۹۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 25 April 2018

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم وجود ریسک سیاسی در بازار روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه نسبتا ثابت ماند و به ۶۷.۷۶۳ دلار رسید. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش میزان موجودی و تولید نفت آمریکا اشاره کرد که باعث خنثی شدن تاثیر وجود ریسک های سیاسی بر بازار نفت شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۳ سنتی بشکه ای ۷۳.۸۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییری محسوس بشکه ای ۶۷.۷۶۳ دلار صورت گرفت. 

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که وضعیت مازاد عرضه بر تقاضا در بازار نفت با توجه به وجود اختلال در عرضه  و حجم بالای تقاضای این محصول پایان یافته است. یکی از دلایل این امر ادامه ی اجرای قرار داد کاهش تولید اوپک و همچنین وجود ریسک سیاسی در بازار نفت در خاورمیانه، ونزوئلا و آفریقا عنوان شده است. به همین دلیل، تحلیلگران معتقدند که شیب صعودی قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ بالای ۷۰ دلار خواهد ماند. همچنین، بر اساس تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۲۰۲۰ قیمت نفت پایین تر از بشکه ای ۶۰ دلار نخواهد آمد. 

در این رابطه باید گفت که از دلایل افزایش قیمت نفت ماه های اخیر ادامه یافتن اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک بوده است. در این خصوص باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن به طور کلی در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد.

در این رابطه، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

در پایان باید خاطر نشان گردد که افزایش میزان موجودی و تولید نفت خام آمریکا باعث شده که تاثیر ریسک های سیاسی موجود بر بازار نفت محسوس نباشد. آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که میزان تولید نفت آمریکا با افزایش حدود ۲۵ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون به مجموع ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور را پس از روسیه (با تولید روزانه ی حدودا ۱۱ میلیون بشکه نفت) به دومین کشور بزرگ تولید کننده ی نفت در دنیا تبدیل کرده است.

افزون بر این، بر اساس تخمین های غیر رسمی موسسه نفت آمریکا، در هفته ی منتهی به ۲۰ اپریل موجودی نفت این کشور ۴۲۹.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. قرار است که آمار رسمی موجودی نفت آمریکا در هفته ی گذشته امشب توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل