بازدید 4738
۳

خرید و فروش ارزهای دیجیتال ممنوع شد

کد خبر: ۷۹۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲ 22 April 2018

دیجیاتو نوشت: تا به امروز سیاستی که بانک مرکزی در قبال ارز‌های دیجیتالی همچون بیت‌کوین، اتریوم و... اتخاذ کرده بود مبنی بر سیاست خنثی بود به طوری که نه آن را رد می‌کرد و نه تایید. این موضوع با اینکه واکنش کارشناسان و حتی وزیر ارتباطات را در پی داشت ولی تا به امروز همچنان سیاست اصلی بانک مرکزی بود. با اینکه به نظر می‌رسید در نهایت با کارشناسی‌های لازم این ارزهای دیجیتالی جای خود را به نحوی در سیستم دولتی باز کنند، ولی بانک مرکزی امروز اعلام کرد که خرید و فروش هرگونه ارزهای دیجیتالی در مراکز پولی و مالی ممنوع است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

به گفته بانک مرکزی در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی که در تاریخ 9 دی ماه 1396 برگزار شد، مقرر شد که به کارگیری ابزار بیت کوین (BitCoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شود. این مصوبه در نهایت از 28 فروردین ماه ابلاغ شده و در حال حاضر در تمام مراکز مالی کشور برقرار است.

بانک مرکزی علت اصلی این ممنوعیت را در قابلیت‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی دنبال کرده و در بیانیه خود اینچنین توضیح داده است:

«از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.»

در نهایت بانک مرکزی تاکید کرده که تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است که بنا به اعلام این سازمان، با متخلفین (خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتالی) برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏

پیش از این اعلام شده بود نمایندگان مجلس وارد موضوع ارزهای رمزنگاری شده‌اند و قصد دارند با مطالعه روی این فناوری، از ویژگی‌های قابل استفاده آن در کشور بهره ببرند. حتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود که: «ایجاد و استفاده از ارز دیجیتال در مبادلات بین کشورها مسبب تضعیف ارز قالب یعنی دلار است.» وی البته تاکید کرده بود «در صورتی که تحقیقات مجلس در فاز اول جواب مثبتی دهد اعضای کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌کنند.» به نظر می‌رسد لااقل در حال حاضر این تحقیقات نتیجه مثبتی نداشته چرا که تا اطلاع ثانوی خرید و فروش این ارزها ممنوع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
مگه تا الان آزاد بود؟
کشور ما که تحریمه، تنها راه انتقال پول برای ما همین ارزها هستش. نکنید این کارا رو.
اوه اوه، فردا قیمت بیت کوین سقوط آزاد می کنه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر