بازدید 4837

لندن حمله شیمیایی به دوما را جعل کرده است

کد خبر: ۷۹۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 23 April 2018
معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه آی.تی.وی (ITV) تصریح کرد، لندن حمله شیمیایی به دوما را جعل کرد تا بر اساس آن حمله نظامی علیه سوریه را توجیه کند.

به گزارش ایرنا، فیصل مقداد افزود: ما اطلاعی از کشته شدن زنان و کودکان نداریم، معتقدیم که این‌ یک نمایش بوده تا قدرت‌های غربی با استفاده از آن به سوریه حمله کنند.

وی افزود: پزشکان سوری که در آن لحظه در بیمارستان بودند، گفته‌اند که هیچ کشته‌ای را ندیده‌اند و من سخن پزشکان را باور می‌کنم تا تبلیغات بین‌المللی.
این مقام سوری بیان داشت، والدینی که شهادت دادند کودکانشان در این حمله جان باختند مجبور به انجام چنین کاری شده‌اند.

او توضیح داد که در روز حادثه دوما را طوفان شن فراگرفته بود، درحالی‌ که مردم برای درمان کودکان خود به بیمارستان مراجعه کرده بودند، 'کلاه‌سفیدها' ادعا کردند که حمله شیمیایی صورت گرفته است.

مقداد در پاسخ به سؤالی درباره تصاویر منتشرشده از جسدها در دوما گفت: به نظر من جسدها از جای دیگری واردشده است. من چنین اعتقادی دارم، چراکه انجام این حمله، دروغ بزرگی بوده است.

او در ادامه اظهاراتش انگلیس را به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله 'کلاه‌سفیدها' متهم و اظهار کرد که این کشور در توطئه صورت گرفته علیه دمشق و مردم سوریه هم‌دست است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به این سؤال که از نظر او حمله صورت گرفته در کشورش ساختگی بوده یا از سوی معارضین سوریه سازماندهی‌شده گفت: بایستی این مساله را به نتیجه بازرسی کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی واگذار کنیم. اما صد درصد اطمینان داریم که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود استفاده نکرده است؛ چون ما سلاح شیمیایی در اختیار نداریم.

این مقام سوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره علت تأخیر دسترسی بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه یادآور شد که حضور آن‌ها به دعوت دمشق صورت گرفته است. او گفت که بازرسان به‌طور کامل قادر خواهند بود تا از محل حادثه ادعایی بازرسی کنند.

مقداد درباره حمله موشکی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه کشورش گفت: آن‌ها یک آزمایشگاه مواد غذایی و مواد شیمیایی برای مصارف مسالمت‌آمیز را نابود کردند. این آزمایشگاه به گفته او ارتباطی به تسلیحات شیمیایی نداشته است.

خبرنگار آی.تی.وی با استناد به گزارش منابع نظامی آمریکا درباره خروج مواد شیمیایی از این آزمایشگاه، ارزیابی معاون وزیر امور خارجه سوریه را دراین ‌باره جویا شد. مقداد در پاسخ گفت: نهادهای جاسوسی دروغ‌های بزرگی مطرح می‌کنند و نبایستی به آن‌ها اعتماد کرد.

او همچنین درباره ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن حمله به سوریه تصریح کرد که واشنگتن دراین‌باره دروغ می‌گوید.

ائتلاف انگلیس، آمریکا و فرانسه شنبه گذشته با ادعای انجام حمله شیمیایی ارتش سوریه در شهر دوما، پایتخت این کشور را هدف حمله موشکی قرارداد.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در این حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، 110 موشک به خاک این کشور شلیک کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس که بدون کسب موافقت پارلمان در این حمله مشارکت داشته در داخل کشورش به‌شدت تحت‌فشار قرار دارد. وی مجبور شد تا روز دوشنبه و سه‌شنبه گذشته در اظهاراتی در نشست اضطراری پارلمان از تصمیم خود درباره سوریه در برابر نمایندگان منتقد دفاع کند.

با این‌حال جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت و از منتقدان سرسخت سیاست‌های جنگ‌طلبانه انگلیس، خواستار تصویب قانونی شده است که بر اساس آن، دولت بدون کسب موافقت پارلمان قادر به اقدام نظامی نباشد.

تاکنون دو تجمع گسترده اعتراضی در مخالفت با جنگ سوریه در لندن برگزارشده است. در تجمع جمعه گذشته طوماری به دفتر نخست‌وزیری انگلیس تحویل شد که در آن آمده است: 'بمباران بیشتر باعث تداوم رنج مردم و طولانی‌تر شدن جنگ شده و ممکن است موجب درگیری مستقیم با روسیه شود.' در بخش دیگری از این طومار آمده است که تنها راه‌حل سوریه، پایان دخالت‌های نظامی خارجی، برقراری آتش‌بس از سوی تمام طرف‌ها و رسیدن به راه‌حل سیاسی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان