بازدید 9312
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان» تا «خروج سالانه 400 میلیون دلار از کشور به‌ خاطر «کره»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران با حمایت فولادی‌ها و پالایشی‌ها، افزایش قیمت نفت با احتمال خروج آمریکا از برجام، افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان، سکه طرح قدیم ارزان شد، پرداخت ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات، قیمت جهانی طلا افزایش یافت، واردات بیش از ۴۹ تن چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار به کشور و ادامه حکم‌رانی روسیه بر بازار نفت چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 25 April 2018

از «افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان» تا «خروج سالانه 400 میلیون دلار از کشور به‌خاطر پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران با حمایت فولادی‌ها و پالایشی‌ها، افزایش قیمت نفت با احتمال خروج آمریکا از برجام، افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان، سکه طرح قدیم ارزان شد، پرداخت ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات، قیمت جهانی طلا افزایش یافت، واردات بیش از ۴۹ تن چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار به کشور و ادامه حکم‌رانی روسیه بر بازار نفت چین را در بر دارد.

سبزپوشی بورس تهران با حمایت فولادی‌ها و پالایشی‌ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 276 واحدی معادل 0.29 درصد به رقم 94 هزار و 576 واحد رسید. این در حالی است که روز دوشنبه نماگر بورس تهران با افت 194 واحدی معادل 0.21 درصد مواجه شده بود. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری و اردیبهشت 97، بر خلاف روند نزولی روزهای اخیر، شاهد روند صعودی تمامی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 87 واحدی معادل 0.29 درصد به رقم 29 هزار و 967 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 74 واحدی معادل 0.44 درصد، عدد 16 هزار و 804 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 55 واحدی معادل 0.44 درصد به رقم 12 هزار و 485 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.37 درصد همراه شد و 370 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 100 هزار و 725 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 252 واحد افزایش معادل 0.38 درصد به رقم 67 هزار و 60 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 297 واحد افزایش معادل 0.15 همراه بود و عدد 202 هزار و 33 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان» تا «خروج سالانه 400 میلیون دلار از کشور به‌خاطر

افزایش قیمت نفت با احتمال خروج آمریکا از برجام

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) و عبور از مرز ۷۵ دلار بشکه ای ۷۵.۲۰ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت افزایش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۸.۹۸ دلار صورت گرفت. بر اساس واقعیات موجود، با خروج احتمالی آمریکا از برجام ممکن است این کشور مجددا علیه ایران (سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک) تحریم های اقتصادی جدیدی را در هفته های آینده اعمال کند و این موضوع باعث شده است که قیمت نفت در روز گذشته افزایش یابد. در این رابطه، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ می تصمیم خود را در رابطه با خروج یا عدم خروج از توافق هسته ای با ایران اعلام خواهد کرد. 

افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان

صندوق بین المللی پول از افزایش بی سابقه بدهی کشورهای جهان به 164 هزار میلیارد دلار خبر داد که 225 درصد تولید ناخالص داخلی است. به گزارش ایرنا، روزنامه «یو.اس.اِی تودی» آمریکا اعلام کرد، بر پایه بررسی صندوق بین المللی پول، چین بیشترین نقش را در رشد میزان بدهی های جهان داشته و سه چهارم افزایش بدهی ها در بخش خصوصی از زمان بحران مالی سال 2009 مربوط به این کشور است. بنا به این گزارش، نصف بدهی های جهان مربوط به ژاپن و آمریکاست و پس از چین مهمترین عامل ثبت رکورد یاد شده به شمار می روند. صندوق بین المللی پول دلیل افزایش بدهی های جهان به وضع هشدار دهنده کنونی را فروپاشی اقتصاد جهانی در بحران مالی سال 2009 و واکنش سیاسی به این بحران، افت قیمت کالاها در سال 2014 و رشد مصرف در کشورهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه کم درآمد دانست. بدهی بیش از یک سوم کشورهای پیشرفته در سال 2017 به بیش از 85 درصد تولید ناخالص داخلی آنها رسید؛ در حالی که در سال 2000 میلادی شمار چنین کشورهایی سه برابر کمتر بود. سال گذشته میلادی همچنین از هر پنج کشور نوظهور و کم درآمد یک کشور، بیش از 70 درصد تولید ناخالص داخلی خود دارای بدهی بود، اما شمار کمی از آنها موفق به بازپرداخت بدهی یا تمدید مهلت آن شدند. ایران در زمره کشورهای دارای بدهی خارجی کم است. حجم بدهی خارجی ایران در پایان نیمه نخست سال 1396 معادل 9 میلیارد و 444 میلیون دلار بود. بنا به اعلام بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 میلادی معادل 412 میلیارد و 200 میلیون دلار ثبت شد.

سکه طرح قدیم ارزان شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۵ هزار تومان و طرح قدیم ۲۰ هزار تومان ارزان شد. همچنین هر نیم سکه ۵ هزار تومان و هر سکه یک گرمی ۳ هزار تومان کاهش قیمت داشتند. بر این اساس قیمت سکه طرح جدید یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان، نیم سکه ۸۶۸ هزار تومان، ربع سکه ۵۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۳۵۱ هزار تومان بود.

پرداخت ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه ۷۶ میلیاردتومان از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات به کارخانجات پرداخت شده است، گفت: خرید توافقی شیرخام هنوز ادامه دارد اما میزان آن کاهش یافته و هم اکنون در دو الی سه استان این کار انجام می شود. وی افزود: باید این مسأله را پیگیری کنیم تا دولت مجددا حجم خرید را افزایش دهد و دامداران متضرر نشوند. مقدسی اضافه کرد: در حال حاضر کارخانجات لبنی شیرخام را از دامداران بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان خریداری می کنند ضمن اینکه پیشنهاد تعیین نرخ جدید برای شیرخام که سال گذشته به دولت  ارائه شده بود همچنان در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است. وی تصریح کرد: در سال جاری حتما باید قیمت شیرخام افزایش پیدا کند چرا که هزینه های تولید بالا رفته و قیمت تمام شده تولید افزایش چشمگیری داشته است، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم شیرخام ۱۶۱۹ تومان است. /مهر

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

پس از سه روز کاهش، قیمت طلا روز گذشته 2.51 دلار افزایش یافت و هر اونس طلا 1327.34 دلار فروخته شد که چندان با 1321.81 دلار، کمترین قیمت از 6 آوریل تاکنون فاصله‌ای ندارد. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «طلا با نگاه کم شدن ریسک، بالا و پایین می‌رود؛ هرچه ریسک کمتر شود قیمت پایین‌تر می آید. ما احساس می‌کنیم طلا در کوتاه‌مدت بیشتر کاهش قیمت خواهد داشت.»

ادامه حکم‌رانی روسیه بر بازار نفت چین

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد روسیه ماه گذشته ۵.۷۹ میلیون تن معادل ۱.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که ۲۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. روسیه از مارس سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده است. صادرات روسیه در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۱۶.۵۱ میلیون تن یا معادل ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز رسید. آمار گمرکی چین نشان داد عربستان سعودی که دومین صادرکننده بزرگ نفت در مارس بود، میزان صادراتش را افزایش داد. صادرات این کشور در ماه میلادی گذشته ۴.۶ میلیون تن یا ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۲ درصد نسبت به مارس سال گذشته رشد داشت. جزئیات بیشتر

واردات بیش از ۴۹ تن چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار به کشور

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۴۹ تن چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات این حجم چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار به کشور ۵۳۹ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۵۶ تومان و یا ۱۶۱ هزار و ۱۹۳ دلار در گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیار از کشور‌هایی همچون چین، امارات متحده عربی و اسپانا وارد کشور شده است. به نقل از میزان، در این میان بزرگترین صادرکننده چرخ و فلک، تاب و تئاتر سیاربه ایران چین گزارش شده که به تنهایی بیش از ۴۱ تن صادرات به ارزش ۱۲۹ هزار و ۶۳۹ دلار به ایران صادر کرده است.

واردات چین از کره شمالی کاهش یافت

گمرک چین روز سه شنبه از کاهش واردات این کشور از کره شمالی در سه ماهه اول سال 2018 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. بر اساس آمار گمرک چین، در سه ماه گذشته فقط 70 میلیون دلار کالا از کره شمالی به چین صادر شده است که نسبت به سال قبل 87 درصد کاهش نشان می دهد. کاهش واردات چین از کره شمالی، در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر سفر رییس جمهور چین به کره شمالی در رسانه های منطقه مطرح است. ابتدای این ماه بود که 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سفری غیر منتظره و از پیش اعلام نشده به پکن سفر کرد و با مسئولین این کشور دیدار و گفت و گو نمود. کارشناسان می گویند کاهش واردات چین از کره شمالی، تاثیر زیادی بر کسب درآمد ارزی کره پیونگ یانگ دارد. آمار گمرک چین حاکی است تجارت بین چین و کره شمالی در مقایسه با یک سال قبل در کل، 60 درصد کاهش داشته و در سه ماهه ژانویه تا مارس 2018 به 480 میلیون دلار رسیده است. این امر به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اصلی کره شمالی از جمله زغال سنگ و محصولات دریایی در پی وضع قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در همین حال نشریه گلوبال تایمز وابسته به حزب کمونیست چین در مقاله خود نوشته است از آنجایی که کره شمالی متعهد به تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی خود شده است، تحریم ها باید کاهش یابند.

خروج سالانه 400 میلیون دلار از کشور به‌خاطر «کره»

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران گفت: سالانه 45 هزار تن کره به کشور وارد می‌شود که 400 میلیون دلار ارزبری دارد و می‌توان آن را در کارخانه‌های لبنی داخل با اشتغالزایی بیشتر تولید و صادر کرد. علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه بازار بزرگ جهانی در کنار کشور ما قرار دارد که باید از این ظرفیت برای صادرات محصول استفاده کنیم خاطرنشان کرد: اما اکنون باید پرسید چه سهمی از این بازار را در اختیار خود گرفته‌ایم و باید وضع مقررات ما به سمتی برود که از تولید داخل حمایت شود و نباید کالای مشابه خارجی بتواند به راحتی وارد شود. وی با اشاره به نقش سازمان تعاون روستایی در تنظیم بازار شیر در سال 93 تا به امروز ادامه یافته گفت: باید صنایع تکمیلی زنجیره شیر و بازاریابی در به طور جد پیگیری شود و  یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه کنیم. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران گفت: از آغاز طرح توافقی خرید شیر خام تا به امروز 695 هزار تن از دامداران کشور خریداری شده است و می توان گفت با تولید خامه و شیر خشک 100 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری کرده‌ایم.

تعداد شعب بانکی کاهش یافت

تعداد کل شعب داخل کشور شبکه بانکی در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۶ به ۲۰۷۲۳ شعبه ‌رسید که در مقایسه با آذرماه همان سال، ۵۲ شعبه معادل ۰.۳ درصد کاهش یافته است. بر این اساس تعداد شعب بانک های دولتی ۸۷۶۵ (۴۲.۳ درصد)، بانک های خصوصی شده ۶۵۰۹ (۳۱.۴ درصد) و بانک های خصوصی و موسسات اعتباری ۵۴۴۹ شعبه (۲۶.۳ درصد) استهمچنین تعداد کل شعب ریالی ـ ارزی شبکه بانکی ۳۷۶۰، تعداد شعب شهری ۱۹۸۶۰ و شعب روستایی ۸۶۳ شعبه استبر اساس این گزارش تعداد شعب خارج از کشور شبکه بانکی ۴۷ شعبه و تعداد باجه های بانکی کشور در پایان اسفند ماه ۱۳۹۶ تعداد ۲۲۳۹  باجه استهمچنین از مجموع کل شعب شبکه بانکی کشور، ۲۱۵ شعبه در مناطق آزاد تجاری قرار دارندبررسی تعداد شعب داخل کشور بانک ها و موسسات اعتباری  به تفکیک استانی در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۶ نیز نشان می دهد که استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۴۰۶۰، ۱۴۴۶و ۱۳۳۴ شعبه بیشترین شعب بانکی را دارا می باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شاخص کل بوره در یک ماه گذشته حدود5000 واحد کاهش پیدا کرد روزنامه دنیای اقتصاد خم به ابرو نیاورد و انگارنه انگار اتفاقی افتاده حالا صد واحد بره بالا یا بهتر بگم ببرنش بالا بادرشت ترین تیتر منعکسش میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل