بازدید 2600

شکل قراردادهای برندسازی درست نیست

کد خبر: ۷۹۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 24 April 2018

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: ‌شکل قراردادهای برندسازی درست نیست. شیوه این قراردادها طوری است که موجب رها کردن کار توسط جایگاه‌داران و فروش جایگاه توسط آنها می‌شود.

به گزارش ایسنا، جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت پرسید برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت مقدمه تسلط فامیل‌های ثروت، قدرت و باشگاه نفتی در بخش خصوصی خواهد شد.

وی ادامه داد: نگرانی بنده از موقعیتی است که باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو در ساختار نفت و گاز دارد. انتقال بسیاری از ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز به این باشگاه و دست درازی کردن جلوی آن را قبول ندارند. باشگاه نفت نیرو در حالی تشکیل شده که مدیران دولت‌های گذشته و فعلی به وزارت نفت در سایه تبدیل شده‌ است، این باشگاه وزرای نفت را اداره می‌کند.

نماینده مشهد ادامه داد: رییس‌جمور در نشست سران قوا از ارسال چهار لایحه به مجلس که در خصوص قراردادهای بین‌المللی است اظهار نگرانی کرد ولی به نظر بنده محل نگرانی همین حوزه نفت و نیرو است. اولین رونمایی از ۵۲ حوزه نفتی در هتل المپیک انجام شد که توسط باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد. مگر وزیر نیرو با این همه توان و تجربه نمی‌توانست این کار را انجام دهد. با تشکیل چنین باشگاه‌هایی در کنار سایر وزارتخانه‌ها، دولت در سایه تشکیل می‌شود و مساله نفوذ اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: با اینکه گفته می‌شود ورود به باشگاه نفت و نیرو آسان است، اما آیین‌نامه جذب و گزینش این باشگاه بسیار بسته است. سه نفر باید عضویت نفر جدید را تایید کنند و این کار را نمی‌کنند مگر از وی تعهد گرفته شود و این کار یعنی همان عهد و پیمان انگلیسی.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مردم را سازماندهی کنید تا ملاحظه کنید چه تحولی در حوزه نفت و نیرو به وجود می‌آید. ایجاد دو قطبی در حوزه نفت و نیرو، اینکه یک طرف پیمانکار داخلی و یک طرف پیمانکار خارجی؟ چرا از ظرفیت بالای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء استفاده نمی‌کنید، این قرارگاه شش هفت فاز پارس جنوبی و فازهایی از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را اجرا کرد،‌ چرا از این ظرفیت در قراردادهای آی‌پی‌سی استفاده نمی‌کنید؟

وی با انتقاد به انتصابات وزیر نفت در شرکت‌های تابعه این وزارتخانه، گفت: تمام افرادی که تا قبل از رییس فعلی شرکت ملی نفت در این مسئولیت منصوب شدند همه از مدیرانی استخوان خرد کرده در صنعت نفت بودند که از نظر فنی و کارشناسی مدیران خبره‌ای بودند اما رییس کنونی شرکت ملی نفت، مدیری مالی است و نه فنی یا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فردی است که هیچ سابقه‌ای در نفت ندارد.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد به مدل قراردادهای برندسازی، گفت: این شیوه قرارداد موجب رها کردن کار توسط جایگاه‌داران و فروش جایگاه‌شان می‌شود، به این قراردادها اشکال بسیاری وارد است.

نماینده مردم مشهد در مجلس خواستار سپردن تدریجی کار به اتحادیه جایگاه‌داران سوخت شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به دستگاه‌های نظارتی، اظهار کرد: باید به طور جامع به این مساله وارد شوید. تذکر و کارت زرد مجلس و اظهار نگرانی کارشناسان هیچ فایده‌ای ندارد. رییس قوه قضاییه برای رعایت حقوق عامه مردم وارد این مساله شوید و به هجمه‌ها و فضاسازی‌هایی که علیه شما خواهد شد توجهی نکنید در شرایطی که شما قاضی خودتان را دستگیر و روانه زندان می‌کنید اما افرادی در دولت زمینه فرار کاوه مدنی را به وجود آوردند. شما به مساله باشگاه نفت و نیرو وارد شوید، ما هم دست سربازان گمنام امام زمان را می‌بوسیم، مدیران باید فرم خود اظهاری دو تابعیتی پر کنند.

وی با انتقاد به راه‌اندازی جایگاه‌های سیار سوخت‌رسانی، گفت: این ماشین‌ها بمب متحرکند، اگر یکی از این ماشین‌ها به ساختمان مجلس اصابت کند مجلس پودر می‌شود. 300 ماشین سوخت‌رسان در تهران راه افتادند و حتی تا در منزل مردم هم می‌روند، این مساله از نظر ایمنی خطرناک است.

کریمی قدوسی با اشاره به وضعیت اشتغال جوانان در استان نفت خیز خوزستان، گفت: سرزمین خوزستان چاه‌ها و میدان‌های بزرگ نفتی و گازی دارد اما جوانانش بیکارند. آقای وزیر اگر به جای وقت گذاشتن در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیرو تلاش می‌کردید 200 شرکت سهامی تعاونی با عضویت حداقل 40 میلیون ایرانی تشکیل می‌دادید، نقدینگی و تخصص جامعه را به این شرکت‌ها سرازیر می‌کردید به شما «ژنرال زنگنه» می‌گفتند.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیچ نماینده‌ای از سرمایه‌گذار خارجی نمی‌ترسد و بنده هم مخالف این کار نیستم. در برندینگ کارت زرد گرفتید تا اینکه مجلس با این کار مخالفتش را به شما اعلام کرده باشد ولی شما این پروژه را متوقف نکردید به همین دلیل بنده امروز این سوال را مجددا مطرح کردم.

نماینده مردم مشهد در مجلس خواستار اطلاع از باطن قراردادهای نفت و نیرو شد و افزود: نباید بحث‌ها را سیاسی کنید. ما می‌خواهیم از باطن قراردادهای نفت و گاز مطلع شویم تا اتفاقی که در قرارداد کرسنت افتاد و 20 میلیارد دلار متضرر شدیم، تکرار نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر