بازدید 9285
پیمانه اقتصادی؛

از «کمک 400 میلیون دلاری آلمان برای بازسازی عراق» تا «اعلام نرخ تورم فروردین توسط مرکز آمار»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واردات ۱۲۸ تن چکش و پتک به کشور، شاخص کل بورس ۲۵۸ واحد دیگر از دست داد، قرمزترین بورس دنیا مشخص شد، رشد موقت سنگ آهن در چین، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، دومین ماه افت معاملات مسکن، افت نرخ یورو در بازار رسمی و رشد در غیر رسمی و چراغ سبز آمریکا به افزایش سرمایه بانک جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 22 April 2018

از «کمک 400 میلیون دلاری آلمان برای بازسازی عراق» تا «اعلام نرخ تورم فروردین توسط مرکز آمار»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛این پیمانه تیتر‌هایی همچون واردات ۱۲۸ تن چکش و پتک به کشور، شاخص کل بورس ۲۵۸ واحد دیگر از دست داد، قرمزترین بورس دنیا مشخص شد، رشد موقت سنگ آهن در چین، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، دومین ماه افت معاملات مسکن، افت نرخ یورو در بازار رسمی و رشد در غیر رسمی و چراغ سبز آمریکا به افزایش سرمایه بانک جهانی را در بر دارد.

واردات 128 تن چکش و پتک به کشور!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۱۲۸ تن انواع چکش و پتک به کشور وارد شده است. بر اساس این آمار ارزش واردات این حجم چکش و پتک به کشور یک میلیارد و  ۵۳۴ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۹۲۴ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل ۹۲۴ دلار محاسبه شده است. نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد این محصول از کشور‌هایی مانند چین، ترکیه، کویت، آلمان، اسلوونی، امارات  اعلام شده است. به نقل از میزان، در این میان از کشور چین به حجم بیش از ۱۰۹ تن بیشترین حجم واردات صورت می‌گیرد و ارزش آن حدود ۳۵۹ هزار و ۲۰ دلار بوده است.

شاخص کل بورس ۲۵۸ واحد دیگر از دست داد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه اول اردیبهشت ماه 97 با کاهش 258 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 95 هزار و 265 واحد رسید. این در حالی است که هفته گذشته، نماگر بورس تهران در چهار روز فعالیت با افت 764 واحدی معادل 0.79 درصد مواجه شده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری و اردیبهشت 97، در ادامه روند نزولی روزهاس اخیر، شاهد روند نزولی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 81 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 30 هزار و 197 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز چهارشنبه با رشد 59 واحدی معادل 0.35 درصد، عدد 16 هزار و 794 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 44 واحدی معادل 0.35 درصد به رقم 12 هزار و 487 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز چهارشنبه با افت 0.24 درصد همراه شد و 243 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 332 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 211 واحد کاهش معادل 0.31 درصد به رقم 67 هزار و 415 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای قبل با 401 واحد کاهش معادل 0.20 همراه بود و عدد 204 هزار و 209 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «کمک 400 میلیون دلاری آلمان برای بازسازی عراق» تا «اعلام نرخ تورم فروردین توسط مرکز آمار»

قرمزترین بورس دنیا مشخص شد

افت بیش از ۱۰ درصدی شاخص اصلی بورس فیلیپین از ابتدای سال میلادی تاکنون موجب شد که این بورس، به عنوان بدترین و منفی ترین بورس در کل دنیا نامیده شود. بازده این شاخص در ۵۰ روز کاری گذشته، از میانگین ۲۰۰ روز گذشته نیز کمتر بوده و «محدوده مرگ» را نیز رد کرده است. بیش از ۳۰ میلیارد دلار از ارزش این بازار از ۲۸ ژانویه تا کنون کاسته شده است، در حالی که ترس از افزایش نرخ تورم و تمهیدات بانک مرکزی این کشور، موجب افت شدید شاخص ها در این بازار شده است. جزئیات بیشتر

کمک 400 میلیون دلاری آلمان برای بازسازی عراق

گرد مولر، وزیر توسعه آلمان روز گذشته به عنوان بخشی از تلاش دولت آلمان در کمک به بازگشت پناهندگان عراقی به بغداد سفر کرد. بنا به گفته وزارت فدرال توسعه اقتصادی آلمان یکی از اهداف مولر از سفر به عراق هماهنگی نزدیک با دولت این کشور در بازگرداندن پناهندگان عراقی است. اما دولت آلمان که قرار است در این باره کمک‌هایی به پناهندگان عراقی کند قصد دارد در ازای این کار از دولت عراق بخواهد تا با بهبود اوضاع اشتغال به بازگشت عراقی ها به خانه های خود کمک کند. مولر که برای افتتاح یک مرکز مشاوره‌ای که در زمینه کارآفرینی و آموزش در عراق فعالیت خواهد کرد، گفت: داعش شکست خورده است اما هم اکنون بیش از دو میلیون عراقی آواره هستند. وی پیش از سفر به عراق گفت: صدها هزار پناهنده سوری باید در عراق منتظر باشند تا جنگ در این کشور پایان یابد. پل‌ها، بیمارستان‌ها و تمام شهرهای آنها تخریب شده است. برای جلوگیری از بازگشت مجدد تروریست‌ها باید مردم را به خانه‌های خود بازگردانیم. به همین دلیل ما تمرکز خود را بر حوزه آموزش و مدارس برای کودکان و همچنین جوانان معطوف خواهیم کرد و بخش دیگر نیز به بازسازی مناطق آسیب دیده اختصاص خواهد یافت. دولت آلمان قصد دارد 350 میلیون یورو معادل 431 میلیون دلار دیگر نیز طی سال جاری برای بازسازی عراق به این کشور کمک کند.

رشد موقت سنگ آهن در چین

قیمت سنگ آهن وارداتی در بازار نقدی چین روزهای گذشته بهبود یافت چرا که بانک مرکزی چین اعلام کرده است که تقاضای استفاده از ذخایر را کاهش می دهد و همین امر جو بازار را مثبت کرد. از سوی دیگر قیمت در بازار فولاد نیز بهبود یافت. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۱.۵ دلار رشد داشت و به ۶۵.۷۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت قرارداد ماه سپتامبر سنگ آهن در بورس دالیان نیز ۱.۶ دلار بالا رفت. قرارداد میلگرد در بورس شانگهای و بیلت در بازار داخلی به ترتیب ۹.۸ و ۶.۴ دلار هر تن بالا رفت. بانک مرکزی نرخ ذخیره قانونی را کاهش داد که شرایط را برای مشتریانش آسان تر می کند.در این راستا تقاضا در بازار سنگ آهن بالا رفت و از قیمت ها حمایت کرد.

افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته‌ی متوالی

گزارش های مؤسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد، در هفته ی منتهی به ۲۰ اپریل آمریکا با افزایش دادن ۵ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۲۰ عدد رساند. لازم به ذکر است، این تعداد از دکل نفتی فعال در آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون قرار دارد. همچنین، متوسط تعداد دکل های نفتی و گازی فعال آمریکا در سال جاری میلادی ۹۷۴ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره شود که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است. افزون بر این، تحلیلگران اقتصادی حوزه ی انرژی مؤسسه ی سیمونز آمریکا در پیش بینی جدید خود اعلام کرده اند که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰۱۴ و ۱۱۲۹ عدد خواهد بود. جزئیات بیشتر

دومین ماه افت معاملات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 752 تومان معامله شدند. در فروردین شاهد افت (6/ 6 درصدی) قیمت «تسه»ها برای ششمین ماه متوالی بودیم. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در فروردین در سطح 62 هزار و 805 تومان قرار گرفت. ورود نقدینگی به بازار مسکن و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری با تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال (رشد ۱/ ۲۶ درصدی در پایان اسفند نسبت به سال گذشته) افت ۳۱ درصدی حجم معاملات در اسفند را نسبت به بهمن نشان داد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز افت ۱۹ درصدی حجم معاملات مسکن در فروردین تهران را نسبت به مدت مشابه سال پیش اعلام کرد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، تقویت احتیاط معامله‌گران در مقابل صعود قیمت مسکن در کنار احتیاط در بازارهای موازی (بازار ارز) را می‌توان دلیل این عامل دانست.

افت نرخ یورو در بازار رسمی و رشد در غیر رسمی

روز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ 20 ارز از جمله یورو و پوند نسبت به پنجشنبه کاهش و نرخ 14 واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ همچنین نرخ 5 ارز مانند دلار نیز ثابت ماند. بر این اساس نرخ هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۸۰۸ ریال کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۵۸ هزار و ۸۱۲ و هر یورو نیز با ۳۷۸ ریال کاهش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۶۱۰ ریال ارزش گذاری شد. این در حالی است که یورو در بازار غیر رسمی یعنی در حاشیه بازار توسط برخی افراد با افزایش ۸۵ تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به نرخ ۶۸۶۰ تومان معامله شده است.

افزایش قیمت سکه تمام

روز گذشته از بازار آزاد سکه تهران، آخرین اطلاعات بازار نشان می داد که هر سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) با رشد 3 هزار و 500 تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به قیمت یک میلیون و 774 هزار تومان رسیده است. هر سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 6 هزار تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به نرخ یک میلیون و 835 هزار تومان معامله شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با 2 هزار تومان افزایش به سطح 893 هزار تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی بر خلاف دیگر انواع سکه، با افت 4 هزار تومانی مواجه شده است و در حال حاضر به قیمت 555 هزار و 500 تومان معامله شده است. هر سکه یک گرمی نیز 355 هزار تومان ارزش گذاری شده که نسبت به پایان روز پنج شنبه هفته قبل، 3 هزار تومان ارزان تر است. پیرامون افزایش نرخ سکه بایستی به ذکر مواردی اشاره کرد که در حال حاضر سیگنال افزایشی به بازار سکه ارسال می کنند. مواردی همچون حبس بازه‌ای طلا جهانی در کانال 1340 تا 1350 دلاری و تثبیت دلار در سطح 4200 تومان، سیگنال‌های بازار آتی، توقف حراج سکه و نگاه سکه به معاملات غیررسمی دلار می باشد.

چراغ سبز آمریکا به افزایش سرمایه بانک جهانی

آمریکا سال گذشته میلادی درخواست بانک جهانی در زمینه افزایش ظرفیت وام دهی را رد کرد، اما وزیر خزانه داری ایالات متحده روز شنبه از پیشرفت حاصل شده در این بانک به ویژه در مورد اجرای برنامه تغییر اعطای وام به کشورهای فقیرتر تقدیر کرد. به موجب این طرح اصلاحی، اختصاص وام براساس درآمد کشورها مورد توجه قرار می گیرد و نرخ جدیدی در مورد بهره وام ها تعریف می شود که براساس آن، کشورهای متمول تر موظف به پرداخت نرخ بالاتر بهره می شوند. بانک جهانی خواستار افزایش 13 میلیارد دلاری سرمایه خود است. سال 2010 آخرین سالی بود که سرمایه این بانک به مبلغ 5 میلیارد دلار افزایش یافت. «جیم یونگ کیم» رئیس بانک جهانی اعلام کرد که این بانک با کشورهای عضو در مورد تغییرات مورد نیاز مذاکرات مبسوطی داشته است. وی در عین حال گفت طرح اصلاحی جدید، کشور خاصی را هدف قرار نمی هد. وی افزود: این بانک با افزایش وام دهی به کشورهایی با درآمد پایین تر از سطح متوسط موافقت کرده است.

قیمت نفت سبک ایران از ۶۸ دلار فراتر رفت

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۳ آوریل (جمعه، ۲۴ فروردین‌ماه) با ۳ دلار و ۷۷سنت افزایش به ۶۸ دلار و ۱۱ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی ۲ دلار و ۱۵ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۵ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۱۳ آوریل، به ۶۷ دلار و ۶۷ سنت رسید که نسبت به هفته قبل از آن، با ۲ دلار و ۵۷ سنت افزایش همراه بود.

اعلام نرخ تورم فروردین توسط مرکز آمار

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فروردین ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین ٧.٠ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم در فروردین ماه ١٣٩٧ به ٨.١ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٢ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه در فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١١.٢ و ٦.٩ درصد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
نرخ تورم ماشین و مسکن و لباس شویی هم اصلا حساب نمیان معمولا
چون 99 درصد مردم سوار اتوبوس و متروان
اونام که بلیطشون اصلا گرون نشد
صاحبشونم دولته
در نتیجه اصلا وسایل نقلیه و لوازم مصرفی و اینهام جز تورم نیست
خیلی بی ادبین واقعا که :-{|}
دو روز دیگه مردم با یه کشور بی ادب قهر کردن نگین چراهااااا
عراق با جمعیتی بمراتب کمتر و تولید و فروش نفت بیشتر از ما و پرداخت نکردن هیچگونه خسارتی به ایران و اینهمه ساخت و ساز مجانی ایران در آنجا، کمک های بلا عوض دریافت میکند! چرا به ما از این کمک ها نمیشود؟!!!
تورم 8.1 درصد؟ واقعا مردم را چی فرض کردند؟!!!!!!!!!!!!!!!
بورس در ادامه ریزش های پی درپی در سال 97 دقایقی قبل بابیش از 250 واحد ریزش وارد کانال 94 هزارواحد شد. لازم به توضیح است که شاخص کل بورس اواخر سال 96 قله 99 هزار واحدی را فتح کرده ودرآستانه ورود به کانال 100 هزار واحدی بود اما اخبار منفی برجام روند آنرا نزولی کرد
نرخ تورم قطعا همینه که دولت محترم اعلام میکنه
دلار، طلا، ماشین، خونه، مواد غذایی، کرایه ماشین، اجاره خونه و .... غلط میکنند بیشتر از نرخ تورم اعلامی دولت محترم گرون میشن، بی تربیتا
وقتی من سوپرمارکتی این آمار تورمو می‌شنوم دوس دارم گویندشو بگیرمو خفش کنم. دقیقا تو یک و نیم ماه گذشته سیگار وینستون 4500 شده 6000 تومن. و بقیه سیگارا به همین منوال. ساقه طلایی 1200 شده 1500، لبنیات، آرایشی بهداشتی و تقریبا همه اجناس به این شکل. تازه اگه بعضی از اجناسو بتونی گیر بیاری (اطلاع موثق از آشنایان محلی دارم تو بندر گناوه تاجران زیادی در انباراشونو بستن). بالاخره من دارم میفروشم و اغلب کالاهای خوراکی و اقلام خرد مورد استفاده تو خونه رو دارم و با اطمینان میگم در بعضی کالاها تا نزدیک 50 درصد در این مدت کوتاه افزایش قیمت خرید داشتیم. منبع حرفمم سوپری سر محل هر ایرانی. فقط تنها موردی که تو بخش خوراکی‌ها خیلی بالا نرفته بخش مربوط به میوه و سبزیجات کشاورزهای بدبخته، البته این موردو وقتی متوجه میشین که از قیمت فروش کشاورزو و باغدار بدبخت باخبر باشین. پول کود و سم و ... در 6-7 سال گذشته چند ده برابر شده ولی قیمت فروش محصول کشاورزی در بعضی موارد (مثل زردآلو، هلو، گوجه سبز، آلو، سیب، آلبالو و ...) چندین برابر کم شده. البته به لطف دلال‌های بزرگ این مورد نه در عرضه مستقیم خود محصولات و نه در عرضه محصولات تبدیلی (میوه و کمپوت و ...) به مصرف کننده نهایی خیلی احساس نمیشه. البته پیش اومده به وقت افزایش قیمت کالا پخش کننده ادعای افزایش قیمت تولیدو بکنه، با اطمینان میگم وقتی ماده اولیه ارزونتر میشه، هزینه بخش کارگری هم که در ایران تآثیر خیلی کمی در قیمت تمام شده داره چجوری یهو آبمیوه تو دو سال 100% گرون میشه، حالا کارگرای بخش صنایع غذایی هم که اکثرا با حقوق مصوب وزارت کار میکنن. نرخ تورمم احتمالا همین بخش کشاورزی یکم تعدیل کرده. ولی باز باید بگم بیچاره کشاورز بدبخت، نمیدونم مسئولین با این همه بی توجهی و سهل انگاری پیش خدا چه جوابی دارن. شاید بهتر باشه مسئولین بانک مرکزی اجناس سبد کالای مصرفی رو در محاسبه تورم امتیاز دهی کنن اونموقع نرخ تورمو بر اساس رتبه بندی اهمیت اقلام بهتر میتونن بسنجن. این نرخو بصورت واقعی اتحادیه کارگران درآورد قبل عید و حقوق حدأقل لازم رو برا کارگر اعلام کرد. 2670000 هزار تومن بر اساس قیمت اقلام مصرفی و نه 1116000 هزار تومن مصوب. این 2670000 تومان حدأقل محاسبه شده برا حقوق کارگر گویای تورم واقعی است.
غربی ها حیاتشان در گرو بهم ریزی دیگر کشورها و ایجاد نا امنی در جهان است.
آنان با جنگ و ناامنی در جهان سرمایه ها را به شکورهای خود می کشانند. حالا با منت گذاری کمتر از نصف ملیارد اعتبار خرید به عراق می دهند .
در حالی که صدها ملیارد به این کشور صدمه زده اند، و نزدیک 800 ملیارد سرمایه عراقی ها در کشورهایشان است
المان چند میلیارد دلار سلاح فروخته 400میلیون هم کمک کنه بجایی بر نمی خوره.
بورس با 700 واحد سقوط به کانال 94 هزارواحدی پرتاب شد ! (روزنامه دنیای اقتصاد تسلیت تسلیت !)
آقا یه ذره دیگه گرانی را ادامه بدید تورم میاد زیر 5 درصد
یکشنبه سیاه بورس
بورس بانزدیک به 800 واحدسقوط به کانال94 هزارواحدی پرتاب شد
روزنامه دنیای اقتصاد تسلیت تسلست!
دروغ محض
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل