بازدید 5148

خسارت سنگین سرما به باغ‌های استان تهران

باغداران تهرانی از سرمای بی‌سابقه چند روز اخیر در این استان خسارت‌های بسیاری دیدند، که این خسارات به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان تهران ۸۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۷۹۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 20 April 2018

درست زمانی که فروردین به نیمه‌راه رسید و هوای مطلوب بهاری حس خوب سرزندگی و لطافت را به انسان القا کرد و در نقطه‌ای از زمان، که شکوفه‌های بهاری هوش از سر ربوده بودند، خبر ورود سامانه بارشی به کشور و به‌تبع آن استان تهران سبب خوشحالی کشاورزان و باغداران شد و لذت باز شدن و رقص شکوفه‌ها را دوچندان کرد.

به گزارش مهر، این بارش‌ها با موجی از سرمایی همراه بود، که در سال‌های اخیر نمونه‌ای از آن مشاهده نشده است، این سرمای ناگهانی هوا ماندگار شد و به دنبال آن برف بهاری چهره باغات در شمال شرق استان تهران و شهرستان‌های فیروزکوه، شمیرانات و دماوند را تغییر داد و بساط شکوفه‌های سپید و گل‌های بهاری و زیبا را برچید.

یخ و برف تا مغز استخوان همه درختان نفوذ کرد و دمای هوا در شمیرانات و فیروزکوه در مواقعی به حدود ۱۰ درجه زیر صفر نیز رسید و بارش برف در برخی نقاط این شهرستان‌ها تا حدود نیم متر گزارش شد و همین امر سبب سرمازدگی محصولات کشاورزی شد و کشاورزانی که چشم به ثمر رسیدن محصولات خود دوخته بودند، را ناامید کرد.

کشاورزان تنها توانستند، سرمازدگی درختان به شکوفه نشسته خود را نظاره کنند، قصه سرمازدگی بهاری باغ‌ها و محصولات کشاورزی تنها به خسارت‌های اندک ختم نمی‌شود، این قصه آغازی است، بر لیست بدهی‌ها و بی‌پولی‌های یک سال آینده کشاورزان و باغ داران زحمتکش استان تهران.

۳۴۰ میلیارد تومان به باغ های دماوند وارد شد

شهرستان دماوند همواره قطب تولید محصولات باغی در استان تهران بوده است و محصولاتی مانند گیلاس، هلو، سیب، گردو آلبالو، زرآلو و شلیل نیز از گزند سرما در امان نبود و به گفته سرپرست فرمانداری دماوند برآورد اولیه این خسارت در شهرستان دماوند چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود، که با بررسی های دقیق تر این میزان به ۳۴۰ میلیارد تومان رسید.

مجید صفری که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می کرد در ادامه اظهار داشت: برخی از باغداران دماوندی محصولات خود را بیمه کرده اند، اما متاسفانه برخی دیگر از محصولات باغی و کشاورزی در شهرستان دماوند بیمه نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشاورزان و باغدارانی که محصولات خود را بیمه نکردند، نیز خسارتی دریافت خواهند کرد، یا خیر، گفت: طبق قانون نمی توان به این باغ ها کمکی کرد، اما در تلاش هستیم که با همکاری جهاد کشاورزی به این افراد نیز کمک هایی صورت بگیرد و در این راستا صبح پنج شنبه معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی به شهرستان دماوند سفر کردند و تصمیمات خوبی در این سفر اتخاذ شد و در جلسه ای مقرر شد، تا طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست مساعدت از طریق صندوق بیمه کشاورزی یا پرداخت تسهیلات کم بهره و یا استمهال وام های بانکی خسارت های دیده شده به باغداران بدون بیمه در نظر گرفته شود.

سرپرست فرمانداری دماوند با بیان این که در برخی نقاط شهرستان دماوند تا ۹۰ درصد محصولات کشاورزی از دست رفتند، گفت: نزولات جوی سبب خوشحالی مردم شد، اما متاسفانه یخ زدگی و بارش برف به محصولات صدمه زد.

خسارات سرما در فیروزکوه و شمیرانات

شمیرانات، شهرستان دیگری بود، که خسارات قابل توجهی از سرمازدگی های اخیر به محصولاتش وارد شد، فرماندار شمیرانات در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه سرما به حدود ۸۰ درصد باغ های شمیرانات در بخش های رودبار قصران، فشم، شمشک، دربندسر و لواسان خسارت وارد کرده است.

سیاوش شهریور با بیان این که متاسفانه تنها ۶۰ هکتار از ۷۲۰۰ هکتار باغات شمیرانات بیمه بوده اند، ادامه داد: خسارت های وارده به باغ های شمیرانات، در یک بررسی اولیه ۳۵۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است، که در این بین بیشترین خسارت به گیلاس به عنوان محصول غالب باغ های این شهرستان وارد شده است.

برای خسارت های وارده به محصولات کشاورزی در شهرستان فیروزکوه که سرمای بیشتری داشت، عدد کم تری اعلام شده است، قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی که ظهر پنج شنبه به فیروزکوه سفر کرده بود، در این خصوص در جمع خبرنگاران با بیان این که برآورد از خسارت های وارد شده در حال انجام است، گفت: ۳۰۰۰ هکتار از باغ های فیروزکوه و دماوند تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار داشتند.

محمد ابراهیم حسن نژاد، همچنین از پرداخت خسارت به باغدارانی که محصولات آن ها بیمه بودند، در کم ترین زمان ممکن خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از ورود خسارت بیش از ۸۰ میلیارد تومانی به باغ های این شهرستان خبر داد و افزود: به باغ های فیروزکوه بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت از سرمای چند روز اخیر وارد شده است، که تنها ۲۵۰ هکتار از این باغ ها تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار داشتند.

رضا فرازی دلیل بی اشتیاقی باغ داران به بیمه محصولات کشاورزی را عدم پایبندی صندوق بیمه به تعهدات خود دانست و گفت: ارزیابی خسارات وارد شده به باغ های فیروزکوه همچنان ادامه دارد و مبلغ خسارت به بیش از این مقادیر نیز خواهد رسید.

۸۱۵ میلیارد تومان خسارت به باغ های استان تهران وارد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص میزان خسارت های وارد شده به محصولات باغی و کشاورزی در این استان در پی سرمای شدید چند روز اخیر به خبرنگار مهر گفت: در استان تهران ۵۳ هزار هکتار باغ وجود دارد، که ۱۶ هزار هکتار آن از ۲۰ الی ۸۰ درصد دچار خسارات سرمازدگی شدند.

کریم ذوالفقاری با بیان این که باغ های پردیس، دماوند، ملارد، فیروزکوه و شمیرانات بیشترین خسارات سرمازدگی در استان تهران را متحمل شدند، گفت: متاسفانه تنها ۳۰۸۲ هکتار از باغ های خسارت دیده بیمه است.

وی با بیان این که با توجه به سرمای اخیر به احتمال زیاد برداشت گردو در منطقه نخواهیم داشت، گفت: باغ های استان تهران در پی سرمای اخیر حدود ۸۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدند، که این رقم بسیار بالا است.

به نظر می رسد، باید با فرهنگ سازی در بین باغ داران و کشاورزان و ترغیب آن ها به بیمه کردن محصولات باغی و کشاورزی، زمینه ای فراهم شود، تا سال های آینده بر اثر چنین اتفاقاتی خسارت کم تری به باغ داران وارد شود.

از طرفی انتظار می رود، مسئولان تدبیری برای حمایت از باغ داران در سال حمایت از تولید ایرانی بیاندیشند، تا زحمتکشانی که تمام تلاش خود را بر باد رفته می بینند، تا حدودی حمایت شوند و خسارات وارد شده تعدیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل