بازدید 10099

اعتراض ها به هنجارشکنی در برج سلمان

کد خبر: ۷۹۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷ 21 April 2018

به دنبال ایجاد حاشیه‌هایی در مراسم سه شنبه شب برج سلمان، علاوه بر مردم دیندار مشهد، آیت ا... علم الهدی امام جمعه مشهد و جمعی از وعاظ و روحانیان نیز به این اتفاق اعتراض کردند. برگزاری مراسم سه شنبه هفته گذشته در برج سلمان، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و آیت ا... علم الهدی نیز در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه به آن اشاره کرد. به استناد فیلم بخش‌هایی از این مراسم که در فضای مجازی منتشر شد، هنگام اجرای زنده موسیقی به خوانندگی «محسن ابراهیم زاده»، برخی حاضران رفتارهای نابه هنجاری از خود نشان دادند. در واکنش به این اتفاق حجت الاسلام والمسلمین «نصرا... پژمانفر» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به رادیو ایران گفت: لازم است دستگاه‌های امنیتی عملکرد متولیان این مراسم را بررسی کنند. ادامه این واکنش‌ها با بازداشت رئیس اداره ارشاد مشهد همراه بود که قاضی حیدری معاون دادستان مشهد خبر آن را اعلام کرد.

آیت ا... علم الهدی: مایه تاسف است

به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... علم الهدی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در واکنش به این اتفاق، با تشکر از اقدام انقلابی برخی مردم در محکوم کردن مراسم برج سلمان افزود: من از همه خواهران غیرتمندی که به صورت زنان بنی اسد در این حرکت اقدام کردند و از این ارزش دین، به حرمت علی بن موسی الرضا(ع) حمایت کردند، همچنین از برادران دارای غیرت دینی که ایستادند و درباره این موضوع اظهار تاسف و نهی از منکر کردند و همچنین مسئولان قوه قضاییه که قاطعانه با مسئولان این جریان برخورد کردند تشکر می‌کنم، خداوند به همه شما اجر بدهد. وی تصریح کرد: شمایی که در هر حوزه‌ای در این استان مسئول شدید، اول حکم خادمی شما را امام رضا(ع) امضا می‌کند و تا زمانی که این حکم امضا نشود، شما مسئول نمی‌شوید. این درست است که خادم امام رضا(ع)در کنار حرم امام رضا(ع) این فجایع را ببیند و واکنش نشان ندهد؟ این دور از مقام خادمی شماست، شما متدین هستید، حداقل وظیفه یک بنده خدا در ماه شعبان این است که در برابر گناه، عکس العمل نشان دهد. این فروشگاهی که می‌خواهد لباس زیر زنان بفروشد، فروشگاهش را با این فسق و فجور افتتاح کند، آن هم در جوار حرم امام رضا(ع)، شما به عنوان خادم این حضرت نباید عکس العملی نشان دهید؟ این مایه تاسف است.

وعاظ: اجازه تکرار این اتفاقات را ندهند

در بیانیه جمعی از وعاظ و روحانیان مشهد آمده است: «در دورانی که هجمه‌های همه جانبه حریم آل ا... را از هر جهت نشانه رفته است و از یک سو وهابیت خبیث با حمایت‌های محیر العقول از سلفی‌های تکفیری، حریم مطهر حرم اهل بیت عصمت و طهارت را آماج حملات ددمنشانه خود برای تخریب قبور مطهر آنان قرار داده‌اند، از سویی دیگر در طراحی‌های پیچیده و نرم عده‌ای اقدام به برگزاری کنسرت و حرمت شکنی حریم رضوی نموده‌اند این جسارت به ساحت مقدس و منور حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (ع) موجب جریحه دار شدن قلوب شیفتگان و محبان آن امام همام گردید. شاگردان مکتب امام صادق (ع) معتقدند همان طور که دفاع از قبور و حرم مطهر اهل بیت (ع) واجب است دفاع از حریم ساحت منور و مطهر شخصیت اهل بیت عصمت و طهارت و جلوگیری از تخریب ارزش‌ها و قداست مقام منیع و رفیع آنان نیز امری لازم و ضروری است لذا ضمن انزجار از حرکت سخیف و نابخردانه اخیردربرج سلمان از مسئولان تقاضا داریم نسبت به حفظ حرمت‌ها و رعایت خطوط قرمز در جوار مولای رئوف، اجازه تکرار این اتفاقات را ندهند چنان چه این امر تکرار یا ادامه یابد جامعه علما و وعاظ و خطبا سکوت نخواهند کرد.» اسامی امضا کنندگان این بیانیه به شرح زیر است: حاج جعفر طباطبایی، حاج حسین طباطبایی، حاج حسن طباطبایی، حاج آقای باقری کیا، حاج جعفر اسلامی فر، حاج آقا مرتضی دهشت، حاج شیخ حسن قاسمی، حاج سعید ایلخانی، حاج محمدطلوع، حاج شیخ حسین ذاکر، سیدمحمد سیدی نسب، حاج شیخ محمدتقی حسین زاده، سیدمصطفی هاشمی، سیدمصطفی رضایی طلب، حاج شیخ مجید فاطمی ارفع، حاج شیخ مهدی مافی نژاد، حاج شیخ حجت عابدینی، حاج شیخ اسماعیل حاتمی، حاج شیخ محسن حسین زاده، حاج شیخ مجید خداوردی، حاج شیخ احمدصابری تولائی، حاج شیخ احمدنعمتی، حاج شیخ مرتضی حمیدی، حاج شیخ جعفر ریحانی، حاج شیخ مهدی یادگاری، حاج شیخ علی زارعین، حاج شیخ مهدی قیاسی، حاج شیخ مرتضی عطاری وحاج شیخ سعید آخوندی.

آیت ا... اراکی: هنجارشکنان را جای خود بنشانند

به گزارش فارس، آیت ا... اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در حاشیه نشست‌های رویش فرهنگ که با حضور استادان و کارشناسان حوزه و دانشگاه، در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، بر لزوم برخورد قاطع با عاملان هنجارشکنی اخیر در مشهد تاکید کرد و گفت: کسانی را که به هنجارهای اسلامی ما هجوم می‌آورند مانند صدام که یک مهاجم به خاک و مرزمان بود، محکوم می‌کنیم و از نهادهای فعال فرهنگی و نهادهای کارآمدمان انتظار داریم در مقابل این هجوم‌ها بایستند و مهاجمان هنجارشکن را در جای خود بنشانند.

اقامه نماز مقابل ساختمان اداره کل ارشاد

همچنین جمعی از مردم مشهد، در اعتراض به اتفاقات برج سلمان، ظهر پنج شنبه مقابل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور یافتند و در خیابان نماز جماعت برپا کردند.

بیانیه جبهه آرمان خواهان واقع بین

جبهه آرمان خواهان واقع بین نیز با انتشار بیانیه‌ای تحلیلی درباره اتفاقات برج سلمان مشهد، ضمن محکومیت حواشی برنامه برج سلمان که موجب هتک حرمت‌حریم مطهر امام رضا (ع) شده، خواستار برخورد با عامل یا عاملان ایجاد حواشی موهن و توهین آمیز رخ داده در این مراسم شد. این بیانیه با هشدار درباره هرگونه عادی سازی رفتارهای قبیح و هنجارشکن در مشهدالرضا تصریح کرده است: «شهرداری و شورای شهر مشهد که نهادهای ذی ربط آن جزو سهام داران برج سلمان هستند نیز باید سکوت نامأنوس و معنادار خود را در قبال هنجارشکنی رخ داده، بشکنند و به عنوان مجموعه‌هایی که میدان‌دار برنامه‌های فرهنگی پایتخت معنوی ایران هستند با صراحت با اتفاقات سه شنبه شب مرزبندی کنند». این بیانیه ضمن انتقاد از جریان‌ها و طیف‌هایی که با نام جریان انقلابی و حزب اللهی، نوع نگاه و رفتارشان باعث شده تصویری زمخت و نامأنوس با شادی از گفتمان انقلاب اسلامی به نمایش درآید، تصریح کرده است: «به نظر می‌رسد در جریان این اتفاق شاهد تعجیل دادستانی محترم مشهد و روی آوردن به حرکات پلیسی و بازداشت رئیس اداره ارشاد مشهد بودیم». در پایان این بیانیه مجدد بر شناسایی و برخورد با عاملان این اتفاق تأکید و در عین حال تصریح شده است: «سیر بررسی این موضوع باید متناسب با اصول قانونی و به دور از ایجاد حساسیت‌ها و دوقطبی‌های سیاسی و کاذب باشد.»

بازداشت رئیس ارشاد مشهد

ادامه این واکنش‌ها با بازداشت رئیس اداره ارشاد مشهد همراه بود که قاضی حیدری معاون دادستان مشهد خبر آن را اعلام کرد و گفت: «معاون مدیر کل و رئیس اداره ارشاد مشهد به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی، رعایت نکردن قوانین مربوط و ایجاد مزاحمت برای کاسبان برج سلمان بازداشت شد» درباره این اتفاقات، «سیدسعید سرابی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که «در حال پیگیری وضعیت ایشان هستیم »، اظهار کرد: مسئول حفظ نظم در برنامه‌ها و مراسمی نظیر آن چه در برج سلمان انجام شد بر عهده اداره اماکن نیروی انتظامی است و اداره ارشاد در این حوزه مسئولیتی ندارد.

واکنش فرماندار

«رحیم نوروزیان» فرماندار مشهد هم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» در واکنش به بازداشت رئیس اداره ارشاد این شهر گفت: ما این روند را تأیید نمی‌کنیم و این روند مناسبی نیست. اگر او به دلیل حاشیه‌های کنسرت برج سلمان بازداشت‌شده باشد، تاجایی که ما اطلاع داریم، در این موضوع نقشی نداشته‌ و وظیفه قانونی خود را انجام داده است. نوروزیان تصریح کرد: اگر قرار باشد با یک دستگاهی برای انجام‌وظیفه قانونی خودش، این‌گونه برخورد شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و امنیت شغلی افراد به خطر می‌افتد و حتماً اشکال دارد. مگر این که درباره او مسائل دیگری باشد که ما اطلاع نداریم و به ما هم نگفتند و اطلاع‌رسانی هم نکردند. در همین باره تصویر نامه اداره اماکن نیروی انتظامی به مدیریت برج سلمان نیز در فضای مجازی منتشر شد که در بخشی از آن آمده است: «رعایت حجاب و شئونات اسلامی، عدم استفاده از کراوات و پاپیون، عدم استفاده از موسیقی زنده، عدم عرضه و فروش کالا از ملزومات [مراسم] است». همچنین به گزارش ایسنا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد طی مکاتبه‌ای با دادستانی مشهد، از خاطیان برنامه قرعه‌کشی برج سلمان مشهد شکایت و اعلام کرد: با توجه به تخلفات انجام گرفته در مراسم قرعه کشی برج سلمان و نامه معاونت هنری اداره کل، هیچ گونه مجوز فعالیت فرهنگی برای این برج و موسسه مجری صادر نخواهد شد.

توضیحات عضو هیئت مدیره برج سلمان

عضو هیئت مدیره برج سلمان هم درباره حواشی این مراسم به ایسنا گفت: در مراسمی که حدود 10 تا 12 هزار نفر آمده‌اند ممکن است یکی دو نفر هم کاری خلاف موازین جمهوری اسلامی انجام دهند اما ما مشکل خاصی را مشاهده نکردیم. محسن افشار افزود: فیلم‌ منتشر شده یک فیلم 10-20 ثانیه‌ای است که ممکن است هر کس با هر هدفی این فیلم را گرفته باشد اما این فیلم دلیل بر این که تمام افراد حاضر در جشن چنین کاری را انجام داده‌اند، نیست، خود اعضای هیئت مدیره برج سلمان افراد مذهبی هستند که با بی‌حجابی مخالف‌اند و خانواده‌های خود ما محجبه هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل