بازدید 8276

چراغ سبز ماکرون به ترامپ درباره ایران

کد خبر: ۷۹۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 24 April 2018

فارس نوشت: رئیس جمهور فرانسه با تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: «من گفته‌ام که برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم. بنابراین تمایل داریم که از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران [با آمریکا] همکاری کنیم.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «امانول ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه شرکت کرد.
ترامپ گفت مفتخر به میزبانی از ماکرون و همسرش در واشنگتن است.
رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری گفت: «دو هفته پیش، بعد از استفاده وحشیانه بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی آمریکا و فرانسه به کانون تسلیحات شیمیایی بشار اسد حمله کردند.»
ترامپ از همراهی فرانسه در اعمال تحریم علیه کره شمالی تشکر کرد و گفت که دولت او در مذاکره با پیونگ‌یانگ اشتباهات دولت‌های قبل را تکرار نخواهد کرد.

وی گفت: «نمی‌توان به ایران اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این رژیم باید به حمایتش از تروریسم پایان دهد. در خاورمیانه هر جا بروید، صرفنظر از اینکه کجا باشد، رد پای ایران را در مشکلات می‌بینید.»
ترامپ گفت از کشورهای ثروتمند غرب آسیا می‌خواهد کمکشان را برای دوران پس از شکست داعش در سوریه افزایش دهند تا ایران از مزایای خروج این گروه تروریستی از سوریه منتفع نشود.

امانوئل ماکرون هم در این کفنرانس خبری با اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران هم‌آواز شد. او با تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: «من گفته‌ام که برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم. بنابراین تمایل داریم که از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران [با آمریکا] همکاری کنیم.»

وی اضافه کرد: «این رایزنی‌ها ما را قادر ساخت همگرا بودن دیدگاه‌هایمان را روشن کنیم. لازم است ما چهار حوزه را [در خصوص ایران] پوشش دهیم. اولین آن، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ است. این مسئله به لطف برجام ممکن شد. دومین آن اطمینان یافتن از این است که در درازمدت، ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومی که مسئله‌ای بنیادی است این است که بتوانیم به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خاتمه دهیم. چهارمین آن فراهم کردن شرایط برای رسیدن به راه حلی سیاسی جهت مهار ایران در منطقه، یعنی در یمن، در سوریه، در عراق و در لبنان است. در این موضوعات دیدگاه ما عوض نشده است. من همیشه گفته‌ام لازم است چارچوبی پیدا کنیم تا بتوانیم با کمک همدیگر و طرف‌های منطقه و سران ایران به دنبال یافتن توافق باشیم.»
ماکرون گفت: «در موضوع ایران، فرانسه ساده‌انگار نیست. احترام زیادی برای مردم ایران قائلیم که از طریق تاریخ، قدرتشان را اثبات کرده‌اند. اما نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.»
ماکرون گفت: «مذاکراتی که داشته‌ایم ما را قادر به هموار ساختن مسیر برای رسیدن به توافقی جدید می‌کند؛ توافقی که بر روی آن کار خواهیم کرد. ما می‌خواهیم فراتر از شریکان اروپایی‌مان قدرت‌های منطقه و همچنین روسیه و ترکیه را مشارکت دهیم.»

ترامپ در این کنفرانس خبری ایران را تهدید کرد و گفت: «در صورتی که ایران به هر طریقی تهدید کند، بهایی خواهد پرداخت که تا کنون چند کشور معدود مشابه آن را پرداخته‌اند.»
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نظامیان آمریکا از سوریه خارج خواهند شد.
ترامپ درباره برجام به انتقاد از دولت‌های گذشته آمریکا پرداخت و گفت: «کاری که آنها باید می‌کردند این بود که باید سوریه را در این توافق می‌گنجاندند. وقتی می‌گویم باید این کار را می‌کردند منظورم قبل از اعطای ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد به ایران است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار