بازدید 5263

دانشکده ۴۵ ساله محیط زیست در آستانه تعطیلی

بر اساس تصمیمی که مرجع آن اعلام نشده، اما به شخص عیسی کلانتری نسبت داده می‌شود دانشکده محیط زیست که از سال ۱۳۵۱ فعالیت کرده است قرار است به مرکز آموزش محیط‌بان بدل شده و از سال تحصیلی آینده دانشجو نپذیرد. موضوعی که منجر به اعتراض دانشجویان و استادان شده و فضای این دانشکده را از روز شنبه متشنج کرده است.
کد خبر: ۷۹۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 22 April 2018
دانشکده‌ای که قدمت آن به حدود نیم قرن می‌رسد، قرار است تعطیل شود، اما نه بر اساس یک دستور مشخص، بلکه به شیوه یواشکی!

به گزارش «تابناک»، بر اساس تصمیمی که مرجع آن اعلام نشده، اما به شخص عیسی کلانتری نسبت داده می‌شود دانشکده محیط زیست که از سال ۱۳۵۱ فعالیت کرده است قرار است به مرکز آموزش محیط‌بان بدل شده و از سال تحصیلی آینده دانشجو نپذیرد. موضوعی که منجر به اعتراض دانشجویان و استادان شده و فضای این دانشکده را از روز شنبه متشنج کرده است.

یکی از دانشجویان معترض درباره دلایل این اعتراض به مهر می‌گوید: دانشکده محیط زیست کرج اولین و تنها دانشکده تخصصی محیط زیست ایران و خاورمیانه با نزدیک به نیم قرن پیشینه فعالیت در شرف انحلال قرار دارد و متاسفانه این دانشکده در ابتدای سال 97 و در زمانی که تنها 6 جلسه از ترم جاری باقی مانده به حالت تعلیق در آمده است.

این دانشجوی معترض افزود: دانشکده محیط زیست در امر آموزش محیط زیست سال‌ها موفق بوده و همواره متخصصان خبره‌ای تربیت کرده است، سمت‌های مختلف دانشجویان این دانشکده در ادارات محیط زیست استان‌های کشور، فعالیت‌های مستمر در پروژه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور در قالب محیط‌بانی، کسب رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی ارشد و دکترا گوشه‌ای از موفقیت دانشجویان این دانشکده است.

یک دانشجوی دیگر که در این اعتراضات شرکت کرده می‌گوید: قصد دارند عنوان دانشکده را از «دانشکده محیط زیست» به «آموزشکده محیط‌بان» تغییر دهند در حالی که پژوهشکده محیط‌بان که وابسته به دانشکده محیط زیست و سازمان حفاظت از محیط زیست است، هر سال آموزش محیط‌بانان را در کنار آموزش کارشناسان توسط استادان این دانشکده در دستور کار خود داشت.

وی درباره اتفاقی که طی دو روز اخیر منجر به اعتراض دانشجویان شده گفت: روز اول اردیبهشت استادان هیئت علمی دانشکده که سابقه درخشانی در امر محیط زیست دارند در میانه ترم از کار برکنار شده و به جای آن‌ها استادان حق التدریس برای دانشجویان در نظر گرفته شده که این امر موجب سرگردانی دانشجویان شده است. همچنین دانشجویانی که با همین استادان واحد پایان‌نامه برداشته‌اند در میانه کار بدون استاد راهنما سردرگم شده‌اند.

یکی دیگر از دانشجویان معترض نیست به مهر گفت: دانشجو‌ها با ابراز مخالفت خود تهدید به اخراج و عدم تمدید سنوات شده‌اند. همچنین با اخراج تعداد زیادی از کارمندان با سابقه و تهدید به عدم پرداخت حق بیمه بیکاری به طور کامل سیستم دانشکده دچار مشکل شده است.

وی مدعی شد: این روز‌ها به دانشجویان وعده نمره و رد کردن واحد‌ها در صورت سکوت داده می‌شود، اما دانشجویان این دانشکده همواره در تلاش هستند تا بتوانند قدیمی‌ترین مرکز آموزش محیط زیست خاورمیانه را حفظ کنند.

امید بزرگ حداد رئیس دانشکده امروز در نشستی به مدت دو ساعت و بیست دقیقه به پرسش‌ها و نگرانی‌های دانشجویان پاسخ داده است. بزرگ حداد به دانشجویان گفته نگران نباشید چرا که ما موظفیم تا آخرین روز و آخرین نفر از شما که در این دانشگاه هستید خدمات آموزشی شامل کلاس و استاد و اردو و درس و … ارائه کنیم و برای پایان‌نامه هم استاد دیگر برایتان انتخاب می‌کنیم، اما برخی از دانشجویان این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانسته‌اند.

برخی از دانشجویان نیز می‌گویند وقتی دانشگاه به مرکز آموزش محیط‌بانی بدل شود دانشگاه منحل شده است و من از جایی مدرک گرفته‌ام که منحل شده و این صدمه به اعتبار مدرک ماست. موضوعی که منجر به تجمع دانشجویان شده و با شعار‌هایی همچون «مدرک بی‌اعتبار نمی‌خواهیم» همراه شده است.

یکی از کارکنان دانشکده محیط زیست که نخواسته نامش فاش شود نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: دانشکده محیط زیست بر اساس تصمیمی که مرجعش از قرار معلوم آقای کلانتری بوده است قرار شده دیگر دانشجوی مقطع‌دار نگیرد و به سمت ماموریت‌گرایی و آموزش کارکنان سازمان و محیط‌بانان برود. هدفی که سال ۱۳۵۱ برای آن تاسیس شده بود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۶ به این سو از طریق کنکور سراسری هم دانشجو گرفتند، اما دیگر تعهدی برای استخدام و بورس نداشتند، اما همین دانشجو‌ها به نوعی با ارتباط با استادان و … وارد سازمان می‌شدند. رئیس هیئت امنای این دانشکده هم همواره رئیس سازمان محیط زیست بوده است و رئیس این دانشکده هم همیشه توسط رئیس سازمان محیط زیست تعیین شده است.

این فرد شاغل در دانشکده محیط زیست افزود: در یک دوره‌هایی تعداد دانشجو‌های ما به یک هزار و دو هزار نفر هم رسید. در همه این سال‌ها دوره‌های آموزشی برای سازمان هم برگزار می‌شد، اما از پارسال آبان ماه اعلام شد که دیگر اینجا نباید دانشجو بگیرد و به اعضای جوان هیئت علمی که هشت نفر بودند هم اعلام شدقرارداد شما به پایان رسیده است. قرارداد این‌ها تا اول فروردین بوده و به آن‌ها گفته‌اند، چون از سال آینده دانشجوی ورودی نداریم زیر بار تعهد هیئت علمی هم نمی‌خواهیم برویم. به آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که شما را به صورت حق‌التدریس می‌گیریم، اما گویا این هشت نفر نپذیرفته‌اند و گفته‌اند یا قرارداد سالانه با ما ببندید یا نمی‌پذیریم. دانشگاه هم به جای همه این‌ها استاد آورده است.

وی درباره وقایع دو روز اخیر نیز گفت: بعضی از دانشجو‌ها دیروز سر کلاس نرفتند و امروز هم جلسه‌ای با رئیس دانشگاه داشتند. از سوی دیگر ما حدود صد نفر کارمند داریم. گفته‌اند برخی از پیمانی‌ها و قراردادی‌ها را هم نمی‌خواهیم و اینجا باید یک مرکز کوچک برای محیط‌بان‌ها یا دوره‌های تخصصی شود و دیگر آموزشی دانشگاهی نباشیم. به این ترتیب الان همکار‌هایی داریم که با بیست سال و بیست و پنج سال سابقه باید به خانه بروند و این‌ها ناراحت و معترضند.

با توجه به این که عیسی کلانتری ریاست هیئت امنای این دانشکده را بر عهده دارد و حتی اجازه عزل و نصب اعضای هیئت مدیره نیز در اختیار اوست، با قاطعیت می‌توان گفت: همان‌گونه که شنیده‌ها چنین می‌گویند، این تصمیم حاشیه‌ساز از جانب او صادر شده است. اکنون باید دید سرنوشت دانشجویان، استادان و کارمندانی که بر اثر جدیدترین تصمیم ناگهانی و مانند همیشه حاشیه‌ساز کلانتری دچار مشکل شده‌اند چه خواهد بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر