بازدید 3791

افزایش قیمت نفت با ادامه اجرای قرار داد اوپک

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه افزایش یافت و به ۶۸.۴۰ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرار داد کاهش تولید نفت اوپک و همچنین کاهش مازاد عرضه بر تقاضای نفت در نتیجه ی افزایش میزان تقاضای این محصول اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 20 April 2018

افزایش قیمت نفت با ادامه اجرای قرار داد اوپکروز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه افزایش یافت و به ۶۸.۴۰ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به ادامه ی اجرای قرار داد کاهش تولید نفت اوپک و همچنین کاهش مازاد عرضه بر تقاضای نفت در نتیجه ی افزایش میزان تقاضای این محصول اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با افزایشی ۱ سنتی ۷۳.۷۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت افزایش بشکه ای ۶۸.۴۰ دلار صورت گرفت.

لازم به ذکر است که دیروز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با ۷۴.۷۵ و ۶۹.۵۶ دلار هر بشکه معامله شد و بدین ترتیب به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید. انتظار می رود که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در هفته ی کاری آینده به ترتیب ۱.۳ و ۱.۶ درصد افزایش پیدا کند. 

بر اساس گزارش های منتشر شده، ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نهاد اوپک به رهبری عریستان و همپیمانان آن در روز جاری و به طور کلی در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. خبر های منتشر شده حاکی از آن است که میزان ذخایر تجاری نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی به میانگین ۵ ساله ی این محصول نزدیک شده است و در آینده با افزایش تقاضای این محصول میزان مازاد عرضه بیش از پیش کاهش خواهد یافت. 

علاوه بر ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک، یکی از دلایلی که در روز های اخیر باعث افزایش قیمت نفت شده احتمال اعمال مجدد تحریم های اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران عنوان شده است. در این خصوص، بانک Standard Chartered اذعان کرده است که نخستین مسئله ی ژئو‍پلیتیکی که به زودی با آن مواجه خواهیم بود انقضای زمان رفع تحریم ها علیه ایران در ۱۲ می سال جاری و متعاقب آن اعلام موضع دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در رابطه با برجام خواهد بود. 

در پایان باید خاطر نشان گردد که یکی از دلایلی که ممکن است باعث کاهش مجدد قیمت نفت شود افزایش میزان تولید نفت آمریکا است که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون به ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور را پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت دنیا تبدیل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل