بازدید 4344

اردوغان: آمریکا تهدیدی برای ترکیه است

کد خبر: ۷۹۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶ 22 April 2018
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر آمریکا را به ارسال سلاح برای گروه های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرد و گفت: این بدان معناست که ما از سوی شریک راهبردی خود تهدید می شویم.

به گزارش ایرنا، اردوغان شنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه افزود: 'ما با پول خود نمی توانیم از آمریکا سلاح بخریم، ولی متاسفانه ایالات متحده آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی تسلیحات و مهمات را به رایگان در اختیار گروه‌های تروریستی می‌گذارند.'

وی آمریکا را 'منبع تهدید' ترکیه عنوان کرد و افزود: ما در داخل ترکیه ضربان سنگینی به تروریست ها وارد کردیم و در خارج از مرزهای ترکیه هم بیش از چهار هزار و 250 نفر از آنها را از پای در آوردیم ولی این تروریست ها از طرف آمریکا همچنان حمایت می شوند.

وی با طرح این سوال که 'پایگاه های ایجاد شده غرب و آمریکا در شمال سوریه با چه هدفی تاسیس شده است؟'، بیان کرد: معلوم است که تمام غربی ها طرح های خطرناکی علیه ترکیه دارند.

وی همچنین گفت: ترکیه در سه سال اخیر بیش از 16 هزار تروریست پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را در داخل خاک ترکیه و نیز در شمال عراق و سوریه از پای در آورده است.

اردوغان پیش از این نیز در سخنرانی های متعدد طی 6 ماه اخیر خود بارها آمریکا را به تسلیح تروریست ها در شمال عراق و سوریه متهم کرده و مدعی واگذاری بیش از پنج هزار کامیون سلاح رایگان به گروه های کردی منطقه از جمله پ.ک.ک و ی.پ.گ شده بود.

وی همچنین امروز بار دیگر خواستار استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای 15 جولای 2016 ترکیه از آمریکا شد و گفت: تاکنون 83 عضو وابسته به گروه گولن را از 19 کشور خارجی به ترکیه مسترد کرده و تحویل قانون داده ایم.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه در روز تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) گفت: اگر ملت ترکیه در این انتخابات خواستار ادامه کار ما باشد، ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت به تصمیم آنها احترام قایل هستیم و رویکرد منفی نسبت به آن نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: من می توانستم تا 18 ماه آینده هم صبر کرده و به عنوان رییس جمهوری ترکیه به فعالیت خود ادامه دهم ولی با جلو انداختن انتخابات خواستم تا رقبا هم تکلیف خود را بدانند و کشور این قدر در التهاب انتخابات باقی نماند.

وی اضافه کرد: احزاب مخالف ه خصوص حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همه موافق انتخابات زودهنگام بودند و هستند و ما هم وقتی به این نتیجه رسیدیم، به این خواسته جامه عمل کردیم.

اردوغان همچنین خواستار حضور کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه به عنوان رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه به موضوعات اقتصادی هم پرداخت و گفت: در مورد رابطه میان نرخ ارز و نرخ بهره مانند غربی‌ها فکر نمی کنم چرا که در مورد نرخ ارز مهمترین مساله برای ما استفاده از پول ملی است که به طور قطع فشار نرخ ارز را از میان بر می‌دارد.

وی ادامه داد: در مورد نرخ بهره هم باید بگویم که پایین آمدن نرخ بهره کاهش جدی نرخ ارزها را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این مصاحبه که پس از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس ترکیه برنامه ریزی شده، به محل اعلام برنامه ها، اهداف و تبلیغات زودهنگام اردوغان در خصوص انتخابات و موضوعات مرتبط با آن تبدیل شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی