بازدید 5491
۱

گراني دلار؛فرصت تاريخي براي صادرات فوتباليست ايراني

کد خبر: ۷۹۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 24 April 2018

بالارفتن قیمت ارز هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم درچرخه اقتصاد ورزش و به خصوص فوتبال تاثیر زیادی می گذارد . بزرگترین مشکل اقتصاد صنعت فوتبال ما ،وابستگی این صنعت به صنایع و نهادهای مالی کشور است، این ارتباط به گونه ای است که می توان چرخه صنعت فوتبال را زیر مجموعه ، چرخه اقتصاد کشور در نظر گرفت .

به گزارش تابناك ورزشي، زیان ده و بالا بودن هزینه های انجام شده در این صنعت باعث شده است که هزینه های فوتبال از طریق نهاد های مالی کشور تامین شود که عمدتا در اقتصاد کشورما نیز تاثیر منفی می گذارد . بهترین راه حل برای این چالش جداسازی چرخه صنعت فوتبال از چرخه اقتصادی کشورو وابسته کردن چرخه اقتصاد کشور به چرخه اقتصاد فوتبال می باشد . یعنی چرخه اقتصاد فوتبال خود به یک چرخه مجزا تبدیل شود و به یکی از راه های درآمد زایی برای کشور تبدیل شود . در سال 2008 پس از بحران ایجاد شده در سراسر جهان کشور هایی همانند یونان ، اسپانیا ، پرتغال و... دچار بحران اقتصادی شدند . ورشکستگی بانک ها بالا رفتن بدهی دولت به کارکنان و تورم ایجاد شده در سایر کشور باعث شد که این کشور ها در آن سال دوران بحرانی داشته باشند . در حالی که انتظار می رفت که بحران اقتصادی ئر این کشور ها در صنعت فوتبال نیز تاثیر بگذارد، ولی این گونه نشد . تیم های رئال مادرید ، بارسلونا و آتلتیکو مادرید در آن سال به جای کاهش هزینه های خود ،هزینه های خود را بیشتر کردند و شاید دو سال بعد رئال مادرید توانست بازیکنانی همچون کاکا ، رونالدو و .... را جذب کند و دستمزد های بالایی را بپردازد و با جذب توریست از سراسر جهان خود باعث درآمدزایی برای کشورشان در شرایط بحرانی شدند .

تاثیرات مثبت

وضعیت به وجود آمده به جز تاثیر منفی ، تاثیر مثبت نیز می تواند در اقتصاد کشور داشته باشد ، افزایش سود حاصل از ترانسفر بازیکن داخلی به خارج از کشورپس از جام جهانی 2018 ودر نقل و انتقالات تابستان که احتمال لژیونر شدن بازیکنان داخلی (خصوصاً ملی پوشان) افزایش می یابد و حتی بازیکنان خارجی حاضر در ایران ، می تواند سود بالایی را با تحویل ارز به این باشگاه ها تزریق می کنند. انتقال بازیکنان به خارج از کشور در به کار گیری استعداد ها نیز در تیم ها کمک می کند وقتی مربیان نتوانند بازیکنان خارجی مدنظر خود را جذب کنند و بازیکنی نیز در نقل و انتقالات نباشد که پاسخگوی نیازهای آن ها باشد به ناچار به تیم های پایه خود روی آورده و جوانان بیشتری جذب تیم ها شده و فرصت بازی پیدا می کنند. جسارت مربیان افزایش می یابد و قاعدتاً استعدادهای بیشتری در فوتبال ایران خود را اثبات خواهند کرد . مشخصاً تهدیدهای ناشی از افزایش قیمت ارز بیشتر از فرصت هایی است که این معضل در پیش روی فوتبال ایران قرار می دهد. این امر در اردو های پیش از فصل و نیم فصل تیم های لیگ برتر نیز می تواند تاثیر بگذارد ،بدیهی است با افزایش قیمت ارز تمایل باشگاه ها به برپایی اردوهای خارجی کاهش پیدا می کند و فرصت خوبی برای کمپ های داخلی خواهد بود تا پذیرای تیم های مختلف باشند و وجوه باشگاه ها در داخل همین کشور خرج شده و از خروج ارز جلوگیری شود. ساخت کمپ های تمرینی مناسب با تجهیزات به روز دنیا در نقاط خوش آب و هوای کشور، ساخت و تجهیز مراکز اقامتی در مجاورت کمپ های تمرین، برقراری امکانات گردشگری مناسب به منظور پر کردن اوقات فراغت کادر فنی و ورزشکاران و با برگزاری اردوهای داخلی ضمن کاهش فشارهای ذهنی به ورزشکاران ایرانی که وابستگی زیاد به خانه و خانواده خود دارند به ایجاد شغل پایدار و کاهش قسمتی از بحران بیکاری درکشور نیزکمک خواهد کرد.پس میتوان گفت با رفع موانع موجود و تقویت بخش خصوصی به ورزش و اشتغال کشور کمک می کند .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خخخخخخخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل