بازدید 3180

نگرانی شورای شهر اصفهان برای تأمین آب شرب

سخنگوی شورای شهر اصفهان بابیان اینکه تمام چاه‌های شهرداری اصفهان خشک‌شده است، گفت: 5 میلیون انسان نه برای کشاورزی و صنعت بلکه برای شرب خود با بحران آب مواجه هستند.
کد خبر: ۷۹۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 23 April 2018

سخنگوی شورای شهر اصفهان بابیان اینکه تمام چاه‌های شهرداری اصفهان خشک‌شده است، گفت: 5 میلیون انسان نه برای کشاورزی و صنعت بلکه برای شرب خود با بحران آب مواجه هستند.

مهدی مقدری سخنگوی شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره وضعیت آب اصفهان اظهار کرد: سد زاینده روز خیلی آبی ندارد که بخواهد در مصارف غیر شرب استفاده شود و پیش‌بینی می‌شود که این حجم آب موجود نهایتاً در خردادماه، آب شرب مردم اصفهان را تأمین کند.

مقدری درباره تأمین آب برای فضای سبز اصفهان گفت: ما برای تأمین آب فضای سبز مشکل‌داریم، هرچند یک برنامه‌ریزی‌هایی هست که از تصفیه پساب فاضلاب استفاده شود و از همین طریق آبیاری‌هایی صورت می‌گیرد ولی برای همه فضای سبز اصفهان بخصوص مناطقی که درختان کهن‌سال وجود دارد، این آب هم کافی نیست چون در این مناطق درختان کهن‌سال ریشه‌های در عمق 40 متری زمین‌دارند و این نیازمند آبیاری به شیوه غرقابی است.

سخنگوی شورای شهر اصفهان تأکید کرد: مسئله آب اصفهان به یک عزم ملی نیازمند است که اگر به آن توجه نشود تبعات زیادی دارد. برای مردم اصفهان فقط مقداری فضای سبز مانده که اگر همین هم مثل زاینده رود از آنان گرفته شود، عملاً امید به زندگی از بین می‌رود.

مقدری افزود: برای این حجم باقی‌مانده در سد، غیر از شرب نمی‌توانیم فکر کنیم. بر اساس گزارش‌ها الآن اصلاً مسئله کشاورزی، صنعت و یا فضای سبز مطرح نیست، بلکه نگرانی اصلی تأمین آب شرب مردم اصفهان است و غیرازاین نمی‌توان فکر کرد و فعلاً این حجم نهایتاً تا خردادماه تأمین‌کننده آب شرب مردم است چه‌بسا در اردیبهشت‌ماه هم دچار مشکل شود.

این مقام محلی درباره شیوه تأمین آب کارخانه‌های اصفهان اظهار کرد: کارخانه‌ها هم از پساب شهرهای اطراف خود مثل مبارکه استفاده می‌کنند. وقتی آب نباشد یا باید مثل کشاورزی تعطیل شوند یا چاره‌ای ندارند که آب خریداری کنند تا چرخ صنعت بچرخد. این در حالی است که وقتی کاهش مصرف آب باشد، میزان پساب هم کاهش پیدا می‌کند.

مقدری تصریح کرد: همه این موارد به بحرانی برای اصفهان تبدیل‌شده است ولی متأسفانه مقامات دولت بحث انتقال آب را در اصفهان جدی نگرفته‌اند و امسال به بحرانی‌ترین شکل ممکن خود را نشان می‌دهد به شکلی که قابل‌تصور نیست و در ماه‌های آینده این بحران نتیجه خود را نشان می‌دهد.

سخنگوی شورای شهر اصفهان درباره همکاری استان‌های بالادستی اصفهان در موضوع آب گفت: الآن مسئله اساسی که کارشناسان می‌گویند این است که بزرگ‌ترین معضل به‌غیر از طرح انتقال آب که به جریان نیفتد، برداشت‌های غیرمجاز در بالادست زاینده‌رود است که باعث شده ورودی به سد را کاهش دهد. موقعی می‌توانستند برداشت‌هایی داشته باشند که پروژه انتقال آب عملی می‌شد ولی الآن که تونل سوم کوهرنگ احداث نشده، این برداشت‌ها باعث شده که میزان آب ورودی به سد کاهش پیدا کند.

مقدری درباره رایزنی با دیگر استان‌ها گفت: این مسئله با گفت‌وگو حل می‌شود ولی الآن به‌قدری جدی است که به‌غیراز ورود حاکمیت و نهادهای بالادستی دولتی از این فضای تعاملی نمی‌توانیم استفاده کنیم. شورای شهرها لزوماً تصمیم‌گیرنده نیستند. مسئله ملی است و روسای قوا باید ورود کنند. 5 میلیون انسان نه برای کشاورزی و صنعت بلکه برای شرب خود با بحران آب مواجه هستند.

سخنگوی شورای شهر اصفهان تأکید کرد: من سعی می‌کنم نگرانی را منتقل نکنم ولی آمارها را ببینید. تمام چاه‌های شهرداری اصفهان خشک‌شده است و روزبه‌روز سطح آب پایین‌تر می‌رود و به‌تبع کیفیت آب هم کمتر می‌شود.

او همچنین اعلام کرد:‌ در بخش‌هایی از شهر اصفهان تاکنون چند بار قطعی آب و یا افت فشار گزارش‌شده ولی هنوز جیره‌بندی اعلام‌نشده است

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل