بازدید 9862
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «ریزش شدید شاخص کل بورس تهران» تا «واردات هزار خودرو وارداتی در فرودین ماه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرکت هایی که در پرداخت سود سهام عدالت بدقولی کردند، هشدار دبیر کل سازمان تجارت جهانی به اقتصادهای بزرگ دنیا، انتقال وجه اشتباه ۳۵ میلیارد دلاری از سوی بزرگ ترین بانک آلمان، سکه مسیر کاهشی را انتخاب کرد، واردات منجوق ۲ میلیاردی شد، کشف تریاک در محموله کنستانتره سیب و بازگشت فشار بر «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 23 April 2018

از «ریزش شدید شاخص کل بورس تهران» تا «واردات هزار خودرو وارداتی در فرودین ماه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرکت هایی که در پرداخت سود سهام عدالت بدقولی کردند، هشدار دبیر کل سازمان تجارت جهانی به اقتصادهای بزرگ دنیا، انتقال وجه اشتباه ۳۵ میلیارد دلاری از سوی بزرگ ترین بانک آلمان، سکه مسیر کاهشی را انتخاب کرد، واردات منجوق ۲ میلیاردی شد، کشف تریاک در محموله کنستانتره سیب و بازگشت فشار بر «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

شرکت هایی که در پرداخت سود سهام عدالت بدقولی کردند

رئیس کل سازمان خصوصی سازی یکی از دلایل اصلی واریز دیرهنگام سود سهام عدالت به حساب مشمولان به ویژه گروه بیستم را تأخیر برخی شرکت های سرمایه پذیر در پرداخت کامل سود تقسیمی اعلام کرد. گروه بیستم مشمولان دریافت سود سهام عدالت، کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی تعریف شده است. «عبدالله پوری حسینی» گفت: در صورت همراهی شرکت ها بقیه سود سهام عدالت در اولین فرصت پرداخت می شود. به گزارش یکشنبه سازمان خصوصی سازی، پوری حسینی یادآوری کرد شرکت مخابرات یکی از شرکت هایی است که بخشی از سود تقسیمی خود را پرداخت و بخشی دیگر را تاکنون تسویه نکرده است. به گفته وی، شرکت مخابرات با گذشت بیش از سه ماه از مهلت قانونی پرداخت سود مجمع، بابت سود تقسیمی سهام عدالت خود حدود 670 میلیارد ریال به سازمان خصوصی سازی بدهکار است.

وی یادآوری کرد: شرکت فولاد مبارکه با 455 میلیارد، گروه مپنا با 410 میلیارد و پتروشیمی جم و پتروشیمی بندرعباس هر یک با 400 میلیارد ریال از شرکت هایی به شمار می روند که فقط بخشی از سود تقسیمی مجامع خود را بابت تقسیم میان مشمولان سهام عدالت پرداخت کرده اند. فولاد خوزستان با 225 میلیارد، پارس سوییچ با 155 میلیارد و چادرملو با 75 میلیارد ریال نیز در این فهرست قرار دارند. رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: از دی ماه گذشته تاکنون 30هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت مربوط به 49 شرکت سرمایه پذیر دریافت و بین مشمولان پرداخت شده است. بر اساس قانون تجارت، شرکت ها موظفند حداکثر هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی سود تقسیمی و مصوب خود را میان سهامداران توزیع کنند. از سوی دیگر طبق قانون سازمان خصوصی سازی در سال 1396 موظف شد سود سال مالی 1395 شرکت های سرمایه پذیر را میان مشمولان توزیع کند.

ریزش شدید شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه 97 با کاهش 771 واحدی معادل 0.81 درصد به رقم 94 هزار و 494 واحد رسید. این در حالی است که روز شنبه نیز در اولین روز از اردیبهشت 97، نماگر بورس تهران با افت 258 واحدی معادل 0.27 درصد مواجه شده بود. در دومین روز کاری هفته جاری و اردیبهشت 97، در ادامه روند نزولی روزهای اخیر، بازهم شاهد روند نزولی تمامی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 244 واحدی معادل 0.81 درصد به رقم 29 هزار و 941 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 36 واحدی معادل 0.22 درصد، عدد 16 هزار و 757 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 27 واحدی معادل 0.22 درصد به رقم 12 هزار و 449 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با افت 0.79 درصد همراه شد و 796 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 100 هزار و 535 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 526 واحد کاهش معادل 0.78 درصد به رقم 66 هزار و 888 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای قبل با 1755 واحد کاهش معادل 0.86 همراه بود و عدد 202 هزار و 454 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «ریزش شدید شاخص کل بورس» تا «خط قرمز بانک مرکزی بر بیت کوین و سایر ارزهای مجازی»

هشدار دبیر کل سازمان تجارت جهانی به اقتصادهای بزرگ دنیا

بر اساس گزارش های منتشره، روبرتو آزودو دبیر کل سازمان تجارت جهانی از سیاست گذاران امور مالی در دنیا خواسته که با افزایش همکاری های اقتصادی ذیل قوانین سازمان تجارت جهانی تنش های اقتصادی که میان بزرگترین اقتصادهای دنیا وجود دارد، کاهش دهند. به نقل از شینهوا، دبیر کل سازمان تجارت جهانی در این رابطه اذعان کرده است: همکاری های جهانی در کاهش این تنش ها و ادامه رشد اقتصادی قوی ای که اکنون شاهد آن هستیم نقش اساسی دارد.

به گفته ی وی، ساز و کار های مناسبی در سازمان تجارت جهانی وجود دارد که کشورهای عضو این سازمان می توانند در خصوص (اقدامات نامناسب) سایر اعضا توضیح خواسته (و در این خصوص اقدام حقوقی انجام دهند). همچنین، آزودو افزوده است ''‌ می توان ادعا کرد که بدون (دخالت) سازمان تجارت جهانی ممکن بود که موجی از سیاست های محافظه کارانه ی اقتصادی در نتیجه ی بحران مالی سال ۲۰۰۸ به وجود آمده و به در نتیجه ی آن تأثیرات منفی اقتصادی این بحران بدتر از آن چیزی که به وقوع پیوست شود''. وی افزوده است که ''از کار افتادن'' روابط تجاری بین اقتصاد های بزرگ می تواند ''بهبودی که در وضعیت اقتصادی در سال های اخیر شاهد آن بودیم را خراب کند''.

انتقال وجه اشتباه ۳۵ میلیارد دلاری از سوی بزرگ ترین بانک آلمان

دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان اعلام کرد که «اشتباه عملیاتی» این بانک با یک صرافی که با آن داد و ستد می کرد منجر به خروج ۳۵ میلیارد دلار از حساب دویچه بانک به صورت اشتباه در قالب پرداخت وثیقه شد. این حادثه در اواخر ماه مارس اتفاق افتاد. مشخص نیست چه میزان پول دویچه بانک قصد پرداخت کردن داشته است؛ اما مبلغ انتقال داده شده ۵ میلیار دلار بیش از مجموع ارزش بازار دویچه بانک است. این بانک اعلام کرد زمانی که درحال انتقال پول به عنوان وثیقه به حساب خود در صرافی بین المللی Eurex بود که این اتفاق رخ داد. همچنین بعضی مواقع گذاشتن وثیقه بیشتر به عنوان ضمانت بازپرداخت از سوی سرمایه گذاران لازم است. این اشتباه ظرف چند دقیقه شناسایی و تایید شد. سخنگوی دویچه بانک اعلام کرد که با دقت در حال بررسی دلایل این اشتباه بمنظور جلوگیری از تکرار مجدد آن هستیم. همچنین در اوایل ماه جاری میلادی هم «جان کرایان» مدیر عامل این بانک به دلیل عملکرد ضعیف خود برکنار شد. سهام دویچه بانک در زمان زمامداری او بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد سودی نصیب این بانک نشده است. به نقل از ایبنا، به گفته برخی از تحلیل گران اقتصادی، زمانی که چنین اشتباه بزرگی در انتقال وجه صورت می گیرد حاکی از ناکافی بودن کنترل این بانک بر امور مالی است و این نوع حوادث نشان می دهند که مشکلات این بانک بسیار بزرگ است و سریع قابل حل نیستند.

سکه مسیر کاهشی را انتخاب کرد

در دومین روز کاری از هفته نخست اردیبهشت 97، قیمت سکه تمام بهار آزادی در حالی روند نزولی را طی کرده است که در ساعت 11:45 روز گذشته در سطح یک میلیون و 768 هزار تومان قرار داشت ولی در ادامه به قیمت فروش نقدی یک میلیون و 760 هزار تومان کاهش یافت. هر سکه تمام طرح قدیم نیز در حدود ساعت 12 در سطح یک میلیون و 830 هزار تومان قرار داشت و در ادامه 5 هزار تومان هم گران شد ولی در نهایت در ساعت 16:30 دیروز به نرخ نقدی یک میلیون و 825 هزار تومان کاهش یافت. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در بازار از سطح 889 هزار و 500 تومان به نرخ نقدی 886 هزار تومان رسید و ربع سکه بهار آزادی نیز در حال حاضر 551 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به ابتدای روز کاهش 3 هزار تومان ارزان تر معامله می شود. هر سکه یک گرمی نیز در حال حاضر بدون تغییر نسبت به روز قبل، به نرخ 355 هزار تومان فروخته می شود. 

واردات منجوق ۲ میلیاردی شد

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۳۷۴ تن منجوق شیشه‌ای از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم منجوق به کشور، ۷۶۹ هزار و ۸۸۵ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۳۶۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است منجوق‌های شیشه‌ای از کشور‌های چین، ترکیه، امارات متحده عربی، جمهوری چک، سوریه، هند و هنگ کنگ وارد ایران شده است. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده منجوق به ایران چین بوده است که با صادرات ۳۴۲ تن منجوق به ایران، درآمد ۷۰۴ هزار و ۴۶۲ دلاری را نصیب خود کرده است. به نقل از میزان، گفتنی است ۵ کشور دیگر در مجموع ۳۱ تن منجوق به ایران صادر کردند و درآمد ۶۳ هزار و ۵۳۹ دلاری را از این طریق کسب کردند.

تعرفه واردات تخم‌مرغ توسط هیأت وزیران تعیین شد

هیأت وزیران حقوق ورودی تخم‌مرغ خوراکی را تا 25 خرداد 97، 5 درصد تعیین کرد. در مصوبه هیأت وزیران آمده است: 1) ورود تخم‌مرغ خوراکی به شماره تعرفه 04072110 از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تا تاریخ 1397/3/25 به میزان 5 درصد تعیین می‌شود؛ 2) مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه 5 درصد حداکثر تا تاریخ 1397/3/25 و مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه 5 درصد حداکثر تا تاریخ 1397/4/26 می‌باشد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد، کشاورزی، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ابلاغ شد.

بازگشت فشار بر «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۵/ ۳ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۵۷۰ تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین ۶۲ هزار و ۸۰۵ تومان، مجددا با کاهش تقاضا حمایت کف ۶۰ هزار تومانی از «تسه»ها شکسته شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود انتظار برای افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، با شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن از ماه اسفند شاهد شوک معاملات مسکن بودیم؛ در صورتی که معاملات اسفند افت ۳۳ درصدی را نسبت به بهمن نشان داد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز کاهش ۱۹ درصدی تعداد معاملات فروردین در تهران را نسبت به فروردین سال گذشته نشان می‌دهد. فروکش حباب قیمت مسکن، می‌تواند بازگشت تدریجی تقاضا را به دنبال داشته باشد.  

کشف تریاک در محموله کنستانتره سیب

ماموران گمرک بازرگان با رصد یک کامیون پس از بازرسی و با استفاده از دستگاه ایکس ری موفق به کشف ۵۴۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در بار این کامیون شدند که بسیار ماهرانه در بار این کامیون جاسازی شده بوداین مقدار مواد مخدر ماهرانه در لابلای بار جاسازی شده بود که مأموران گمرک با هشیاری و به کمک دستگاه ایکس ری موفق به کشف و ضبط این مقدار مواد مخدر شوندماموران گمرک در سال ۹۶ موفق به کشف ۱۵۳ تن انواع مواد مخدر و پیش سازهای سنتی و صنعتی مواد مخدر شدند. رقمی که در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۶۰۰ درصد رشد را نشان می دهد.

به کارگیری ابزار بیت کوین در مراکز پولی و مالی ممنوع است

بانک مرکزی در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در نهم دی ماه 1396، به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافي ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است با متخلفین، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏ /بانک مرکزی

بازار قراضه ترکیه در سکوت

روزهای اخیر مذاکرات در بازار قراضه ترکیه به نتیجه نرسیده و برخی خریدارها درخواست های خرید وارداتی را افزایش دادند. خیلی از تولید کننده های ترک برای حمل ماه می نیاز به قراضه دارند و برای قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا یا دریای بالتیک به دنبال ۳۴۵ دلار هر تن سی اف آر یا کمتر هستند. البته عرضه کننده ها حاضر به معامله نشده اند. برخی که نیاز فوری به خرید دارند قیمت درخواستی را بالاتر بردند و به ۳۴۸ دلار رساندند ولی باز هم موفق نشدند. عرضه کننده ها انتظار دارند کمتر از ۳۵۰ دلار معامله نشود، در حالی که آخرین معاملات برای قراضه سنگین امریکا ۳۵۵ دلار و دریای بالتیک در ۳۴۵ دلار هر تن سی اف آر نهایی شده است.

هزار خودرو وارداتی در فرودین ماه به کشور وارد شد

طی فروردین ماه سال‌جاری تعداد یک هزار و 34 دستگاه خودرو به ارزش 23 میلیون و 651 هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 73 درصدی و از حیث ارزش 77 درصد کاهش داشته است. همچنین طی 12 ماهه سال 96 تعداد 70 هزار و 75 دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار به کشور وارد شد که نسبت به سال 95 از نظر تعداد 8 و 66 صدم درصد و از حیث ارزش 8 و 44 صدم درصد کاهش نشان می‌دهد. بنابراین گزارش، تمامی کالاها و به ویژه تک تک خودروهای وارداتی در سال 96 و فروردین ماه سالجاری مجوز ثبت سفارش دارند. مجوز های ثبت سفارش به صورت کدهای 8 رقمی به صورت الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش، در گام اول امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد. /گمرک ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
چرا بورس داره سقوط میکنه ؟ چون داریم به زمان ترامپ در 22 اردیبهشت نزدیک میشیم . این یعنی اقتدار اقتصاد ما خخخخخخ
سقوط ، واکنش منطقی بورس به نااقتصاد امنیتی شده دولت مدعی تدبیروامید است
چرا اقرار نمی کنید که پیش بینی دلواپسان درست بوده است؟!
یکبار حد اقل اقرار کنید.
در یک ماه گذشته شاخص بورس درحدود 5000 واحد سقوط کرده دیروز هم ریزش 770 واحدی داشت امادریغ از یک تیتر کوچک درصفحه نخست روزنامه حامی بورس یعنی "دنیای اقتصاد" که چشمش را بر روند بشدت نزولی هفته های اخیر بورس بسته است .جالب اینجاست که تیتر اول این روزنامه تخصصی اقتصادی مربوط به تیراندازی مقابل کاخ پادشاه سعودی بوده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شاخص کل بورس امروز دوشنبه سوم اردیبهشت هم روند نزولی داشته ودرآستانه سقوط به کانال93 هزار واحد است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر