بازدید 4362

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم تنش در خاورمیانه

روز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته کاری گذشته) نسبتا ثابت ماند و با قیمت ۶۸.۳۷ دلار معامله شد. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا اشاره نمود که تا حدی تاثیر وجود تنش در خاورمیانه را بر قیمت نفت خنثی کرده است.
کد خبر: ۷۹۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 23 April 2018

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم تنش در خاورمیانهروز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته کاری گذشته) نسبتا ثابت ماند و با قیمت ۶۸.۳۷ دلار معامله شد. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا اشاره نمود که تا حدی تاثیر وجود تنش در خاورمیانه را بر قیمت نفت خنثی کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه بدون تغییری محسوس بشکه ای ۷۴.۰۷ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت کاهش بشکه ای ۶۸.۳۷ دلار صورت گرفت.

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲۰ اپریل آمریکا با افزایش دادن ۵ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۲۰ عدد رسانده است. لازم به ذکر است که این تعداد از دکل نفتی فعال در آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون قرار دارد. به گفته ی تحلیلگران اقتصادی، افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا نشانه ی افزایش میزان تولید نفت خام توسط این کشور است. لازم به ذکر است که آمریکا در حال حاضر تولید نفت خود را حدود ۲۵ درصد در مقایسه با اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش داده و به ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسانده است.

همچنین، به گفته ی کری کرگ یکی از تحلیلگران اقتصادی موسسه ی مدیریت سرمایه ی جی پی مورگان از دلایلی که به طور کلی در روزهای اخیر باعث شده قیمت نفت افزایش یابد وجود تنش در خاورمیانه و تحریم هایی است که تا کنون آمریکا علیه کشورهای ونزوئلا، روسیه و ایران اعمال کرده است. بر اساس واقعیات موجود، احتمال افزایش این تحریم ها در آینده وجود دارد. تا کنون آمریکا نام برخی شرکت ها و اشخاص روس را ذیل تحریم های اقتصادی خود قرار داده و احتمال اعمال تحریم های جدیدتر علیه ونزوئلا و ایران وجود دارد.

در این رابطه، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ می تصمیم خود را در رابطه با خروج یا عدم خروج از توافق هسته ای با ایران اعلام خواهد کرد. در صورت خروج آمریکا از برجام احتمالا این کشور مجددا تحریم های جدید اقتصادی را بر صادرات نفت ایران اعمال کرده و این به نوبه ی خود باعث کاهش میزان عرضه ی نفت در بازارهای جهانی خواهد شد. گفته می شود که اقدامات آمریکا علیه روسیه و ایران باعث شده که ارزش روبل روسیه و ریال ایران کاهش یابد.

در این خصوص، کاهش ارزش روبل و ریال بدین معنی است که هزینه ی واردات کالا برای شرکت ها و اشخاص تاجر در ایران و روسیه افزایش یافته و در عین حال بر قیمت نفت این دو کشور در بازار افزوده شده است زیرا تمامی هزینه های تولید نفت این دو کشور به پول ملی پرداخت شده اما صادرات نفت به دلار انجام می شود.

افزون بر این، باید خاطر نشان گردد که افزایش اخیر در قیمت نفت باعث جدال لفظی بین ترامپ و اعضای اوپک شده است. روز جمعه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با سرزنش بزرگترین صادرکنندگان نفت در نهاد اوپک این نهاد را متهم به بالا بردن قیمت نفت به طور ''مصنوعی'' کرده و این موضوع را ''غیر قابل قبول'' خوانده بود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن به طور کلی در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر