بازدید 2359

گسترش همکاری علمی، آموزشی ایران و افغانستان

کد خبر: ۷۹۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ 21 April 2018

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: زبان مشترک میان دوکشور می‌تواند در بحث آموزش عالی و دوکشور همکاری خوبی داشته باشد، ما همیشه دانشجویان افغانی را مانند دانشجو‌های خودمان می‌دانیم و لذا این فرصت خوبی است که با خیالی آسوده آموخته‌های خودمان را منتقل کنیم.

به گزارش دانشجو، منصور غلامی در دیدار با نجیب الله خواجه‌عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: ما همیشه با مجموعه و مسئولین افغانی دیدار داشته‌ایم و این ارتباط دیرینه و تاریخی میان دو کشور را در صدد استمرار آن هستیم. در واقع ما این سفر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این سفر دستاورد‌های خوب علمی و فناوری میان دوکشور ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا حضور جنابعالی از اهمیت بالایی برخوردار است و درصدد این هستیم فعالیت‌های دو کشور را گسترش دهیم.

غلامی اظهار کرد: زبان مشترک میان دوکشور می‌تواند در بحث آموزش عالی و دوکشور همکاری خوبی داشته باشد، ما همیشه دانشجویان افغانی را مانند دانشجو‌های خودمان می‌دانیم و لذا این فرصت خوبی است که با خیالی آسوده آموخته‌های خودمان را منتقل کنیم.

وزیر علوم در ادامه به حضور اساتید دو کشور اشاره کرد و گفت: همکاری اساتید دو کشور می‌تواند همکاری‌های خوبی در زمینه‌ی تحقیقاتی میان دو کشور داشته باشد و ما برای انتقال دانش میان اساتید دو کشور استقبال می‌کنیم.

غلامی بیان کرد: ما در دانشگاه‌هایمان همیشه روابط با کشور‌های دیگر را توصیه می‌کنیم و در تلاش هستیم این ارتباطات با کشور‌های مختلف بخصوص کشور‌های همسایه در اولویت قرار گیرد.

وزیر علوم در ادامه به جایگاه علمی کشور طی سال‌های اخیر پرداخت و افزود: در سال گذشته از نظر سرعت رشد علم، رتبه خوبی داشتیم در همین حال جایگاه کشورمان از نظر تولید علم در رتبه ۱۶ دنیا قرار دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه ما به لحاظ علمی جایگاه مطلوب و خوبی را داریم به طوری که رتبه سوم در نانو و رتبه ۷ در زیست شناسی را در میان کشور‌ها از آن خود کرده‌ایم.

غلامی با اشاره به اقدامات ایران در عرصه تولید فناوری‌های نوین افزود: ۴۲ پارک علم و فناوری در ۱۹۰ مرکز رشد در کشور ایجاد شده است که این مراکز ضمن فراهم کردن اشتغال ۳۰ هزار نفر، موفق به فروش ۳ هزار میلیارد تومانی شده‌اند.

وزیر علوم گقت: در حال حاضر ما در مجموعه دانشگاه‌هایمان ۳ هزار شرکت دانش بنیان ایجاد کردیم که به سرعت رشد کرده‌اند که خوشبختانه در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز ما در آزمون پذیرش دانشجو تجربه خوبی داریم به طوری که سازمان سنجش ۴۶ سال سابقه در زمینه پذیرش دانشجو داشته‌ایم و درصدد این هستیم این سابقه را به کشور افغانستان منتقل کنیم.

غلامی یادآورشد: ما بسیار خوشحال می‌شویم ارتباط بین‌المللی را با مراکز افغانی و یا هر کشور دیگری در زمینه‌های علمی و پ‍وهشی گسترش دهیم.

در ادامه این برنامه نجیب الله خواجه‌عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان گفت: دو کشور با وجود زبان و فرهنگ مشترک می‌توانند در زمینه‌های علمی و پزوهشی همکاری خوبی داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: ما از این دیدار استقبال می‌کنیم و امیدواریم همکاری‌هایی میان دو کشور ارتقاء و دوام پیدا کنند

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار