بازدید 32035

روسیه: حمله اسرائیل به اس-‌300 در سوریه فاجعه به بار خواهد آورد

حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، به ‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه، تنش در روابط طرف‌های درگیر در سوریه را افزایش داده و با اعلام اسپوتنیک مبنی بر تحویل سامانه دفاع هوایی اس – 300 مدل فاواریت به سوریه، کار را به تهدید متقابل روسیه و رژیم اسرائیل کشانده است؛ هرچند برخی، تهدیدات تند روسیه را ابزاری برای امتیازگیری از رقبای خود در سوریه می‌دانند.
کد خبر: ۷۹۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 24 April 2018

مقامات دولت روسیه به رژیم اسرائیل در خصوص عواقب فاجعه بار تلاش برای حمله به سامانه موشکی اس-300 که قرار است از سوی روسیه به دولت سوریه تحویل داده شود، هشدار داده‌اند. در مقابل، مقامات اسرائیلی مدعی هستند، تنها راهی که برای آنها مانده، حمله به این سامانه در سریع‌ترین زمان ممکن است.

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، پس از چند روز گمانه‌زنی در خصوص تصمیم دولت روسیه برای این که سامانه دفاع هوایی و موشکی اس- 300 به ارتش سوریه تحویل شود، مسائل مربوط به ارسال اس-300 "فاواریت" به سوریه تقریبا حل شده است، حال آنکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته اظهار داشت، روسیه هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته، ولی اگر به این نتیجه برسد که باید سامانه اس-300 را در اختیار سوریه قرار دهد، این موضوع را پنهان نخواهد کرد.

طبق اعلام اسپوتنیک، این سیستم ها در سوریه در مدت زمان کوتاهی سیستم دفاع هوایی سوریه تشکیل می‌شود. این برنامه ها در نتیجه تصمیم روسیه برای حمایت از دولت سوریه پس از حملات موشکی دول غربی به سوریه است.

گمانه‌زنی در خصوص این تصمیم روسیه، با واکنش تند مقامات اسرائیلی در روزهای گذشته همراه بوده است. بنا به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران و مقامات نظامی پیشین اسرائیلی مدعی هستند که پاسخ قطعی اسرائیل به اقدام احتمالی روسیه در تحویل اس-300 به سوریه، تلاش برای نابودی آن در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود.

چنین وضعیتی به وخیم شدن روابط روسیه و اسرائیل منجر خواهد شد که طی سال های دخالت نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه تلاش کرده‌اند، کانال‌های ارتباطی برای هماهنگی اقدامات خود را حفظ کنند. اختلال در روابط روسیه و اسرائیل ممکن است بر وضعیت جنگ داخلی در سوریه تأثیراتی جدی داشته باشد.

ژنرال آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل که از جمله خلبانان اسرائیلی است که در حمله به تأسیسات هسته‌ای عراق در سال 1981 مشارکت داشته، به بلومبرگ گفته که استقرار سامانه اس-300 در سوریه، طی دو دهه گذشته، همواره از نگرانی‌های اسرائیل بوده و قاعدتا این اتفاق سرانجام محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: «اگر من نیروی هوایی اسرائیل را خوب شناخته باشم، ما تا حالا برنامه‌ای برای مقابله با این وضعیت آماده کرده‌ایم. پس از نابودی این تهدید، که اساسا انجام خواهد شد ما به وضعیت قبلی باز خواهیم گشت».

روسیه تاکنون این سامانه دفاعی را علی‌رغم مخالفت آمریکا و اسرائیل در اختیار ایران قرار داده و پیش از این نیز قرار بود که این سامانه به سوریه نیز تحویل شود، ولی ولادیمیر پوتین در سال 2013 تحت فشار اسرائیل، این روند را متوقف کرد، ولی تهدید کرد، در صورت حمله آمریکا به سوریه در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد.

ظاهرا با حمله اخیر آمریکا، فرانسه و انگلیس، زمان تجدید نظر روسیه در تصمیم خود فرا رسیده است. پس از این حمله بود که سرگئی رودسکوی، معاون ستاد مشترک ارتش روسیه، احتمال تجدیدنظر روسیه در تصمیم پیشین خود را اعلام کرد. لاوروف دو روز بعد موضوع را با جدیت بیشتری مطرح کرد و در گفت وگو با بی‌بی‌سی اظهار داشت، برنامه قبلی روسیه برای تحویل ندادن اس-300 به سوریه احتمالا تغییر خواهد کرد، زیرا روسیه احساس می‌کند که باید هر کاری که لازم است انجام دهد تا به ارتش سوریه در مقابله با تجاوز کمک کند.

برآورد می‌شود، رژیم اسرائیل از سال 2011 تاکنون حدود 150 بار به خاک سوریه حمله هوایی کرده باشد که در آخرین مورد آن در نهم آوریل یک فرودگاه مورد استفاده نیروهای ایرانی در استان حمص سوریه هدف قرار گرفت.

برد سامانه اس‌- 300 به گونه‌ای است که می‌تواند به اهداف خود حتی در آسمان سرزمین‌های اشغالی و همچنین در آسمان لبنان نیز که معمولا از سوی اسرائیل برای حمله به سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، حمله کند.

جرمی بینی، دبیر بخش خاورمیانه و آفریقا در هفته‌نامه دفاعی جینز درباره نتیجه احتمالی تقابل ارتش اسرائیل با سامانه اس -300 به بلومبرگ گفته است، «سوری‌ها در حال حاضر، برخی سامانه‌های کارآمد دفاع هوایی کوتاه و میان‌برد را در اختیار دارند و با افزوده شدن اس-300، آنها قادر خواهند یک چتر دفاعی نسبتا جامع و چندلایه برای دفاع از آسمان خود فراهم کنند».

به گفته وی، اسرائیل در حمله احتمالی خود برای از بین بردن این سامانه در سوریه، احتمالا از هواپیماهای رادارگریز اف35 و همچنین از جنگ الکترونیک استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان نظامی روس نیز بر این باور هستند که اس-300 هرچند سامانه بسیار قدرتمندی است، شکست‌ناپذیر هم نیست. ویکتور موراخوفسکی، سرهنگ سابق ارتش روسیه که اکنون نیز مشاور دولت این کشور است، در این باره به بلومبرگ گفته است، «هیچ سامانه دفاع هوایی شکست‌ناپذیر نیست، همان گونه که هیچ هواپیمایی شکست‌ناپذیر نیست!»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۷
مثل همون سري قبل كه روسيه ميگفت موشك هاي امريكا رو ميزنم
اخرش فقط اومد محكوم كرد خخخخخخخخ
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
آره دیگه سیاست روسیه همینه
یکی به نعل و یکی به میخ
متاسفانه اشکال بزرگی که سامانه امثال اس 300دارند این هست که برای خلع سلاح کردن آن ابتدا چند شبه موشک به طرف خود سامانه دفاعی و سپس به اهداف دیگر پرتاب میکنند . و در چنین وضعیتی ابتدا سامانه دفاعی بخاطر پرتاب پیاپی خلع سلاح میکنند و سپس به فوریت تا اندک زمان کم خود سامانه اس 300را میزنند در سوریه با بارش پشت سرهم موشکهای نقطه زن با تاکتیک چنین عمل کردند ولی به پدافند حمله نکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
دانشمند گرامی، سوریه اس 300 نداشته تا امروز. تازه قرار شده بهشون رایگان بدن. دوما که مگر این مشکل در سامانه های دیگه نیست؟
م ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
میگم خودتم فهمیدی چی گفتی واقعلا
ناشناس
| Qatar |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
ميشه دوباره بنويسيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
ناشناس عزیز ، مطمئنی که روس ها قراره رایگان تحویل سوریه بدن ؟! شاید فاکتور را دم در ما بفرستند
از اينكه اسرائيل در دفاع از خودش هيچ حد و مرزي رو رعايت نميكنه، خوشم مياد

دشمن قوي بهتر از دوست نادان است

ايكاش در كشور ما هم منافع ملي همينطور محافظت ميشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
به گمانم قبلا ها میگفتند دشمن دانا به از نادان دوست. از شما ممنونیم که انرا تبدیل کردید به دشمن قوی
همین روسیه. اس 400را به اسراییل می دهد بعد از تحویل اس 300به سوریه. البته اگر اسراییل بخواهد.!! برای روسیه انسانیت درجه چندم در سیاست است واگر اسراییل اراده کند همان روز اول سامانه. اس 300را. با هماهنگی روسها منهدم می کند..
همین حالا اس 400 در سوریه مستقر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
اس 400 فقط در بندر لاذقیه و طرطس مستقر هست و فقط از پایگاه های روسیه حفاظت میکنه
اس 300 هرگز یعنی هرگز به سوریه داده نمیشود چون روسیه میداند که اگر اس 300 در سوریه توسط آمریکا یا اسراعیل نابود شود تمام کاشت و داشت و برداشت نظامی روسیه برباد میرود و قدرتش برملا میشود.
پول این اس 300 ها رو دولت سوریه از کجا داره تامین میکنه ؟؟ با این وضعیت 7 ساله جنگ چجوری داره به کارمنداش حقوق میده ؟ یا ما داریم ......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
رایگان میده
عوضش به روسیه زمین و معدن و ... دادن
شما هم که متوهمید!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
همون شکلی که ایران در 8 سال جنگ می داد.
ناشناس
| France |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
همونجوری که ارزش پول ملیش رو در این مدت حفظ کرد و چیزی هم گران نشد از طریق اعجاز جیب دوستان
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
دقیقا ما داریم....
روسیه به فکر حفظ منافع خود در سوریه میباشد ؟‌ایران هم در سوریه ،وخاورمیانه منافعی دارد که باید حفظ شود ،اما حفظ منافع ایران با روسیه متفاوت است ،حضور ایران در خاورمیانه حتی به صدها سال قبل از اسلام بر میگردد ،ومنافع ایران در سه سرزمین از قابلیت بیشتری برخوردار است ( عراق ،و سوریه ،و لبنان ،) که اگر دیپلماسی ایران بر چارچوب بین الملل عمل کند ،وتنها از سیاست نابودی اسراییل دست بردارد که ( هیچگاه ایران قدرت نابودی اسراییل را ندارد ) و بسوی حفظ منافع برگردد که حتی ایران منافعی در اسراییل دارد که اگر بیشتر از منافع در آن سه منطقه نباشد کمتر نیست ،؟ لیکن برای رسیدن به آن منافع ،وهمهٔ‌منافع در خاور میانه ،نیاز به یک تحول آشتی جویانه با بهودیان رژیم اسراییل هست که میتواند تضمین تدافعی به اسراییلیها را در مقابل حملهٔ‌اعراب بدهد که در این حالت ایران آقا ،و قدرت اول منطقهٔ‌خاور میانه میگردد ،وآنهایی که با این چنین نظریه هایی مخالفت میکنند ،حتما با منافع ملی مخالف هستند ،ومنافع خود ،وجناح خود را در خطر احساس میکنند ،،،؟ که در اینچنین حالتی خطرات امریکا ،واروپا ،وروسیه هم از میان میرود ،وحتی حضور دایمی ایران در منطقهٔ‌ عراق ،وسوریه ،و ،لبنان ،وفلسطین قطعی میگردد ؟ و صد البته ،ترکها ،وعربها ،وانگلیسیها ،و روسیها ،موافق چنین سیاستی از جانب ایران نیستند ،وهزاران کار شکنی در این موردها انجام خواهند داد ،وهمهٔ عوامل وابستهٔداخلی خود در ایران را برای جلوگیری از چنین سیاستی بکار خواهند گرفت ،اما اگر ایران بخواهد ،میتواند همهٔ‌موانع را کنار بزند ،ویقینا بیش از ۸۵٪ مردم ایران از آن حمایت خواهند کرد ؟ فقط یک تحول ،ویک تهور ،نیاز هست که ایران برای ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی ،قدرت اول منطقه گردد ؟ وناجی خیل عظیمی از ملتهای منطقه ؟،،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
اقای خوشتیپ یهودی ها در دوره خشیار شاه 72 هزار ایرانی در روز 13 کشتن بخاطر همین نحص هست برو مطالعه کن حتی داخل فرانسه به این ها داخل خیابان فحش میدن مسیحی ها هم دل خوشی از اونا ندارن
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
تو دلت خوشه به ایران باستان/ دوران امپراطوریهای خیلی وقته سپری شده /الان دیگه هیچ ملتی دوست نداره یک کشوری دیگه بیاد قدرت بالاسرش باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
فقط میتونی از طرف خودت حرف بزنی
از طرف 85% مردم حرف نزن متوهم
دیدیم بابا این قدر قوپی نیا
روسیه و صهیون هههههههههههه
سلام بر همه شما خوبان ،از من میشنوید این یه دم خروسی هست که باید ما قبول کنیم کارشناس نظامی شون میگه این اس سیصد قابل شکسته یعنی این عمه بلوا کردن چند سال یه اس سیصد به ما فروختن حالا میگن شکست پذیر هست ،،دارن به ماها میفهومونن که هواس مونو جمع کنیم
امان از روسیها این سامانش هم مثل اون یکی کارایی نداره فقط نمایشیه
از بزن بزن اسراییل دیگه خبری نیست چون میدونه بزنه قطعا خواهد خورد هر چند در کشوری مثل سوریه گاها گردو خاکی میکنه ولی جرات حمله به ایران و حتی لبنان رو نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
اسرائیل قصد حمله به ایران رو هیچ وقت نداشته و فقط به فکر دفاع از مرزهای (اشغالی) خودش بوده و هیچ وقت لازم ندیده که بخواد ایران رو بزنه اما در لبنان و سوریه و لب مرز هاش میزنه و تا الان هم حسابی زده!
گاهی اوقات خبرهایی مثل این رو میخوانم و تازه میفهمم که چقدر ما ایرانیها از دنیا بی خبریم! فکرش رو بکن ۱۵۰ بار به مواضع حزب الله لبنان و سپاه قدس ایران حمله شده ولی در سکوت خبری ما چیزی نشنیدیم ! شما یکبار به یک پایگاه آمریکایی حمله کنید تا ببینید چه جوابی میگیرین!
مثل است: اول داخل مسجد بعد بیرون،
بهترین کار این است ما همه توان خود را برای آبادانی، توسعه، رفاه، و عدالت در کشور خود معطوف کنیم
در کشور ما معضل بیکار، فقر و شرایط بسیار سخت زندگی برای اکثریت مردم، تورم، زمین گیری تولید و چرخه اقتصادی، بی ارزشی پول ملی، سایه شوم تحریم های ظالمانه،...وجود دارد پس وظییفه اول ما حل اینهاست، اگر اینها را حل کنیم آنوقت مواضع ما علاو بر سوریه و عراق و فلسطین...در کل دنیا قوی خواهد شد حتی در داخل کشور نزد جوانان عزیزمون...انشالله عاقبت بخیر باشیم!!!
مساله این است که آیا اس 300 میتواند هواپیمای رادار گریز F35 را بزند یا نه. هواپیمای F35 در رادارهای معمولی به اندازه یک دیسک 20 سانتیمتری دیده میشود که یک رادار با فرکانس بیشتر از 10 گیگاهرتز میتواند آن را تشخیص دهد (یک رادار X). در حالت عادی رادار معمولی اس 300 نمیتواند F35 را تشخیص دهد (بمب افکن B2 آمریکا به اندازه یک سکه 2 ریالی دیده میشود که حتی رادار x هم نمیتواند آن را شناسایی کند) مگر آنکه روسها رادار X برای اس 300 بدهند و یا اینکه تعداد زیادی رادار معمولی اس 300 را بدهند. استفاده از رادار X برای افراد و موجودات زنده ای که در برد آن قرار دارد خطرناک است. نتیجه اینکه هواپیمای رادار گریز F35 میتواند در برابر اس 300 نامرئی شده و آن را نابود کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
حتی اگر رادار شیئ به این کوچکی رو تشخیص بدهد باز هم مشکلی رو حل نمیکنه چون تشخیص اینکه این شیئ کوچک یک هواپیمای اف ۳۵ هست یا یک گنجشک غیر ممکن میباشد و هربار که گنجشکی پرواز کرد نمیتواند پدافند هوایی رو راه انداخت و آژیر خطر کشید!
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
لابد شما سر مهندس طراحی اس سیصد هستی بگپ داداش کنتور که نداره دروغ هر وی بزرکتر قابل باورتر
روسها دلال سیاست هستند.هر کی بیشتر پول بده اونوری غش می کنن.
اول بره هارت وپورت میکرد واسه سقوط سوخوش توسط ترکیه رو عملی کنه تا بعد.روسیه واسه اونا شکلاته.
بهترین دوست پوتین نتانه وبهترین دوست نتان هم پوتین
اس 300 براي دفاع و محافظت ميباشد مگر كسي ميتواند به اس 300 حمله كند . اين حرف روسيه نشان از آسيب پذير بودن اس 300 دارد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی