بازدید 8577
گفتگوی اختصاصی تابناک با رئیس فدراسیون کاراته

فرجی: درصورت حمايت كامل،کاراته به اندازه كل رشته ها در المپیک٢٠٢٠ مدال مي آورد

در این گفتگو میخوانید: امکان شگفت انگیز مدال آوری کاراته در المپیک 2020، حمایت از پیشکسوتان کاراته، وضعیت خانه کاراته، کادر سازی در فدراسیون، انحلال سازمان سبک های آزاد، تشکیل تیم ملی کاراته بانوان سبک های آزاد، احتمال حذف سبک های غیر فعال فدراسیون و ...
کد خبر: ۷۹۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 25 April 2018

• ضمن تبریک به مناسبت سال نو و اعیاد شعبانیه از وقتی که به سایت تابناک اختصاص دادید سپاسگزاریم.
من هم در ابتدا اعیاد شعبانیه و همچنین سال نو را به شما و همکارانتان که همیشه نهایت لطف را نسبت به رشته کاراته داشته اید و مخصوصاً شخص حضرتعالی که جزء جامعه و بدنه ی کاراته هستید تبریک می گویم.
در وهله ی اول انشالله که سال 97 سالی پر از خیر و برکت برای ورزش کشورمان باشد. ما در سال جاری سه رویداد بزرگ ورزشی داریم: مسابقات المپیک جوانان ، مسابقات بازی های آسیایی و همچنین مسابقات جام جهانی . که کاراته در دو رویداد بزرگ آن حضور دارد و انشالله بتواند از جایگاهش در این مسابقات بزرگ دفاع بکند. کاراته برای اولین بار است که امسال در رویداد بزرگی همچون مسابقات المپیک جوانان میخواهد حضور داشته باشد. ما برای حضور در این مسابقات قاعدتاً باید یک فرایندی را طی کنیم که بچه ها بتوانند در آنجا هم کسب سهمیه کنند و هم بتوانند نتایج خوبی ر ا داشته باشند. خوب در همین راستا ما از سال گذشته مسابقات انتخابی تیم ملی را داشتیم و از آغاز امسال هم برای حضور در مسابقات آرژانتین اردوها شروع شده است.
ما برای کسب سهمیه در این مسابقات سه رویداد بزرگ را پیش رو داریم: مسابقات اوکیناوای ژاپن، ،مسابقات بلغارستان و مسابقات کرواسی؛ که بچه ها انشالله در این مسابقات حضور پیدا خواهند کرد و بتوانند که انشالله آن سهمیه را کسب کنند و در این رویداد بزرگ المپیکی حضور یابند و برگ سبزی را در تقویم افتخارات کاراته ایران اضافه نمایند.
رویداد دوم مسابقات بازی های آسیایی است که در کشور اندونزی برگزار می شود و اکثرکشور های آسیایی در آن حضور خواهند داشت. مسابقات کاراته هم از رشته هایی است که در این رویداد حضور پیدا می کند و قاعدتاً در ادوار گذشته کاراته همیشه در این مسابقات در رنکینگ نقش موثری را داشته است . مخصوصاً آنکه معمولاً همیشه مسابقات کاراته در روزهای آخر بازی های آسیایی بوده است؛ همیشه توانسته مدال های بسیار خوبی را برای کاروان ورزشی ایران داشته باشد که انشالله در این دوره هم کاراته بتواند مدال های خیلی خوبی را بدست آورد و در رنکینگ هم بتواند نقش موثری ایفا کند.

فرجی:درصورت حمايت كامل،کاراته اندازه كل رشته هادرالمپیک٢٠٢٠مدال مي آورد
در همین راستا ما مسابقات و اردوهای مختلفی را داریم و مسابقات تدارکاتی خیلی خوبی را برگزار کردیم که انشالله تا آن مقطع نیز بچه ها در مسابقات ترکیه شرکت خواهند کرد و اگر هم بتوانیم مسابقات دیگری را پیش بینی خواهیم کرد.البته نگاه و افق و چشم انداز برنامه های فدراسیون در راستای حضور در مسابقات المپیک 2020 است؛ یعنی هدف و مأموریت و چشم انداز بچه های تیم های ملی ما انشالله حضور در مسابقات 2020 المپیک خواهد بود.
خب همانطور که گفته شد کاراته برای اولین بار است که در مسابقات المپیک شرکت می کند و انشالله بتواند یک ضلع به چهار ضلع کسب مدال ایران در المپیک اضافه نماید؛ ایران پیش تر در چهار رشته در المپیک مدال اوری داشته و انشالله کاراته بتواند پنجمین رشته ی مدال آور آن باشد و کاراته این ظرفیت را با توجه به توانمندی قهرمان هایمان دارد و انشالله بچه های ما بتوانند در آنجا مدال های خیلی خوبی را کسب کنند.
البته برای حضور قوی وگرفتن نتیجه در المپیک 2020 قهرمانان ما یک فرایند طولانی را باید طی کنند. در وهله ی اول حضور در مسابقات کسب سهمیه و کلی فایتی است که باید در تمام این مسابقات حضور پیدا کنند و با توجه به فرایندی که فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه تعریف کرده کاری بسیار سخت و پرهزینه برای فدراسیون کاراته خواهد بود زیرا با توجه به اینکه در غالب تعریفی که برای امتیاز ها پیش بینی کرده اند حتی حضور در این مسابقات به عنوان نوعی امتیاز محسوب شده است، یعنی چهار نفر اول رنکینگ بعد از مسابقات لیگ جهانی که پایان اردیبهشت ماه سال 1399 است سهمیه می گیرند؛ پس همه ی قهرمان های ما باید در همه ی این مسابقات کسب سهمیه در لیگ ما حضور داشته باشند که بتوانند آن امتیاز را داشته باشند؛ خود شما می دانید که یک امتیاز هم نقش دارد، یعنی نفر پنجم نمیتواند نفر چهارم می تواند.
لذا می طلبد که قهرمانان ما در این مسابقات حضور داشته باشند که این یک بار سنگین مالی برای فدراسیون است که انشالله بتوانیم با حمایت های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و همچنین توانمندی های خود فدراسیون و کسب اسپانسر و حمایت های مالی و در آمدهای سایر منابع که برای فدراسیون پیش بینی کرده ایم بتوانیم تامین اعتبار کنیم و همه ی این برنامه ها را انشالله انجام دهیم.
اما ویترین هر فدراسیونی تیم های ملی آن است یعنی هر جایی را که میخواهند فدراسیونی را ارزیابی بکنند در وهله ی اول بهترین ویترینش تیم های ملی و قهرمانی و عناوینی است که آن فدراسیون کسب میکند و به این صورت به راحتی قابل ارزش گزاری و ارزیابی است.
خب ما در حوزه قهرمانی الحمدالله در سال 96 موفقیت های خیلی خوبی را داشتیم. برای اولین بار نه تنها در تاریخ کاراته بلکه در طول تاریخ ورزش کشور توانستیم در چهار مقطع سنی قهرمان آسیا شویم و همچنین در مسابقات جهانی بعد از 37 سال که کاراته فقط مدال برنز داشت توانستیم 5 فینالیست داشته باشیم و در ادامه ی آن مسابقات اسپانیا بود که نتایج خیلی خوبی را قهرمان های ما کسب کردند؛ همچنین در سال گذشته هم قهرمان لیگ و هم نایب قهرمان لیگ شدیم.
الحمدلله قهرمان های ما در کسب قهرمانی جایگاه بسیار خوبی را پیدا کردند و بر اساس ارزیابی فدراسیون جهانی که از کل کشور ها در حوزه ی قهرمانی انجام داده ما درجایگاه دوم جهان قرار گرفتیم و در مجموع چندین پله رشد داشتیم و در جایگاه دوم بعد از ژاپن قرار گرفتیم خب خیلی از این کشور ها که صاحب نام هستند مانند اسپانیا، ترکیه و کشور های اروپایی مانند فرانسه بعد از ما قرار گرفتند و این هم یک نوید و موقعیت خیلی خوبی برای کاراته ایران است تا بتوانیم در سال 97 این موفقیت ها را مجدداً بچه های ما رقم بزنند.

• بسیار عالی، سپاس از توضیحاتی که دادید. من فکر می کنم بحث را از قسمت مهم ماجرا ادامه دهیم شما بحث حضور کاراته در المپیک 2020 را کردید و اینکه قطعاً بجز کسب سهمیه که با جایگاه دومی ما در جهان کار ناممکنی به نظر نمی رسد. برای رسیدن به بهترین جایگاه در المپیک که می تواند با تعداد قهرمانی بالایی برای ما همراه باشد یقیناً هزینه های سنگینی به همراه خواهد داشت.
آیا وزارت ورزش با توجه به المپیکی شدن کاراته بودجه ی بیشتری را برای فدراسیون کاراته تخصیص داده یا خیر ، نگاه وزارت نسبت به المپیکی شدن کاراته تفاوتی با قبل ندارد؟
ببینید بعد از المپیکی شدن کاراته پنجره های زیادی به روی کارا ته باز شد . فضاهای بسیار خوبی برای کارا ته به وجود آمد خیلی ها تمایل دارند در فدراسیون کاراته برای این رشته سرمایه گذاری کنند؛ مخصوصا در قالب مارکتینگ و اسپانسر.
بله همانطور که حضرتعالی فرمودید این اعتباراتی که مربوط به سال 95 یا 96 بود در مقطع قبلی بسته شد. اما در سال جدید قطعاً نگاه وزارت ورزش و کمیته ی ملی المپیک نسبت به کارا ته یک رشته ی المپیکی خواهد بود؛ یعنی اگر غیر از این باشد ما اصلا نمی توانیم برنامه هایمان را اجرا کنیم و این مستلزم آن است که بخشی از هزینه ها و برنامه ها ای که ما پیش بینی کرده ایم را کمیته ی ملی المپیک و وزارت ورزش تامین اعتبار کنند و بخشی از آن را هم خود فدراسیون بتواند با در آمد زایی و یا از سایر منابع تحصیل نماید.
فدراسیون هم نگاهش این نیست که صد درصد به پول وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک چشم دوخته باشیم و از توانمندی های یک مدیر در هر قسمتی این است که بتواند با توجه به وضعیت و مشکلات موجود با جذب اسپانسر ها مشکلاتش را رفع نماید که ما نیز برای این رشته پیش بینی های لازم را برای تءمین منابع مالی کرده ایم .
خب قاعدتاً با توجه به نگاه مثبتی که جناب آقای سلطانی فر به این رشته داشته اند و در چندین مرحله هم در صحبت هایشان اشاره کرده اند که روی مدال های کاراته می توان حساب کرد؛ لذا وقتی که یک مدیر نگاهش نسبت به یک رشته در راستای تحقق و گرفتن مدال المپیکی باشد پس قاعدتاً تأمین اعتبار و هزینه هم برایش پیش بینی میکند.
انشالله با حمایت های بیشتر این عزیزان ما بتوانیم بهترین نتایج را کسب کنیم اما مشکل اصلی ما، مشکل زیر ساخت های فدراسیون است بعضی از موضوعات را خود فدراسیون میتواند جمع آوری کند و مشکلات را مرتفع سازد اما بعضی از موضوعات موضوعات حاکمیتی است از جمله سالن و خانه ی کاراته که این موضوع برمیگردد به وزارت ورزش که خب قاعدتا این فضاها را باید در اختیار فدراسیون قرار بدهند.

• الان در چه مرحله ای است؟
قول هایی را به ما داده اند ولی تا الان اصلاً انجام نشده است من اینجا واقعاً از اقای داورزنی به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی خواهش می کنم که حتما نگاه ویژه ای به این رشته داشته باشند، چون این رشته رشته ای است که به مدال خیلی نزدیک است و با توجه به ظرفیت های بالایی که این رشته دارد در المپیک خیلی راحت می تواند مدال کسب کند.
حالا این هم می طلبد که ما زیر ساخت های خوبی را داشته باشیم اما متاسفانه در طول سالی که گذشت علی رغم قول هایی که داده شده بود. اما متاسفانه به قول هایشان عمل نکردند که انشالله بتوانیم در سال 97 این کارها را انجام بدهیم.

• با توجه به اینکه کاراته برای اولین بار است که در مسابقات المپیک شرکت می کند بفرمائید کاراته ی ایران چه امکاناتی را برای کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 فراهم می آورد و توقع فدراسیون کاراته از وزارت ورزش در این مرحله چیست؟
در رابطه با بحث المپیک 2020 با توجه به فرصت خیلی خوبی که کاراته دارد دسترسی اش به مدال خیلی نزدیک خواهد بود و یکی از شاخصه هایش این است که در حال حاضر خیلی از قهرمانان ما لااقل چهار یا پنج نفر در قسمت رنک های انفرادی در جایگاه و رتبه های تک رقمی هستند.
یعنی قطعاً بحث کسب سهم مدال ها یشان قطعی است؛ این هم می طلبد که حمایت ویژه ای داشته باشیم یعنی اگر حمایت قطعی بشویم قطعاً کاراته میتواند معادل کل رشته های دیگر مدال بیاورد.
یعنی ما در کاراته هشت فرصت داریم و این یعنی هشت تا مدال خواهیم داشت. یعنی 8 طلا، 8 نقره و 16 برنز. یعنی یکی از رشته هایی است که میتواند در رنگینگ کاروان ورزشی نقش بسیار موثری داشته باشد؛ که انشالله با حمایت همه جانبه ی وزارت ورزش بتوانیم هم کمکی به کل کاروان کرده باشیم و هم از جایگاه کاراته ی خودمان دفاع کنیم و قهرمان هایمان فوق العاده انگیزه دارند برای حضور در المپیک چون قهرمانهای کاراته ی ما کلکسیونی از همه ی مدال ها را دارند مدالهای آسیایی را دارند مدالهای بازی های آسیایی را دارند مدالهای مسابقات قهرماتی جهان را دارند و فقط در کلکسیون شان جای یک مدال المپیکی خالی است یعنی برای جامعه ی کاراته و قهرمان های ما بسیار انگیزه وجود دارد که انشالله با مدال المپیک کلکسیون شان تکمیل گردد البته به شرط حمایت وزارت ورزش از فدراسیون و تسهیل کردن برنامه هایی که برای رسیدن به این هدف در نظر داریم.

• توضیح بفرمائید که المپیکی شدن کاراته آیا میتواند به رونق یافتن بیشتر لیگ داخلی کاراته ی ما بیانجامد یا خیر ؟
سوالی که فرمودید خیلی جالب است. خدمتتان عرض کنم که در سال 97 کاراته یک فضاهایی را به وجود آورد برای این که انگیزه پیدا کنند در مسابقات لیگ ما حضور پیدا کنند خیلی از تیم های ما بدون این ورودی آمدند و خیلی از هزینه هایش را ما خودمان تقبل کردیم و یک سری تسهیلاتی را برایشان فراهم کردیم
در سال گذشته در لیگ کاراته در تمامی مقاطع 197 تیم بود که لیگ هایمان، جوانه ها و سوپر لیگ در بخش آقایان و بانوان 197 تیم حضور داشت و در سال 96 یکی از موفقیت هایی که در مورد لیگ داشتیم یکی از عواملش تعاملاتی بودکه با صدا وسیما داشتیم و اکثر برنامه هایمان پخش زنده شد هم در شبکه ی ورزش و هم در شبکه ی سوم سیما و جا دارد تشکر کنم از این عزیزان و انشالله در سال 97 هم این رشته ی المپیکی بهتر دیده شود که ما بتوانیم از این فرصت ها استفاده کنیم.

• کاراته تقریباً از سال 1353 توسط استاد فقید مرحوم شیهان وارسته بنیان گذاشته شد و الان نزدیک به نیم قرن است که این رشته در ایران فعالیت می نماید.
آیا شما آمار دقیقی از تعداد کاراته کایان ایران که از قدیم تا به امروز بوده اند دارید؟
چه تعدادی در ایران مشغول به فعالیت در کاراته هستند؟ و آیا با توجه به حجم و خیل عظیم اعضای این خانواده ی بزرگ برای خانه ی کاراته نباید زودتر از این ها فکری می شد ؟!
ببنید یکی از موضوعاتی که شما برای برنامه ریزی در هر قسمتی در وهله ی اول به آن نیاز دارید اطلات و داده ها است؛ لذا ما با این رویکرد سامانه ی الکترونیک فدراسیون را در سال گذشته راه اندازی کردیم که یکی از موفقیت هایی است که در سال گذشته در حوزه ی اداری داشتیم.
خب قاعدتاً این سامانه به ما خیلی کمک میکند که یک آمار کلی را از جامعه ی کاراته داشته باشیم. اینکه چند مربی، چه تعداد قهرمان داریم چند سبک داریم و حتی در هر سبکی چند نفر مشغول به کار هستند.
ما اگر بخواهیم هر برنامه ریزی در حوزه ی ارتقا سطح علمی و عملی کاراته کاهامان داشته باشیم نیاز به اطلاعات و داده ها داریم و در هر برنامه ی راهبردی نیاز به آن هست و اگر بخواهیم طرح آمایش سرزمین هامان را اجرا کنیم باز هم مستلزم همین بحث اطلاعات و داده ها است.
برای همین ما در حال کامل کردن سیستم بانک اطلاعاتی مان هستیم ضمن اینکه نگاه شخصی خودم این است که این بزرگواران مخصوصاً عزیزانی که از بنیان گذاران کاراته ی ما بودند و پیشکسوتان عزیز، چهره های ماندگار و شناسنامه های ما هستند
یعنی باید به آنان توجه و برایشان برنامه ریزی شود و خیلی از جامعه ی جدید کاراته ما متاسفانه این بزرگواران ما را نمی شناسند! این یکی از رسالت های فدراسیون است که این چهره های ماندگار کاراته را هم برای هنرجویان جدید کاراته کا الگو سازی کند و هم آنها را بشناساند.
ما اتفاقاً در مقاطع مختلف در اردوهایی که بودیم خیلی از این بزرگواران افتخار دادند ودر اردوهای ما حضور پیدا کردند اما آن سیستم بانک اطلاعاتی ما انشالله اگر کامل شود، دسترسی خیلی از این جامعه و رسانه ها تسهیل می گردد که می توانند پیشکسوت های این رشته را ببینند و مربیان و داوران مختلف را بشناسند و همچنین روئسای سبک ها و عملکردهای انها را از این طریق ارزیابی نمایند و یک فضای خیلی خوبی برای بحث جامعه ی کاراته به وجود می آید و همچنین بحث هنر جوهایی که از ابتدا می خواهند بیایند و کاراته را شروع بکنند وقتی هنر جویی می خواهد به رشته ی کاراته ورود کند با علم بر ویژگیهای سبک وارد میشود و هم یک اطلاعاتی را از کاراته و نوع فعالیت مربیان و سبقه ی مربیان و سطح آنان دارد و میتواند ارزیابی و ورود نمای. که انشالله این کاراها نیز انجام می شود و در خدمتتان هستیم.

• کار خوبی که در ایجاد این سامانه اتفاق افتاد این بود که عملاً تمام اعضای خانواده کاراته از هنرجو گرفته تا مربی برای ارتقا درجات از یک کمربند به کمربند دیگر یا برای بحث مربیگری باید عضو این سامانه بشوند. این ایجاب باعث شده  که بانک اطلاعاتی شما روز به روز قوی تر شود من حتی می دانم که یک کدشناسایی اختصاصی هم افراد متقاضی شرکت در دوره های مربیگری باید در وزارت ورزش داشته باشند.اما اگر اجازه بفرمائید ما دوباره بحثی راجع به بودجه و هزینه ها داشته باشیم. سالی که گذشت سال بسیار درخشانی برای فدراسیون کاراته بود ولی شما فدراسیون قبلی را در شرایطی تحویل گرفتید که یک سری معوقات و بدهی های پرداخت نشده داشت این را بفرمائید که این معوقات را چگونه توانستید مدیریت کنید؟ چون من میدانم که یک بخش عمده ای از این معوقات با مدیریت خوب شما پرداخت شده است و عملاً الان فدراسیون بدهی عمده ای ندارد.
ما در مقطعی که سال 95 فدراسیون را تحویل گرفتیم ، نمی گویم بدهی، می گویم تعهد، چون هر مدیری در هر تشکیلاتی برای اجرای برنامه های پیش بینی شده یک سری تعهداتی به وجود می آورد. یعنی رئیس فدراسیون منتظر پول نمی ماند پولش را میگیرد ارز اش را میگیرد و کارهایش را انجام می دهد و تیم هایش را میفرستد.
در مراحل قبلی که آقای طباطبایی تشریف داشتند دقیقاً همین بود یعنی خدایی نکرده بحث بدهی نبود بحث تعهد بود؛ مثلاً ما به دفتر هواپیمایی یک میلیارد و خرده ای بدهکار بودیم و در حوزه های مختلف هزینه های مختلف را داشتیم.
خب الحمدلله یکی از ویژگی های هر مدیری در هر قسمت مدیریت کردن آنها بر منابع مالی است یعنی ما بتوانیم دخل و خرج مان را تنظیم کنیم که ما در همین راستا در فدراسیون توانستیم از سه میلیارد و خرده ای یعنی بخش اعظم بدهی هامان را پرداخت کنیم و انشالله در سال 97 بتوانیم بدهی ها را به صفر برسانیم، ضمن آنکه برنامه های پرترافیک سال 97 را هم انشالله پیش ببریم و با توجه به درآمدزایی که از سایر منابع و اسپانسر های مختلف که الحمدالله در فدراسیون پیش بینی شده است و بخشی از آن هم در سال 96 پیش بینی شده بود ما توانستیم از آن محل این معوقات را پرداخت کنیم.
انشالله در سال 97 هم با جدیت بیشتری دنبال می کنیم چون سال 97 برنامه ها ی فدراسیون پرترافیک تر از سال 96 است ما تعداد زیادی را برای کسب سهمیه داریم و مسابقات جهانی و مسابقات آسیایی داریم و خیلی برنامه های دیگر که انشالله بتوانیم خیلی خوب به انجام برسانیم و نتایج خوبی کسب کنیم .

• شما در بخشی از این مصاحبه اشاره داشتید که برای ارج نهادن به پیشکسوت های کاراته برنامه دارید؛ بنظر می رسد برای ارج نهادن و دیده شدن و الگو قرار دادن آن بزرگواران، امسال که سال پرترافیکی برای کاراته است و قطعاً این ترافیک مسابقات و بازی هایی که وجود دارد فرصت مناسبی است.
چراکه یقیناً نیاز به استفاده از مربیان بیشتری نسبت به گذشته است بخصوص مربیان پیشکسوت در کنار نیروهای جوان و با استعداد در واقع این دو لازم ملزوم یکدیگرند.بفرمائید شما آیا برنامه ای برای آنکه از اکثر مربیان پیشکسوتی که توانایی این را دارند که بیایند و به تیم های ملی ما در مسابقات امسال کمک کنند دارید؟
خب ما در سال 96چند کار خیلی مهم را در حوزه ی آموزش انجام دادیم. که همانطور که شما اشاره داشتید یکی از موضوعاتی که در حوزه ی آموزش انجام شد راه اندازی کارگاه های آموزشی بود.
خب هدف از کارگاه های آموزشی ما هم با رویکرد دانش افزایی مربیان و هم وحدت رویه در آموزش و هم یکسان سازی در آموزش بود که از موضوعاتی است که در کاراته نیازمند آن بودیم.میدانید که مسائل فنی کاراته کارهای ما در باشگاه ها شکل میگیرد یعنی قاعدتاً مربیانی که در باشگاهها تدریس می کنند و کار قهرمان پروری میکنند باید مطالبی را که تدریس می کنند همان مطالبی باشد که در رسانه های ملی مطرح می شود.
در همین راستا ما برگزاری کارگاه ها را در سال گذشته شروع کردیم و 7 دوره ی آن را برگزار کردیم؛ حتی به صورت فشرده و آزمایشی بود اما در سال 97 با رویکرد جدی تر نگاهمان این است که بتوانیم فرصت هایی را برای مربیان عزیزمان به وجود آوریم که تمام مربیان در این کارگاههای آموزشی حداقل در دوره ی آن شرکت کنند و تنها مسائل فنی در این کارگاه های اموزشی مطرح نمی شود. مسائل روانشناسی ورزشی ، تغذیه ،کوچینگ و خیلی از موضوعاتی که یک مربی قاعدتاً باید توانایی آن موضوعات را داشته باشد آموزش داده می شود.
لذا در رابطه با بحث مربیان فدراسیون دارد یک سری از فرصت ها را به وجود می آورد تا از ظرفیت های افراد تحصیل کرده ی خود کاراته استفاده کند یعنی ما در جامعه ی کاراته چندین دکتر و فوق لیسانس تربیت بدنی داریم و ظرفیت های خیلی خوبی داریم؛ چه بهتر که بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
در همین راستا ما یک فراخوانی منتشر کردیم برای استان ها که قهرمان ها و کارشناسانی که هم تحصیلات آکادمیک دارند و هم پیشکسوت هستند را به ما معرفی کنند و من تقریبا چند نشست را با این عزیزان و بزرگوران داشته ام.
امیدوارم که بتوانیم با برگزاری این کارگاه ها و همچنین مربیگری های مختلفی که داریم برگزار میکنیم از همین اساتید استفاده شود هم در بخش دروس تئوری و هم در بخش دروس عملی و در کنار این هم انشالله در سال جدید قطعاً یک اتاق فکری را تشکیل خواهیم داد که بخش سیاست گذاری هم در حوزه ی قهرمانی و هم در حوزه ی آموزش و هم در حوزه ی همگانی خواهد بود و سیاست گذاری و برنامه های راهبردی این موضوع را برای فدراسیون مشخص و تبعین کنند.
انشالله من از صاحب نظران و کارشناسان کاراته استفاده خواهم کرد ودر کنار این هم خوب یکی از موضوعاتی که در حوزه ی قهرمانی نیاز بود.
با توجه به اینکه کاراته المپیکی شده است ما ساختار تشکیلاتی کاراته را تغییر دادیم و تیم های ملی را تغییر دادیم و کردیم سازمان تیم های ملی... در کنار این سازمان تیم های ملی یک کار گروه فنی تشکیل شد که برنامه ی تیم های ملی را، هم رصد کند، هم بتوانند ارزیابی کند و هم مشاوره بدهند که ما بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم و گزارشات دقیق و منظمی را از روند پیشرفت تیم های ملی انشالله داشته باشیم .

• من فکر میکنم از نقاط درخشان کارنامه ی شمادر سالی که گذشت این بود که کاراته جزء کتاب های درسی تربیت بدنی شد و تفاهم نامه ای هم با آموزش عالی کشور منقعد کردید.
این را هم یک توضیح بدهید که کاراته ای که بخشی از زندگی کاراته کاران است چطوری قرار است که وارد بخش علمی زندگی انها هم بشود؟
ببینید ما برای پیشرفت در بخش توسعه ی همگانی و قهرمانی کاراته و اشاعه ی این رشته بلاخره باید یک سری زیر ساخت در ابتدا تعریف و ایجاد میکردیم در همین راستا ما نشستی را با اقای دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش داشتیم که الحمدلله آن نشست نتایج خیلی خوبی را برای کاراته داشت و همانطور که حضرتعالی فرمودید جلسه ای را با اقای دکتر علیزاده داشتیم در وزارت آموزش عالی که با توجه به اینکه کاراته هم دیگر جزئی از رشته های اصلی دانشجویان شده است. فضایی را به وجود بیاوریم و تعاملاتی را با یکدیگر داشته باشیم.
و همانطور که کاراته در بخش آموزش و پرورش فعال است در حوزه ی دانشگاه ها نیز انشالله فعال شود. بلاخره در قسمت آموزش و پرورش سه میلیون نفر دانشجو داریم و این یعنی اینکه فرصت بسیار خوبی است که جامعه ی کاراته ی ما، هم در حوزه ی همگانی و هم در حوزه ی قهرمانی از این فرصت ها استفاده کند که الحمدلله تفاهم نامه ی خیلی خوبی تنظیم شد که انشالله بتوانیم کاراته را در دانشگاه ها نیز به عنوان واحد درسی دنبال نماییم.
در کنار آن برای نیرو های مسلح هم برنامه ای را قطعاً خواهیم داشت که با سردار باران چشمه در ماه های آینده نشستی را برگزار خواهیم کرد که بتوانیم رشته کاراته را در آنجا هم به صورت دقیق و با برنامه دنبال کنیم.

• الان رزمی جزء دروس اجباری دانشگاههای افسری است درسته؟
بله

• اما دوباره برگردیم به بحث پیشکسوتان چون فکر میکنم سرمایه ی اصلی هر ورزشی پیشکسوتان آن ورزش هستند. آنها بودند که خط شکنی کردند این مسیر را برای جوانان هموار ساختند.
ما یک تعداد از پیشکسوتان را داریم که به شدت مورد توجه و احترام جهان کاراته هستند؛ مثلاً در شیتوریو جناب استاد کیوشی تن زاده ، در شتوکان جناب استاد پرفسور بمبویانی ، در گوجوریو جناب استاد دکتر زین سازفندقی و بسیاری اساتید دیگر.از این اساتیدی که خارج از کشور هستند و مورد توجه دنیای کاراته اند فدراسیون چه استفاده ای میتواند ببرد ؟
فدراسیون نگاهش در مورد بحث پیشکسوتان عزیزمان این است که این عزیزان شناسنامه های کاراته در ایران هستند و نگاه ویژه ای به سبک های مختلف داریم قطعاً هم این سبک ها ازاین فرصت ها استفاده می کنند و انشالله در برنامه های آتی نگاهمان این است که بتوانیم کاری کنیم که کاراته هم از ظرفیت های این بزگواران استفاده کند.
خب خارج از بحث عزیزانی که شما فرمودید خیلی از مربی های ما هستند که الان در خیلی از این کشور ها در امر مربیگری تیم های ملی کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند. البته این یک فرصت است برای کاراته ی ایران که یک غرور برای کشورمان محسوب می شود که ما در مسابقات آسیایی و جهانی میبینیم که حداقل ده تا از این کشور ها مربی هایشان ایرانی است و واقعاً باعث افتخار کشور ما است. اما در کنار این یک تهدید هم هست چون به عنوان مربی کشور رقیب این عزیزان سبک کاراته ی ما و نوع کاراته ما را می دانند.
اما من در هر زمانی که در مسابقات برون مرزی این بزرگوران را دیده ام و با هم جلسات مختلفی را داشتیم توانستیم از تجرببات این عزیزان استفاذه کنیم مخصوصاً که در گرفتن کرسی های بین المللی این بزرگواران با توجه به تعاملاتی که با روئسای فدراسیون های کشور های مختلف دارند می توانند نقش بسزایی داشته باشند و ما در سال 96 یکی از مهم ترین فعالیت هایمان بحث آقای سلیمی بود که در داوری توانستیم این کرسی جهانی را کسب کنیم در کنار این ایشان در خیلی از دوره ها به عنوان مدرس حضور پیدا می کنند و فرصتی است برای داوران کاراته ی ما که انشالله بتوانند آنها هم ارتقا پیدا کنند.

• آیا شما تیمی برای استعداد یابی برای تیم های ملی جدای از شیوه ی تحصیلی ای که برایشان در نظر گرفته شده داردی؟ یا تیمی وجود دارد که بتواند جدای از روند ی که وجود دارد برای ورود به تیم های ملی ، بروند در باشگاهها به دنبال استعدادهایی که وجود دارد؟
یکی از موضوعاتی که فدراسیون مد نظر دارد این است که برای استعداد یابی در کاراته در وهله ی نخست باید زیر ساخت هایش را فراهم کنیم. اول تربیت نیروی انسانی هایی که می خواهند کار استعداد یابی کنند یعنی اگر کسی بخواهد کار استعداد یابی کند باید اول یک سری ویژگی هایی را داشته باشد که بتوانند افراد را ارزیابی کنند؛ در بحث روانشناسی، پیکر شناسی ، فیزیولوژی و ... خیلی از شاخصه هایی که یک کاراته کا باید داشته باشد را باید بدانند.
این شرایط و فاکتور ها را ما در نظر داریم البته به صورت علمی خدمتتان عرض می کنم که همین ها را در قالب کمیته ی تحقیقات و پژوهش بر روی سایت فدراسیون قرار داده ایم.
همچنین در قالب پروپوزال و پایان نامه هایی که افراد می خواهند برای خودشان انتخاب کنند اگر از این پروپوزال های طرح های پیشنهادی ما انتخاب کنند ما تقریبا تا بیست درصد از هزینه های پایان نامه هایشان را به آنها می دهیم.
یعنی یک کار میدانی که اگر آن دانشجو بخواهد کل فدراسیون درگیر کار آن تحقیقات می شود و ما این بستر را برای ایشان فراهم میکنیم. یعنی اگر یک ادم عادی بخواهد وارد تیم های ملی ما شود یک مقدار سخت خواهد بود اما کسی که کار تحقیقاتی کاراته را انجام میدهد تیم های ملی و مربیان با انها همکاری می کند واین فرصتی است که فدراسیون در اختیارشان می گذارد.
ما در سال گذشته به خاطر اینکه وحدت رویه در خصوص استعدادیابی داشته باشیم از سراسر کشور یک مرد و یک بانو را هماهنگ کردیم از مربیان و آنها آمدند برای بحث توجیهی، پارامترهایی پیش بینی کردیم و جلسه اش برگزار شد و آنها به عنوان کانون استعدادیابی کاراته در استان ها شدند و ما البته در نامه ای هم که زده بودیم گفته بودیم که از مربیانی باشند که کار قهرمان پروری کرده و مربیان مجربی باشند .
اما در سال جدید ما اینکار را با پشتکار بیشتری برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم استعداد یابی داشته باشیم در کنار این هم بحث استعدادیابی مثلثی است که سه ضلع دارد؛ یک ضلع زیر ساخت های آن است فضای فیزیکی و سالن ها است که الحمدلله تفاهماتی را که با بسیج و سپاه انجام شد آن فضاها را در اختیار ما قرار می دهند و بحث دیگر ما نیروی انسانی است که این مربیان عزیزمان هستند که باید توجیه بشوند و همچنین فرصت هایی که وزارت اموزش و پرورش در اختیار ما قرار می دهد و این هم با نشستی که با اقای دکتر حمیدی داشتیم این فرصت اختیار کاراته قرار میگیرد که بتوانیم هم در قالب شهرستان و هم در قالب استان به صورت منطقه ای بتوانند این اساتید برای کار استعداد یابی فعالیت کنند.

• بخش عمده ای از ظرفیت های فدراسیون بخش سبک ها است. به نظر من شاید برای دوستان و اعضای کاراته ی ایران سبک های خودشان بیشتر از سایر سبک ها اهمیت داشته باشد، چون ما تعداد زیادی سبک در فدراسیون کاراته داریم. حدود 45 استایل در شیتوریو ، 34 تا در شوتوکان، 4 تا در گوجوریو و سبک های آزاد هم که بسیار زیاد است.
فدراسیون برای این جزیره های دور افتاده از هم چه برنامه ای دارد که مثلا اگر شوتوکان به عنوان یک سبک اصلی اسمش برده می شود این سبک به عنوان یک خانواده در کنار بقیه ی زیر شاخه هایش و در کنار هم دیده شود و با هم ارتباطات و ارزیابی عملکرد داشته باشند.آیا شیوه ای برای ارزش یابی عملکرد سبک ها در نظر گرفته اید؟ برنامه ی خاصی وجود دارد یا خیر؟
ما در سال گذشته دو کمیسیون خیلی مهم را در فدراسیون راه اندازی و تقویت کردیم ، یکی کمیسیون شورای برون مرزی بود برای سفرهایی که صورت میگیرد و دیگری شورای سامان دهی سبک ها.
ببینید با توجه به اینکه کاراته در حال حاضر نزدیک به هشتاد سبک دارد، سبک هایی که مجوز دارند و فعالیت می کنند بلاخره یک جایی باید ارزیابی شوند؛ ما پیش بینی کردیم برای ارزیابی این سبک ها بحث سرانه ی جمعیتی اهمیت دارد؛ برگزاری مسابقات قهرمانی کشورشان ،حضور در مسابقات جهانی سبک های خودشان و یک سری شاخصه ها را پیش بینی کردیم که بتوانیم این سبک هارا ارزیابی کنیم و تسهیلاتی را برایشان فراهم کنیم.
نگاه فدراسیون در ضمن آنکه بحث توسعه ی کاراته است اما نگاه نظارتی هم هست که ما باید سبک ها را ارزیابی کنیم.
انشالله در ساال 97 ما یک قالبی را مشخص می کنیم با این شاخص هایی که عرض کردم و خیلی از آن سبک ها را در آن قالب می گذاریم اگر حد نصاب امتیازات را کسب کنند می مانند و اگر نه برنامه ریزی دیگری را برای آنها انجام میدهیم و یک فرصتی را به ایشان می دهیم که خودشان را برسانند به استانداردهایی که تعیین کردیم یعنی اگر سبکی که غیر فعال است و نه اعزام دارد و مسابقات قهرمانی کشور برگزار نمی کند و سرانه ی جمعیتی ندارد و نماینده ی کامل در سایر استان هارا نیز ندارد ، در وهله اول ما همه ی این شاخص ها را مشخص می کنیم و کمکشان میکنیم که ارتقا پیدا کنند.
اما اگر ببینیم آن شاخص ها و پارامتر های اولیه را ندارند خوب قاعدتاً در کمیته یدسامان دهی سبک ها تصمیماتی برای این سبک ها گرفته خواهد شد.
قاعدتاً فدراسیون دو بال دارد یکی هیئت هایش است و یکی سبک هایش که بحث مسائل تخصصی بر می گردد به سبک ها و مسائل اداری و پشتیبانی بر می گردد به هیئت ها؛ یعنی سبک ها یکی از بازوهای اصلی فدراسیون هستند هم در جهت قهرمانی و هم در جهت توسعه ی همگانی لذا نگاه فدراسیون نسبت به سبک ها هم نگاه ویژه ای است و بخاطر همین هم بود که ما سازمان تشکیلاتی سبک های آزار را منحل کردیم تا سبک های آن نیز بتوانند بصورت مستقیم با فدراسیون ارتباط داشته باشند و برنامه هایشان را بتوانند به خوبی دنبال کنند و انشالله از تسهیلات خوبی در فدراسیون برخوردار باشند .

• درباره ی سبک های آزاد که با چهار سبک اصلی کاراته یک مقدار متفاوت است برنامه ی خاصی در نظر دارید؟ با توجه به اینکه من فکر میکنم اقای این سبک ها بصورت یه سازمان مستقل دیده شده بود الان اوضاعشان به چه شکلی است؟
در سبک های آزاد یا سبک های غیر کنترلی تقریباً میشود گفت که نیمی از جامعه ی کاراته ی ما هستند؛ یعنی یک فرصت خیلی خوبی است برای خود کاراته که در کنار کاراته کاران دیگر کار میکنند و آنها هم عین کاراته ی خودمان هستند و هیچ فرقی نمیکند ما در همین مقطع هم برای اولین بار بود که ترکیب تیم های ملی جوانان و نوجوانان رادر سبک های آزاد تشکیل دادیم و در بزرگ سالانمان اعزام برون مرزی داشتند و ما در سال 97 حتماً تیم های ملی بانوان شان را هم راه اندازی می کنیم.
بالاخره نیاز هست که تیم های ملی بانوان را داشته باشند و ما داریم برای آن برنامه ریزی می کنیم .با توجه به روندی که در حال حاضر دارد پیش می رود؛ خب بالاخره در مسابقات المپیک 2020 سبک های غیر کنترلی کاتاهایشان جزء کاتاهای آن مسابقات حساب می شود.
من این روندی که مشاهده میکنم احتمال دارد که در مسابقات 2024 سبک های غیر کنترلی هم سهمی داشته باشند، یعنی در رابطه با بحث کسب سهیه ها و فرصت هایی که هست آنها هم سهمی داشته باشند.
نگاه فدراسیون نسبت به سبک های غیر کنترلی یک نگاه حمایتی است و به خاطر همین هم هست که ما برنامه هایشان را به خوب دنبال میکنیم و اردوهای تیم ملی برایشان پیش بینی میکنیم و دوره های مربی گریشان را دارند برگزار میکنند و همچنین کمیته های تخصصی شان را هم جدا کرده ایم. یعنی هم ما یک سری کمیته های عمومی داریم که هم مرتبط با کنترلی است و هم غیر کنترلی و یک سری کمیته هایی را داریم که تخصصی است یعنی بحث آموزششان با سبک های کنترلی فرق میکند و کمیته فنی، کمیته ی تحقیقات و پژوهششان و مربیان و داورانشان فرق میکند اما یک سری کمیته های عمومی داریم و این را می رساند که نگاه فدراسیون نگاه ویژه ای به سبک های آزاد است که انشالله در سال 97 هم این تیم های ملی ترتیب خیلی خوبی داشته باشند و اردوهاشون را مرتب برگزار کنند که بتوانند در رویدادهای جهانی که سطح مسابقاتش بسیار بالا است انشالله این قهرمان های ما حضور پیدا کنند.

• به عنوان یکی از چند سوال آخر با توجه به اینکه یکی از بخش های مهم هر فدراسیونی بخش فرهنگی آن است یک مختصری در باره ی کارهای فرهنگی که فدراسیون کاراته در سال گذشته انجام داده است توضیه بفرمائید؟
کاراته همیشه در کنار مردم در صحن برنامه ها و مناسبت ها و و رویداد ها بوده است. یعنی کاراته در کنار مردم در هر برنامه ای که شما ملاحظه می فرمایید در مناسبت ها ی مختلف و روزهای مختلف بوده و انشالله این روند ادامه خواهد داشت اما موضوع فرهنگ و فرهنگ سازی از خود اتاق رئیس فدراسیون آغاز شده و خداروشکر با توجه به کادر خیلی خوبی که در کمیته ی فرهنگی پیش بینی کردیم و فرصت هایی که داریم پیش بینی می کنیم و در سال 97 هم ما یک ردیف و اعتبار ویژه ای را برای این کار پیش بینی کرده ایم. انشالله بتوانیم در کنار فعالیت های قهرمانی و فعالیت های همگانی فعالیت های فرهنگی را هم داشته باشیم.
در کنار این بحث ردیف های اختصاصی برای همگانی کردن هم پیش بینی کرده ایم که بتوانیم خارج از بحث کاراته فعالیت های دیگری را قهرمانهای ما و کادر ما انشالله داشته باشند.

• یکی از سؤالاتی که در ذهن برخی از اعضاء خانواده کاراته و البته برخی رسانه ها مطرح است حضور برخی چهره های شناخته شده است که مدت زمان نسبتاً طولانی ای را در فدراسیون کاراته تصدی گری کردند. بفرمائید آیا قرار است تغییری در این روند حاصل شود یا خیر؟
یکی از ویژگی های یک مدیر در هر قسمتی تربیت نیروی انسانی است حالا به هر دلیلی تا این مقطع این اتفاق در فدراسیون نیافتاده بود که ما برای قسمت های مختلف یک سری از عزیزان را برای این کمیته ها پیش بینی کنیم یعنی در حوزه ی آموزش و تحقیقات و پژوهش و در حوزه ی داوری، یکی از ویژگی هایی که در این مقطع دارد صورت میگیرد بحث تربیت نیروی انسانی و کادر سازی با طیف جوان و تحصیل کرده و کار آمد است.
خب الحمدلله اگر شما نگاه کنید در حوزه های مختلف کمیته هایمان هم از افراد با تجربه استفاده شده است و در کنار اینها افراد تحصیل کرده جوان استفاده کردیم. مثلاً در قسمت داوری یک پوست اندازی داشته ایم بخاطر اینکه افق و آینده ی کاراته و داوری کاراته دست این عزیزان باشد ضمن اینکه توجه ویژه ای به پیشکسوتان عزیزمان داریم اما در کنار این باید یک سری کادر سازی هم بشود که در فدراسیون هم این اتفاق خواهد افتاد.

• همین الان هم رئیس سازمان لیگ از جوانان هستند .
بله خیلی از کمیته های ما با توجه به تغییر و تحولی که داشتیم کادر جدید با طیف جوان و با انگیزه است و انشالله بتوانند از تجربیات پیشکسوتان و بزرگان خوب استفاده کنند که انشالله روند خوبی دارد.

• صحبت های پایانی تان را بفرمایید و اگر بحثی مغفول مانده که باید می پرسیدم و فراموش کردم بفرمایید.
من فقط خواهشم این است که نگاه وزارت ورزش و کمیته ی ملی المپیک کاراته را در خصوص تخصیص اعتبارات و سایر موارد مانند گذشته نباشد و امروز کاراته رشته ی المپیکی شده است و می طلبد که توجه ویژه ای به آن شود؛ هم در خصوص سالن و زیر ساخت هایش و هم بحث بودجه اش و از همه مهم تر شبکه سایت اداری، که انشالله ما در سال 97 شاهد حمایت همه جانبه وزارت ورزش باشیم و این سه مشکل ما انشالله حل شود، چون اینها موضوعاتی است که بر میگردد به وزارت ورزش که انشالله با حمایت های آقای دکتر سلطانی فر این مشکلات مرتفع شود.

• ممنون از وقتی که به سایت تابناک دادید وانشالله که سال 97 سال بسیار خوبی باشد برای شما و کاراته ایران
من هم تشکر میکنم از حضرتعالی و همکاران شما در رسانه ی تابناک که همیشه صادقانه می نویسند و موضوعاتی که من مشاهده میکنم همیشه نگاه حمایتی به کاراته داشته اند.
من تشکر میکنم و انشالله که این ارتباطات بیشتر باشد و اخبار و مطالب کاراته رسانه ای بشود که لااقل عملکرد همکارهای من که واقعاً در فدراسیون دارند زحمت میکشند انشالله بازتاب داده شود که بتوانیم کار کوچکی که کرده ایم لااقل نمایه پیدا کند.

گفتگو اختصاصی تابناک ورزشی/هادی اسماعیل نژاد

فرجی: درصورت حمايت كامل،کاراته به اندازه كل رشته ها در المپیک٢٠٢٠ مدال مي آورد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی